De bouw van een binnenvaart tanker

Hoi Frederik,

Tussen het niet begrijpen en niet mee eens zijn zit een groot verschil hoor dus je hoeft je niet aangevallen voelen want zo bedoel ik het niet.

Groet, Ingmar

haha al die misverstanden over een boegschroef........ heren het is maar een hobby hoor. heee huub ik heb bij mijn bouwverslag gelezen dat we er mischien een duwboot bouwer bij krijgen. ik geloof dat hij contact met je gaat opnemen.
ps heb je de foto's van de piere brouse al gezien????

groeten johan

Een nieuwe duwboot kaptein is altijd welkom. En ik heb de foto'gezien. Dat was ook een wens van mij om haar eens te bouwen. Ik ben benieuwdt hoe ze eruit ziet. Dan lijkt mij wel eens leuk om eens met al die boten eens te varen.

Het probleem met de boegschroef zal meer het toerental zijn.

Van onderstaand schip is ook een model daar kan de waterstraal 360 graden draaien.
In de romp zit de kleinste maat afvoerpijp hier is ook een scheepsschroef ingebouwd.

In feite staat er in de romp een omgekeerde U.
Nu waren er in het begin steeds problemen dat er lucht in zat, dit werd er in het water wel uitgehaald maar werken deed het de ene keer wel wat en de andere keer weer niet.
Hier werd door de bouwer ook advies gevraagd en wat bleek het toerental was te laag.
De motor was een 6 volt's type en toen die op 12 volt werd aangesloten werkte het wel goed.
Motor vervangen door een met hoger toental en op 12 volt, probleem opgelost.

http://www.nioz.nl/nioz_nl/386d4f0fee290da945fd7d7b8c235733.php

Hoi Jan

Dat kan kloppen. Dat zijn boegschroeven met een stuurrooster. En dat zijn type's met een verticaleschroef die het water moet aan zuigen. En dat wordt dan naar een stuurrooster gedrukt. En als daar lucht in zit, en de schroef ligt half in het water. Dan doet die het niet. Daar hebben ze later een vauum pomp opgezet. Als de motor gestart gaat tegelijk een vacuumpomp werken die de lucht eruit pomp.

Hallo Huub,

Op het model zit geen vacuumpomp, de schroef zit wel in het water het probleem was een te laag toerental van de motor bij dit model.
Als je een laag toerental hebt zal die luchtbel niet verdwijnen door een hoger toerental wel.
Nu werkt alles naar behoren.

Hoi Adam

Met lucht heb ik geen probleem. Want als er lucht in komt tijdens het varen gaat dat er gewoon uit via de kanalen weer weg. Behalve als je met een leeg schip vaart (wat ik ook ga doen) dan komt er wel lucht onder het schip door. Dat heeft wel wat invloed maar niet wat de meeste denken. Want de horizotale schroef ligt gewoon in het water.

Kijk maar naar dit filmpje

Hoi allen

Zo de vakantie zit er weer op,en mijn dochter is weer naar school. Dus we hebben weer wat tijd omte bouwen. Hier zijn wat foto's van de boegschroef.

DSC03287a.jpg

DSC03288a.jpg

En dit zijn de foto's van het echte schip. Daar vaar ik nu mee. Het was de eerste reis dat ik ermee voer. Ik voelde net een klein kind in een speelgoedzaak. De foto's zijn door een kennis genomen. want die woont daar in de buurt.

IMG_1101a.jpg

IMG_1102a.jpg

En dat kleine ventje wat op de brug staat dat ben ik.

IMG_1104a.jpg

zou iemand mij in het kort kunnen vertellen hoe de werking van dit soort boegschroef is, en hoe je de van straalbuis wisseld?

Hoi Stoppel,

In het ronde gat aan de onderkant draait een horizontaal geplaatste schroef die het water opzuigt en daaromheen zit een buis met een 4kant gat die voor 1 van de 4 kanalen gedraait kan worden of voor 2 halve kanalen,hierdoor wordt de richting van het uitgaande water bepaald.
Bij deze of 1 van de andere binnenvaart bouwverslagen staat ook een linkje met een tekenfilmpje van de werking van dit soort boegschroef.
Hoop dat ik het goed bewoord heb zo.

Groet, Ingmar

Bedankt Huub, die bedoelde ik maar kon hem zo niet vinden.

Gegroet, Ingmar

bedankt ,ik had al gezocht op boegschroef maar dan krijg je er zoveel.

dat filmpje is van veth motoren dat bij mij in t dorp zit. :oops:

Hallo allen

Tot mijn grootte spijt. Ben ik achter een grootte fout gekomen. Dus ik moet het voor en achterschip weer opnieuw uitzagen. En dat kost weer een hoop tijd.

Back