De bouw van een Smit ASD vloot in 1:50

DreBo zei:
Hoe vaak ga je de schottels eruit halen voor onderhoud ??
Zou je in die M3 gaten geen draadvoeringen plaatsen? Die zijn een stuk sterker dan de PVC.

André,
Ik hoop minder dan 1x per jaar. Maar het is meer gedaan om in ieder geval de mogelijkheid te houden om het te kunnen doen.

Tom Boere zei:
de as zit hoger in de romp, dan hebben we zeker en vast een dubbele koppeling nodig

Ik verwacht van niet Tom, er is denk ik aan de onder-, en bovenzijde voldoende ruimte.
De units staan ook nog wat schuin naar voren, dus je wint daar door naar voren vanzelf ook nog weer inbouw hoogte.
Als alles een beetje mee wil zitten is zaterdag de bestelling van Conrad binnen. Dan weten we meer.

@Adam

[De units staan ook nog wat schuin naar voren]
Adam schreef het tussen haakjes geplaatste text.
Als dat de units schuin naar voren staan. :roll:
Dat houd dan wel in als dat de schroeven dan enigzins omhoog staan .
Dus het schroefwater dan ook enigzins omhoog gaat :?:

F.van.Gent zei:
dat houd dan wel in als dat de schroeven dan enigzins omhoog staan .
Dus het schroefwater dan ook enigzins omhoog gaat :?:

In het geval dat je vooruit vaart klopt dat inderdaad :D

In het geval dat je achter uit vaart zorgt de scheve stand er juist voor dat het wat wat naar beneden weg gedrukt wordt, dus de steven juist iets omhoog gedrukt wordt, gevolg: minder gauw water op het achterdek bij achteruit varen.

Tja,

en als je er een paar tegelijk bouwt, dan koop je ook in in het groot, hier een foto van de motoren voor de lieren....

normal_MVC-025S.JPG

Het zijn Buhler motoren 12Volt ca 65 omw/min.

Heren ze zijn binnen !!!!

Tom Boere

Ik ben ook maar vast begonnen met bouwen :lol:

Wilde eerst de stuurhut gaan maken,
maar hoe we dat gaan doen.........
dus nu maar met het dekhuis begonnen

achterkant_001.jpg

je moet ergens beginnen.

ciao,
Ronald

v. Gent,

Zeker ze hebben allemaal een andere naam.... :lol:

Maar inderdaad tussen de Rotterdamse en Buitenlandse zitten wat verschillen;

- voorkant opbouw,
- bluskannonen,
- bolders,
- kabelgat in de zijkant,
- etc.

Tom Boere

@adam

hoezo moet je het vacuum deel dan niet gebruiken :? :?:
ik vind wel mooi met al die rondingen en zo.

groete
mario

Mario de opbouw van deze schepen is allemaal met 'scherpe' hoeken en geen rondingen.

zie onderstaande foto.

0004.jpg

ciao,
Ronald

Hallo!

Ondanks dat mijn Banckert nog niet af is toch maar begonnen. De onderdelen voor de Banckert zijn in bestelling. Dus ook maar meteen twee schottels voor de asd besteld.

Gisteren ben ik begonnen met het dekhuis Ik vond de rondingen bij nader inzien in dit geval toch minder mooi en ben begonnen met een plaat polystyrol. In eerste instantie de zijkanten van het huis lost uitgesneden, maar dan word de ronding aan de voorkant toch wel erg moeilijk. Dus weer opnieuw begonnen nu de zijkanten en de voorkant in een geheel uitgesneden.

asd004.gif

asd005.gif

asd006.gif

asd007.gif

Om de ronding in de voorkant mooi te krijgen heb ik een rondhoutje in de hoek gelijmd en hier de polystyrol omheen getrokken. Begint er al aardig op te lijken, moet nu alleen de schuine bovenkanten nog vastzetten en dan kan ik met het stuurhuis beginnen.

Allemaal succes met de bouw en binnenkort vertel ik weer een verhaaltje! :lol: (het is vandaag per slot van rekening nationale voorleesdag)

Groetjes Arnold

Zoals de meesten van jullie misschien wel weten is het toverwoord bij Damen "standaardisatie".
Grote series, of standaard producten zodat er groot en veel van hetzelfde ingekocht kan worden.
Als Damen dat kan waarom wij niet.............................
IMG_7417.jpg

Een bestellingje bij Conrad gedaan voor 5 ASD tugs!
10 motoren, 10 ontstoorsets, 10 kardankoppelingen, 30 inzetstukken 4mm, 10 inzetstukken 3mm (ivm een eventuele tussenas) 25 tandwielen (voor sleeplieren), en 10 sinterbronslagers.

Adam,
Als ik zulk soort foto`s zie begint er bij ook wel wat te kriebelen,
maar ja eerst dat andere model gereed en dan pas het dikke lippen model. :cry:

He adam,

Welke motoren willen jullie gaan gebruiken? Kan ze net niet goed genoeg zien op je foto.

Hoe willen jullie die sleeplieren gaan bouwen. Lijkt me wel gaaf om ook een sleper te maken met een werkende sleeplier.

Hebben jullie ook nog kwantum korting gekregen bij Conrad? :wink:

Groeten Arnold

@ Arbasco

zo te zien zijn het deze: 6 tot 12 volt ELEKTROMOT. GZ-600 BB
Bestnr.: 244554 - 89
244554_LB_00_FB.EPS.jpg

(foto: conrad)
of de 4.8 tot 9.6 volt ELEKTROMOT. GZ-600BB SP
Bestnr.: 244562 - 89 kan het ook nog zijn :? dat kan ik ook niet goed zien :P :oops:

mvg

Mario

Hallo allemaal

Ik zou nog wat foto's plaatsen van de model smit mersey
Schaal 1:50 40mm marx schottels met messing schroeven

Picture%20613.JPG

Picture%20614.JPG

Picture%20619.JPG

MVGR Bert

arbasco zei:
Welke motoren willen jullie gaan gebruiken? Kan ze net niet goed genoeg zien op je foto.
Het zijn inderdaad de GZ 600 BB. op 12 Volt. Volgens mij is dit een "kloon" van de door Graupner voorgeschreven motor.

arbasco zei:
Hoe willen jullie die sleeplieren gaan bouwen. Lijkt me wel gaaf om ook een sleper te maken met een werkende sleeplier.
Ik heb helaas geen scanner dus ik kan geen plaatje voor je plaatsen van het principe.
010428-04.JPG

lier01.jpg

Dit zijn foto's van mijn lier zoals ik hem op de Parat gemaakt hebt.
Het principe zal in wezen het zelfde zijn alleen iets kleiner.

arbasco zei:
Hebben jullie ook nog kwantum korting gekregen bij Conrad?
We hebben gebruik gemaakt van de 5% kortings aanbieding van dat moment.

@ adam

dat ziet er mooi uit hoe je die lieren zo hebt gemaakt. :o
maar welke tand wielen gebruik je daar voor?? :P

mvg

Mario

Omdat het forum toch zo traag was als dikke str........, heb ik vandaag lekker wat kunnen doen aan de Smit Clyde.

Omdat ik beide schottelunits met één servo wil aansturen moest er een stangenstelsel komen om de units tegelijk te kunnen aansturen.
In het achterschip is namelijk niet zo heel veel ruimte om daar een servo te plaatsen dusdanig dat deze in één keer beide schottels tegelijk aankan sturen.
Nadeel van veel stangen en schanierpunten is er nogal wat speling op kan treden.
Op de onderstaande foto mijn oplossing
IMG_7429.jpg

De servo is op z'n kop gemonteerd. dit voorkomt dat de stangen bovenop, elkaar in de weg kunnen gaan zitten bij bewegen.
Tevens zijn de stangen dubbel uitgevoerd. Hiermee wordt de belasting op het schanierpunt gelijkmatiger. (push-pull)
Op de bovenste lip worden de stangen naar de beide units bevestigd.
Door alle hartafstanden van de diverse draaipunten gelijk aan elkaar te houden voorkom je dat de units verschillende uitslagen krijgen.

Stuureenheid op z'n plaats in het achterschip.
IMG_7430.jpg

Tevens vandaag de ramen in de onderbouw er uitgefrees. Hiervoor heb ik eerst in een aluminum strip de afmetingen van een raampje eruit gefreesd
(11mm x 8mm)
Deze strip dient dan als mal bij het uitfrezen van de raampjes. Op deze manier worden alle raampjes het zelfde.
De strip wordt met een paar lijmklemmen op de opbouw gefixeerd.
Door met de Dremel nu door het gat heen te frezen onstaan exact dezelfde ramen.
Door de mal steeds op dezelfde hoogte te houden komen de ramen dus ook netjes in lijn uitgefreesd in de opbouw.

De mal op de opbouw geklemd.
IMG_7427.jpg

En nu nogmaals maar nu met de Dremel er op.
IMG_7428.jpg

Mario88 zei:
dat ziet er mooi uit hoe je die lieren zo hebt gemaakt.
maar welke tand wielen gebruik je daar voor??

Deze tandwielen kwamen bij Harhaus vandaan.
Nu hebben we ze bij Conrad gekocht. Zijn gewoon rechte tandwielen module 0.5.
T'is alleen even uitzoeken welke tandwielen je kwijt kunt in de vertragings kast en welke je nodig heb om voldoende buiten je vertragingkast te komen, en door je dek heen.
Maar das een kwestie van steekcirkels tekenen.

Back