De budget drive van Jos

Status
Niet open voor verdere reacties.
In ieder geval heel duidelijk, liefst nog met foto's want anders snappen ze het daar niet. Rara hoe weten Gerben en ik dit :(

Haha, inderdaad. Een pictorial met 5 foto's en pijltjes etc alleen om een gear housing te krijgen....

Gelukkig toch nog goed gekomen, groet,
Gerben

Ben geen F5B-er en dus vraag ik mij af waarom niemand het hier heeft over de vertragingen van Reisenauer. Te duur? Niet goed genoeg?

Ramon, geen idee. Ik weet geen andere omschrijving daarvoor dan "big metal washer that fits on addaptor plate" en dan een foto erbij ofzo. Zoals de anderen al schrijven, je krijgt waarschijnlijk toch eerst het verkeerde onderdeel.

Ze hebben mij ook wel eens een vertraging gestuurd zonder pinion. Toen kreeg ik een pinion en die was voor een 3mm as. Pas weken later kreeg ik de 5mm pinion.

Ben toch wel voor af en toe een experiment op het budget alternatief.

Zojuist eens voor de grap een reguliere, middle of the road, natuurlijk niet al te hoge stromen, niet al te gekke, want moet wel leuk blijven, gewoon ook een keer mee willen doen, niet te zware, nog maar geen limiter erbij, rustig aan F5B aandrijving in mijn Lindiger boodschappen mandje samen gesteld: Kontronik FAI motor + Kontr. FAI controller + 2* 6S 2650 45C, RFM spinner recht en RFM 16*17 prop.: 920euro! Of toch maar:
Volkswagen Polo 1.4 3drs Basis, ST,BEKR | Occasions - AutoWeek.nl

Budgetair is het volgens mij het slimste om het aantal vliegtuigen te beperken en die in een keer volledig met de uiteindelijke aandrijving in te richten. Het beste met een aandrijving die zich al bewezen heeft in het F5B circuit zonder al te veel poespas. Jos z'n 4S optie komt volgens mij dicht in de buurt van dat cirterium. En er vervolgens af te blijven. Maar ja, experimenteren en het beter weten is zo leuk.

Laatst bewerkt:
Ronald,

Voor de Kontronik Fai 5/6 S adviseert Kontronik de jive HV 120 regelaar, omdat er teveel problemen zijn met de Jazz Fai. Hoop niet dat dit bericht boter na de vis is.

Betreffende experimenteren, ja dat is altijd leuk. En de voldoening als het goed werkt is erg groot.

Gr Frank

bij de kontronik gearboxen zitten de vijsjes ook anders op het spant.
Hacker en plet zijn op het eerste zicht wel uitwisselbaar.
Val

Ronald,

Mijn oorspronkelijke idee was dus ook dit;
Goede prop
Goede vertraging
Goedkope motor die niet kapot wil als de prop een keer los komt
Goede regelaar (beter een goede want fik is niet fijn)

Als je dan altijd over de 40 rakken vliegt en weet wat je doet trek je de motor er uit en zet je er een goede voor in de plaats. Dat is, als alles dan nog leeft en je niet 10 keer in de bomen en sloot bent geland.

Voor mij betekend dat;
Eflight 17.5x17.5
Neu P32 6.7:1 vertraging
KD36-60 met 3000KV
CC P125

Dan begin je met 4S en als je meer vermogen wilt modificeerd je de regelaar en knal je er 5S en ten slotte 6S op. Bij het behalen van de 40 rakken trakteer je jezelf op een Neu 1512/1.5D of een Hacker B50-7L en ben je klaar voor de strijd.

Ik denk dat het ook best mogelijk is het zelfde met een Plettenberg vertraging en motor te doen. Zelfs met een Schulze regelaar.

Denk dan aan het volgende;
eFlight 17.5x17.5
Plettenberg 5:1 vertraging
KD36 met 4000KV
Schulze 18.200

Eerst 3S en dan later 4S. Voor een goede Plettenberg motor moet je niet bij mij vragen, daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

Al deze setups trekken uiteindelijk 4-4.5KW piek.

Er zijn zo veel mogelijkheden en wegen naar rome...... :)

Jos,

Dit is een heel logisch en duidelijk verhaal en ik begin nu ook te twijfelen.
Vooral met een plet gear staat mij wel aan ( haat lange wachttijden )
Maar hoeveel geknutsel is t nu eigenlijk ?
* gear plet 5,1 € 109
* motor inc verz € 35
* Esc Hymodel € 50 ( of cc 125 ca €160 )
* GM 17,5x17,5 € 90

totaal € 284 ( Himodel ) of € 394 met de CC

Ik denk dat je me overtuigd heb!

