Hallo Gertjan,
Zit je , ben je er klaar voor komt ie.
Allereerst moet je een startmotor hebben die ongeveer 30.000 tpm maakt met een rubber o ring in een busje ,oftewel handstarter.
Iets makkelijker is 4bar perslucht uit de compressor.
Dan monteer de motor goed stevig ,en zet ongeveer een 2meter achter de motor een spiegel.
Dan kun je zien of het rood word van achter ,en kun je ingrijpen , heb bij eerste keer starten weinig vrtrouwen in de fadec, dus vandaar het spiegeltje.
Dan zorg je dat alle leidingen goed zitten ,en probeer je eerst of de gloeiplug in de motor het gas ontbrand, daarna direct weer koelen , en niet te veel proberen ,maar af en toe dan ook een beetje kero ,en olie naar de lagers brengen.
Ok ,volgende stap .
Zet de ecu op 100.000 tpm max
zet idle op 45000 ,dit moet kunnen.
Stop rpm 30000
start temp gas 100 graden .
Acceleratie delay 20, en deacceleratie delay 15.
Stability op 50 .
Auto 2
En start ramp 4.
Zet je zender goed dwz ga naar het menu transmitter yes ,en volg de aanwijzingen .
Controleer daarna in scherm twee of de puls van je zender klopt.
Ga in je tweede menu , met parameters , en zet parameter 28 op 2
Zet parameter 29 op 1
Zet parameter 30 op 3
Nu ben je klaar om te starten (de motor toch wel uitgebalanceerd he)
geef de motor een korte stoot lucht , en draai de gas kraan iets open ,net zolang tot je een plofje hoort, je hebt dit eerst uitgetest.
Dan weer opnieuw perslucht ,en kijken of de temperatuur richting 100 graden gaat,anders meer startgas geven.
Ok , je zal dan feulramp op het schermpje zien ,en dan pompt de pomp heel langzaam kero in de motor , deze moet hier direct op reageren rpm verhoging.
Zo niet, direct stoppen.
Als het goed is toert de motor op tot 45000 en nu kun je de gaskraan dicht draaien .
En ook stoppen met pers lucht.
Als je nu gas geeft op je zender ,zou de motor moeten reageren, maar pas op ,geen gekke dingen willen doen , eerst rustig kijken en vooral luisteren ,
Een minuut laten draaien ,en dan uitdoen.
Direct lagers luisteren ,of er geen gek geluid in zit ,en koelen tot iets onder de 100 graden .
Als de motor afgkoeld is ,dan de lagers controleren ,dit doe je dmv een slinger geven met je vingers aan de spinner ,en dan moet het wieltje zeker 4 keer rond gaan.
Zo ,ik denk dat je om te beginnen nu wel genoeg weet , succes , en voorzichtig he , menig zelfbouwer draaide de eerste motor vaak kapot omdat er bv iets in de smering niet goed was ,of hotspots zodat het turbine wiel vast liep.
Groetjes,
Martin.
Zit je , ben je er klaar voor komt ie.
Allereerst moet je een startmotor hebben die ongeveer 30.000 tpm maakt met een rubber o ring in een busje ,oftewel handstarter.
Iets makkelijker is 4bar perslucht uit de compressor.
Dan monteer de motor goed stevig ,en zet ongeveer een 2meter achter de motor een spiegel.
Dan kun je zien of het rood word van achter ,en kun je ingrijpen , heb bij eerste keer starten weinig vrtrouwen in de fadec, dus vandaar het spiegeltje.
Dan zorg je dat alle leidingen goed zitten ,en probeer je eerst of de gloeiplug in de motor het gas ontbrand, daarna direct weer koelen , en niet te veel proberen ,maar af en toe dan ook een beetje kero ,en olie naar de lagers brengen.
Ok ,volgende stap .
Zet de ecu op 100.000 tpm max
zet idle op 45000 ,dit moet kunnen.
Stop rpm 30000
start temp gas 100 graden .
Acceleratie delay 20, en deacceleratie delay 15.
Stability op 50 .
Auto 2
En start ramp 4.
Zet je zender goed dwz ga naar het menu transmitter yes ,en volg de aanwijzingen .
Controleer daarna in scherm twee of de puls van je zender klopt.
Ga in je tweede menu , met parameters , en zet parameter 28 op 2
Zet parameter 29 op 1
Zet parameter 30 op 3
Nu ben je klaar om te starten (de motor toch wel uitgebalanceerd he)
geef de motor een korte stoot lucht , en draai de gas kraan iets open ,net zolang tot je een plofje hoort, je hebt dit eerst uitgetest.
Dan weer opnieuw perslucht ,en kijken of de temperatuur richting 100 graden gaat,anders meer startgas geven.
Ok , je zal dan feulramp op het schermpje zien ,en dan pompt de pomp heel langzaam kero in de motor , deze moet hier direct op reageren rpm verhoging.
Zo niet, direct stoppen.
Als het goed is toert de motor op tot 45000 en nu kun je de gaskraan dicht draaien .
En ook stoppen met pers lucht.
Als je nu gas geeft op je zender ,zou de motor moeten reageren, maar pas op ,geen gekke dingen willen doen , eerst rustig kijken en vooral luisteren ,
Een minuut laten draaien ,en dan uitdoen.
Direct lagers luisteren ,of er geen gek geluid in zit ,en koelen tot iets onder de 100 graden .
Als de motor afgkoeld is ,dan de lagers controleren ,dit doe je dmv een slinger geven met je vingers aan de spinner ,en dan moet het wieltje zeker 4 keer rond gaan.
Zo ,ik denk dat je om te beginnen nu wel genoeg weet , succes , en voorzichtig he , menig zelfbouwer draaide de eerste motor vaak kapot omdat er bv iets in de smering niet goed was ,of hotspots zodat het turbine wiel vast liep.
Groetjes,
Martin.
Laatst bewerkt: