De bouw van de USS Constitution

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Kees Voesenek, 28 feb 2005.

  1. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    De daad bij het woord gevoegd en enkele foto's gemaakt:

    [​IMG]
    Vangnetten (had ik al eerder).

    [​IMG]
    De kanonnen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    De kale masten.

    [​IMG]
    Detail van de boegspriet.

    [​IMG]
    Boegspriet klaar en geplaatst.

    [​IMG]
    Schip met boegspriet en (nog niet vast gelijmde kale masten).

    Tot de volgende keer.

    Met groet, :bye:
    Kees.
     
  2. ward

    ward

    Lid geworden:
    2 jul 2006
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Roeselare (West-Vlaanderen)
    héi Kees,
    't ziet er goed uit, prima en verzorgd werk. Hou de moed erin, zie niet om en werk verder in die richting.

    Bij een foto schrijf je vangnetten.....?
    Nee, het zijn geen vangnetten, maar netten geplaatst juist voor een beginnen van een gevecht op zee. De metalen houders op de borstreling worden opengezet of geplaatst, een "net" aangebracht en daarin werden alle matrassen van de bemanning netjes naast elkaar dubbel ingeborgen. Door die opstelling kon men de bemanning beter beschermen tegen geweerkogels.
    Tijdens een gewone vaart zul je die opstelling nooit zien.
    Netten tegen het enteren van het schip, werden gespannen aan het het staande wand, meestal halverweg tot de borstwering.

    Jouw kanons staan ietsje verkeerd geschoord,... Het stoort niet, hoor!! Maar...... als je ze juist wil zetten, dan moet de affuiven een bindsel van een zwaar touw hebben die de terugslag van het kanon tegen houden, meestal de lengte -+, van het kanon binnenboord. Twee takels op het rolpaard naar de borstwering toe om het geschut in positie te zetten. Een tot twee takels naar midscheeps toe om het kanon achteruit te trekken om die te reinigen en te herladen.
    Natuurlijk plaats je de kanons in een tafereel, die je op één moment ( een stilstaand afbeelding) uitkiest op je model.
    Nogmaals een prachtig model dat je aan het maken bent.

    p.s. ik ben nog bezig met foto's die ik straks zal plaatsen. Heb nog wat geduld...en je zult zien hoe ik mijn kanons te boord stel.

    Groetjes
    Ward
     
  3. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Hoi Ward, wellicht heeft Kees het model al af, dit topic is een jaar geleden voor het laatst bijgewerkt en daarin geeft Kees aan dat hij het "deze winter" gaat afmaken.

    Overigens heb ik veel bewondering voor dit soort modelbouw. In mijn hart zou ik dat ook wel willen maar kan de tijd er niet voor vrij maken.

    Kees, een prachtig model, heb je ook foto's van de geheel afgemaakte?
     
  4. ward

    ward

    Lid geworden:
    2 jul 2006
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Roeselare (West-Vlaanderen)
    Ja beste Burp,
    het topic is degelijk een jaar oud, maar ik geloof zolang de topic niet is afgesloten, je nog steeds kunt en mag reageren. Aan mijn modellen heb ik zo'n slordige vijf jaar nodig om het af te werken.
    Je kunt wel inbeelden dat een topic daarover zeker ook zo'n vijf jaar mee zal gaan. De reactie dat ik nu eventueel kan krijgen op een stuk, zal ik misschiens niet direct kunnen vervangen op het model, maar zeker in acht nemen op mijn volgende creatie. Dat is in mijn ogen ook positieve reactie. En alzo leef je voort, en leer je bij. Moest je mijn eerste scheepje zien, gemaakt in de jaren eind '60 en dat van nu, dan zie je een leuke bouwgeschiedenis, met vallen en opstaan. Vroeger waren het bouwdozen en nu exclusieve modellen, zoals onderander de "Belgica" 1870, +- 12 jaar bezig geweest met opzoekingswerken erbij.

    Hei, beste Burp
    Je moet wel een grondige reden hebben om "de tijd er niet voor vrij te maken". Maar als je met hart en ziel een klein bouwdoosmodel zou kopen van, "corel" b.v.,(om maar een merk te noemen) dan kun je op je eigen tempo ook ooit eens een prachtig modelletje op je kast zetten. Ik denk aan "de Half Moon", "LaToulonaise", een franse schoener 1830 of... anderen kleine modelletjes.
    Ik wil je niet beïnvloeden, maar je moed geven...... nu je toch veel bewondering hebt voor dit soort modelbouw.-- en als je een beetje handig bent, ja-- waarom niet.
    Uiteindelijk moet jij het voor jezelf uitmaken.
    groetjes
    Ward
     
  5. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Dag Ward en Burp,

    Goh, ik wist echt niet dat het al weer een jaar geleden is dat ik iets geplaatst heb over de Constitution.
    Wel heb ik na die laatste foto's de masten nog vastgezet compleet met tuigage, alle ra's liggen klaar en als laatste heb ik één touwladder bevestigd. Ik ben nu begonnen met de overige touwladders, maar dat is een nogal eentonig, veel tijdkostend karweitje.
    Maar ook nu weer doe ik de toezegging: ik werk het schip de komende winter af, al is het alleen maar om mijn "fans" niet teleur te stellen. :wink:
    Nee, zonder gekheid, het afgelopen jaar is nogal hectisch geweest, waardoor ik helemaal niets aan de bouw heb gedaan.
    Nog wel de website van MBV Het Stormanker volledig vernieuwd met WYSIWYG-webbuilder i.p.v. Frontpage (de laatste gebruikt me teveel serverruimte) en verder hebben mijn werk en het feit dat ik wedstrijdleider ben geworden van mijn bridgeclub nogal wat vrije tijd opgesnoept.
    Overigens, in Ward heb ik er iemand bij die echt verstand heeft van statische modelbouw en je kent mijn motto: je bent nooit te oud om te leren. Ik dus zeker niet! Dus, Ward, laat die interessante toelichtingen maar komen; ik wist echt niet waar die netten voor dienden.
    Tot slot: toen ik de foto van de kanonnen maakte, was ik daar nog niet helemaal mee klaar. Ik weet wat je bedoelt Ward, kijk maar eens op die foto naar het meest linkse kanon. Daar zitten de extra schorringen al wel op met het touw dat op het dek ligt. Alle 26 kanonnen hebben dat nu wel.

    Zo gauw ik weer wat gedaan heb, plaats ik nieuwe foto's.

    Groet,
    Kees. :bye:
     
  6. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Haha, hartstikke mooi. Ik zie het met spanning tegemoed.

    @ward, was niet als kritiek bedoeld hoor :) ik heb echt bewondering voor deze vorm van modelbouw (naar mijn mening de enige echte:))

    De tijd, ach ik ben nou zo druk bezig met auto's, op dit moment ligt mijn motor van de FG MT eraf, moet nog een spurgear vervangen van de Savage want morgen gaan we weer rijden.

    Wellicht in de donkere dagen die gaan komen zal ik eens kijken of ik een door jou genoemd model op de kop kan tikken en het geduld en de tijd kan vinden om te maken. Als ik het ga doen dan zal ik ook een verslagje posten.
     
