De bouw van een binnenvaart tanker

hallo allen

Ik wou de bergplaat erop zetten op mijn voorschip,en kwam tot de conclusie. Dat ik de boel verkeerd heb uit gezaagt. Maar nu heb ik een poosje met mijn kop op het voorschip zitten tuuren en met een schuifmaat alles uit gemeten. Denk ik dat schade wel mee valt(hoop ik). Want ik was in alle staten. Morgen zal ik eens kijken of ik er nog wat aan doen. En morgen heb ik ook een gesprek met iemand die voor mij een oplossing ga zoeken voor mij kopschroef. En dat idee wat we hebben bedacht is ook interesant voor mensen die met schottels varen of gaan varen. Ik hou jullie daar natuurlijk op de hoogte.

huub de jong

Ik heb een vermoeden als dat je schottels bedoel in een beun :wink:

Die je omhoog en omlaag kunt laten gaan he Huub :!:
mvg
Frederik :D

Hallo allen

Ik vanmorgen de vertegenwoordiger gesproken van de potmeters. En het idee van potentiemeter voor het aansturen van mijn boegschroef is een haalbare zaak. De potmeter past net in mijn zender (F14). Ik krijg nog alleen een schema voor het aan sturen van mijn boegschroef in het schip zelf. Dus als het mee zit, en het werkt dan ben ik uit de brand en heb mijn zin.

En dit systeem is ook op sleepboten of andere schepen toe te passen die met schottels of Z drive varen.

En federik. Die schottels zie je veel op baggerschepen en rijkswaterstaat bootjes. En bij sommige kon je ze omhoog halen en laten zakken.

Ik hou julie daar graag van op de hoogte.

Hoi Allen

Naar een paar uur met mijn kop naar een kop(volksmond voorschip) zitten kijken. Ben ik tot de conclusie gekomen dat er GELUKKIG wijnig aan gedaan hoeft worden. Hier en daar wat aanpassingen. Wat ze later toch niet zien.

Ik heb de kanalen van de boegschroeven vast gezet en aan het schuren geweest. En dit is het resultaat.
DSC03453a.jpg

DSC03455a.jpg

DSC03458a.jpg

En nu gaan we het voorschip(de kop) dicht maken

Ziet er keurig uit Huub,

Ik hou je voorderingen in de gaten 8O :wink: en met name de kanalenboegschroef. ( dit omdat deze ook gaat komen in de Bronco die ik later wil gaan bouwen, Hier zit ook een Veth-Jet in alleen de kanalen zijn erg kort. )

Succes met de bouw verder

Gr Martin :D

Alles wel een beetje in de G4 gezet?
Zeker op plekken waar je straks niet meer bij kunt is het handig om het hout goed te impregneren.

Hoi Adam

Tot nu kan ik er nog overal bij. Want de kanalen van de boegschroeven heb ik tot aan de spanten opgevuld. Maar dat kan je ook op de foto's zien. Maar iedergeval bedankt voor de tip.

Hallo allen

Ik moet toch wachten tot mijn lijm droog is, dus weer een update. Deze foto's laten hoe het voor schip en het middenschip tot elkaar komen. Want het gaat als de brandweer.

DSC03461a.jpg

DSC03464a.jpg

DSC03465a.jpg

Als de lijm droog is. Dan moet ik nog een paar steun balkjes tussen zetten. En dan ga ik voor een deel dicht maken. En dat gebeurt dan tot ongeveer het midden van het middenschip.

Hoi allen

Het begint al op te schieten. Het voorschip is al aan bb dicht. Maar nu heb ik een vraag. Als je lamineren. Hoe ga je dat doen? Het is misschien al besprokken in andere topics. Maar misschien ik ben een rare,maar ik wil het zekere voor het onzekere weten.

huub de jong

Ik kan het niet goed zien Huub :oops:
Maar gebruik jij van die witte houtlijm daar voor?
En is dat dan wel sterk genoeg ??
mvg
Frederik :D :D

Dat klopt frederik. Ik gebruik bison D3 houtlijm. Deze is waterbestendig. Tot nu nu toe heb ik daar goede ervaring mee. Als ik het model moet omdraaien. Dan til ik hem aan de spanten op , met bouwplaat en al. Dus het zal wel een sterke lijm zijn.

huub de jong zei:
Als je lamineren. Hoe ga je dat doen? Het is misschien al besprokken in andere topics. Maar misschien ik ben een rare,maar ik wil het zekere voor het onzekere weten.
Bij Polyservice verkopen ze het praktijk handboek Kunststoffen.
Een interessant naslag werk.
Hierin staat van alles over de verwerking van polyester en epoxy.
Ook verkopen ze hier alle materialen voor het werken met polyester, leuk om eens rond te kijken.

Hoi Adam

Dat boek dat heb ik al. Maar wat mijn vraag is of was. Als ik het schip helemaal beplankt hebt,moet ik dan eerst plamuren of eerst lamineren? Maar iedergeval bedankt

Zo nu mijn update. Het voorschip is dicht,een hoop werk was dat,met al die latjes. Maar het is weer gelukt. En nu maar hopen dat het blijft zitten

DSC03470a.jpg

DSC03472a.jpg

DSC03473a.jpg

DSC03474a.jpg

Zo dat was dat. En nu naar het achterschip.

Eerst de boel in de G4 of een vergelijkbaar product zetten. Anders trekt al je hars uit je matten in het hout.
Hierna kun je de romp voorzien van glasvezel .
Daarna pas plamuren.

Hoi Adam

Dat wou ik even weten. Ik wist de volgorde niet. Maar ieder geval bedankt. En met de rest kom ik er wel uit. Hoop ik.

En Armando:
Lamineren is: je model bekleden met polyestermatten.

owh,, oke op die manier.

een algemeen woord dus.

alleen huub met de 2de boegschroef(van achter gezien) ken je daar niet via iets fabriceren dat je de boegschroef precies in het midden van het schip heb ? want volgendsmij heb je altijd een afwijking naar 1 kant dan ? of valt dat mee

Back