Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik zou wel iets willen bouwen wat grote gelijkenis met een Needle 100" heeft.
.....
Geen E-motor, wel een V-staart.
Al m'n XFRL5 files voor deze zwever zijn niet meer aanspreekbaar. XFRL5 reageert niet, of loopt vast. Waardeloos.
....
Maar ja, omdat de hele bliksemse bende niet meer reageert kan ik niks meer even runnen......![]()
Matthieu heeft het ook over een flinke helling.waar nu de keuze op te baseren!?!?
Matthieu Scherrer (ook verbonden aan XFRL5) heeft ooit uitgezocht bij welke Cl we nu het meest vliegen.
Wat blijkt, aan de helling bij een Cl van 0.15 tot 0.6. Met een piek op 0.3.
Helaas heeft de NM29 vleugel wel een hoger moment dat door de staart weer moet worden gecompenseerd. En een harder werkende staart is weer meer weerstand en meer weerstand is niet wat je wilt....
Tenminste, dit is wat ik denk te begrijpen van het vleugelmoment.
De AEROX en DP liggen daar weer heel dicht bij elkaar.
![]()
Op de MV2 zal je denk ik niet gauw aan de 40 m/s komen zeker niet wanneer je bij 20-30 m/s moet inleveren.
Als je een helling hebt met meer lift zal het wel lukken.
In dit plaatje heb je bij geen enkele snelheid momentenevenwicht.
Zo afgaande op de waarden ligt je zwaartepunt heel dicht in de buurt van het optimum maar zal je de vleugel instelhoek moeten vergroten, of die van de staart meer negatief moeten zetten.
Op de weerstand zal het verschil in lift door de verschillen in de momenten van de vleugel absoluut minimaal zijn. Deze profielen zullen door hun geringe welving zonder meer al een vrij laag moment hebben.
Voor wat betreft het runnen van X-foil polaires met verschillende graad van refining heb ik hier een RG15-7.5% profiel in de oorspronkelijke 59 punten, en gerefined naar resp 100 en 300 punten.
Deze refining in XFLR gaat via splines en geeft een heel nette interpolatie.
Inderdaad rekent het langzamer, maar in de uiteinden van de polaire is de invloed toch zeker significant te noemen.
![]()
RG15 heeft welliswaar de laagste daalsnelheid, maar moet het bij hogere snelheden af leggen tegen de rest.
Ik kan het mis hebben, maar heeft RG15 niet de hoogste daalsnelheid?
Oke, profiel is gekozen.
Now shoot the engineer and start building!![]()
![]()