  7. ward

    ward

    Lid geworden:
    2 jul 2006
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Roeselare (West-Vlaanderen)
    och, beste kees
    Weet je dat ik zo gedreven ben naar historische scheepvaart, dat ik alles opzoek of toch probeer op te zoeken. De motivatie, waarom een onderdeel op die specifieke manier werd gemaakt, hoe ze zijn gehanteerd en waarom zo gebouwd.
    Klakkeloos iets op het dek plaatsen zonder te weten waarom, kan ik eenvoudigweg niet over mijn hart krijgen. Nabootsen van slijtage op onderdelen waar lijnen langs scheren b.v. kaapstanders, moeten verantwoord zijn volgens hun gebruik.
    Wat je maakt moet juist zijn, zijn ze één mm. te groot of te klein,...och ja niemand is volmaakt...........maar het stuk MOET verantwoording hebben.
    Trouwens mijn "moto" spreekt mijn vizie uit.
    In verband met je kanons, sorry, 'k had het niet direct op, wel dat je takeling aan de verschansing te strak is aangespannen, 't zou gerust ietsjes losser mogen hangen in de takels. Maar een foto heeft niet altijd het juiste beeld van de werkelijkheid.

    Kees, prachtig dat je weer de draad opneemt om verder te bouwen, ik geloof dat wij allemaal eens een bouwstilstand ondervinden van enkele weken tot zelfs een jaar rond.
    Je kunt nu nog altijd je kazematten (matrassen) in de opbergnetten plaatsen.
    Een stuk linnen fijn oprollen volgens de breedte van die opbergnetten.(breedte verschansing), de lengte moet dubbel geplooid worden, zodat de ronding ietsjes boven het net uitkomt. De plooi wat samen lijmen, op maat snijden, en ze degelijk zo plaatsen dat je de ronde koppen boven het net kunt zien van buitenboords af. Dus de ene ronding na de andere over de ganse lengte van de verschansing moet het zicht worden.
    De kleur van ieder kazemat appart moet vuil-geel-beige zijn tot bruin-grijs, de ene wat vuiler dan de andere. NOOIT maagdelijk wit. Trouwens zweten, opgedroogde zeewaterkringen kleurde sowieso de kazematten.
    Zindelijkheid was ver zoek aan boord, en men ging slapen met natte kledij in de kooi waar je makker voor je sliep tot je aflossing van de wacht of het werk op het dek. Er stonden welliswaar strenge straffen op bedplassen of braken in je kooi, maar toch gebeurde het wel eens. Weet je dat plassen over het ganse schip zware lijfstraffen opleverden voor de dader.
    W.C. voor matrozen stonden aan stuur- en bakboord juist voor de looproosters van het galjoen tegen de voorverschansing van de boeg.(Ontbreekt op vele modellen?) Officieren hadden hun toiletten in de spiegels(achteraan)van het schip.
    Oef, was effenkens afdwalen, maar toch boeiend om er eens op in te gaan.

    kees, alvast bedankt voor je lovende woorden, wij doen allen ons best, ben daar maar zeker van. En waarom moet ik mijn kennis voor mezelf houden.......toch leuk die ware entourage rond een onderdeel van een schip, als ze er zijn natuurlijk.
    Ik ben alvast een fan van je Constitution.
    groetjes
    ward
     
  8. ward

    ward

    Lid geworden:
    2 jul 2006
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Roeselare (West-Vlaanderen)
    Hélla Burp,
    Ik neem het absoluut niet aan als kritiek hoor,...nee,nee wel als iets heeeeeeeeel positiefs zelfs. En ook jij wil ik helpen met mijn kleine talenten.
    Iedereen is waardevol op dit forum, aan iedereen kun je leren.
    Aan auto's heb ik geen ervaring, niet het minsten.....jammer hé.... alleen weet ik dat de sleutel van mijn auto de portieren opent en in en sleufje past, die door een draaiing de motor ergens vooraan in werking zet en mij voert waar ik moet zijn. Mijn veiligheid, daar zorgt ik zelf voor via de voetpedalen.
    Zeg Burp, nu moet je eens uitleggen wat FG MT is, en waarom ligt je motor eraf en moet je spugear vervangen van de Savage, en morgen moet je rijden zonder die spullen in je auto..............kan dat dan rijden zonder die onderdelen ???? :roll:
    groetjes
    Ward

    ps: apsoluut--is absoluut geschreven dit veranderd
     
  9. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    :D Alles zit weer in elkaar. Zonder onderdelen is het moeilijk rijden ja. Er gaat wel eens wat defect. Dit in tegenstelling tot statische modelbouw, als het eenmaal klaar is kan je het op de kast zetten en blijft het heel zolang vrouw lief niet met een stoffer het model vernaggeld :D

    Een FG MT... kijk hier maar eens. Dat geeft een aardig idee. Een auto van 13-15 kilo met een vaart van 60-70 km/h. Kan je ook leuke dingen mee doen.
     
