De bouw van een Smit ASD vloot in 1:50

Even een vraagje m.b.t. het frezen van de raampjes.
Wat voor freesje heb daar voor gebruikt?

Want ben je niet bang dat als je aan het frezen bent dat het steeds een beetje groter wordt?

ik hoor het wel.

Tom,

Misschien heb je hier iets aan deze details.

Stichting%20doe%20een%20wens%20024.jpg

Groeten Edwin

Martin,

Bedankt voor de foto's, eerlijk gezegd hadden we de meeste al wel maar toch bedankt voor de moeite :lol:

Ronalds en ik bouwen eigenlijk de 2 buitenlandse Mississippi en de Mersey en daar hebben we ook al eea van, in denk dat we voldoende foto's en tekeningen hebben, toch medebouwers ????

v Gent,

Tja das veel rook voor zo'n klein bootje, ik heb eens een superrookgenerator gezien op een Engelse site, maar ja zwarte rook kwam daarook niet uit, gaan we over nadenken... 8)

Tom Boere

Hallo

Nu we het toch over detailfoto's hebben, heeft er iemand foto's van de Smit Marne. Ik als echte Groninger heb bedacht dat het wel leuk zou zijn om er de Smit Marne van te maken aangezien de marne een riviertje is in Groningen. Ik kan hier op tugspotters alleen geen fotos van vinden, terwijl hij toch ect zou moeten bestaan, zie eerder in dit draatje.

Groeten Arnold

Toevallig staat er een model van de Marne in het scheepvaartmuseum te Maassluis, ik mail je de foto's welke Ronald daar gemaakt heeft..

Tom Boere

heb he tnog een keer na gemeten en nu kon er 4,8kg in.
weet ook wat mijn fout is geweest, had de diep gang een cm telaag afgetekend :oops: :oops:

maar heb het ook even meteen met een 12 volt 7 Ah gemeten en volgens mij kan dat er makkelijk in :D
had er namelijk een 7Ah accu en die kleine van 1.2 Ah bij elkaar +/- 3.2kg en nog een paar zakjes grind achter in en dat was in totaal 4.5kg er in :)

maar ik zag ook bij de foto die adam er op gezet heeft dat jullie alles in de romp hebben laten zitten en zelf had ik de romp niet mee gerekend
en die weegt ook nog +/- 500gram, maar dan zit er nog ruim bijna 2 kilo verschil tussen het gewicht van jullie en die van mij :? :? vaag :?

Hallo,

Ik was van plan om er 2 speed 500 motoren in te zetten mar misschien worden het ook wel 600. Voor de accu zat ik ook te denken aan 12 v 7,2 ampere. Deze wilde ik voor mijn banckert gebruiken, maar hij paste niet :cry: Dus dan maar hier in :lol:

Groeten Arnold

Hallo

Hier even een korte update

normal_asd002.gif

normal_asd001.gif

normal_asd008.gif

Ik heb het binnenste dek op zijn plek gelijmd, ga nu op zoek naar een grote plaat poly.... om de rand om het boven dek te maken.

Gezocht: Kabouter die de kleine driehoekjes voor de reling voor mij wil snijden, zijn er best veel :roll:

Groeten Arnold

Tja,

De zeemeeuw II is klaar, wat dan te doen, juist beginnen aan de volgende boot, Yes de Mersey, aangezien de schottels ( Graupner type 1 ) tijdelijk niet te leveren zijn, komen weer begin maart..... eerst maar aan iets anders beginnen dan, de steun, dat heeft toch bijna ieder schip nodig als zij niet in haar element is.

steun%20asd.jpg

Zo en dan maar rustig aan beginnen aan de opbouw.....

Tom Boere

hallo allemaal

ik heb toch maar voor de 1775 schottels van graupner/marx gekozen met een speed 500E.
vond deze mooier onder de boot passen 8) ieder zijn eigen mening :P

schottel%20%2B%20speed%20500%20(1).JPG

@Mario, je weet het hé: Borg het onderste (rode) deel met een lijntje aan je model!
HIER een klein gaatje boren:
schottel%20%2B%20speed%20500%20(1).JPG

een nylon draadje er doorheen met een beetje speling, en borgen aan je scheepsromp.
Anders ben je op een gegeven moment het onderste deel van je Schottel kwijt. :cry: (ervaringsdeskundige)

Heden middag heeft het plaats gevonden!

