De bouw van een binnenvaart tanker

Hoi allen

Op die vraag had ik al zitten wachten. De spanten komen op 2cm per stuk. Behalve spanten 4-5-6-7 die zitten op 1cm. Omdat op spant 5-6 komen de straalbuizen. en die komen tegen spant 7 te staan. En zo heb je gelijk de goede afstand en de maten. En waarom zoveel spanten. Heel simpel er zit onder de waterlijn geen een recht stukje. Ik moet 5mm latjes of zelf nog smaller heel het achterschip bouwen. Er zitten zoveel rondingen in, dat ik wel spanten nodig hebt om vlees te hebben voor het lijmen van de latjes. En het is een dubbel schroever met 2 tunnels zonder hak. En aangezien dat het achterschip tot spant 46 loopt. Heb je zoveel spanten. Maar het zijn er 25 op het achter schip. En 15 op het voorschip en 5 in de midden. Maar dat zal je tijdens het verslag wel zien hoe dat in elkaar zit. Ik hoop dat ik julie vraag bevredigt is. En als er nog meer vragen zijn dan hoor ik het wel.

Hoi Adam

Dat lijk mij ook het beste. Ik heb geen foto's van de tunnel en de roeren. Anders had ik dat wel laten zien. Maar het zal goed komen dat beloof ik.

Maar nu heb ik een vraag: Het schip wordt helemaal dubbelwandig. Nu kwam iemand anders op het idee om in de tussen ruinte een soort schuim te spuiten. Mocht er lekkage zijn dat het water niet door dat gedeelte lopen. Zodat niet alles nat wordt. Lijk dat wat of niet ?

Ik zou de binnenkanten van het hout dan wel eerst behandelen met G4, zodat eventueel toch binnen gedrongen water niet als nog je hout in trekt.
Daarnaast wel schuim met een gesloten kern toepassen.
Schuim met een open kern is net een spons, en zou dus een averrechts effect hebben.
En niet te veel schuim gebruiken, anders loop je de kans dat je schip uit elkaar gedrukt wordt.

Maar waarom dubbelwandig?
Ook in het echt zijn de geleerden het er nog niet over eens dat dit de oplossing is.
Met name is men bang voor corrosie verschijnselen in de holle ruimtes, welke niet toegankelijk zijn voor inspectie.

Hoi Adam

Met dat schuim is een oplossing, maar er zitten ook haken en ogen aan. Dan zal ik het nog wel bekijken of ik dat doe. En met G4 dat was ik toch al van plan.

En wat dubbelwandig betreft. In het model komen tanks in. Het is de bedoelling dat het schip zelf vol en leeg kan pompen. En dan heb ik een gladde bodem en zijen nodig. Maar hoe dat gaat werken. Daar komen we later wel op terug. Het is ieder geval een leuk stukje techniek. Wat ik ieder geval niet zelf maak, maar iemand anders is daar mee bezig.

En op het schip waar ik mee vaar, zijn we ook dubbelwandig. De beunen zijn gecoat en die roesten echt niet. En dat de geleerden er nog niet over eens zijn ben ik met je eens. Maar ja, de grootte maatschapijen(shell,esso,bp) willen dat zo hebben. En de marktwerking gaat tegenwoordig zo:als hun vragen spring, en dan zeggen wij: hoe hoog. En dat is tegenwoordig het beleid, wil je nog mee gaan met de tijd.

Hallo allen

Hier zijn weer wat foto's

DSC02743a.jpg

De straalbuizen zitten niet vast en de assen ook niet. Want dat zijn gewoon messing pijpjes

DSC02744a.jpg

DSC02745a.jpg

DSC02746a.jpg

DSC02747a.jpg

Hier zie je dat er geen recht stuk in zit

Het zit er weer voor een poosje op. Morgen 2 dagen opherhaling voor mijn ADNR en zaterdag een biljart tornooi.
En ik moet natuurlijk ook aan mijn gezin denken.

Kijk eens aan. Als ik dit zo zie heb ik al helemaal zin in om weer aan een nieuw project te beginnen.
Ziet er heel goed uit Huub. Mooi mooi mooi.

Net wat je zegt, een spantafstand van 2 cm is wel nodig. Ik heb ook een spantafstand van 2 cm,
aangezien ik ook van die smalle latjes nodig had om die tunnels dicht te werken.
En het scheelt achteraf ook het één en ander aan plamuurwerk.

Succes verder met de bouw.

Groeten van Alex

Hoi Alex

Dank u. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik een klein beetje heb af gekeken. Maar dat vind jij toch niet zo erg he. Ik moet noch een paaaaaar spantjes zagen. Ik heb al een schema gemaakt van de boegschroeven. En als het mee zit passen ze alle bij erin. Maar het lig nu een poosje stil. Ik ben vandaag op herhaling geweest voor mijn ADNR en morgen ook nog . En dan moet ik maandag weer voor 2 weken weg. En daarna gaan we weer verder.

