De Bouw van Engel Modellbau P-51D Spanwijdte 163cm

Leuk leuk! :D

Ben benieuwd hoe je motor loopt met de Bisson Pitts-style. Heb er een op m'n MVVS .49 die op m'n Corsair komt, maar heb de motor nog niet getest.

DualDudE,

Dat gaat heel goed lopen die MVVS met die Pitts-style & nog beter klinken 8) , ik heb twee jaar geleden een Slim-Line http://www.slimlineproducts.com/ gebruikt op een OS .32 SX

afb11132.jpg

Tjonge wat een sound 8) (volgens enkele mensen te hard :? maarja er zijn van die mensen die altijd wat te zeuren moeten hebben :P ) en wat een vermogen met zo'n uitlaat.

Met zo'n Pitts-style gaat de motor echt lekker klinken, een lekkere lage bas toon (V8-Style :lol: ) en niet zo'n snerpende felle toon. Voor een warbird zoals jouw Corsair gewoonweg SUPER 8)

Heb je van die Corsair ook een "bouw-draadje" ??

Cheers,

Appie

Ben je even een dagje niet op het forum, is er al bijna een vliegtuig afgebouwd.... 8O

Mooi projectje. Die autolak is ook nog eens goed voor het bestendig maken tegen die brandstof troep die we er in stoppen. Leuke bijkomstigheid :lol:

Staar je trouwens niet te blind op die Robart struts. Ze geven het zelf ook al aan en het blijkt te kloppen. De struts kunnen geen harde landingen verwerken. Ze zijn gebouwd voor zachte tot middelmatige landingen. Maar ja, ik heb vetrouwen er in dat je dat wel gaat lukken als je zo'n kist al aan het bouwen bent. :D

@Appie

M'n Corsair zit nog in de doos. Het is een ARF dus heel erg veel valt er niet te bouwen. Maar wil tzt wel een inelkaarzet-topic maken ;)

Ik vroeg me dat af over die pitts-style omdat ik al vaak heb gelezen dat je te weinig tegendruk hebt met een pitts-style en de motor dan niet echt goed loopt. Een donker geluid is altijd goed :D En denk dat het in verhouding tot de MVVS .26 met tuned-muffler het geluid al snel meevalt :P Daarmee "terroriseren" deepspace en ik ons veld ;)

De volgende stap,

’t was vandaag nog aardig weer, dus vanmiddag maar ff de Sukhoi “uitgelaten” een paar leuke vluchtjes gemaakt, maar het was wel t*%^ng koud (tenminste dat vond ik) niet veel werk aan de Stang gedaan dus………

De meegeleverde vleugel heeft geen flaps :? , dus dan zelf maar flaps verzinnen. Mmmmh heb nog een BT tekening liggen, even kijken, ja dat moet lukken, maten overnemen (iets verschalen) ja dat lijkt wel op P-51D flaps

afb11161.jpg

Het zijn flaps in de categorie “schuurdeur” dus lekker groot. Nu alleen nog even de zaag en het mes er in en dat geeft, twee mooie flaps :)

afb11162.jpg

Ik ga de flaps op dezelfde manier laten werken als bij de BT P-51D d.w.z. scharnier aan de onderzijde & de voorzijde/bovenzijde verdwijnt in de vleugel.

afb11163.jpg

Ik moet dus de vleugel iets uithollen en aan de onderzijde van de flap-gleuf een voorziening maken waar de Dubro stiftscharnieren in bevestigd kunnen worden. Wat betreft de flaps zelf moet ik dus aan de voorzijde een afgeronde lijst maken en natuurlijk ook bevestigings punten voor de scharnieren. De twee servo’s (links & rechts) vallen binnen de romp, dus uiteindelijk zie je geen stuurstangen en/of servo’s zitten.

Later meer,

Grts,

Appie

Verder met de “flapperesatie” 8)

Vanmiddag de flaps verder “ruw” afgewerkt, verstevigingen ingebouwd en de voorzijde afgerond,

afb11215.jpg

Het past allemaal en begint er eindelijk uit te zien als een P-51 vleugel,

afb11216.jpg

afb11217.jpg

De flap schuift mooi de vleugel in,

afb11218.jpg

ook uitgeklapt zie je geen gapend gat,

afb11219.jpg

En voldoende flap-movement,

afb11220.jpg

De volgende stap (later deze week) is het verstevigen van de flapsleuf in de vleugel met een epoxy-glasmat laminaat en het verder tweaken & tunen van de flaps zodat ze soepel in- en uit draaien

Cheers,

Appie

Weer een kleine Update,

Na een drietal middagen prutsen 8O met de flaps en ailerons eindelijk het spul naar behoren pas in de vleugel,

afb11423.jpg

Vervolgens stabilo uitsparing uit de romp gedremeld en het rudder pasgemaakt,

afb11424.jpg

afb11425.jpg

Dan ook maar gelijk ff testvliegen……………… 8)

afb11426.jpg

afb11427.jpg

Yep deze kist heeft (gelukkig) een aardige overeenkomst met een P-51D

Wordt vervolgd,

Cheers,

Appie

Nice! Mooi vliegtuig en ik ben benieuwd naar de volgende update. Succes verder! :schrik:

Bassie

Appie,
Ziet er erg goed uit.
Die vleugels passen zo ook erg goed bij het meubilair :lol:

Maarre: na drie middagen prutsen, heb jij geen betaalde baan :wink:

@Leipieo,

Bedankt, ik doe mijn best, ik hoop dat je de thread blijft volgen :)

@Jaap,

Ja, ook ik moet werken voor m’n centen, maar ben Maandag vrij & werk op Zaterdag. Zo zie je maar weer ieder voordeel heb z’n nadeel (of net andersom)

Wat dat meubilair betreft, wel handig hoor zo'n keukenblok op zolder :!: maar ik denk dat ik de vleugels toch maar een Zilverkleur geeft :lol:

Oja, was ik nog vergeten,

Een weegschaal opname,

afb11429.jpg

Dat is dus met motor, retracts en wielen, maar nog steeds zonder elctonica, under de 4000gram moet nog steeds mogelijk zijn ??

afb11431.jpg

Cheers,

Appie

De Wekelijkse Update!!

Afgelopen weekeinde de vleugelhelften aan elkaar gelijmd en zowel onder(1x163gr & 1x105gr) als bovenzijde(3x163gr) met een glasmatje versterkt,

afb11758.jpg

afb11759.jpg

Hetzelfde kunstje aan de onderzijde,

afb11760.jpg

afb11761.jpg

Na een klein beetje (dankzij het Abreissgewebe) schuurwerk, het spul pasgemaakt en de vleugelbevestigingspennen aan de voorzijde gemonteerd en de vleugel onder de romp geschroefd,

afb11762.jpg

Het mag een keer meezitten, alles is recht en symmetrisch, alleen de instelhoek klopt nog niet helemaal, staat zoals het spul er nu bij staat op 0,5 maar moet nog even naar 1,5 gezet worden. Daar dit een kleine ingreep is (onderligplaatje tussen achterzijde vleugel en romp) stel ik dat uit tot later.

Nu ook meteen maar even de retract er in en kijken hoe dat tie op de poten staat,

afb11763.jpg

afb11764.jpg

Mmmh ziet er goed uit, wielen/struts staan mooi naar voren, dus het koprol/taxi probleem hebben we meteen al getackeld!

Ook de Robart “scale” struts zien er SUPER uit

afb11765.jpg

Gelijk maar even het “profiel” van de complete kist bekijken, ziet er uit als een P-51D, ook de flaps zien er geweldig uit.

afb11766.jpg

Ze draaien/schuiven mooi in en uit de vleugel achterzijde

afb11767.jpg

Als laatste nog een grootte vergelijk tussen de Brian Taylor “Stang” en de Engel “Stang”,

afb11768.jpg

Verschilt niet zo veel, met dien in verstande dat de BT wat meer schaal is, de rug van de romp is wat mooier gevormd, maar de Engel wordt wel een heel erg mooie (semi) schaal P-51D. Wat je ook goed ziet is dat het oppervlak van de Engel stabilo iets groter is dan dat van de BT stabilo. Her resultaat hiervan is dat het Neutraalpunt iets naar achteren schuift en dat dus de afstand tussen CG & NP groter wordt wat weer resulteert in een wat stabieler vliegend model. (deze truc wordt op vrijwel alle (semi) schaal modellen toegepast)

Oke, nu afwerken die hap………………………

Wordt vervolgt,

Appie

Goed bezig Appie !! 8)
Het wordt weer een plaatje !!

Die Robart scale struts zien er inderdaad super uit !
Zit er ook demping in?

Hoi Appie,

Prachtig!!!
Ik zie ook dat je glasmat hebt met een streep erin, het echte spul!!!
Proficiat en doe zo verder!!

Laat me weten waar je de eerste vlucht gaat doen, wie weet kom ik eens een kijkje nemen. :wink:

Tot hoors
Tom

Ik dacht al: die is handig bezig, kan je tenminste zien of je recht aan het werken bent, maar dat zit gewoon in de glasmat. Toppie!

Ook de Robart “scale” struts zien er SUPER uit

Die Robart "scale" struts zijn zeker mooi maar heb je hier (of iemand anders) ook al ervaring mee???

Ik wil ze ook onder mijn TF P-51d Mustang gaan zetten, er zitten nu standaard staalveren poten met plastic "schaal struts" op maar die Robo struts lijken mij wel wat.

Zijn deze een beetje stevig en is de vering/demping in orde?
en nog wel het belangrijkste kunnen ze goed tegen landingen op gras?

Verder een schitterend projekt en hou ons op de hoogte.

Greetingz,
Berto.
BosModelAir

Berto..

Ik heb ook precies dezelfde robostruts als appie onder zijn mustang. En mijn mustang is net zo groot.
Ik vind de struts prima.. ik ben alleen niet zo gecharmeerd van een mechanisch intrekbaar landinggestel met deze robostruts. Ze zijn nogal zwaar, en bij gebruik van 1 retract servo heeft ie het erg zwaar.
Start en landing op gras is geen probleem.. mijn mustang wil alleen als het gras een beetje hoog is snel op zijn neus gaan staan bij het taxien.. er komt dan ook een grotere die daar minder problemen mee zal hebben.
Maar ik vind die robart spullen prima in orde. Ik zou met die robostruts alleen een pneumatisch landings gestel gebruiken..

Peter

Back