De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wiggie, 13 jul 2009.

  1. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Hihi Martin,

    Jij bent de eerste die het opvalt!
    Als sigaret is het inderdaad een flinke jongen geworden, ach. Er moet een grapje overblijven toch?
    Ik had na het vastlijmen ook zoiets van hmmmm maar ja toen zat het al vast. Ik doe er niets meer aan. Blijft er in ieder geval wat om over te discussiƫren aan de waterkant.

    Maarrrrrr... Scherp opgemerkt!

    Aan de rest bedankt voor de complimenten, je zou er verslaafd aan raken ;)
     
  2. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Hey Wiggie,

    Als de rest zijn complimentje geeft dan wil ik dat ook even doen:p

    Ik dacht al wat een roker is het toch. Slecht voorbeeld hoor!!!
     
  3. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Smit Missisippi

    Hallo Wiggie,

    Reageer niet vaak op bouwverslagen maar nu kan ik het toch niet laten. Wat een schitterend model en wat een gevoel voor detail. Om maar niet te spreken van het technische gedeelte wat je zelf hebt gemaakt. GROTE klasse. Blijf je volgen.

    Groet
    Macrabbit
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Oh ik meende als dat het was een Hasj sigaret:rolling::rolling::rolling:
    mvg
    Frederik


    :D :D :D :D :D

    Ps dus is er niets mis mee toch !!!!!
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2010
  5. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hey Wiggie,

    Hoe gaat het er mee?
    Ben je nog aan het bouwen?

    Grt,
    Ferry.
     
  6. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ja, maar het is de afgelopen maanden op een heeeeel laag pitje geweest.
    Voor het eerst sinds jaren eens een zomerstop ingelast.

    Ik ben nu langzamerhand weer begonnen, de ramen zitten er in en ik ben nu bezig met de ruitenwissersproeierleidingen en de schroefjes van de ramen. Tja, zo gedetailleerd kan je nu ineens bouwen. Enerzijds erg mooi als het klaar is maar anderszijds ben je nooit klaar zo, haha. Had ik maar een andere hobby moeten kiezen.

    Binnenkort weer een paar fotootjes.
     
  7. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Het werkt wel verslavend en je bent nooit klaar:p

    Gelukkig heb ik nog andere hobby's!!

    Ben benieuwd.
     
  8. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Gelukkig ga je er weer mee verder.
    En dat vind ik leuk.

    Tot de volgende...
     
  9. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Zooooo, dat was een hele fijne zomerstop maar het begon toch weer te kriebelen.

    Zoals ik al eerder aangaf ben ik zo zachtjes aan weer begonnen.

    Ik zal de stand van zaken tot nu toe laten zien.

    Allereerst heeft de stuurhut een bewoner
    [​IMG]

    Hier van achteren bezien
    [​IMG]
    Om alvast de donkere dagen tegemoet te kunnen komen worden de batterijen van de Mag-Lite gewisseld.
    [​IMG]

    Hier het dak er los opgelegd.

    712696027cebbe488a8acc89917a03b5.jpeg
    Alles afgeplakt voor het aanbrengen van de grondverf
    De ramen zijn gemaakt van plexiglas 2 mm, de schroefjes zijn geimiteerd dmv van kleine druppeltjes houtlijm die ik op laat drogen.
    [​IMG]

    Het soldeerwerk weggewerkt, in de stuurhut komt alle bedrading van de verlichting samen, te weten:
    [​IMG]
    Positie lampen groen/rood
    zoeklicht
    toplicht
    sleeplichten
    beperkte manouvre verlichting
    deklampen
    natriumlampen (ik weet dat alleen de Mersey ze had maar ik vind ze gewoon mooi, vrijheid van de bouwer:wink:)
    gangboordverlichting
    en uiteraard de tl-verlichting van de stuurhut natuurlijk.

    Tot zover maar weer.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2015
  10. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    Wie weet Wiggie
    Misschien breng je ze wel op een idee met die natrium lampen
    dan bouwt de werf eens een keer het model na.
    gr Loek
     
  11. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    8O wauw:D

    dit ziet er zeer gelikt uit, wat een afwerking
     
  12. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Bedankt voor de complimentjes, ik bloos er bijna van.:yes:

    Wat ben ik blij dat ik vandaag niet in Zuid Nederland woon.

    Geen druppel water gehad en dus de kans om de telefooncel in de verf te zetten.

