De bouw van een Supra

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Berrie, 9 jul 2007.

  1. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Ach, soms kun je je gewoon heerlijk verliezen in je hobby en enthousiasme. Soms wordt het dan moeilijk en soms levert het iets moois op. Het antwoord ligt misschien ergens in het midden :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Wedstrijd zelfkennis ook! :rolleyes: ;)
     
  3. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Haha, heel herkenbaar!
    Ik moet zeggen dat ik mezelf met mijn supraproject ook diep in de nesten heb gestoken! Meerdere malen heb ik mezelf afgevraagd (vervloekt)waarom 'zo moeilijk doen'...
    Maar er is nu echt licht aan het eind van de tunnel, en dat is dan wel weer gaaf!. :)
     
  4. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Servo's in de staart

    Heel mooi opgelost:yes:! Bedenk: no hurry, het blijft hobby!

    Past dus perfekt, en wat een geluk dat de gewichten goed uitkomen!

    Succes verder!

    :proost:
     
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    YESS!!

    Van de week kwam de bestelling van Reisenauer binnen. Wat een mooie aandrijving! Het is voor het eerst dat ik zo'n vertraging in mijn handen heb, en ik ben onder de indruk.

    Nu de onderdelen allemaal binnen zijn heb ik nogmaals gecontroleerd of dat het werkelijk zo is dat niet (of hooguit nauwelijks) lood nodig is om op het correcte zwaartepunt te komen. Dat blijkt gelukkig zo te zijn!

    Dan de puzzel: hoe krijg ik alles, met schuifneus (!) functioneel op z'n plek.

    Van de nosecone de punt afgezaagd. Het 29mm motorschot omwikkeld met glas rovings om de diameter te vergroten. Daarmee laat zich de ovale neus netjes rond drukken zodat deze netjes aansluit op de 32mm spinner. (wat een mooi klapprop setje trouwens, zo met die versprongen brug, carbon spinner en slanke carbon RF 16"*8.5" klapprop!)

    De motor met vertraging past prima in de nosecone.

    Echter, het voorste rompdeel zit voor de motor in de weg. Dit voorste deel zorgt echter ook dat de nosecone strak op zijn plek blijft zitten.

    Toch heb ik dat deel weggeslepen, zodat de romp 10mm voor de motor eindigt.
    De nosecone is nu vrij op en neer te bewegen.

    Dat is op te lossen door op de nosecone een rand glasrovings aan te brengen, binnen vandaan.

    Dit gaat de opstelling worden, een schetjse:

    [​IMG]

    Rood is de afgekorte romp, blauw de rest.

    De regelaar komt ook in de nosecone, gemonteerd op een strip met wat afstandhouders. De kabels van de buitenloper kunnen ook met glasvezel tape aan de strip vast gezet worden zodat ze niet door de motor afgesleten worden.

    Voor de accu en onder de regelaar is zat ruimte voor de kabels en stekkers. Eventueel een logger of een vario kan er wellicht ook bij.

    Bovendien moet er ergens ook een dingetje komen die de nosecone vast zet.

    Het aanbrengen van de glasrovings is een beetje pielig, maar gaat wel. Eerst de romp overtrekken met huishoud folie, en een latje tussen de wanden om wat spanning er op te zetten. De rovings zijn alleen aan te brengen als het motorschotje weg is. Dan is de romp nog netjes ovaal. Als het motorschotje wordt aangebracht word de nosecone rond en breder, en de romp moet mee. Dáár is dat latje voor.

    [​IMG]

    Als de nosecone voorzichtig over het rompdeel is geschoven, zonder het plastic te beschadigen, moet deze met een lat stevig de goede kant op gezekerd zitten. De spanning in de lat trekt de nosecone de goede richting op.

    [​IMG]

    Zit alles op z'n plek, dan het losse motorschot uit de nosecone halen en dan kun je de rovings door het volgende gat naar binnen wriemelen:

    [​IMG]

    Ik hoop dat het zo gaat lukken.
     
  6. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Lukt vast!
    Het zijn weer mooie Berrieaanse oplossingen!! :thumbsup:
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Elektrische maidenflight!

    Dit had ik jaren eerder moeten doen. De Supra elektrisch maken. Nu nog met 10 gram lood in de neus onderweg, weegt hij nét geen 1700 gram. Een heerlijk allround gewicht.

    De aandrijving doet prima zijn werk.

    De regelaar en motor/vertraging komen in de nosecone. De regelaar zit aan een houten latje, buiten vandaan geschroeft in de nosecone.

    Voor in de romp ook nog een schotje geharst, zodat de motor niet ongewenst met bedrading in aanraking kan komen.

    [​IMG]

    Om de nosecone te vergrendelen heb ik een verende sluiting gemaakt. Die sluiting is aan de bovenzijde in de romp geharst met wat glasdoek en ingedikte epoxy.

    Met behulp van een balkje en wat lijmklemmetjes heb ik dit op zijn plek gedrukt en uitlaten harden.

