De bouw van een dubbelschroefs binnenvaartschip

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Alex Sijbranda, 4 feb 2007.

  1. Alex Sijbranda

    Alex Sijbranda

    Lid geworden:
    5 jan 2007
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Dordrecht
    @ Sjaak en Henk-Jan,

    Bedankt voor de complimenten.

    _________
    Ik ben afgelopen tijd bezig geweest met de berghoutsgang rondom. T.p.v. het voor en achterschip wordt de bergplaat voorzien van een halfrond. Hiervoor gebruik ik styrene profielen van evergreen. Nu heb ik al wat delen halfrond gelijmd maar gebruik blijkbaar de verkeerde lijm. Ik heb UHU hard gebuikt maar de styrene profielen breken bij het kleinste stootje al los. Op zich werkt de lijm wel fijn. Ik heb genoeg tijd om goed te corrigeren, maar de hechtig is niet voldoende. Kan iemand mij een advies geven, wat voor lijm het beste te gebruiken is om styrene te lijmen op hout?

    Alvast bedankt.


    Groeten van Alex

    Ps. Foto's volgen nog.
     
  2. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Alex , voor styreen op hout gebruik ik de 2Componenten spuit van de Hema €4,95.
    Je heb na het mengen +/- vier minuten voor correctie daarna zit het snel vast .
    na 24 uur is het volledig uitgehard en perfect te schuren wat betrefd de over tollige lijm, doe je dit na b.v. een uurtje al wordt het stroop en plakt het aan je schuurpapier.

    succes, groeten, Brandaris
     
  3. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Ik gebruik hier ook 2 comp voor, Niet uit de hema maar dat maakt niet uit. Het werkt allemaal hetzelfde. Die van mij is in 5 min droog. Uitgehard duurt een paar uur. Net als wat brandaris zei.

    Let wel, schuur het geheel wel een beetje ruw anders heeft het de lijm geen houvast en kun je als je pech heb bij een stootje het er weer aftikken. Beetje schuren grove korrel en dat probleem is opgelost. Het geheel wordt keihard.
     
  4. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    Meestal doe ik met ABS/styreen profielen altijd verklinken..
    Zeg maar als het profiel er op word gezet verzegelen met een paar pinnentjes erdoor heen. Zo heb je meer houvast en kan het nog wel tegen een stootje..

    Dan een beetje opschuren en wat Brandaris zegt.. lijmen met 2comp. lijm ofzo


    *edit* Stephan was net voor...
     
  5. Alex Sijbranda

    Alex Sijbranda

    Lid geworden:
    5 jan 2007
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Dordrecht
    Daar had ik ook al aan gedacht, maar ik vind het alleen zo'n geklieder, met zo'n spateltje de lijm aanbrengen. Ik had gehoopt nog een andere ervaring te horen.

    Ik was trouwens vergeten te vertellen dat het halfrond maar 1 mm breed is, dus het lijmoppervlak is niet erg groot. Dus ook erg lastig om daar fatsoenlijk lijm op aan te brengen.
    Verklinken is in dit geval ook geen optie, gezien de kleine afmeting.

    Opschuren heb ik al gedaan, dat helpt wel iets maar nog steed niet voldoende naar mijn zin.

    Heeft iemand ervaring met seconde lijm? Dan zou ik het op de juiste plaats kunnen fixeren en dan lijm ertussen laten vloeien. Deze methode heb ik al eens vaker toegepast, maar niet in combinatie met styrene.
    Bij sommige kunststoffen wordt het oppervlak zacht bij het aanbrengen van de lijm. Wellicht dat dat de houdkracht ten goede komt.


    Groeten van Alex
     
  6. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Geen idee of het kan hoor maar zouden van die plastic handschoenen niet helpen.

    Ik lijm wel meer met dat spul ook heel kleine dingen, 1 mm dingen ;)

    Ik lijm het, plak de boel bij elkaar met een verfplakband. En mocht je iets moeten buigen dat doe ik het in meerdere delen. Vast lijmen tot voor de bocht (zowiezo wel alles al voorbuigen) en dan als dat droog is hem om de bocht maken en dan lijmen. Vastplakken, handen afspoelen en de lijm is er ook af. Bij mij werkt het op die manier.

    Zo'n smerig spul is het niet. Als je je handen maar wel afspoelt.
     
  7. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    ik werk alleen met de seconde lijm van Robbe. Deze zijn te verkrijgen bij de modelbouwwinkels.

    Deze lijm werk ook goed voor op Abs, alleen zorgvuldig aanbrengen want het loop over heel het hout uit als je teveel erop doet.
    En toch moet er iets zijn o mte verzegelen zou zonde zijn want het is sterke lijm dat krijg je meestal niet mooi afgebroken.. mocht het er toch af moeten.
     
