De bouw van een snellere hellingzwever

Mag ik nog even zeggen dat de RDS er ook piekfijn uitziet? Klopt het dat er twee pennetjes door het afgekorte servohoorntje steken?

Als de positie van de V-staart al gefixeerd is in de staartboom, hoe stel je dan straks de EWD in? (Gokje, gat in staartboom groter slijpen en opvullen met urft?)

Wat is precies het plan met de rompmal?

Vincent
 
Als de positie van de V-staart al gefixeerd is in de staartboom, hoe stel je dan straks de EWD in? (Gokje, gat in staartboom groter slijpen en opvullen met urft?)
Berrrie kennende zit die V-staart al onder de goede hoek in de staartboom ...
En mocht dat niet (helemaal) het geval zijn dan kun je een paar tiende graad wel opvangen door de staartboom zelf wat onder een hoek in te lijmen.
Denk ik ...

Dirk.
 
Mag ik nog even zeggen dat de RDS er ook piekfijn uitziet?

Dank u.

Klopt het dat er twee pennetjes door het afgekorte servohoorntje steken?

Ja, carbon pennetjes Ø1.4mm. Het hele RDS verhaal past trouwens maar net. De ailerons zijn 3.5mm dik op het dikste punt.....

Als de positie van de V-staart al gefixeerd is in de staartboom, hoe stel je dan straks de EWD in? (Gokje, gat in staartboom groter slijpen en opvullen met urft?)

Hier heeft Dirk gelijk. Ik heb in XFRL5 een instelhoekverschil gekozen zodanig dat de zwever met een stabiliteits marge van 10% stabiel vliegt op het punt van beste glijden.

Ik heb dat nog nooit eerder zo gedaan, dus een beetje spannend is het wel of dat het ook goed uit pakt en of de stabiliteitsmarge voor dit type zwevert ook bij mij past.

Vliegsnelheid zou dan, afhankelijk hoe het vlieggewicht uit gaat pakken, tussen de 11 en 12 m/s moeten zijn. In tegenstelling tot het bericht van gisteren komt de gewichtsbalans ergens tussen de 1300 en 1400 gram uit. Ietwat licht, maar dan maak ik de rompen maar lekker sterk/zwaar.

Kleine correcties zijn in eerste instantie op te vangen zoals Dirk al aangaf. Blijkt tijdens het vliegen het instelhoekverschil/zwaartepunt anders te moeten dan kunnen we nog rommelen met de V-staart. Deze zit namelijk niet vast geharst, maar met 2 M3 boutjes vast! (en lekker stevig, want uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat V-staarten kunnen breken...)

Wat is precies het plan met de rompmal?

Een positief maken.
Twee negatief helften daar van af trekken. (onder en bovenhelft van de romp, deelnaad dus in het horizontale vlak.)
Per schaal een romphelft maken in de vacuumzak. Na het uitharden schaaldelen netjes strak maken en met glasstroken vast harsen. Opening om in inwendige van de romp te bereiken komt ergens tussen de vleugels.

[edit 1]
Bij het maken van deze rompen wil eens werken met Stretchlon. Weet iemand waar dat te koop is zonder direct €20,- verzendkosten?

[edit 2]
Het instelhoekverschil kan ik ook nog over de vleugels aanpassen op het moment dat romp/staart/vleugels aan & in elkaar komen. De vleugels zitten namelijk aan de zijkant van de romp.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik de vleugels en staartdeel live mogen bewonderen.
Ik kan zeggen dat het nog mooier is als op de foto's

De maiden gaat zeer interessant worden, met dat vermogen.
Ik zou gaan vliegen bij een hoge luchtvochtigheid (ong. 95%) dan heb je misschien kans op zichtbare tipwervels, staat wel cool op foto :mrgreen:
 
Laatst bewerkt:
Ik maak er toch maar RDS in. 4 setjes klaar om de laatste dingetjes aan te doen voordat het de vleugels in kan:

rds4keer.jpg

Berrie,

Hoe maak jij de RDS-pockets? En dan bedoel ik, hoe maak je ze zo dat de yoke spelingsvrij, maar toch soepel in de pocket beweegt?
Ik heb ze nu gemaakt met stukjes van hetzelfde staal als de yoke als afstandhouder, maar die zitten te strak.
Hoe doe jij dat?

