Heden middag heeft
het plaats gevonden!
Een heeeeeeeeeeeel uitgekleede Smit Clyde heeft voor het eerst in het water gelegen en op eigen kracht de eerst meters afgelegd.
En op "cruising speed"
Zoals ze er hier bij ligt weegt ze 5,1 kg.
Ik kon niet helemaal in schatten of dit de juiste diepgang was, daar ze bij de eerste scherpe bocht water schepte, en ik ze dus niet dieper wou liggen.
Er zijn al wel een aantal "aandachts puntjes" boven water gekomen. 8O
Alleereerst de draairichting van de units.
Graupner levert bij deze units alleen links draaiende schroeven, en niet zoals bij de Tito Neri units een linker en een rechter.
In de praktijk blijkt dat wanneer de units dus allebei dezelfde kant op draaien de boot ook steeds één kant op wil trekken.
Het probleem daarbij is dat het bij hogere toerentallen steeds erger word, dus het is ook niet te compenseren met je trim, of een andere neutraal stelling.
De enige oplossing ligt volgens mij in het vervangen van de schroeven door een linker en een rechter.
De uitgaande as is 4mm, dus daar is M4 op te snijden, en dan twee messing schroeven er op.
Het andere aandachtspuntje is de voedingsspanning.
De motoren zijn geschikt tot 12V.
Echter op het moment dat ik vol gas gaf lijkt het wel een speedboot, en tegelijk schoot m'n kogellink los van het stuurarmpje op de schottel unit.
De M2 schroefdraad in het kunststofarmpje had het niet gehouden. :cry:
Hier zal iets van een messing profieltje of strip de oplossing moeten gaan brengen.
Het wordt dus of op dual rate varen, of op 6V.
Alleen op 6V loopt het amperage weer sterk op.
Op "cruising speed" bij 12V wees de amperemeter ongeveer 4,5 aan voor twee motoren.
Op 6V echter liep de wijzer bij een veel lagere snelheid al uit z'n meetbereik (5A)
Ander aandachtspuntje was het gebruikte vet.
Bij het inbouwen van de units heb ik de schacht "goed" in teflonvet gezet.
Na dat echter m'n kogelink uit de draad getrokken was kon ik de unit met de hand draaien, en dat viel zwaar tegen.
Dat liep behoorlijk zwaar, dus dat vet gaat er uit en er moet iets anders op.
Zit zelf te denken aan vaseline.
Voor de rest: het hele machinepark maakt wel veel herrie, maar ik had eigenlijk niet anders verwacht met al die haakse overbrengingen, want dat had m'n Tito Neri ook al.
Ook ligt er nog geen dek in dus dat zal ook nog wel scheelen.
Qua manoeuvreren gaat het prefekt, ondanks dat de units door één servo aan gestuurd worden. Bij het "vol" roer geven draait het bootje bijna om z'n kop heen.
Nu stonden beide motoren nog op één vaartregelaar, maar in de definitieve uitvoering krijgt iedere motor z'n eigen regelaar.