........met 35mhz was de acrobatic zeker niet heel terug gekomen op die afstand en zeker niet op die hoogte want hij vloog zeer laag op een gegeven moment......
Sorry Albert maar dit ben ik niet geheel met je eens. Wanneer je een goede 35MHz set hebt die goed is afgeregeld en van de juiste kristallen is voorzien zal je dezelfde resultaten hebben. Misschien zelfs wel betere.
Het enige probleem is dat je op de 35MHz veel meer kans op verstoring hebt omdat er zoveel meer zenders van in de lucht zijn op een modelvliegveld. Op de 2,4GHz is het nog steeds rustiger, zeker op de hei!
Wanneer je met een flink aantal 2,4GHz zenders tegelijk bezig bent zal je merken dat de maximale afstand beduidend minder zal worden. Niet dat het problemen zal geven want normaal gesproken zal je nooit zover weg komen dat je buiten het normale gebruiks bereik geraakt.
De 2,4GHz apparatuur werkt uitstekend. De diverse merken hebben zo hun eigen systemen maar wat ik er tot nu toe van lees en zelf merk is er niet één "de beste". Het ene systeem heeft theoretische voordelen op het andere maar in de praktijk merken we daar niet veel van. Laten we met z'n allen goed gebruik maken van wat de nieuwe techniek ons biedt. We zullen er zeker voordelen van kunnen hebben maar we moeten ons niet gek laten maken. Vergeet kreten zoals "nooit meer last van storingen" en geen crashes meer. Dat is absoluut niet juist, dat heeft de praktijk ondertussen ook al wel geleerd.
Het meest belangrijke punt is naar mijn menig het feit dat we ons geen zorgen meer hoeven te maken over welk kanaal we gebruiken. We hoeven ons geen zorgen meer maken dat we perongeluk een ander "uit de lucht" halen als we onze zender aanzetten. Ook het feit dat deze apparatuur duidelijk minder gevoellig is voor storingen die door (elektro) motoren ontstaan is een belangrijk punt.
Deze zaken maken het modelvliegen een stapje veiliger, nu nog een "veiligere" modelpiloot. Maar hoe maak je nu een veiligere mens?????