    Als primer Motip Kunststofprimer gebruikt en als verf doornormale Karweiverf zijdeglans wit op Alkyd basis. Dit verdund met wasbenzine en daarna gespoten met een verfpistool. Kost een fractie van een spuitbus, blijft net zo goed zitten en is door het verfpistool veel gedoseerder aan te brengen dan de standaard spuitbus waar ik nog wel eens te maken heb gehad met een overmaat aan verf of spetters.
    Nadat de verf stofdroog was heb ik voorzichtig de afplaktape eraf gehaald met een pincet. Het is dan net een kadootje uitpakken! Zo leuk:banana:
    Zo zag het eruit na het spuiten.
    [​IMG]
    En zo pak ik het kadootje uit.


    En hier dan het resultaat op diverse foto's
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier het detail van de ramen met de schoefjes van houtlijmdruppeltjes. De verf heeft de laatste naadjes tussen het plexiglas van de ramen en de PS van de opbouw mooi opgevuld.
    [​IMG]

    Omdat de verlichting in de telefooncel al aanwezig is en werkt kon ik de verleiding niet weerstaan om die te gebruiken.
    Hier nog wat foto's van het resultaat, de witte verf op de ramen schijnt helaas wat door maar daar kan ik nu niets meer aan doen, voor het volgende model weer een les.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Morgen de deklampen solderen en aanbrengen, dan begint het echt wat te worden.
    Tot zover maar weer.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2015
  13. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wiggie, dat ziet er geweldig uit zeg !
    Ik denk dat alleen jij die naatjes ziet waar de verf doorschijnd :yes:

    Ik weet gelijk een kadootje voor mijn verjaardag, Een Spuitset
     
  14. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Dank je Brandaris.

    Het is echt een aanrader, zo'n verfspuit.

    Ik werk zelf met een standaard compressor van de lokale bouwmarkt, heb daar wel een goede drukinsteller en watervanger opgezet, vanuit de doos stelt dat niet zo veel voor namelijk.

    Als spuit gebruik ik deze: De foto heb ik elders op het forum gevonden, ik heb geen foto van die van mij maar het is exact dezelfde. Heb ik destijds bij de C*nr*d vandaan (ik weet niet of reclame op prijs wordt gesteld dus vandaar de sterretjes).
    [​IMG]

    Bron: Baggeraar

    Al met al heeft het complete setje me niet meer dan 200 euro gekost en daar heb ik al heel veel plezier van gehad, want banden oppompen van de fiets of een kinderbadje oppompen gaat zo ook veel makkelijker.:wink:
     
  15. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik heb al wat onderzoek gedaan naar compressors, maar ik denk niet dat die uit de bouwmarkt gaat komen i.v.m. de decibells, mijn werkplek is op de overloop en dat is al een klankkast op zich, krijg ik geheid ruzzie met moeder de vrouw!
     
  16. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Dat is inderdaad lastiger dan wanneer het ding in de schuur staat zoals bij mij het geval is.

    Een trillingsvrije en geluidsdichte doos is dan een optie. Of de compressor op een plek neerzetten waar het geluid niet zo storend is met een heeeele lange verlengslang.
    Alle zuigercompressors maken nu eenmaal een behoorlijke hoeveelheid herrie.

    Kijk je voor een koelkast-type compressor zit je met het probleem van een te lage capaciteit in l/ minuut en een schroefcompressor is niet te betalen en amper te huisvesten helaas.
    Lastig inderdaad.
    Misschien dan toch maar het grote koelkast-type met een grote (50 ltr) buffertank?
    Praat je helaas niet meer over 100 euro denk ik.
     
  17. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja dat is dan beter als een echtscheiding, (kost nog meer):rolling::rolling:
     
  18. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Geen model is een echtscheiding waard volgens mijn mening, heel hard blazen door een rietje dan maar? :yes::rolling:

    Alle gekheid op een stokje, ik ben vandaag zoals gisteren al gemeld begonnen met het aanbrengen van de verlichting, de lampen heb ik in zomer al in elkaar lopen freubelen, met LEDjes welteverstaan.

    Het is voor mij de eerste keer dat ik LED's toepas en ik stap er ook niet meer vanaf. Er is veel meer met LED's mogelijk dan met gloeilampen het geval is.

    De TL bakken had ik niet zonder LED's kunnen maken en de lichtval in de telefooncel is door de koudwitte LED's ook veel realistischer.