Wel nee, waarom zou ik dat erg vinden. Daar zijn deze forum's toch voor.
Ik vind dat juist leuk. En ik ben heel erg benieuwd naar je dubbele boegschroef.

Succes verder met de cursus en we wachten de volgende up date wel af.

Goeie reis en werkse alvast.

Groeten van Alex

Hoi Alex en Huub,

Als we allemaal bij elkaar nuttige tips kunnen afkijken leren we allemaal weer van elkaar en krijgen we allemaal eeen mooie eindresultaat alleen hou ik me lang niet aan die 2cm tussen de spanten wat jullie doen en gebruik ik geen gewone smalle latjes maar grote balsa platen.
Als we ze alle 3 klaar hebben moet ik mischien maar eens jullie kant opkomen dan kunnen we eens samen varen want binnenvaartmodellen heb je hier verder niet.

Gegroet, Ingmar

nou ingmar..
slecht nieuws!!!
zelf zou ik daar geen balsa platen voor gebruiken...
ik zou echt voor iets harder gaan het is misschien wel meer werk maar wel steviger
dat zie ik nu bij mijn lloyd onderkant is ook van balsahout
en in de winter ging ik der nog al elke dag mee varen en tja,,toen kwamen de scheurtjes
ik weet nie of je wil weten hoe ze der nu bij legt
maar hier een foto (mijn onderkant is ook van balsa)

armando

armando

Afgekeurd door de scheepvaartinspectie. :oops: :oops:
Een geheel nieuw vlak er onder :roll: .
Gebeurd in het echt ook hoor. :)
mvg
Frederik :D :D

:lol: whahahaha heerlijke reactie :lol:

ma ja sorry :oops: :oops:
kga denk maar van die gekke witte dingen der op maken
dat de algen ofzo iets van de romp afhouden
en geef meteen een wat stoerder gezicht

hierbij een foto als voorbeeld

vraag hoe maak je dat soort dingen????

en dan daarna weer ON TOPIC!!!

mvgr

armando

Dat zijn Anode blokken zijn van zink en moeten je schroef beschermen.

Hoe je ze moet maken wat zou je denken van gieten maar wel een staaf ijzer plaatsen anders kan je ze niet aan de romp lassen.

Als je een electronicaprint neemt met SMD onderdelen dan heb je een blokje en er zitten lipjes aan even met zilverpaint een kleurtje geven en aan de romp plakken.

ohhja van die diodes toch ?
ma das het zelfde verhaal van hoe moet je ze der oplijmen dan ?
want dat wil ik ook even weten voor de banden die ik met kettingen op een kunstof romp moet plakken want om der een gaatje in te boren ziek niet zitten
moet wel stevig blijven zitten ook
wat voor lijm is het beste ?

mvgr

armando

Strook ABS, halfrond profiel;
stukjes van 1,5 cm tot 2,5 cm van af snijden
Koppen een beetje netjes afronden met de dremel of een stanleymesje
zilverkleurig schilderen (niet de lijmkant)
Je anodes zijn klaar, plakken maar!
Voor 2 euro en een uurtje hobbyen heb je minimaal 25 potentiele anodes...

@ Huub...
Gaat er echt gaaf uitzien joh...ben er jaloers op....maar ook op je werkplaats.. :? zit zelf te bouwen in hoekje op zolder...haha
En niet allen jij kijkt af bij de andere boys....doe ik ook wel hoor.... Samen ben je sterk..en de een heeft de oplossing die de ander zoekt toch... :wink:

en Alex en Ingmar.... Jullie schepen zien er fantastisch uit zeg....
Ben veel info aan het verzamelen van jullie 3 om met mij nieuwbouw projekt te kunnen starten.....

2 tanker mannen en 2 droge lading mannen.....gaaf..

Moeten eens een keer samen komen...
Ikzelf wil de "Synthese 2"van Wijgula gaan bouwen in schaal 1:50..maar moet nog start maken....

Nou....we zien het wel en volgen zal ik jullie zeker....

Aanstaande dinsdag eerst maar eens een weekje aan boord...

greetings to al of you...
ciau :D

oja....Armando...

Ik denk dat je het beste 2 componenten kunt gebruiken..
Goede lijmkracht en zeer sterk maar ook watervast....

groeten Frans.

Hey Huub,

Gaat ook weer erg mooi worden zo te zien...
Als ik kijk hoe je die veerhaven hebt gebouwd komt het hier ook zeker goed mee :D

ps. Ben zelf ook op herhaling geweest 8 en 9 maart.
Was diegene die de eerste dag ziek achterin zat, jammer dat ik niet beseft heb dat jij er ook was.

Groeten Peter

Back