alvast bedankt!
Patrick
 
Ik heb ze nu gemaakt met stukjes van hetzelfde staal als de yoke als afstandhouder,

Hoi Patrick. Ik doe dat dus net zoals jij. Ik wax twee stukjes van het zelfde staal als de yoke. Dan plak ik een strookje carbon op een lat. Met een smal strookje tape zodat de stukjes staal wel op het carbon liggen! Stukjes staal er dus op leggen, bovenste carbon plakje d'r op. Dat aandrukken met een klein plankje en een lijmklem. Vanaf de zijkanten prop ik epoxy/microballoons tot aan de stukjes staal.

Het is lastig aan te geven, want het is tenslotte een gevoelskwestie, wanneer de pockets te strak zitten. Omdat ik nog geen problemen heb gehad met te strakke pockets, en wel met te losse, ben ik geneigd te zeggen dat pockets eerder te los dan te strak zijn.
 
Ah,
Ik heb tot nu toe lopen klooien met stukjes hout, maar hoe simpel om alleen microballoons te gebruiken. Wonderlijk hoe je soms in een kokervisie blijft zitten en op ander momenten hele leuke nieuwe oplossing bedenkt...

Ik zie trouwens ook dat jij de achterkant van de box open laat.
Klopt dat, of wordt die nog opgevuld?
 
Ik zie trouwens ook dat jij de achterkant van de box open laat.
Klopt dat, of wordt die nog opgevuld?

Klopt, laat ik open. Dan kan ik de hele yoke naar achteren porren. Zo kun je ruimte creeren en op die manier de vorkjes in de servohevel krijgen.

Wat je op de foto niet ziet maar wat ik WEL doe: de pocket even omwikkelen met een draadje kevlar. Dat voorkomt splijten van de pocket. Draadje fixeren met dunne secondenlijm. Later met inharsen eerst de kevlardraad met dunne epoxy soppen. Epxoy dan voorzien van microballoons en de pocket inlijmen.
 
Hoera!!

We hebben een positive mal!

Dennis heeft schetsen om weten te zetten in een MDF mal. De bal ligt nu weer bij mij om de positieve mal te voorzien van een glashuidje en 2k laklaag. Daarna de negatieve mallen maken, zodat we daarmee de uiteindelijke romp kunnen maken.

We komen d'r wel!

kqgf.jpg



r2s6.jpg
 
Wat schatten jullie in. Ik sta op het punt de rds vast te lijmen van de vier kleppen vleugel. Dan kan ik niets of nauwelijks meer wijzigen. De vraag is of bij zo'n twee meter kistje de flap veel naar boven mee moet lopen. Nu heb ik vooral veel rem uitslag naar beneden. Ik hou daar van en inmiddels snap ik ook hoe dat moet met de uitslagen op mijn zender.... De aileron lijkt me met een halve meter lengte en bij de wortel 50mm diep eigenlijk groot genoeg om alleen hard te kunnen rollen.

Raymond, hoe is dat bij jouw Thyphoon ?
 
Laatst bewerkt:
Wat schatten jullie in. Ik sta op het punt de rds vast te lijmen van de vier kleppen vleugel. Dan kan ik niets of nauwelijks meer wijzigen. De vraag is of bij zo'n twee meter kistje de flap veel nasr boven mee moet lopen. Nu heb ik vooral veel rem uitslag naar beneden. Ik hou daar van en inmiddels snap ik ook hoe dat moet met de uitslagen op mijn zender.... De aileron lijkt me met een halve meter lengte en bij de wortel 50mm diep eigenlijk groot genoeg om alleen hard te kunnen rollen.

Raymond, hoe is dat bij jouw Thyphoon ?

