De bouw van een electro Vortex

De afgelopen week is de laatste hand gelegd aan de bouw van de e-vortex 2.5. With a little help from my friends weliswaar. Ik zag toch wel op tegen het solderen van de draden aan het printplaatje van de regelaar. Gelukkig heeft Karel me daar mee geholpen. Nogmaals dank daarvoor Karel.
De metalen moer met sluitring van de meenemer heb ik vervangen door een kunststof exemplaar. Zie foto. Gaatje gemaakt in het kunststof en met wat schuurwerk past het prima. Het kunststof is mooi licht (0.8 gram) en borgt ook direct. Over de spinner ben ik minder tevreden. Deze sluit niet echt mooi aan. Komt ook doordat de motor voor de romp geplaatst is in plaats van in de romp. Bij de Vortex 3 zal dit veel mooier uitkomen, aangezien de motor daar wel in de romp past.
a9c70f85d844c7d862ad4e1fd7501e1a.jpg
8b0c6a1f0cba3bc157137d5164cda869.jpg
05a8f37abd9ab531a8f4b2e1e81a2715.jpg
618a5d1b2decd401b20dec3d350c7ab2.jpg
de0433d60ae303b249097bcac9b47c89.jpg
7e047d937821acf6f07c54417e6ab536.jpg
eb2eca91d63afd55df0b9611651848e6.jpg
f3d368c81501324bb64f27bba1f3c8c5.jpg
c75e01ddacd4f0276aac0559bbc332fe.jpg
e02653f8c03be1680e716f3464ee0c10.jpg
9d648e03c609ec5aa26ce23120584cf0.jpg
3b4adf1777e21f3f953e5ad6d82f72b6.jpg
8dccccb77eb13cdb5dcd1804c80deab5.jpg

Voor de accu is gekozen voor een XT30 connector. De Altis nano is goed bereikbaar en ligt net achter de accu.
Het eindgewicht van de 3S uitvoering is 280 gram. De 2S uitvoering komt op 266 gram. Prima gewicht voor het eerste prototype. Jammer dat het mooie weer voorbij is en er veel wind en regen verwacht wordt de komende dagen. Hopelijk lukt het morgenvroeg nog om een testvluchtje te maken. We gaan het meemaken.
 
Hmm[emoji57], dat was van korte duur. Her weer was perfect om in te vliegen. Aangezien de hoogte en richtingsservos verplaatst zijn moest er eerst weer het nulpunt getrimd worden. Paar keer gooien en bijstellen. Om meer tijd te hebben voor het instellen heb ik de dlg naar hoogte geslingerd. Ging perfect. Nog een keer om alles goed te trimmen. Starten en op hoogte wil ik hem platleggen, maar helaas geen enkel signaal. Geen enkele stuurbeweging mogelijk en de vortex ging recht naar beneden de grond in. Gelukkig was de grond zacht en kwam de kist recht de grond in. Nog steeds geen signaal. Alles bekeken en de kist had minimale schade aan de voorkant van de romp. Om alles uit te zoeken maar weer huiswaarts gegaan. Daar alles opnieuw onderzocht en alle rc apparatuur doet het gelukkig nog. De motor nog niet getest. Ik wil het zand eerst goed verwijderen, maar verwacht daar geen probleem.
De failsave is ook niet geactiveerd, want dan hadden de roeren een andere stand gehad. De meest logische verklaring is dat de kabel van de regelaar uit de ontvanger is gekomen, waardoor de ontvanger geen voeding meer heeft. De vraag is natuurlijk hoe dat kan. Hierbij zijn er er 2 mogelijke oorzaken aan te wijzen: tijdens het invliegen is de stekker al wat los gekomen en tijdens de laatste start in zijn geheel losgekomen. Veel aannemelijker is het dat de stekker los is gekomen bij het wisselen vd accu. De altis ligt pal achter de accu en wellicht is de stekker tijdens de verschillende accuwisselingen meer en meer losgelopen. Hiermee een aantal leermomenten:
1. De stekkerverbinding aan de ontvanger beter borgen.
2. Er moet een trekontlasting komen tussen de altis en ontvanger, aangezien de altis regelmatig bewogen wordt om een hoogte af te lezen en om de batterij te wisselen
3. Wellicht een aparte voeding naar de ontvanger welke parallel aan de altis staat om ervoor de zorgen dat de ontvanger altijd stroom krijgt
4. De accu mechanisch borgen tegen
a0c89201c27030d141f727892230a526.jpg
ae055dd030a8ade78448fc006a86a99f.jpg
verschuiven. Nu gebruik ik klitteband, maar dat kan verbeterd worden

Nu eerst de romp maken. Kleine reparatie en voorlopig lijkt het toch geen vliegweer te worden.

