Mag ik nog even zeggen dat de RDS er ook piekfijn uitziet?
Dank u.
Klopt het dat er twee pennetjes door het afgekorte servohoorntje steken?
Ja, carbon pennetjes Ø1.4mm. Het hele RDS verhaal past trouwens maar net. De ailerons zijn 3.5mm dik op het dikste punt.....
Als de positie van de V-staart al gefixeerd is in de staartboom, hoe stel je dan straks de EWD in? (Gokje, gat in staartboom groter slijpen en opvullen met urft?)
Hier heeft Dirk gelijk. Ik heb in XFRL5 een instelhoekverschil gekozen zodanig dat de zwever met een stabiliteits marge van 10% stabiel vliegt op het punt van beste glijden.
Ik heb dat nog nooit eerder zo gedaan, dus een beetje spannend is het wel of dat het ook goed uit pakt en of de stabiliteitsmarge voor dit type zwevert ook bij mij past.
Vliegsnelheid zou dan, afhankelijk hoe het vlieggewicht uit gaat pakken, tussen de 11 en 12 m/s moeten zijn. In tegenstelling tot het bericht van gisteren komt de gewichtsbalans ergens tussen de 1300 en 1400 gram uit. Ietwat licht, maar dan maak ik de rompen maar lekker sterk/zwaar.
Kleine correcties zijn in eerste instantie op te vangen zoals Dirk al aangaf. Blijkt tijdens het vliegen het instelhoekverschil/zwaartepunt anders te moeten dan kunnen we nog rommelen met de V-staart. Deze zit namelijk niet vast geharst, maar met 2 M3 boutjes vast! (en lekker stevig, want uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat V-staarten kunnen breken...)
Wat is precies het plan met de rompmal?
Een positief maken.
Twee negatief helften daar van af trekken. (onder en bovenhelft van de romp, deelnaad dus in het horizontale vlak.)
Per schaal een romphelft maken in de vacuumzak. Na het uitharden schaaldelen netjes strak maken en met glasstroken vast harsen. Opening om in inwendige van de romp te bereiken komt ergens tussen de vleugels.
[edit 1]
Bij het maken van deze rompen wil eens werken met Stretchlon. Weet iemand waar dat te koop is zonder direct €20,- verzendkosten?
[edit 2]
Het instelhoekverschil kan ik ook nog over de vleugels aanpassen op het moment dat romp/staart/vleugels aan & in elkaar komen. De vleugels zitten namelijk aan de zijkant van de romp.