  10. ward

    ward

    Lid geworden:
    2 jul 2006
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Roeselare (West-Vlaanderen)
    Burp,
    Had al een vermoedde dat het om defecte onderdelen ging.
    :) FG MT is wel buiten mijn verwaching, 'k had geen idee dat het om een soort jeep ging :Fade-color .
    Voila, wij weten weer iets bij.
    Voor vandaag veel rijgenot en geen ongevallen maken hé..?
    Tot later ergens op het forum, Burp ......of deze winter......misschiens ???
    Groetjes
    Ward
     
  11. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Bedankt en wie weet. Kees, succes verder met bouwen, ik blijf dit draadje vol verwachting volgen.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.637
    Locatie:
    Betuwe
    Hier nog een fan van K&C (Kees en z'n Constitution):
    Prachtig werk!

    Roel
    (Voormalig 2e konstabel van de "BATAVIA")
     
  13. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Hallo iedereen,

    Jullie werken wel inspirerend, dus ik heb net buiten op de tuintafel (wat is het opnieuw schitterend weer, geen weer om binnen te gaan zitten priegelen?!) wat nieuwe foto's gemaakt zodat jullie kunnen zien hoe ver ik ben.

    [​IMG]
    De ra's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    3x Met masten en tuigage

    NB. Voor de eerste keer gebruik gemaakt van ImageShack. Echt, fluitje van een cent. Ik heb enkele links uitgeprobeerd, maar mij bevalt de Hotlink for Forums 1 het beste.

    Tot de volgende keer maar weer,

    Groet, :bye:
    Kees.
     
  14. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Dag allemaal,

    een paar maandjes niets van me gehoord, maar ja al die feestdagen, recepties, enz. :celebrate:
    Ik heb echter niet stilgezeten.
    Om dat te bewijzen volgen weer wat foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik probeer met deze foto's te laten zien hoeveel details zo'n schip heeft.
    Je snapt trouwens toch niet hoe ze vroeger op het echte schip al die touwen uit elkaar konden houden!
    Maar er liepen dan ook heel wat matrozen rond om alles goed te laten werken.
    Jullie zien dat ik het eerste zeil al bevestigd heb.
    Mijn vrouw is bezig met het doorstikken, omzomen, enz. van de andere.
    Ik hoop de Constitution binnen twee weken klaar te hebben.
    We gaan met het Stormanker naar Goes, ik neem het schip -helemaal klaar of niet- daar mee naar toe.
    Wellicht zie ik enkelen van jullie daar.

    Groet, :bye:
    Kees.
     
  15. rempie

    rempie

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    93
    Locatie:
    IJsselstein
    Hallo Kees,

    Ik heb ooit eens (in een grijs verleden) de constitution gemaakt, maar dan de plastic versie.
    Ik weet dat de mast-tuien een enorme opgave zijn. Al die verdraaide priegel knopen.
    Bootje is jammer genoeg te snel richting vloer gegaan waardoor het niet meer te redden was. :(
    Maar waar je nu mee bezig bent, petje af en ik salueer dan ook nog. Wat een prestige wat je daar levert.
    Ik kan maar een ding zeggen.
    Ga zo door en ik wacht met de rest op de laatste foto waarop de boot in volle glorie ten toon gesteld word.