    [​IMG]

    Je schuift de nosecone over de vergrendeling, die klikt in het gaatje. Klaar. Los maken gaat door het vergrendelingetje naar beneden te drukken. Trekken aan de nosecone, en los. Het hele zaakje zit behoorlijk klemmend.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor in de romp is het een beetje een dradenbende. Dat krijg ik waarschijnlijk nooit onder controle.......


    [​IMG]

    En daar ligt die dan, na een aantal geslaagde eerste vluchten. Vanaf nu is de Supra mijn standaard elektro zwever. En eindelijk zal hij dan vaak ingezet worden, en kan ik hem zo goed mogelijk naar mijn zin afstellen. Onafhankelijk van lieren of slepen.

    [​IMG]
     
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Kicken! Als een speer omhoog?
     
  9. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Super(a)!

    Mooie doeltreffende simpele oplossing, dat haaks verenstaaltje.
    Zo te zien zit er op het einde van het verenstaal gewoon epoxy? (krimpkousje gevuld, en deze later verwijderd?)
     
  10. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Netjes hoor....

    Kon je nog een beetje boven blijven vandaag?
     
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    @Lyckele: het exacte stijgvermogen kan ik nog niet zeggen. Ik moet hoogteroer compensatie nog goed afstellen. Teveel, en de kist blijft te vlak en wil niet heel hard klimmen. Te weinig, en de kist trekt achterover. Er is maar weinig, 4-6% vermoed ik, compensatie nodig. Op de log's (zenderscherm) heb ik waarden van 8-13 m/s gezien. Vermoedelijk kom je op zo'n 10m/s stabile klim uit. Deze aandrijving wil niet te snel gevlogen worden, maar meer de kist naar boven takelen, zo is mijn eerste indruk.

    @Prop-er: het knopje is een 4mm carbonbuisje, dat met epoxy/katoen, op de vergrendeling is verlijmd.

    @Eric: er kon inderdaad een belletje uitgecirkeld worden! Echt soepeltjes gaat het nog niet, wat door wat ruzie met mijn zender (ik ben niet slim genoeg voor dat ding..) om de vliegfase prioriteiten, heb ik nu geen differentiatie op de ailerons. Dat, met instelling van het zwaartepunt, per vliegfase instelhoekverschil, én gewenste maximale uitslag op hoogteroer, maakt dat er nog wat afstelwerk te verrichten is.
     
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Het is me ff niet helemaal duidelijk welke "aandrijving" je nu precies hebt; ik meen een Peggy Pepper 2221-12 met een RF 16 x 8 en een 4s -2200 mah lipo ?? Klopt dat zo ??
    Als je de mogelijkheid om wat temp. metingen te doen dan zou ik zeker de motor monitoren.
    Met deze lipo (weinig spanningsval) kun je er op rekenen dat dat dingetje na 15-20 sec. full power redelijk warm gaat worden. Nu zul je, denk ik, dit niet zo heel vaak doen/nodig hebben maar hou er rekening mee dat dat motortje best snel warm wordt.
    Met deze combi. als ik alles goed gezien heb, moet je bij full power royaal boven de 15 m/sec stijgsnelheid uitkomen.
     
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Volgens het tekeningetje een 2221-8 met 5:1 op 3s2200mAh en RFM 16x8.5.
    Ik denk dat het lipo'tje wat koud was en het vermogen beperkte.

    De karakteristiek die je beschijft, is eigenlijk typisch eentje van een aandrijving met een iets te lage pitchspeed. Zodra je iets sneller gaat vliegen, nadert de prop de pitchspeed, de belasting op de motor daalt en daarmee ook het vermogen. Mocht je een 15x10 beschikbaar hebben, zou dat zeker een experiment waard zijn.

    Gerben
     
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb inderdaad de aandrijving die Gerben beschrijft, volgens tekeningetje in post 445.

    Toen onze vorige laptop kapot ging, ben ik ook het programmaatje kwijt geraakt dat ik gebruikte om de log's goed uit te kunnen lezen. Logview is me te ingewikkeld, helaas.

    Als me weer te binnen is geschoten welk programma ik gebruikte, dan zal ik vast meer ervaring met de aandrijving hebben. Vooralsnog vindt ik het stijgvermogen goed genoeg. Maar dan kan ik eens met een grafiek komen.
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    ULC viewer?
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Nu het weer duidelijk omgeslagen is en mijn zender met wat ontvangstsystemen vanwege waterschade ter controle naar Jeti gaan keek ik wat terug op wat het afgelopen jaar vlieg technisch gebracht heeft.

    Voor mij is 2020 het jaar van de Supra geweest. Ik heb er veel onverwachte mooie momenten mee beleefd. Het begon al vrroeg in het jaar. Tijdens de lock down dit voorjaar heb ik hem gevlogen in staalblauwe luchten bij ons in de polder. Tot wel 8 buizerds voegden zich bij de Supra tijdens het thermieken.

    Op het vliegveldje te Montfoort heb ik er fijne vluchten mee gemaakt:

    [​IMG]


    Van de zomer redde de Supra mijn zomervakantie. Nabij Walsdorf leuk gevlogen. Van hangen en wurgen in het dalletje tot 5-6ms stijgen onder een dikke wolk.