  8. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Als je het met seconden lijm wil doen , gaat ook zeer goed maar plak dan per +/- 10cm. tegelijk dus 10cm. insmeren en vastplakken tot het hecht dan de volgende 10cm. insmeren en plakken enz enz.. stryreen is soepel zat om even naarbuiten gebogen te worden om de lijm er op te smeren. wel daarna nog fixeren met verf of blanke lak want seconden lijm schijnt niet altijd watervast te zijn.
    En kijk uit voor je vingers met zulke smalle strookjes.

    groeten, Brandaris
     
  9. Novatrans

    Novatrans

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    36
  10. Alex Sijbranda

    Alex Sijbranda

    Lid geworden:
    5 jan 2007
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Dordrecht
    Bedankt voor de tips en moeite.

    @ Henk-Jan,

    Ik zie het antwoord wel tegemoet. In iedergeval alvast bedankt voor het uitzoekwerk.

    ________
    Zoals ik al zei volgen er nog wat foto's voor een update.
    Op de volgende foto''s is net de bergplaat rondom het achterschip geplaatst.
    Hiervoor heb ik 0,4mm berkentriplex gebruikt en in stroken gesneden.
    [​IMG]

    [​IMG]


    T.p.v. van het voor- en achterschip wordt de bergplaat voorzien van een halfrond langs de verschansing. Eerst moet ik nog wat experimenteren welke lijm voor mij het beste werkt.
    De eerste delen halfrond (zie onderstaande foto's) zijn gelijmd met UHU-hart. Blijft wel zitten maar is niet erg stoot vast.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Groeten van Alex
     
  11. Novatrans

    Novatrans

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    36
    Hoi Alex,

    Heb tot nu nog geen reactie gehad.
    Je ziet het antwoord nog tegemoet maar hang je niet op aan mij.

    Heb mijn tekeningen bijna af. Moet nog hier en daar wat experimenteren.
    En een werf maken. De spanten nog uitwerken op scale 1:50 en dan zou
    ik ook kunnen beginnen met de bouw. Bedankt voor de leerzame details.
     
  12. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Beste Alex,

    Hema heeft ook toxitropische lijm. Dit lijmt polystyreen erg goed en ook met hout vormt het een goede verbinding. Let wel op dat je de houtzijde insmeert en dan het styreen erop plaatst. Het is een lijm die bruist. Bij teveel moet je teveel repareren. Enne deze is watervast wat ook niet geheel onbelangrijk is. De lijm is niet heel erg duur en je kan het beste een keer testen met wat afval zodat je ziet wat de lijm doet.

    Polystyreen onderling verbinden gaat uitstekend met secondenlijm, maar het is op den duur niet watervast, dus goed behandelen!!! Ik heb net de bovenbouw van mijn Stingray gelijmd met secondenlijm.

    Verder ziet jouw schip er erg goed uit. Keep up the good work....
     
  13. Novatrans

    Novatrans

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    36
    Hoi Alex,

    Ik lees dat je al de goede richting wordt gestuurd.

    Zoals belooft een reactie op een pbtje.

    Je hebt zojuist een persoonlijk bericht ontvangen van Karst Drenth op Forum.

    BELANGRIJK: Onthoud dat dit alleen maar een notificatie is. Reageer niet op deze e-mail.

    Het bericht wat je werd gestuurd was:

    Hoi Henk-Jan,

    Mijn tegenvraag: Welk soort styreen wil je lijmen aan welk soort hout ?

    Grote vlakken ( b.v. Blauwe Gamma ondervloer op MDF ) lijm ik met speciale Bison Styreen lijm.

    Voor modellen heb ik geen ervaring. Ik gebruik geen hout daarvoor...

    Maar... ik zou eerst het hout impregneren met gewone styreen 'huisjes'lijm ( Revell Contacta / Uhu Plast ) en dan na drogen, met dezelfde lijm het styreen er op vast lijmen. Misschien heb je meerdere lagen op het hout nodig ??

    Grtzz en suc6,

    Karst

    Nou,daar kan je het mee doen, Sorry hoor leuk geprobeerd.
     
  14. erik16v

    erik16v Guest

    hey

    ik zocht je verslag even op , maar hoe gaat het hiermee ?

    groeten
    erik
     
  15. Alex Sijbranda

    Alex Sijbranda

    Lid geworden:
    5 jan 2007
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Dordrecht
    Nou Erik, heel, heel, heeeeeeeel erg stil.

    Na enkele weken van drukte, griepje, andere verplichtingen enz. ligt het al weer een tijdje stil.
    Mijn hoop was de romp af te krijgen voor de winter, maar dat gaat denk ik niet meer lukken.

