De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wiggie, 13 jul 2009.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    ik heb ruzie met je derde foto
     
  2. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Vind je effect van roet op de schoorstenen heel goed geslaagd. Is dat ge-airbrushed? Or dry-brushed? En welk kleur heb je gebruikt? Gewoon mat zwart of antraciet?

    Het blauw is uiteraard ook geslaagd.
     
  3. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Het is met de airbrush gedaan. Met heel erg verdunde matzwarte verf. De schoorstenen zelf zijn vervuild met zwaar verdunde licht- en donkerbruine verf en als laatste een matte vernislaag eroverheen.

    @ Harm. Laadt de foto niet of is het de kleur? ;)
     
  4. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi William,

    Erg leuk om te zien dat je nu zo hard gaat met de laatste loodjes! Het blauw wat je over het wit gespoten hebt lijkt net wat lichter dan de schoorsteen zelf, zal wel door de lichte ondergrond komen. Misschien nog een laag om het helemaal af te maken? Of ben ik nou een mierenneuker? ;)

    Crispijn
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2014
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Denk dat het forum nog aan het verkleinen was.
    Kleur :rolleyes:

    Ja die is fout, maar gelukkig maken je mooie details het dragelijk. ;)
     
  6. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Het blauw op de opbouw is hier net gespoten en dan lijkt het inderdaad lichter. Als het droog is moet het dezelfde kleur worden. De schoorstenen stonden per slot van rekening ook in een witte primer. En nee, je bent geen mierenneuker.
     
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Super strak William.
     
  8. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Wat je al niet bereikt in de buitenlucht - maar goed dat onze vrouwen ons naar buiten jagen ;). Mooi gedaan die roetranden aan de schoorsteenranden - ik heb zelf altijd grote moeite om een model te vervuilen.
    Groeten,

    Harald
     
  9. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    zo dat ziet er echt heel gaaf uit!!
     
  10. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Wat de buitenlucht inderdaad al niet te weeg brengt Harald. Kijk zelf maar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er zitten nog genoeg restpuntjes om bij te werken maar dit is voor mij een hele grote stap ineens.
     
  11. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ps. Het glimt zo omdat de verf er echt net op zit. Wordt nog beter.
     
  12. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Heel mooi William!

    Dat zijn inderdaad meteen grote slagen die je kunt slaan zodra de zon schijnt :cool: wat voor lak gebruik je?

    Hier ook prachtig weer geweest - vanochtend -2 en later in de middag een lekkere 12 graden - de Zweedse natuur loopt ongeveer zo'n drie/vier weken achter op NL. Heb geen gebruik kunnen maken van het lekkere weer - ondanks dat ik bij vrouw en kinderen ben heb ik de hele dag zitten werken ....
    Hoop dat ik vanavond nog wat kan doen,
    Groeten,

    Harald
     
  13. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Hebben jullie al zo lang licht dan?

    Ik gebruik een polyurethaan/ alkyd verf. Daar komt nog een laag matte vernis overheen. Maar pas als de plimsolmerken en dieptetekens er op zitten.
     
  14. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Gelukkig worden de dagen langer - wordt nu ongeveer licht rond zes en weer donker rond zes - half zeven. Nog even en we hebben weer die lekker lange avonden waar het licht blijft tot een uur of half elf :)

    Zoals gezegd ziet je zwarte romp er nu al mooi uit - ben benieuwd hoe die uit de matte vernis komt. Ik gebruik zelf altijd een twee componenten polyurethaan lak waar een twee componenten matteringsmiddel aan wordt toegevoegd.
    Groeten,

    Harald
     
  15. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ben altijd een beetje huiverig over twee componenten verven. Heb er geen ervaring mee dus mijdt het onbewust. Wat mij betreft mogen de lange avonden ook wel weer komen. Buiten werken blijft toch fijner dan in de schuur.
     
  16. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Om de verf de tijd te geven om goed uit te harden ben ik verder gegaan met de elektronica. Met de kennis van nu zou ik in de romp voorzieningen hebben getroffen om de bedrading vast weg te werken en de besturing modulair te maken.
    Vier jaar geleden was ik nog niet zo ver qua inzicht en heb daar geen rekening mee gehouden. Dus enige aanpassingen waren noodzakelijk op dat vlak. Het is nu een centrale besturingsplaat geworden waar de bedrading aan vast zit en die uitneembaar is en blijft. Ook ben ik afgestapt van de dubbele hoofdaccu omdat ik die er dan ook vast in moest bouwen waarmee het model ineens 18 kilo zwaarder werd.
    Tijdens de werkschependag in 2011 kwam ik er achter dat dat te zwaar was om het in je eentje te doen.

    Door een enkele accu van 17 Ah toe te passen kan ik het 'lege' model naar de waterkant sjouwen, te water leggen en dan de accu en de onvermijdelijke ballast toevoegen. Omdat het model ondanks de grootte door de vele details kwetsbaar is lijkte dat beter voor het model en mijn rug.
    Ik zit er sowieso aan te denken om op korte termijn over te stappen naar een lifepo accu waarmee het laden buiten het model moet plaatsvinden.

    De diverse aan te sturen onderdelen zoals de lieren, de ankerlier en de pompen kan ik middels stekkers koppelen zodat ik in het geval van onderhoud de dingen makkelijk kan verwijderen uit de romp.
    Na een paar avonden soldeerwerk is alles getest in den droge en gepast in de romp met succes. De nieuwe zender laat zich gelukkig net zo makkelijk programmeren als de oude en aan kanalen geen gebrek. Ik heb er nu 14 in gebruik en dus nog 4 over.

    Voorlopig is het model voorzien van de volgende functies:
    -Twee aandrijfmotoren , twee kanalen
    -Twee stuurlieren, twee kanalen
    -Verlichting in acht groepen te schakelen, twee kanalen
    -achterlier met rem en reepgeleider met omkeerfunctie, drie kanalen
    -voorlier met remmen, drie kanalen
    -bluskanonnen, een kanaal
    -ankerlier met valfunctie, ophalen, spoelen van de ankerketting en apart de schakeling van het ankerlicht, een kanaal.

    Daar komt nog bij een geluidsmodule, twee kanalen.

    Kom ik op 16 kanalen. Houdt ik er nog twee over. ;)

    Ik heb nog twee filmpjes, een van het ankerlier met de ankerlicht-functie en een scherp filmpje van de TL verlichting. Drie jaar geleden kon ik die nog niet zo goed filmen, nu zijn de TL-buizen afzonderlijk te zien.





    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ff wachten William, wat zie ik nou??
    Een ankerlier met draad??
    Dat wordt terug naar de tekentafel en een lier ontwerpen voor ketting.....
     
  18. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Geen stress Adam :)
    Touwtje zit er al vier jaar op. Ik moest uiteraard wel kunnen testen. De ketting heb ik al liggen en die gaat er zeker op. Hoop alleen dat 2 m genoeg is.
    Het filmpje geeft de werking van het liertje aan. Niet zo mooi als die van jou maar wel functioneel.
     
  19. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Kunstig hoor wat je doet! Het bouwen lukt me misschien wel, maar electronica, daar heb ik geen kaas van gegeten.
     
  20. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Pfffff, ik zat echt ff in de rats :cool:
     

Deel Deze Pagina