Gr Frank

Frank,

Zo een complete aandrijving zet ik in 30min in elkaar. :)

Wat heb je nodig? Een toestenbord om vragen te stellen indien nodig. Een paar inbus sleuteltjes/schroeven draaiers. Een tube Loctite 271. Een beetje vet om te smeren. Oh en een dremel met cutoff disc om de as in te korten. Niet echt iets heel bijzonders dus.

Een ieder moet zelf beslissen hoeveel hij wil sleutelen of hoeveel geld hij heeft. Ik wil er ook best een in elkaar zetten voor jou. Dan vraag ik wel dat je mij alle kosten vergoed.

Dankje Jos,

Mij gaat het niet eens om het geld ( ook al kun je wat je overhoud weer leuke dingetjes voor kopen een extra logsysteem bv ) Maar als deze aandrijving werkt met de Himodel regelaar ( ik begrijp wel dat jij een cc adviseert ) dan is dit een erg aantrekkelijke set voor beginners , want de eerste aanschaffingskosten zijn toch hoog voor de meeste instappers. En dit scheelt natuurlijk aardig wat.
Kortom ik wil het wel een proberen !

Gr Frank

Overigens, ik denk dat het belangrijk is dat mensen zich realiseren dat het geen zin heeft allemaal dure apperatuur te kopen, veel vermogen te trekken en dan pas te leren vliegen. En wellicht nog belangrijker, hoe met de apperatuur om te gaan.

Een Avionik vliegt wel wat beter dan een Surprise maar als je de 35 rakken niet haald met een Surprise ben je de Avionik niet waard. Je kunt trouwens ook 40 rakken vliegen met een Alex/Enigma, stukje goedkoper.

Als je niet een heel seizoen met 1 vliegtuig kunt vliegen is het geen tijd om een 800 euro aandrijving te kopen.

Jos

Frank, ik denk dat die Himodel best het proberen waard is voor een beginner. Heb hem helaas nooit in actie gezien.

Als je wilt wil ik wel zo een setup voor jou in elkaar zetten en test vliegen. :)

Dan doe ik er meteen een blog bij maken met een tutorial.

Overigens, ik denk dat het belangrijk is dat mensen zich realiseren dat het geen zin heeft allemaal dure apperatuur te kopen, veel vermogen te trekken en dan pas te leren vliegen. En wellicht nog belangrijker, hoe met de apperatuur om te gaan.

Een Avionik vliegt wel wat beter dan een Surprise maar als je de 35 rakken niet haald met een Surprise ben je de Avionik niet waard. Je kunt trouwens ook 40 rakken vliegen met een Alex/Enigma, stukje goedkoper.

Als je niet een heel seizoen met 1 vliegtuig kunt vliegen is het geen tijd om een 800 euro aandrijving te kopen.

Jos

Jos je zult in deze echt wel gelijk hebben en er zijn er meerdere die ik zeer waardeer die er ook zo over denken.
Maar ik vind dat iedereen zelf moet weten wat hij wil kopen, Ik persoonlijk denk dat ik 3 vliegbare toestellen nodig heb in t eerste jaar en daarom heb ik deze gekocht plus ik heb voor mijzelf een budget opgestelt en daar ga ik in het volgende jaar niet overeen dat is mijn manier van werken zoals ik dat ook in de autoracerij en motorracerij heb gedaan.

Gr Frank

Frank, natuurlijk. Als je veel geld hebt kun je meer uitgeven. Daar wordt je score alleen niet perse beter van.

Ik merk niet eens het verschil tussen een Neu 1511/1Y en een KD36-60 3000KV. Bijde trekken even veel stroom, de ene is net 5% meer efficient als het al zoveel scheelt. Dat is met slechts 1 iets wat verkeerd gevlogen bocht weg.

Op de wedstreid vloog ik 42,9 rakken met de Neu en vervolgens 41 + 2 cuts met de Budget drive. Het had ook andersom kunnen zijn.

Jos

Laatst bewerkt:
Frank,

Bedankt voor deze forum tip: dus beter de Kontronik Jive 120 op 6S!

Even voor de duidelijkheid: de Kontronik aandrijving heb ik niet besteld. Maar wel de budget variant incl. plettenberg gearbox. De budget regelaar gaat eerst door een serie testen in een Coyote. Later meer.

Ronald

Enige wat je dan nog budget hebt... is de kist en de motor... de servoos...
Deze Jive is natuurlijk prachtig... een juweel... je koopt er ook een nieuwe vaatwasser voor... of een staafje goud.... :pc:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back