Ik heet wel geen Raymond maar... Bij mij gaat de flap mee met de rolroeren.
De flap heeft ~ de helft van de rolroer uitslag naar beneden en evenveel naar boven. Naar boven dus veel minder dan het rolroer naar boven gaat ivm de differentiatie.
Verder gaan mijn flaps en rolroeren max. een mm of 2 naar boven (en max. 6 mm naar beneden) als snapflap.

Naar boven gaan de flaps dus niet erg veel, wel maar beneden natuurlijk.

Rick
 
Bij mijn F5B modellen kunnen de flaps 1mm omhoog voor de speedstand, en lopen dan nog +- 2mm mee met de ailerons voor rol. Dat laatste is niet strikt noodzakelijk, velen vliegen zonder meelopende flaps.

Totaal wordt aan beide kanten ongeveer 110% servoweg gebruikt voor de uiterste standen om de maximale kracht van de servo's te benutten (Neutraal met de achterlijst is iets van 90% uitslag omhoog als ik me goed herinner)

Gerben
 
Ik heet wel Raymond...
De instellingen van mijn Typhoon zijn in lijn met die van Rick en Gerben. Mijn flaps lopen mee met de rolroeren en ik gebruik ook snap-flap, maar de uitslag van de flaps naar boven is beperkt met max ca 3 mm (2x de opwaartse uitslag van de speedstand?). Als je dat kan maken lijkt het me prima.

Mijn Typhoon rolt vlot en heerlijk direct. Ik heb het in het begin zonder flaps gedaan, toen rolde de kist ook al goed maar met flaps werd het wel merkbaar beter.
 
Berrie, heeft je profiel wel uitslag naar boven nodig?
Bij mijn F5B Surprise brengt het niets, sterker nog, hij wordt langzamer als ik de achterlijst iets omhoog zet.

Gert-Jan
 
Berrie, heeft je profiel wel uitslag naar boven nodig?
Bij mijn F5B Surprise brengt het niets, sterker nog, hij wordt langzamer als ik de achterlijst iets omhoog zet.

Gert-Jan

Oei, dat weet ik nog niet. Rick vliegt al met dit profiel, en kan uit ervaring spreken. Als ik de XFRL5 analyse voor de geest haal dan heeft het weinig zin, statisch gezien. Misschien om wat snelheid op te bouwen wel, maar dan verder op snelheid vliegen en glijden het profiel weer normaal.

[edit] Thuis eens kijken wat kan en zinvol is.
 
Laatst bewerkt:
Oei, dat weet ik nog niet. Rick vliegt al met dit profiel, en kan uit ervaring spreken. Als ik de XFRL5 analyse voor de geest haal dan heeft het weinig zin, statisch gezien. Misschien om wat snelheid op te bouwen wel, maar dan verder op snelheid vliegen en glijden het profiel weer normaal.

[edit] Thuis eens kijken wat kan en zinvol is.

Ik vlieg met de NM29-7 maar de 1500 mm zwever heeft géén flaps, dus praktijk ervaring heb ik niet met negatieve flap uitslagen.
Zonder dat gaat het heel erg goed moet ik zeggen.
Volgens mijn XFLR5 analyse is er tussen de 20 en 30 m/s winst met 1 graag negatief. Veel is het niet. Positief flappen moet zeker voor langzaam vliegen en snapflap meer opleveren.
Een volgende kist (F5J voor nederlands weer) krijgt dit profiel mét flaps.

In mijn Pace gebruik ik voor speed geen negatieve flap, wel een heel klein beetje als (negatieve) snapflap. In de Vampire heb ik wel in speed een graad of 1 a 1.5 negatief, maar deze heb ik nog niet geheel getuned.

Ik ben wel heel benieuwd naar je resultaat.

Rick
 
Het remmen is geregeld, met voldoende uitslag naar boven over....

dmaf.jpg



De positieve mal is gepoetst:

d3nx.jpg



In de deelplaat gekleid:

nhun.jpg



Bedolven onder mallenpaste en 2 lagen 600grams carbon, met twee negatieve schalen als eindresultaat: (helaas is er een klein hoekje uit gebroken :( )

1y71.jpg


En nu op naar de eerste dunne glasromp, waarmee ik dan de plaats van het luikje kan bepalen.
 
Back
Top