De bouw van de USS Constitution

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Kees Voesenek, 28 feb 2005.

  1. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Hoera, hoera, hoera !!! Hij is af!! :music:

    De hele afgelopen week, krokus- ofwel bij ons de carnavalsvakantie, elke dag meerdere uurtjes besteed aan het aanbrengen van de zeilen.
    Wat een priegelwerk! En hoe meer touwen daar beneden, hoe slechter bereikbaar.
    Mijn vrouwtje dacht de zeilen effe snel te maken, dat viel dus tegen. Maar afgelopen woensdag was ze klaar met de laatste twee.

    Voor het vervoer in de auto ook nog snel een kist gemaakt, omdat ik het schip mee wilde nemen naar de modelbeurs in Goes.
    Te snel, omdat de kist zo groot werd dat die zoveel ruimte innam dat ik verder geen andere schepen meer in de auto kwijt kon.
    Na wat aanpassingen past de Constitution in de kist precies op de achterbank.

    Tot vrijdagavond laat zitten werken.
    Ik kreeg het net niet voor elkaar, het onderste zeil aan de voorste mast was nog maar voor de helft klaar.
    Toch meegenomen en het loonde zeker de moeite: ik heb erg veel belangstelling van bezoekers gekregen, er werd zelfs gevraagd of ie te koop was.
    Nu is bijna alles te koop, maar op dit moment doe ik er nog geen afstand van.

    Vanmorgen de allerlaatste lijnen of brassen zoals Ward ze noemt bevestigd.
    Ergens lucht het toch op dat dit karwei geklaard is!
    Hieronder enkele foto’s van het eindproduct.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zo staat de Constitution te pronken op een kastje in de hal!! (De spiegel erachter geeft er iets extra's aan):
    [​IMG]

    @Ward: bedankt voor je informatie. Ik word steeds wijzer aangaande deze prachtige oude zeilschepen.
    Wat betreft de standaard (bedoel je met de stoel, denk ik): ik heb in de kiel twee gaatjes van 3 mm geboord waarin rondhout is gelijmd.
    Ook twee gaatjes in de staanders, lijm erin en je hebt toch een redelijk stabiel onderstel.

    Bedankt, allemaal voor jullie belangstelling, jullie goede raad en het mij bijbrengen van een hoop kennis.
    Ik ben op dit moment bezig met me te oriënteren op een nieuw project, wat overigens weer wel een RC-boot gaat worden.
    Eerst echter de Düsseldorf en de Neptun weer vaarklaar maken, want over een goed maandje is het weer zover: de opening van het nieuwe vaarseizoen.

    Groet, :bye:
    Kees.
     
  2. ward

    ward

    Lid geworden:
    2 jul 2006
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Roeselare (West-Vlaanderen)
    Héi, Kees

    't is logisch dat je standaard op die manier hebt bevestigd, en langs de andere kant kon je ook de houders gewoon met wat spanning op je kiel plakken en de bodemplank.
    Ik wilde ergens zekerheid van jouw konstruktie.
    Ik ben ook bijna gedwongen om mijn Mercury op een gelijksoortige manier op te stellen. Het onderwatergedeelte van de Mercury bestaat uit koperen platen, waardoor de afdrukken van één spanthouder hoogst waarschijnlijk met de jaren die huid zullen beschadigen, of tenminste een indrukking nalaten.

    Terloops, op een schip is er maar een touw die "touw" genoemd wordt. En dat is het rijkelijk geknoopte touw van de scheepsbel.
    Al de andere touwen hebben de naam waarvoor ze dienen, zo heb je de brassen, geien, boeilijnen, reeflijnen, gordingen......
    Ik spreek degelijk en uitsluitend over historische scheepvaart en zeilvaart.

    Prachtig, Kees, 't is een prachtig model in al zijn glorie met de zeilen erbij.
    En nu......nog een antiek model....??????


    :yes:

    Groetjes
    Ward
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Gefeliciteerd Kees! Prachtwerk, ik kan niets anders zeggen. Ook de felicitaties aan je echtgenote: Mooie zeiltjes! :lol:
     
  4. Kees Voesenek

    Kees Voesenek

    Lid geworden:
    6 feb 2004
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Hartelijk dank, Ward en Roel.

    Ik heb het schip mee naar school genomen en ook daar waren de complimenten niet van de lucht.

    @Ward:
    ik heb de VASA nog in een doos op zolder liggen. In die doos (ik denk 20 jaar oud) echter een aantal kunststof onderdelen. Maar wie weet, misschien begin ik er nog wel eens aan.
    Mijn volgende boot wordt weer wel een RC-project.

    @Roel:
    heb de boodschap overgebracht aan mijn vrouw. Ze was zeer vereerd.
    Heb jij misschien een oordeel over / ervaring met het merk Model Slipway? De prijzen zijn aan de hoge kant vind ik, maar de modellen schijnen kwalitatief erg goed te zijn.

    Groet, :bye:
    Kees.
     
  5. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Hoi Kees,

    De b*k valt me even op het toetsenbord hier.
    Wat een schitterend mooi model!
    Natuurlijk ook niets dan lof voor je vrouwtje :wink: (waar vind je nog zo'n vrouw).
    Eerlijk gezegd had ik je draadje niet gevolg hier, maar heb e'm nu helemaal doorgelezen/gekeken en ik vind het geweldig!

    Je kunt haar wel meenemen naar de WSD2007, is toch ook een soort van werkschip.
    Uit alle verhalen blijkt dat er behoorlijk gewerkt word op zo'n schip.

    Cum Laude geslaagd voor de historische maritieme bouwkunde!!!!

    Greetings,
    Luit
     
  6. chris-combat

    chris-combat Guest

    ja idd een prachtwerk!!

    Ik heb ook een model van dit schip... kijk maar eens in mijn foto album.. mischien kunnen we elkaar wat tips geven..

    chris
     

Deel Deze Pagina