Een heeeeeeeeeeeel uitgekleede Smit Clyde heeft voor het eerst in het water gelegen en op eigen kracht de eerst meters afgelegd.

IMG_7438.060218.jpg

En op "cruising speed"

IMG_7442.jpg

Zoals ze er hier bij ligt weegt ze 5,1 kg.
Ik kon niet helemaal in schatten of dit de juiste diepgang was, daar ze bij de eerste scherpe bocht water schepte, en ik ze dus niet dieper wou liggen.

Er zijn al wel een aantal "aandachts puntjes" boven water gekomen. 8O
Alleereerst de draairichting van de units.
Graupner levert bij deze units alleen links draaiende schroeven, en niet zoals bij de Tito Neri units een linker en een rechter.
In de praktijk blijkt dat wanneer de units dus allebei dezelfde kant op draaien de boot ook steeds één kant op wil trekken.
Het probleem daarbij is dat het bij hogere toerentallen steeds erger word, dus het is ook niet te compenseren met je trim, of een andere neutraal stelling.
De enige oplossing ligt volgens mij in het vervangen van de schroeven door een linker en een rechter.
De uitgaande as is 4mm, dus daar is M4 op te snijden, en dan twee messing schroeven er op.

Het andere aandachtspuntje is de voedingsspanning.
De motoren zijn geschikt tot 12V.
Echter op het moment dat ik vol gas gaf lijkt het wel een speedboot, en tegelijk schoot m'n kogellink los van het stuurarmpje op de schottel unit.
De M2 schroefdraad in het kunststofarmpje had het niet gehouden. :cry:
Hier zal iets van een messing profieltje of strip de oplossing moeten gaan brengen.
Het wordt dus of op dual rate varen, of op 6V.
Alleen op 6V loopt het amperage weer sterk op.
Op "cruising speed" bij 12V wees de amperemeter ongeveer 4,5 aan voor twee motoren.
Op 6V echter liep de wijzer bij een veel lagere snelheid al uit z'n meetbereik (5A)

Ander aandachtspuntje was het gebruikte vet.
Bij het inbouwen van de units heb ik de schacht "goed" in teflonvet gezet.
Na dat echter m'n kogelink uit de draad getrokken was kon ik de unit met de hand draaien, en dat viel zwaar tegen.
Dat liep behoorlijk zwaar, dus dat vet gaat er uit en er moet iets anders op.
Zit zelf te denken aan vaseline.

Voor de rest: het hele machinepark maakt wel veel herrie, maar ik had eigenlijk niet anders verwacht met al die haakse overbrengingen, want dat had m'n Tito Neri ook al.
Ook ligt er nog geen dek in dus dat zal ook nog wel scheelen.

Qua manoeuvreren gaat het prefekt, ondanks dat de units door één servo aan gestuurd worden. Bij het "vol" roer geven draait het bootje bijna om z'n kop heen.
Nu stonden beide motoren nog op één vaartregelaar, maar in de definitieve uitvoering krijgt iedere motor z'n eigen regelaar.

Mooie plaatjes Adam, ik hoop deze zomer ook te kunnen proef varen met de romp van de Smit Hunter want ben ook wel reuze benieuwt naar het resultaat.

Gr martin

ben gister naar de beurs in Goes geweest :D :D met mijn vader :P

en toen zag ik deze smit mississippi staan :D
IMG_0217.2.2.JPG
maar hij wel wel langer dan die wij aan het bouwen zijn, hoe lang weet k nie precies :?
maar er zaten wel schottel 2 van graupner onder

hier nog een beetje detailfoto van de stuurhut
(sorrydat foto zo klein is camera stond op een hoge resolutie)
IMG_0218.2.2.JPG

Mijn opbouw was bijna klaar,
moest alleen nog de schuine vlakken er in lijmen.

Kijk ik nog eens goed,
ga wat meten...

blijkt verdorie mijn hele opbouw uit het lood gegaan te zijn
tijdens het lijmen.......

kan dus overnieuw beginnen....
:cry: :cry: :cry:

ciao,
Ronald

Sterkte vanuit de polder, Ronald...

Enne voor de rest: Volgens mij was één van de eigenschappen die een modelbouwer moest hebben: geduld.
Kan ik weinig soms van merken bij degenen die commentaar hebben.

Back