    Ik ben wel op onderzoek uitgeweest naar een geschikte lijm voor het verlijmen van styrene op hout. Na bijdragen van de mede bouwers (mijn dank nog daarvoor) ben ik zelf eens goed opzoek gegaan. De tip van Ron Alders heeft mij aan het denken gezet en ben bij de Hema gaan kijken. De toxitropische lijm heb ik niet gekocht, omdat dit een bruislijm is zag ik er toch een beetje tegen op. Bij een bruislijm moet het materiaal gefixeerd worden. Aangezien het hier gaat om een halfrond van 1mm hoog, zag ik het niet zo zitten dit helemaal te fixeren en het toch strak te krijgen.

    Eenmaal bij de Hema zag ik dat ze best veel verschillende lijmsoorten verkopen. Waaronder ook secondelijm. Aangezien ik secondelijm toch wel heel fijn vind werken heb ik deze gekocht. Deze secondelijm hecht niet op poreuze ondergronden, dus heb ik het hout als het ware geinpregneerd met secondelijm, totdat het "gesloten" was. Na wat proefjes bleek dit een perfecte hechting te geven. Ik heb geprobeerd het styrene halfrond los te krijgen van het hout. Dat zat zo goed vast dat het styrene vervormde en nauwelijks los kwam. Dit was voor mij de oplossing en zo heb ik ook de halfrond profielen aan het achterschip gelijmd.

    Inmiddels is dat al weer enkele weken geleden en heb ik geen tijd gehad, of geen zin door te weinig tijd om ergens aan te beginnen.
    Ik ben wel alvast wat tekenwerk aan het uitwerken voor het voorschip. Hopelijk kan de bouw binnenkort weer hervatten. Dan zal ik weer een update plaatsen.


    Groeten van Alex
     
  16. Alex Sijbranda

    Alex Sijbranda

    Lid geworden:
    5 jan 2007
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Dordrecht
    Foto's weer zichtbaar

    Beste medebouwers,

    Misschien is het enkelen van jullie al opgevallen dat nagenoeg alle foto's in mijn bouwverslag verdwenen waren.
    Dit kwam doordat ik al mijn foto's op foto.modelbouwforum.nl had staan. Nu deze site niet meer bestaat, waren alle URL adressen van de betreffende foto's niet meer geldig en was er dus geen foto meer te zien.
    Ik baalde hier behoorlijk van, aangezien ik nu een bouwverslag had, zonder foto's waardoor mijn bouwverslag eigenlijk compleet nutteloos geworden was.

    Ik had besloten dat ik mijn bouwverslag zo niet kon laten, dus heb ik eens gekeken hoeveel werk het was om de foto's opnieuw toe te voegen. Dus uitzoeken welke foto's ik gebruikt heb, de bijbehorende URL adressen van de beteffende foto's (die ik nu in een ander fotoalbum geplaatst had) te kopieëren en in mijn bouwverslag te plakken. In de oude URL adressen stond de naam van de foto's vermeld, dus kon zo redelijk eenvoudig de betreffende foto's achterhalen. Dat was eigenlijk best goed te doen. Ik kon leukere dingen verzinnen, maar goed.

    Nu, een aantal weken verder heb ik mijn bouwverslag weer op orde.
    Niet dat de bouw nu meteen weer vervolgd wordt, want ik heb momenteel nog te veel andere prioriteiten.
    Maar zodra er weer beweging in het project zit, houd ik jullie op de hoogte.

    Wordt vervolgt.........


    Groeten van Alex
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2010
  17. Signum

    Signum

    Lid geworden:
    11 aug 2010
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Antwerpen
    Leeft dit schitterende project nog?
     
  18. Alex Sijbranda

    Alex Sijbranda

    Lid geworden:
    5 jan 2007
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Dordrecht
    Leeft nog wel, maar staat in de ijskast.
    Te veel andere prioriteiten, dus staat helaas onderaan de lijst.

    Groeten van Alex
     
  19. S.Klinge

    S.Klinge

    Lid geworden:
    25 jun 2011
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Zwolle
    Mooie hobby

    Zon mooie hobby mag je niet vergeten Alex.

    Groet Swen
     
  20. Alex Sijbranda

    Alex Sijbranda

    Lid geworden:
    5 jan 2007
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Dordrecht
    Hey Swen, jij ook hier. Ik ben de hobby nog niet vergeten hoor.
    Maar dat heb je met hobbies he, dat die niet het belangrijkste zijn.
    Nu er een tweede kindje op komst is, moet er ook een extra slaapkamer bijkomen.
    Ik ben nu met de zolder bezig. En als die straks klaar is hebben we het hele huis gehad. Dan is de tuin aan de beurt en daarna kan ik eindelijk aan de schuur beginnen. En dat wordt mijn domein. Maar de bouw word zeker hervat.

    Groeten van Alex
     

Deel Deze Pagina