De bouw van een dubbelschroefs binnenvaartschip

ALEX,

In 1 woord "GEWELDIG" en bedankt dat je ons dit nog voor je verhuizing laat zien.
Succes met de verhuizing eerst maar en de bouw volgen we zeker verder.

Ingmar

Hoi melf,

Klopt, ik had een zeillier gebruikt en op de zender die ik toen had kon ik de begin en eindstand van de lier instellen waardoor ik geen eindstandschakelaar nodig had maar om eerlijk te zijn vindt ik dat van Alex toch stukken beter en de snelheid is ook natuurlijker.

Groet, Ingmar

Laatst bewerkt door een moderator:
Alex,

Over eindstand gesproken, hoe ga je die schakelen/beveiligen want die zie ik niet zitten (of kijk ik er overheen)?

Groet, Ingmar

Allereerst bedankt voor de complimenten.

Ingmar,

De eindstanden ga ik beveiligen d.m.v. micro schakelaars van conrad. Zie onderstaande afbeelding.

823247b82317173d1.jpg

Micro schakelaar van Conrad. (afbeelding Conrad)

Het mooie van deze schakelaars is dat ze zowel een maak als verbreek contact hebben. Daardoor onstaan wat meer mogelijkheden om ze op te stellen.

Ik ben er alleen nog niet uit of ik de eindschakeling op de hefkolom zet of op de aandrijving.
Als ik de beveiliging op de kolom maak dan slaat deze altijd precies op het juiste moment af. Maar stel dat de kolom een keer blijft hangen en dus niet de eindschakelaar activeert dan gaat het motortje gewoon door en dan kunnen er dingen fout gaan.

Maar als ik de eindschakeling op de aandrijving zet kan het voorkomen dat bij het zakken de eindschakeling al in treed terwijl het stuurhuis nog niet helemaal beneden staat. Dit moet ik proefondervindelijk gaan bepalen. Maar dat zal hoogst waarschijnlijk na de verhuizing gaan gebeuren. Ik heb het nog niet helemaal gevonden, maar dat gaat lukken.

Oja, Ingmar, het is trouwens wel stil rond de bouw van jouw project. Zijn er nog vorderingen of heb je last van stakende werknemers?

Groeten van Alex

Ik was mijn bouwverslag een beetje aan het doorbladeren en zag toen een vraag van Tom Boere die ik eigenlijk nooit beantwoord heb. Zie onderstaand citaat.

12 maart 2007

Alex,

Hoe heb jij die berekening qua verschillende roeruitslagen gedaan, ik heb nl een volgend schip op het oog met een vergelijkbaar concept.....

Tom Boere

Soms krijg ik een aantal berichten achter elkaar en lees dan nog wel eens ergens overheen. Het kan dus zijn dat ik meer vragen vergeten ben te beantwoorden, maar vraag het gerust nog maar een keer. Bij deze zal ik toch even antwoord geven om Tom's vraag.

Ik weet trouwens niet of je veel aan mijn antwoord hebt. Ik heb namelijk geen berekeningen gemaakt. Ik heb het uitgetekend en telkens met de maximale uitslag van de servo gekeken hoever de roeren draaien. Hier en daar een graadje verdraaien en weer opnieuw uitzetten totdat je de gewenste roeruitslag hebt bereikt.
Het is even wat werk maar als je het nauwkeurig doet is het resultaat verbluffend. Het is wel te berekenen hoor, maar dan moet ik eerst eens gaan bedenken hoe, en tegen die tijd heb ik het ook al uitgetekend dus voor mij had dat niet veel nut. Misschien ooit nog als het vaker voor komt.

Groeten van Alex

Hoi Alex,

De bouw heeft idd een tijdje stil gelegen door een aantal redenen maar ben nu met de brug en de boeingen bezig dus er zit weer beweging in.

Over jou eindstanden heb ik ook even nagedacht inmiddels en heb nog een mogelijkheid bedacht nl: Als je nu aan bijde kanten van je draadend een stukje maakt waar geen draad meer zit dan kan het moertje waar het touwtje aan zit nooit verder dan het stoppunt van het draad. Als je dan een drukveertje van bv een balpen op het kale stukje van het draadend doet dan zal die er voor zorgen dat het moertje weer door het draad gepakt wordt bij de teruggande slag en het lijkt me 100% veilig.
Graag jou idee hierover?

Ingmar

Dat is ook nog niet zo'n gek idee. Alleen moet het begin van het schroefdraad, waar het moertje het draad weer oppakt, wel zuiver zijn.
Ik heb soms wel eens als ik een moertje op een afgekort draadeind of boutje wil draaien, het er dan scheef opgaat. Dat moet natuurlijk niet gebeuren met het hefmechanisme. Want als je aan het varen bent kun je dat vast niet aan het geluid van het motortje horen en dan draait vervolgens de boel kapot.
Is typisch zo'n gevalletje van gewoon eens uitproberen en kijken of het werkt.

Persoonlijk hou ik meer van een elektrische afslag. Dan stopt het motortje altijd. Nu zou die kunnen blijven draaien zonder dat je het door hebt. Ik moet er nog maar eens goed over nadenken.

Groeten van Alex

Hoi Alex,

Ik heb hier als eens een experimentje mee gedaan toen ik wat aan het uitdenken was voor mijn eerste kolom en daarbij ging het moertje telkens goed op het draad.
Het is ook niet echt een afslag he, het motortje kan gewoon doordraaien maar het draad heeft op dat moment geen invloed meer op het moertje zowel bij op als neer.

Gegroet, Ingmar

hoi als je het draadend glad maakt moet je bij de overgang even een nieuwe draad tappen zodat je zeker weet dat het moertje er weer op draait.

gr melvin

kun je niet iets soortgelijks als in een servo gebruiken ,of misschien er uit slopen ?
die stopt toch ook het motortje bij uiterst links en uiterst rechts?!?!

ik denk en lees even mee ,bij mij moet straks namelijk ook iets ongeveer 8 cm heen en terug schuiven ,en dat op een yacht haha !

erg goed bezig daar ,ziet er super uit ,en dat katrolletje is top ,echt een mooi idee,goedkoop simpel,en werkt toch perfect ,met iets meer gewicht gaat ie vast heel soepel ,ook terug ,vond het nu al netjes gaan !!

mzzlss
erik

Melf,

normaal gesproken draai je een moer op de draad als je met een stuk draadeind bezig wilt. Als je dan klaar bent, met zagen, vijlen, wat dan ook, draai je de moer over het aangepast stuk, en de draad is weer zoals het hoort. Als je nieuwe draad op het eind wilt tappen lijkt het mij moeilijk om dit goed te laten aansluiten op het bestaande stuk.

En Erik, het lijkt mij moeilijker om een servomechaniek te gebruiken dan met eindschakelaars te werken. Bij een servo zit er een weerstand op die door de beweging wordt veranderd, als je dat wilt nabootsen en de meeste weerstanden zijn veel kleiner dan 8cm, dan bouw je een hele overbrenging die ook speling kan gaan geven en daardoor vreemde bewegingen of schokken.
Bovendien kun je de beweging elk moment stoppen als je wilt, alleen wil je dat hij niet in een onbewaakt moment te ver loopt. Bij elke wisselaandrijving op basis van motoren zitten er eindschakelaars op en diodes, zodat de motor altijd kan doorlopen tot aan het eind, en daar ophoudt maar nog wel terugkan.
Bij wisselaandrijvingen wordt er meestal voor gezorgd dat de weg van de aandrijving wat groter is dan de weg die de wissel moet afleggen, waardoor de boel zo is af te stellen dat de beweging van de wissel afgemaakt wordt. Het overschot van de weg die de aandrijving aflegt wordt door de constructie opgenomen (een eventuele arm buigt een klein beetje door).

Groeten,

Theo

Nou Erik,

Het idee van de eindschakelaars lijkt mij minder ingewikkeld en heb ik bovendien al uitgedacht. Ik moet alleen nog uitzoeken wat de beste positie voor de eindschakelaars is.

Wat Theo schrijft over die servo, lijkt het zeker ingewikkeld te maken. Ik heb een servo nog niet zo goed bestudeerd maar weet wel dat dit d.m.v. een soort potmetertje geregeld wordt. Hierbij ligt de slag al vast. Die moet ik d.m.v. tandwieloverbrengingen gaan "rekken" zodat de slag van de hefkolom binnen die van het potmetertje valt. Volgens mij bedoelt Theo dat ook in zijn verhaal, nu ik er over nadenk en dit zo schrijf.

Kortom het is een stuk makkelijkerom de eindafslag later of eerder in te schakelen door de eindschakelaar een paar milimeter te verschuiven .

Groeten van Alex

Laatst bewerkt:
Ik gebruik ook eindschakelaars om m'n towingpins op de Smit Kamara in de eindstanden te beveiligen.
Een simpele maar doeltreffende oplossing. Vele malen eenvoudiger als een servo modificeren, voor zover dat zou lukken voor dit doeleind.

okee .

't was ook maar een idee .
ik wist het van die potmeter ,maar stelde het mij voor als een soort aanslag ,waar ie in uiterste einstand tegenaan tikte,niet als een weerstandje !

wat ik dacht is dan idd zo'n eindschakelaartje ,en waar is zoiets te koop?of hoe te maken ?

ik volg ....

mzzlss
erik

hey topper !

hoe staat he ter voor ?

had je laatste berichtje nog niet gelezen ,thanks!

mzzlss
erik

Hallo Alex Sijbranda,

Heb je Topic aandachtig gelezen.
Ik moet wel zeggen het is een professioneel binnenvaartschip.
Heel mooi maar dan ook heel mooi gebouwd zeg!
Ik heb dan ook heel veel ideeën op gedaan voor mijn eigen modelplan.
Ik hoop dat er weer nieuwe updates komen van de bouw.
Heel veel bouwplezier verder.

geweldig...

Hoi Alex..

Ik blijf het gewoon geweldig vinden wat jij daar allemaal voor elkaar krijgt..
Ben nu na een moeilijke periode ("scheiding") er ook aan toe om te proberen van mijn projekt net zo iets moois te maken als dat van jou..(zal niet meevallen met die kunst van jou.)haha maar ga me best doen..
Eerst maar eens worstelen om me tekeningen te verkleinen naar het gewenste formaat, en dan beginnen..
Ga vooral zo door zodat ik veel kan leren en kwijlen....

Greetings Frans from Arnhem..

Back