    [​IMG]


    Vorige week was het fantastisch op de Petit Ballon. Doorgevlogen tot spreekwoordelijk het laatste zuchtje thermiek, gevolgd door een ontspannen landing:

    [​IMG]

    Tijdens dat ik van de week de hagelschade uit stond te stomen bedacht ik mij dat er nog wel iets te verbeteren valt.

    Ik zou het prettig vinden als ik niet elke keer dat het model aan of uitgeschakeld wordt de nose cone er af hoef te trekken. Een magneetswitch zou handig zijn.

    Ook zou een back up stroom voorziening prettig zijn. Als de BEC uitvalt neemt die dan de stroomvoorziening over.

    Het lijkt er op dat Zepsus een degelijke oplossing heeft:

    https://zepsus.com/product/dual-battery-magnetic-switch-7a/

    Een aansluitschema kan ik niet vinden. Ik begrijp het als volgt: deze magneet switch komt tussen de regelaar en ontvanger. Dat is de BEC stroomvoorziening. Kennelijk is het geen probleem om constant spanning op de regelaar te hebben.

    Een tweede stroombron kan dan aangesloten worden. En nu komt mijn vraag:

    Kun je die tweede stroomvoorziening aftappen van de balanceerstekker van de aandrijf accu?

    Een tweede accu vind ik niet zo aantrekkelijk..
     
    jve en Lyckele vinden dit leuk.
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dit kun je ook realiseren mbv. 2 Schottky diodes die de betreffende spanning en stroom aankunnen.
    De ene ingang op je BEC aansluiten, en de andere direct op de accu ...
    Technisch kan dat, maar of dat zin heeft. Daarmee beveilig je eigenlijk alleen maar tegen uitval van ESC/BEC, en niet tegen uitval (lege) (motor)accu.
    Daarbij twijfel ik of 2 verschillende spanningen (3 of 4S Lipo van je motor) naar de switch en ontvanger wel kan. Zou ik zeker even navragen.
    een kleine 1 of 2S backup-lipo is toch niet zo'n gewichtstechnische ramp? 500mAh + plus LEDje die aangeeft dat je op de backup vliegt.
     
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Die dual switch is voor het schakelen van de spanning naar de ontvanger.
    Je kan de BEC van de regelaar aansluiten op de 3 pin ingang en die van een back-up accu op de andere ingang.
    Je ESC staat dan altijd onder spanning, en dat willen veel voorzichtige piloten niet graag. Zonder input van een ontvanger zal er meestal niet veel gebeuren, maar als het fout gaat wil je liever niet, of soms misschien juist wel, in de buurt zijn.

    Verder twee vragen, de eerste vraag is wat voor regelaar gebruik je?
    Tweede vraag is wat is de spanning van de BEC, heb je HV servo's?

    Beide vragen bepalen namelijk hoe je een eventuele back-up accu aansluit

    Het is zeer af te raden om de spanning van de balancer stekker af te tappen voor de ontvanger/servo's. Het is alleen mogelijk wanneer je HV servo's hebt en je BEC op > 7.8 volt staat. Anders zal je altijd met de door jou genoemde schakelaar je RC via de aandrijfaccu voeden.
    Alternatief is dat je de accu aftakt op 1S, maar dat moeten je servo's wel aan kunnen.

    Dat bij uitval van de BEC je de accu uit balans brengt zal niet zo'n groot probleem zijn, je zult na die uitval toch veel moeten doen om alles weer in orde te krijgen.

    Beter is wanneer je een regelaar hebt die daarvoor geschikt is, zoals veel YGE, YEP en Sunrise regelaars dat je gewoon een kleine back-up accu mee neemt. en die op de 2e ingang van de Sepzus aansluit.
     
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    @Rick NL :
    De regelaar die ik gebruik is de ICE-60A van Sunrise Model. De BEC is vast, met 5.5V.

    In de vleugel zitten 4x S3150 servos. In de staart zit gefrot 2x TGY-245 MG.

    Dus je adviseert om de regelaar niet onder spanning te laten staan van de aandrijfaccu. Het lijkt me juist zo fijn niet steeds met de nosecone en de kabels/stekkers te hoeven rommelen. Even de magneet er langs en vliegen maar...

    @DirkSchipper :

    Het gewicht is niet het probleem. Ik heb toch een nieuwe aandrijf accu nodig. Nu is dat 3S2200mAh. Dat kan best één tandje kleiner. Maar voor het zwaartepunt heb ik dan toch dat gewicht nodig. Het is meer dat je die extra accu in de gaten moet houden... Ik kan me niet echt voorstellen dat een accu zomaar kapot gaat. Wel dat de ESC/BEC er mee kapt. Ik krijg best vaak te horen via de telemetrie dat de accuspanning even 4.8V was, als de servo's even heftig bewegen.(maar misschien is dat normaal.)
     
    arno888 vindt dit leuk.
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Die ICE-60A zat ook in m'n Xplorer. Dat wil niks zeggen, maar toch .... :(:mad::confused:
     

Deel Deze Pagina