    Als bedrading heb ik gebruik gemaakt van heel dun snoer (0,5 mm doorsnede per ader, incl isolatie). Dit vind ik echter toch nog te dik (zou neer komen op 2x 12,5 mm per lamp in het echt terwijl een keer meer in de richting komt).
    Ik heb in het voorjaar al heel dun coaxkabel gevonden, zie de link verder terug in het verslag, van 0,5 mm doorsnede maar dit is zo prijzig dat ik hier niet alles mee wil doen. Enkel het zichtbare deel. Dus de coaxkabel is gesoldeerd aan de twee dunne snoertjes die ik daarna heel voorzichtig terugtrek in de opbouw, zodanig dat ze niet meer zichtbaar zijn. Je houdt dan alleen het coaxsnoertje over.

    De ganglampen zijn gemaakt van 6 mm plexiglas afgedraaid op 4,5 mm, bol koppie eraan gedraaid, gaatje van 3 mm erin geboord en een 3 mm warmwitte led erin geduwd, niet gelijmd.
    De bovenzijde van het lampje moet nog zwart gemaakt worden als zijnde de basis waarop het glas vastzit in het echt.

    Het zouden eigenlijk draadlampen moeten zijn. Na 4 soldeerpogingen met 0,15 mm2 koperdraad op een malletje die alle vier mislukte had ik zo de balen in dat ik voor de latere variant ben gegaan die bijvoorbeeld op de Smit Humber zit. Dat is alleen melkglas.
    Een kniesoor die het ziet ;)
    [​IMG]
    [​IMG]

    De deklampen zijn door mezelf gemaakt uit 0,5 dik PS plaat door middel van de ponsmethode. Dit houdt dat je een malletje maakt van de vorm en dat je een plaatje PS verhit totdat het zacht begint te worden, dan druk je het malletje van bovenaf in de warme plaat waarbij er aan de onderkant een contramalletje zit. Zo krijg je een nette vorm die herhaalbaar is.

    Het blijft wel kritisch mbt de zachtheid van de PS, is het te zacht heb je of een hele dunne wanddikte of een prachtig gaatje in je plaat. Is het te hard dan druk je mal er niet helemaal in.
    Het heeft mij 9 pogingen gekost om 4 deklampen te maken.
    Zie het maar als een alternatief voor de vacuummethode die de professionele jongens gebruiken.

    Hier het voorbeeld van de mal waarmee ik de transparante afdekkappen van de TL bakken heb gemaakt.

    De mal en contramal
    [​IMG]

    En in elkaar, ertussenin zit dan de warme PS plaat.
    [​IMG]

    En hier de deklampen gemonteerd met de coaxkabel
    [​IMG]

    De lampen brandend, per deklamp gebruik ik drie SMD 0805 LED's in serie op 15 mA. (220 Ohm weerstand op 12 V).
    [​IMG]

    Als laatste de natriumlampen, zoals gezegd horen die niet op de Mississippi thuis maar ik vind eigenlijk dat ze wel op mogen.
    Kan ik de naam ook mooi uitlichten in het donker straks. :wink:

    Een echt voorbeeld had ik niet maar nog wel twee deklampen van Robbe in de spullenbakjes. Ook deze zijn omgebouwd met drie SMD 0805 LED's die ik nog eens extra geel heb geverd, evenals het afdekglas.
    Toch is het brandende resultaat niet echt de gele natriumkleur die ik had gehoopt, jammer dan.

    Links van de deur zit de "natriumlamp". Is bijna dezelfde kleur als de ganglampen.
    [​IMG]

    Als laatste het totaalplaatje tot nu toe.

    Schuin van achteren
    [​IMG]
    [​IMG]

    En recht van voren gezien.
    [​IMG]

    Ben ik vandaag van 12 tot 8 uur ;s avonds bezig geweest met negen lampen ophangen, haha. Als ik dat thuis ook doe heb ik ruzie met de baas in huis.:wink:

    Tot zover maar weer.

    Het zal nu weer even rustiger worden aangezien de vier maanden bouwen in de zomerstop nu redelijk weergegeven zijn.
     
  19. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Om in 1 woord alles omschrijven wat je doet : GEWELDIG...,., :worship:
     
  20. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Nu je op een dergelijk gedetaileerd niveau aan het modelbouwen bent, wil ik toch even zo onbeleefd zijn om een "opbouwde kritische" kanttekening te maken; volgens mij zijn de "raamlijsten" bij de echte schepen van messing o.i.d. ;)

    [​IMG]
    Verders trouwens niets als lof voor alle details die je aanbrengt, super!
     

Deel Deze Pagina