De bouw van een Supra

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Berrie, 9 jul 2007.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik snap het gemak, maar er is altijd een risico dat er iets fout gaat met de regelaar oid, hoewel in de praktijk er niet veel hoeft te gebeuren.
    Wanneer de ESC er in de lucht mee ophoudt zal een back-up fijn zijn, zeker een die onafhankelijk is van de aandrijflijn.
    Bij gebruik van de ICE-60A is het gebruik van een back-up eenvoudig. Wanneer je een kleine NiMH aansluit op de ontvanger, of samen met de BEC op de Sepzus, werkt het uitstekend. De ICE heeft een ingebouwde diode die het terugvloeien van de stroom van de back-up naar de BEC voorkomt.
    In normaal gebruik zie je dan de 5.5V van de BEC op de telemetrie en in geval de BEC uitvalt zal die spanning terugzakken naar 5Volt of wat minder van de NiMH. Je kan daar het alarm van je telemetrie op afstellen zodat je gewaarschuwd wordt en je kleine Back-up niet onbedoeld leeg vliegt.
    Ik heb deze oplossing op mijn Discus en 3.2 m Fox gehad. Die laatste is toch gecrashed vanwege een lege accu, maar dat was van de zender!!!

    Wanneer je met je ICE spanningen van 4.8 V op je scherm ziet vraag ik me af of je kabel te dun/lang of je stekker niet OK is.
     
    ISOLA2, jve en Berrie vinden dit leuk.
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    @Rick NL : nog een vraagje: laat de back-up accu dan op over de BEC van de ESC op het moment dat je de vliegaccu aan sluit?
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Een volle accu zal door de BEC niet verder opgeladen worden. Wanneer de accu leeg is wanneer je hem aansluit zal deze opgeladen worden tot de (bv 5.5 volt) Bec spanning. Beter om een vrijwel volle back-up accu aan te sluiten.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    En waarom niet twee cellen life als ontvanger accu?
     
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik denk dat de spanning van Life te hoog is voor de servo’s in de supra. Dan moet je er weer iets tussen stoppen wat de spanning omlaag brengt.

    Eneloop pakketje is de makkelijkste oplossing, denk ik.
     
  7. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    en te hoog voor de BEC waardoor er niet bijgeladen wordt
     
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ook dat nog inderdaad.
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Je moet je backup-accu niet willen lade via de BEC. Als het spanningsverschil te groot is, gebeurt dat ongecontroleerd te hard. De kans dat er een grotere stroom gaat lopen dan de BEC continu mag leveren is reëel, en idem voor de backup-cellen.
    Gewoon laden alsof het je enige accu is ...
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Een volgeladen 4 cellen eneloop is 6,6 volt, gelijk aan 2 cellen life. Ik gebruik niks anders. En wil niks anders meer. En dat gaat prima op de Servos.
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Plus als de vliegaccu leegraakt, trekt de regelaar de stuuraccu leeg. Daarom inderdaad zoals je aangeeft puur seperaat houden.
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    En nog een voordeel van Life cellen, ze kunnen hogere stromen leveren met minimale spanningsval. En ongestraft kun je ze vol wegleggen. Een eneloop loopt leeg.
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    4 cellen eneloop 6.6 V ??? heb ik nog nooit gezien.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Punt 5 cellen idd
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Maar ik snap het wel. Het is nieuw en onbekend .
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Kijk eens bij de Servo specs wat ze aankunnen.
     
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik ga het bekijken Serge. Nu effe doorknallen aan Skyfall#3.
     
    Lyckele en serge pot vinden dit leuk.
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Hier met een delta bezig. Het is goed bouwweer :yes:
     
  19. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Zie volgende post.
     
  20. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Niet bij een aantal ESC's die daar speciaal voor gemaakt zijn en een diode in de uitgang van de interne BEC gebben. De meeste ESC's van YGE, YEP en Sunrise ICE zijn hier voorbeelden van.
    De ICE die Berrie gebruikt zal uitstekend werken met de BEC op 5.5 Volt en een back-up accu van 4S NiMH zoals Eneloop 800 of 2000.
    Wanneer je die geladen hebt en aansluit op de ontvanger, eventueel met de dubbele Sepzus zoals Berrie eerder in het draadje beschrijft zal de deze back-up accu nooit stroom leveren aan de BEC, of anders gezegd, zal de BEC nooit stroom trekken uit de back-up accu.
    De NiMH back-up zal misschien eerst een heel klein deel van de capaciteit leveren aan de radio tot de spanning is gezakt tot 5.5 Volt.
    Helemaal volgeladen zal de NiMH waarschijnlijk een spanning leveren van 6.0 à 6.3 Volt, maar als er een paar procent uit is zal die zakken tot de 5.5 Volt waarna de BEC de voeding over neemt.
    Mocht de ESC, diens BEC, of de aandrijfaccu uitvallen zal er geen stroom naar de ESC/BEC gaan (bij deze ICE-ESC en enkele anderen) en zal de radio/servo's gevoed worden door de back-up accu. Wanneer je dan het spanningsalarm op de telemetrie instelt op bv 4.9 Volt heb je voldoende tijd om te landen.
     
    serge pot, Lyckele en Berrie vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina