De bouw van een snellere hellingzwever

Reglage NM 29:
Volet à découper à 30% de l'emplanture.
Snapflap : baisser le volet de 4°dans les virages
En ligne droite on peut relever l'aileron de 0.5° cela améliore encore un peu le Cx min, mais ce n'est pas indispensable.
Rood is vertaling, zwart mijn commentaar.

Welfklep lossnijden (scharnieren) op 30% van de koorde.
Snapflap : 4° naar beneden, alleen in de bochten!
Rechtuit vliegend kan men de rolroeren een halve graad omhoog zetten. Dat verbetert de Cd-min (weerstand) nog een beetje, maar dat is niet onontbeerlijk.

'Volet' wordt soms gebruikt als klep/roer/bewegend deel, maar ik vermoed dat hier in enge zin wordt gebruikt: welfklep.
'Volet' is een vrij breed begrip:

Volet%20-%20Van%20Dale%20F-N.PNG

Dirk

Stingray (toch niet de langzaamste ...): S6061
dikte 9% welving 1,75%

Wel met dikke vleugelbelasting.

Laatst bewerkt:
'Volet' wordt soms gebruikt als klep/roer/bewegend deel, maar ik vermoed dat hier in enge zin wordt gebruikt: welfklep.
'Volet' is een vrij breed begrip:

Dirk

Hier is Volet algemeen als klep bedoeld en de 30% slaat op zowel de welfklep als rolroer.
De NM29 is prima voor deze 2 meter zwever. Hij is ontworpen voor een 60"F3F kist aan de Franse hellingen. Hier haal je flinke snelheden met lekker ballast.
Op de kleinere Nederlandse hellingen zal het profiel op een iets groter model goed tot zijn recht komen waarbij dan een vergelijkbare range van Re getallen zal worden gehaald.
Nicolas heeft ook nog een variant van dit profiel gemaakt met wat meer dikte waardoor met kleinere koordes er toch nog een servo in past. Dit is echter nog niet gepubliceerd.

De eerder genoemde profielen zijn naar mijn smaak beter geschikt voor wat grotere Re-getallen of toch wat verouderd.

Met een grotere vleugelbelasting vliegt alles lekkerder als je voldoende snelheid/stijgwind hebt.

@ GJVO:
Ik zou nooit een minder geschikt profiel kiezen omdat een helling toch altijd draagt. Ten eerste is de beste keuze (altijd een compromis) het lekkerst vliegen onder goede omstandigheden, maar onder mindere omstandigheden blijf je beter boven, (of kan je je weer omhoog werken).

@ Dirk
Deze tipvorm met wat pijlstelling zou volgens enkele onderzoeken en CFD simulaties een 3-D drukverdeling om de tip veroorzaken waarbij de grenslaag stroming een loslating aan de tip uitstelt en daarmee overtrek en weerstand gunstig beïnvloed.

Rick

Hoi Rick,

Je zult wel gelijk hebben, maar ik ken de context van het verhaal niet, en nam ik aan (ook vanwege het snap-flap stuk erna) dat ze m.n. op de welfkleppen zouden doelen. Bij snap-flap wil je (ik!) de rolroeren nl. beduidend minder verwelven omdat verwelven ook betekent instelhoek vergroten, en bij de kleinere tip-koordes komt dat relatief heftiger uit. Vervolgens: je vliegt met snap-flap om hogere Cl's te kunnen bereiken. Dan ligt een tip-stall op de loer. E jij zult wel weten hoe verschrikkelijk een tip-staal bij hoge snelheden in een bocht is ...

Heb jij een verklaring waarom die stroming bij een achterwaarts gepijlde tip beter blijft aanliggen?
Ik zie nl. agv. een achterwaartse pijlstelling altijd de Cl oplopen. En dat wil ik niet, want je wilt juist licht lagere Cl's aan de tip om een tip-stall te voorkomen ...

Inderdaad altijd gaan voor het beste profiel. Domweg ook omdat je dan hogere snelheden kunt halen, de 'durchzug' dus beter is. Meer spektalen halen uit x meters hoogte.

Dirk.

Hi Dirk (en natuurlijk alle anderen).

Twee aspecten hier tav volet.
De eerste is de 30% die geldt m.i. voor zowel welfklep als rolroer.

De tweede is de uitslag van snapflap/welfklep.
Ik stel deze, waarschijnlijk doe jij dit ook ongeveer zo, zodanig in dat de rolroeren voor ongeveer 60% van de uitslag van de welfkleppen meegaan.
Dit zowel om de liftverdeling goed te houden als wel om tipovertrek te voorkomen.
Bij naar achteren gebogen tippen moet je er dan wel op letten dat de koorde van het rolroer aan de tip ook niet groter en liefst minder wordt dan die 30%. Je ziet dan ook vaak van die driehoekige rolroeruiteinden.

De eigenschappen van de naar achteren gepijlde tip zal ik eens in de literatuur en bij collega's onderzoeken, daar kom ik dan binnenkort op terug.

Wat wel opvalt dat een van de modernste F3B/F3F modellen, de Pike Precision die genadeloos goed de bocht om is te trekken zonder snelheid te verliezen, weer 'gewone' elliptische tippen heeft.