Wel jammer dat we nog steeds niet weten hoe de prestatie van de motor is.
 
De Vortex is weer klaar voor een testvlucht. Helaas blijft het maar waaien en regenen. Daar worden we toch helemaal gek van. Zelfs thuis worden ze je zat.

Enfin, ik heb even een filmpje bijgevoegd, zodat je kunt horen hoe het motortje klinkt. De Altis staat afgesteld op 10 seconden.

Het ene filmpje is de 3s, 450 mAh met prop 6x3 versie:

de andere de 2s, 450mAh met prop 7,5x4

Nu maar wachten op beter weer :)
 
Ik zag dat ik de filmpjes als privé had geupload in Youtube. Inmiddels is de status naar openbaar gezet en als het goed is kunnen jullie het nu wel zien?
 
Hey Brain,
Al is met een motor starten wat tegen mijn principes in, dit heb je wel mooi gemaakt!!

Dank je Richard. Het liefste gebruik ik ook geen hulpmiddelen, maar ben bang dat het in de toekomst een noodzakelijk kwaad gaat worden. Zoals bij zoveel dingen in het leven is ouder worden niet altijd eenvoudig [emoji6]
 
Opgenomen stroom is rechtevenredig met spoed¹, #bladen¹, spanning², Kv³ en diameter⁴.
Opgenomen vermogen rechtevenredg met spoed¹, #bladen¹, spanning³, Kv³ en diameter⁴.

E.e.a. voor 'normale' en niet overtrokken prop.
 
  • Like
Reactions: bgo
Ik begrijp niet precies wat je probeert te vertellen Ron. Kun je wat meer uitleg geven?
Mijn bericht was algemeen bedoeld.

Stroom verandert meer/sneller/harder met spanning dan je zou verwachten.
Een motor& prop combinatie gedraagt zich verre van als een simpele weerstand.
Daardoor kan de formule stroom = spanning / weerstand kan niet toegepast worden.

Door van 3s naar 2s te gaan ...
... zal opgenomen stroom veranderen met factor (2/3)² = 0,45, 55% minder stroom.
... opgenomen vermogen zal veranderen met factor (2/3)³ = 0,30, 70% minder stroom.
Hierbij de wat lagere spanningsverliezen (t.g.v. lagere stroom) in accu, kabels, regel en motor genegeerd.

Omgekeerd, door van 2s naar 3s te gaan ...
... wil opgenomen stroom toenemen met factor (3/2)² = 2,3, 130% meer, ruim een verdubbeling.
... wil opgenomen vermogen toenemen met factor (3/2)³ = 3,4, 230% meer.
Hierbij de wat hogere spanningsverliezen genegeerd (t.g.v. hogere stroom), daardoor worst case berekening, groter zullen de toenames nooit kunnen zijn.

In handige tabelvorm
motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning - MBF
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: bgo
Changes in setup (and lousy Kv specifications!) can have surprisingly considerable/huge effects.
E.g. doubling voltage will four(2²)fold current, doubling Kv will eight(2³)fold current, and doubling prop diameter will sixteen(2⁴)fold current.
Even a small 10% change/difference in Kv will already lead to a 30% difference in current.

(Te lui om mijn eigen tekst te vertalen :rolleyes:)
 
  • Like
Reactions: bgo
Mijn bericht was algemeen bedoeld:
Stroom verandert meer/sneller/harder met spanning dan je zou verwachten.
Een motor& prop combinatie gedraagt zich verre van als een simpele weerstand.
Daardoor kan de formule stroom = spanning / weerstand kan niet toegepast worden.

Door van 3s naar 2s te gaan ...
... zal opgenomen stroom veranderen met factor (2/3)² = 0,45, 55% minder stroom.
... opgenomen vermogen zal veranderen met factor (2/3)³ = 0,30, 70% minder stroom.
Hierbij de wat lagere spanningsverliezen (t.g.v. lagere stroom) in accu, kabels, regel en motor genegeerd.

Omgekeerd, door van 2s naar 3s te gaan ...
... wil opgenomen stroom toenemen met factor (3/2)² = 2,3, 130% meer, ruim een verdubbeling.
... wil opgenomen vermogen toenemen met factor (3/2)³ = 3,4, 230% meer.
Hierbij de wat hogere spanningsverliezen genegeerd (t.g.v. hogere stroom), daardoor worst case berekening, groter zullen de toenames nooit kunnen zijn.

In handige tabelvorm
motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning - MBF
Ok, bedankt voor de uitleg Ron!
 
Zoals Peter in zijn F5j FB had staan, is n sterke configuratie wel lekker, kun je ff laag in de wind afstand maken en dan nog ff omhoog schieten, al is 10sec wel heel kort [emoji6]
 
  • Like
Reactions: bgo
Back
Top