De bouw van een binnenvaart tanker

Hoi Armado

Wat de boegschroeven betreft. Het staat zo op de tekening. En in de praktijk is dat ook zo. Ik vaar zelf op het schip wat ik aan het bouwen ben. Ik merk daar in de praktijk niets van. En wat het model betreft:dat zal de in de tijd wel uitwijzen. Ik denk dat het wel mee zal vallen. Het is nog al een groot en zwaar model. Maar het klopt wel als je er zo naar kijkt. Ik zal wel eens foto's maken van uit de machienekamer bij ons. Dan kun je het eens zien hoe dat er uit ziet.

daar ben ik ook benieuwd naar .
lijkt me leuk om te zien !

idd een erg log model,maar das volgens mij geen enkel probleem op die grootte of wel ?
ligt bij een jacht of klein model wel anders ....

mzzlss
erik

Hallo allen

Zo, ik ben als een jekko aan de gang geweest. De romp is zo goed als dicht. Hier weer een paar foto's

DSC03477a.jpg

Hier het achterschip

DSC03478a.jpg

Hier het voorschip. Zoals je ziet, kun je nu de kanalen goed zien.

DSC03479a.jpg

En hier is dat ook goed te zien.

DSC03481a.jpg

En hier ook

DSC03482a.jpg

Hier zie je tunnels. Het was een ramp om er een goede vorm in te krijgen. Ik heb de latjes tegen de wil van het hout er op gekregen. Maar vraag niet hoe. Het is gelukkig gelukt.

DSC03484a.jpg

Hier zie hoe de vorm van de tunnels lopen.

DSC03486a.jpg

En hier ook.

DSC03487a.jpg

En hier ook.

En nog een paar kleine dingen doen. En dan ga ik haar lamineren. Ze geven dit weekend nog goed weer op. Dus dan moeten we er van nemen. Voor het omslaat.

Hallo allen

Zo, we hebben weer wat gedaan vandaag. Ik heb haar eerst lichtjes op geschuurd en daarna 2 lagen polyester op gezet. Toen de polyester uitgehardt was ben ik gaan weer lichtjes op gaan schuren. En daarna gaan plamuren en daarna goed schuren.

Maar nu is het volgende gebeurt. Ik ben te enthousiast geweest met schuren, en nu zijn wat plekjes kaal geschuurdt. Wat kan ik daar aan doen?

Hier nog wat foto's.

DSC03494a.jpg

DSC03495a.jpg

DSC03498a.jpg

Hey Huub,

Ziet er goed uit man.

Maar even een vraagje. Ik zag bij een paar postings geleden dat de spanten waar de zijplaten van de tunnels tegen aan moeten komen schuin naar binnen staan.
In een latere posting zie ik dat de ruimte tussen die plaat en het spant dicht gemaakt is. Wat is hier de reden van.
Als dat in werkelijkheid ook zo is, had ja dat toch wel gelijk gedaan of is dat met een bepaald idee gedaan?

Groeten van Alex

Hoi Alex

Dat is je goed opgevallen. Ik had de tekeningen al voor dat ik op het schip ging varen. En toen ik erop ging varen kwam ik er achter dat de tunnels recht waren. En nu licht bij Den Breejen in Hardinxveld de My Way en die heeft het ook. Dus waarom ik ook niet.

hallo allen

Hier heb ik wat foto's van mijn werkplaats.

DSC03502a.jpg

Dit is die dan.
135 meter lang
15 meter breed
4.10 meter diep
5782 ton groot
6800000 liter inhoud

DSC03537a.jpg

DSC03526a.jpg

Dit is de ruimte waar ik mijn werkzaamheden uitvoer

DSC03525a.jpg

En dit ook maar van de andere kant gezien

DSC03517a.jpg

En dit is van boven af gezien

DSC03501a.jpg

En zo zie het uit zicgt uit tijdens het varen

DSC03568a.jpg

Als je goed kijkt zie je op de camara's hoeveel ruimte we hebben in een sluis van 136x16. We moeten deze sluis achteruit in varen. Dus het komt er aan dat je bemanning goede informatie aan je geven. Want hun zijn tenslotte mijn ogen.

DSC03532a.jpg

DSC03531a.jpg

Dit zijn de voortstuwings moteren We hebben er 2 elk zijn ze 1521pk

DSC03569a.jpg

DSC03570a.jpg

Dit de boegschroef motoren die elk 500 pk zijn

Ha die Huub...

Wordt echt een pracht schip wat je me daar aan bouwen bent...Word het een wedloop tussen jouw en Alex...hahaha..

Volgens mij heb ik je van de week gezien toen jullie (ik geloof) afv. in de buurt van Keulen.. Had te laat in de gaten had anders wel ff geroepen... :( Volgende x dan maar.... 8)

Zet 'm op met de bouw en ik zal het zeker volgen...

greetings Frenske..... (Synthese2)

ps. Gaat je model ook de Atlantis heten...?vast wel..

Ik woon en werk aan het kanaal Gent - Terneuzen. Het kanaal en z'n schepen zijn echt m'n thuis én m'n broodwinning.
Als ik jullie eens zie passeren dan wuif ik wel effe.
hi.gif

Mooie boot!!!!!!!!

Droop

Hoi frenske

Ik denk niet dat je ons gezien hebt(weet wel zeker). Want we hebben de laatste maanden alleen op het Albert kanaal en in A'dam gezeten. Want de kraker in Dormagen lag eruit. Als het goed is gingen we deze maand weer op Dormagen varen. En dan zullen we elkaar wel weer tegen komen. En een wedstrijd tussen Alex en mij, dat zal zeker niet gebeuren. Want dat is een verloren zaak voor mij.

En Droop: We komen wel eens in Gent, Maar dat is heel zeldzaam. Omdat we daar niets te zoeken hebben. We hebben wel eens bij Oiltanking en bij de Shell gelost. Maar dat is op een hand te tellen. We hebben normaal vast werk op Dormagen(Duitsland bij Keulen). Maar zeg nooit nooit, want niets is zeker in het leven.

heej huib,

ik had vandaag een opdracht van school gekregen om in de waalhaven ,maashaven en maaskade foto's te maken van 5 typen schepen.
tot dat ik hoorde dat er een soort van mega tanker lag dus ik vol trots der heen fietsen met me foto toestel zag ik tot mijn grote verbazing
zag ik dat het de atlantis was ik me telefoon gepakt en een paar foto's gemaakt wat niet helemaal maare ik zag niemand werken ,
zeker even een kovie pauze . maar dat tenzijde en nu weer :ontopic:

mvg lars

@ huub..

Dit is misschien wel een beetje :offtopic: Maar wat voor een opleiding heb jij gedaan? Ik zit dus nu in leerjaar 4.. En ik moet dus een keuze gaan maken wat voor vervolgopleiding ik wil gaan doen.. In zwolle heb je bij het Deltion een niveau 3 en 4 opleiding.. Met 3 mag je schepen tot iets rond de 100 meter over al in de wereld varen.. En met 4 alles schepen ter wereld.. Maar dat is dan ook alleen de zeevaart.. En ik zou wel dolgraag willen gaan varen.. Maar ik ga veel liever de binnenvaart op dan de zeevaart.. Misschien dat jij mij het een en ander kan vertellen over de opleiding die jij gedaan hebt? Alle kleine beetjes helpen tenslotte bij de beslissing die ik moet gaan maken..

Groetjes,

Christian

Hoi lars

Dat is ze. Ze lagen te wachten tot ze konden lossen in de 2e petroleumhaven. Als je de vogende keer weer zo'n opdracht krijgt. Vraag dan of je aan boord mag kijken, maar je moet wel uitleggen waar voor het is. Dan is dat meestal geen probleem.

En Christian

Ik ben nog een van de oude stempel. Ik natuurlijk ook lagere school gehad. En daarna 3 jaar LTS. En toen zei mijn vader, kom jij maar van school af, want je leer daar toch niets. Toen ben ik met mijn 16e bij mijn vader boord gegaan. Ik heb toen mijn matrozen diploma gehaald. Daarna mijn rijn-schippers patent. Daarna mijn radar patent. En daarna mijn gevaarlijke stoffen. (En natuurlijk mijn zwem diploma's. Je weet het nooit of ze van pas komen). Daar heb ik 9 jaar over gedaan. Met mijn 25 ste werdt ik schipper op een schip van 2100 ton. Al die diploma's heb ik in mijn vrijetijd gehaald. Ik moet wel toegeven ik ben schipperszoon. Het is bij mij wel met de paplepel in gegoten. Maar dat wil tegenwoordig niets meer zeggen. Mocht je echt interesse hebben in de binnenvaart. Gewoon doen. Het is leuk en afwissellend beroep. Er zijn genoeg bedrijven waar je het vak goed kan leren. Maar ik advieseer wel om de school eerst af te maken.

Maar je moet dit werk ook niet verromantiseren. Want als je pas aan boord ben, gelden wel wat REGELS die ze op school NIET vertellen.

Daar sluit ik me volledig bij aan. Werken in de binnenvaart is zeker mooi, maar vat het niet te licht op. :)

Ik ben zelf ook een schippers-zoon, met alle voordelen van dien, en ik heb de volledige opleiding gevolgd bij het vroegere KOFS, nu STC.
De opleiding bestond uit 4 jaar VBO en 3 jaar MBO, waarvan 1 jaar stage. Tegenwoordig schijnt het weer anders te gaan, en kun je ook kiezen voor werkend leren en Verkort MBO.
Na mijn opleiding heb ik de nodige vaartijd gehaald voor mijn Groot Vaarbewijs 1 & 2, daarna het Radar-diploma.
Tijdens de opleiding had ik al mijn Marifoon-certificaat en ADNR-certificaat gehaald.

Als het je echt mooi lijkt, en je bent goed gemotiveerd, dan moet je het zeker doen!

Mvg, Ed

Back