    Groeten Rempie
     
  16. apexi

    apexi Guest

    Dit is echt ON-GE-LOVELIJK, een ander woord bestaat er niet voor :D
     
  17. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Dag rempie en apexi,

    bedankt voor jullie reactie.
    Vandaag de rest van de zeilen bevestigd die in de lengterichting van het schip hangen (tussen het schaatsen en de rest van de sport kijken door).
    Komende week begin ik met de zeilen die aan de ra's hangen.
    Eindfoto's volgen.

    Groet, :bye:
    Kees.
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.637
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo Kees.

    Prachtwerk! Ik kan niet anders zeggen.
    Helaas gaat Vaargroep Flevoland dit jaar niet naar Goes, anders hadden we elkaar daar zeker ontmoet.
    Maar goed: de scheepsmodelbouwwereld is klein...
    Succes met de laatste loodjes!
     
  19. ward

    ward

    Lid geworden:
    2 jul 2006
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Roeselare (West-Vlaanderen)
    Kees, Je schrijf:

    "Je snapt trouwens toch niet hoe ze vroeger op het echte schip al die touwen uit elkaar konden houden!
    Maar er liepen dan ook heel wat matrozen rond om alles goed te laten werken."



    Weet je dat al die lijnen,brassen,.......( touwen) van het tuig op één wel bepaalde korvijnnagel ( bettings, kruishouten) zijn geschoord en vast gelegd.
    De matrozen zijn onderverdeeld in kwartieren onder de leiding van een kwartiermeester. Zo heb je per mast specefieke matrozen die uitsluitend en alleen maar die mast kennen met al zijn lijnen. Plaats geen matroos van de fokkemast zomaar bij het kwartier van de grote mast, want dan vraag je problemen, en zeker bij nachtwerk. Vroeger waren de dekken niet verlicht. Trouwens probeer maar een lijn te volgen vanop het dek,.... 30m. hoog in het wand...En het mag bij dag zijn!!
    De matroos die een bepaalde lijn van een ra moet bedienen hoeft allen maar de korvijnnagels tellen, het touw lossen op die korvijnnagel, en dat moet onherroepelijk de juiste zijn, zeker bij nacht en als er snel moet gehandeld worden, bij plots opstekende stormwinden, vlug bijdraaien van de ra's (brassen), door ruimende of krimpende wind, of opstekende gevaar, of gewoon bij het laveren van het schip.
    Schepen van dezelfde type hebben een uniforme lijnenplan, zo kon een fokkemastmatroos aanmonsteren op een zusterschip en direct zijn taak als fokkematroos aannemen zonder lessen en ervaring aan te leren.
    Nieuwe matrozen leren natuurlijk geleidelijk aan hun taak bij hun kwartier en kwartiermeester waar ze zijn ingedeeld.
    Zo kon een scheepstimmerman lid zijn bij een grotemastkwartier , een zeilmaker bij de bezaankwartier, of het kokshulpje bij de boegspriet,.....En iedereen aan boord had zijn werk, zijn kwartier en zijn wachturen.

    Bij het tuigplan van je model zou je zeker die lijnen moeten kunnen volgen, en moeten de korvijnnagels van een bepaalde lijn aan stuurboord en bakboord dezelfde plaats hebben. Enkele lijnen kunnen er tussen in liggen, misschiens midscheeps, maar dat kun je zien op je tuigtekeningen.

    Voila, Kees
    Verder wil ik je mededelen dat je werk gerust mag gezien worden! Een model in werkelijkheid zien, is in mijn ogen mooier dan op foto, en bij jouw Constitution zal het volgens mij gevoelens zeker zo zijn.
    Doe zo voort
    groetjes
    Ward












    .
     
  20. ward

    ward

    Lid geworden:
    2 jul 2006
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Roeselare (West-Vlaanderen)
    Kees,
    'k heb nog iets vergeten te vragen aan jouw.

    De stoel waarop je model is gemonteerd, daar zou ik graag iets meer over willen weten, enfin, heu.... hoe heb je de Contitution erop vast gemaakt, vijzen, lijm.....of.... ???

    Groetjes
    Ward
     

Deel Deze Pagina