Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik zie niet wat de krukas-constructie aan de servo anders is dan een kort roerhoorntje. Het mooie van het systeem is aan de flap-zijde, daar is geen roerhoorntje nodig.Als je er ruimte voor hebt, en een geschikte servo, dan is het RDH systeem errug mooi
Wat jij hier beschrijft is een zgn. mechanische differentiatie. Dat werkt in principe goed. Je krijgt de gewenste assymmetrische uitslagen. Maar er zit ook een nadeel aan: de resolutie en kracht van de uitslag wordt ook assymmetrisch. Die paar mm uitslag naar boven kent evenveel stapjes als de uitslag naar beneden (verondersteld dat je de gewenste differentiatie volledig mechasch hebt kunnen realiseren). Dat die 3-4 mm naar boven een hogere resolutie krijgt lijkt me idd. wenselijk. Maar, stel even 256 stapjes naar boven en 256 naar beneden, stel de uitslagen voor het gemak even op 4 mm omhoog en 40 mm naar beneden. Dan wordt 1 stap omhoog 4/256 mm (0,0156), en 1 stap omlaag 0,156 mm (ik veronderstel even lineaire beweging, verwaarloos het sinus-effect).Ik zet de servo electrisch in het midden, 1.5 msec. Dan monteer ik het servo armpje zo dat de hoek overeenkomt met die rode punt.
Je ziet dat wanneer het roer neutraal staat, groen, de servo niet neutraal staat.
Waarschijnlijk bedoel je: als scharnier aan de bovenkant zit en ruderhorn onder (of schanier onder en ruderhorn boven). In die gevallen wordt de ruderhornlengte vergroot met de dikte van het roer.Berrie,
als je roer aan de onderkant scharniert, wordt je rudderhorn erg lang bij een aansturing aan de onderzijde (De rudderhorn wordt de dikte van je roer 'langer').
Noramliter:
Onderkant scharnieren: bovenkant rudderhorn
Bovenkant scharnieren: onderkant rudderhorn.
Gerben
Bij zo'n diagonale aansluiting: servo armpje naar beneden en ruderhorn omhoog (of beide andersom), kom je in de problemen als de servo-arm richting vleugelneus gaat. Met een gewone kwiklink komt 1 deel tegen de servo-as. Vaak zie je dan als oplossing dat er een hap uit de kwik-link wordt weggeslepen. Maar bij de extreem korte armpjes bij dit soort aansturing is dat vaak nog niet genoeg. Bij die krukas-oplossing zit er daar geen (servo)as in de weg ...Ik zie niet wat de krukas-constructie aan de servo anders is dan een kort roerhoorntje. Het mooie van het systeem is aan de flap-zijde, daar is geen roerhoorntje nodig.
Maar wat nu de meerwaarde van die krukas-achtige constructie is![]()
Wat jij hier beschrijft is een zgn. mechanische differentiatie. Dat werkt in principe goed. Je krijgt de gewenste assymmetrische uitslagen. Maar er zit ook een nadeel aan: de resolutie en kracht van de uitslag wordt ook assymmetrisch. Die paar mm uitslag naar boven kent evenveel stapjes als de uitslag naar beneden (verondersteld dat je de gewenste differentiatie volledig mechasch hebt kunnen realiseren). Dat die 3-4 mm naar boven een hogere resolutie krijgt lijkt me idd. wenselijk. Maar, stel even 256 stapjes naar boven en 256 naar beneden, stel de uitslagen voor het gemak even op 4 mm omhoog en 40 mm naar beneden. Dan wordt 1 stap omhoog 4/256 mm (0,0156), en 1 stap omlaag 0,156 mm (ik veronderstel even lineaire beweging, verwaarloos het sinus-effect).
Dit zorgt er ook voor dat de beschikbare kracht voor een uitslag naar beneden 10x kleiner is dan voor de uitslag omhoog. Terwijl ik dat eerder andersom zou wensen.
als je roer aan de onderkant scharniert, wordt je rudderhorn erg lang bij een aansturing aan de onderzijde (De rudderhorn wordt de dikte van je roer 'langer').
Idd. dat was me niet duidelijk.Misschien is het je niet duidelijk dat bij de neutraalstand van het zender signaal, 1.5 msec dus, het roer in de rode gedeeltelijk naar beneden uitgeslagen positie staat, midden tussen de uiterste standen van zowel het roer als de servo. Van daaruit gaan de uitslagen symmetrisch omhoog en omlaag.
Idd. dat was me niet duidelijk.
Maar dat betekent dat jij dus moet trimmen (de middenstand van de servo moet aanpassen) om het roer neutraal te zetten. Dan doe je toch precies hetzelfde als wat ik beschreef?![]()
![]()
![]()
Trimmen, (what's in a name) is het verstellen van de midden- of neutraalstand van 1 (of meer) servo('s). Dat is, wat jij en ik, in heeeeel verschillende bewoordingen beschreven. Toch?Het is wat je trimmen noemt. :twisted:
....
Ik zorg ervoor dat ik bij flap omhoog (neutraal dus) nog niet aan het uiterste van de servoweg (lees: ook pulslengte) zodat ik nog wat rol en snapflap bij kan mixen.
Trimmen, (what's in a name) is het verstellen van de midden- of neutraalstand van 1 (of meer) servo('s). Dat is, wat jij en ik, in heeeeel verschillende bewoordingen beschreven. Toch?![]()
![]()
![]()
![]()
. eerst was ik wat bevreest voor de kleur, maar uiteindelijk lijkt de combinatie wel erg strak!