Rick

Berrie, mijn ervaring is dat je aan de helling met een slecht glijgetal ook prima kan vliegen.
Je hebt toch altijd lift door de upwind.
Die upwind kan ook wel eens een zacht briesje zijn, en het zou zonde zijn dat je dan niet kunt vliegen.

Iets wat ook al vliegt met een lagere vleugelbelasting en je kunt aanpassen (ballasten) om te racen lijkt mij beter. Je kunt dan veel vaker vliegen.
Het waait namelijk niet altijd hard op de Wasserkuppe ;)

Ik heb Dirk Pflug een profielverzoekje gestuurd. Misschien nog even afwachten wat daar uit rolt?

Een Vampire en Ceres met DP profiel doen het uitstekend aan de helling.

@ Rick, bedankt voor je bijdrage!

Ik heb Dirk Pflug een profielverzoekje gestuurd. Misschien nog even afwachten wat daar uit rolt?

Een Vampire en Ceres met DP profiel doen het uitstekend aan de helling.

Leuk! Ik wil wel even wachten, maar of de keus daarmee voor mij makkelijker wordt weet ik niet.

Maar daar kunnen jullie vast in mee denken.

Van de drie varianten die er nu liggen ga ik nog steeds voor de NM29 vleugel.

GJVO, bij deze de uitnodiging om de zwever te vliegen als hij klaar is!

En dan u eens nadenken over servo's en aandrijving. Ik wil de DES serie (zelfde als Hyperion) van Graupner eens bekijken op geschikte servo's voor:
V-staart: snelle nauwkeurige servo, dikte niet zo kritisch.
Flap: wat meer koppel en robuust, 11mm dikte gaat nog wel.
Aileron: wat sneller als de flapservo, 9mm gaat geloof ik net....

Ik ben erg tevreden met de DES 427 BB. Zelfde formaat als D60 en ook 19,95
Maar misschien iets te licht voor je hellingkist.

Lyckele

Ik ben erg tevreden met de DES 427 BB. Zelfde formaat als D60 en ook 19,95
Maar misschien iets te licht voor je hellingkist.

Lyckele

Ik denk niet dat die te licht zijn. De aileron/ flaps worden per stuk 50 cm lang. Ik had die ook in gedachten voor de ailerons.

Ik zou denken aan:
Ailerons: DES428MG
Flaps: DES448MG

Waarom een V-staart (sorry, ik ben nooit fan geweest van V-staarten)?

Gerben

Ik denk niet dat die te licht zijn. De aileron/ flaps worden per stuk 50 cm lang. Ik had die ook in gedachten voor de ailerons.

In mijn F5B kist heb ik de DES427BB voor de rolroeren en de DES428BB MG (metal gear) voor de flaps.
Met als idee erachter dat de kunststof versie langer spelingsvrij blijft wat goed is voor de rolroeren, en de metaalversie beter bestand is tegen de klappen op de flap servo bij een landing.

Zelf zou ik nu in deze maat zwever de MKS6100 gebruiken, voor de flap mogelijk met steunlager. Sloperacer :: External Bearing Kits
Nauwkeuriger, sterker, 10 mm dik en waarschijnlijk langere levensduur maar met EU 30,- wel iets duurder.

Rick

Ik zou denken aan:
Ailerons: DES428MG
Flaps: DES448MG

Thanks. Ik ga het eens op mijn gemakkie op een rijtje zetten. (wat mij betreft mogen die webshops de servos wel eens in een schema presenteren. Op zón manier dat je weg kun klikken wat je NIET wilt, en daarmee steeds helderder in beeld krijgt wat je WEL wil......)

Waarom een V-staart (sorry, ik ben nooit fan geweest van V-staarten)?Gerben

De gedachte is dat dit sneller te maken is. We wilden in eerste instantie een makkelijk te maken zwever. Van dit voornemen komt geen klap terecht.

O ja, van de Furio weet ik dat de V-staart de snelste was. Ook zou een V-staartje wat lichter zijn. Helpt om de massatraagheid laag te houden. Hoe zinvol dit is, is met mijn vliegvaardigheid valt natuurlijk te betwijfelen...

Ik stuur net onderstaande mail naar Dennis:

Ik heb gechecked hoeveel speling we hebben met afstellen.

Zwaartepunt en instelhoekverschil werken samen.

Zwaartepunt varieert 6mm voor een stabileitsverschil van 5 naar 8%. Instelhoekverschil varieert dan 0.4 graden. Om 0.1mm hoekverschil over een lengte van 100mm (zo breed is de staart) te creeren moet je 0.17mm onder het staartje leggen.

Volgens mij kunnen we het gewoon bij een V-staartje houden. Tenzij jij liever een kruisstaart wil. Wijzigen kunnen we nog steeds.

We broeden er nog even op...... al vindt in een V-staart in dit geval wel "hubsch" ;)

Ik heb zelf wat gefröbeld. Een DP 1.89/7.83 verlaagd naar een 6,73 % dikte en 1,69% camber.

Oei, dat is wel heel dun! Uit mijn hoofd heb als rootprofiel het NM29 met 7.5% dikte. Naar de tips toe gaat dit richting de 7 en 6.5 als uiterste tip.

Met 1 profiel ben je er niet. Je krijg die Cl/Cd curve pas breed (en ietsie hoger) als je over de vleugel het profiel aanpast.

(t'is nu wel heel gezellig op dit draadje zie ik nu...:p )

Back