de chinese 2.4 ghz test (assan modules)

........met 35mhz was de acrobatic zeker niet heel terug gekomen op die afstand en zeker niet op die hoogte want hij vloog zeer laag op een gegeven moment......

Sorry Albert maar dit ben ik niet geheel met je eens. Wanneer je een goede 35MHz set hebt die goed is afgeregeld en van de juiste kristallen is voorzien zal je dezelfde resultaten hebben. Misschien zelfs wel betere.
Het enige probleem is dat je op de 35MHz veel meer kans op verstoring hebt omdat er zoveel meer zenders van in de lucht zijn op een modelvliegveld. Op de 2,4GHz is het nog steeds rustiger, zeker op de hei!
Wanneer je met een flink aantal 2,4GHz zenders tegelijk bezig bent zal je merken dat de maximale afstand beduidend minder zal worden. Niet dat het problemen zal geven want normaal gesproken zal je nooit zover weg komen dat je buiten het normale gebruiks bereik geraakt.
De 2,4GHz apparatuur werkt uitstekend. De diverse merken hebben zo hun eigen systemen maar wat ik er tot nu toe van lees en zelf merk is er niet één "de beste". Het ene systeem heeft theoretische voordelen op het andere maar in de praktijk merken we daar niet veel van. Laten we met z'n allen goed gebruik maken van wat de nieuwe techniek ons biedt. We zullen er zeker voordelen van kunnen hebben maar we moeten ons niet gek laten maken. Vergeet kreten zoals "nooit meer last van storingen" en geen crashes meer. Dat is absoluut niet juist, dat heeft de praktijk ondertussen ook al wel geleerd.
Het meest belangrijke punt is naar mijn menig het feit dat we ons geen zorgen meer hoeven te maken over welk kanaal we gebruiken. We hoeven ons geen zorgen meer maken dat we perongeluk een ander "uit de lucht" halen als we onze zender aanzetten. Ook het feit dat deze apparatuur duidelijk minder gevoellig is voor storingen die door (elektro) motoren ontstaan is een belangrijk punt.
Deze zaken maken het modelvliegen een stapje veiliger, nu nog een "veiligere" modelpiloot. Maar hoe maak je nu een veiligere mens????? ;););) Sience fiction denk ik.

Ernst

je zal vast en zeker wel gelijk hebben, ik zeg ook niet dat het alles zal zijn
( daar komt hie dan ) Maar ik vlieg uitsluitend electro en heb met een bepaalde motor regelaar combi toch duidelijk storing gehad op de 35mhz die ik niet kon plaatsen
terwijl wij met 2 man op het veld waren kreeg ik wel dergelijke tikken die niet te verklaren zijn.
de 35mhz band is toch wel gevoeliger voor een bepaalde impuls die de motor combinatie kan afgeven.
daar zal je met de 2.4 geen last van hebben (zeggen ze);)
maar dat moet ik verder nog ondervinden.:rolleyes:
Ik zal het anders zeggen
Ik ben bang dat wanneer ik het met de 35MHZ had gedaan om zo ver en laag te vliegen dat ik hem niet heel had gehouden:(

ben ik even bescheiden nu:mrgreen:

Het is mij althans goed bevallen de eerste resultaten

gr Albert

PS eigenlijk moeten we zeggen dat het niet werkt
komen er niet te veel op de 2.4ghz :-)

Laatst bewerkt:
Vraagje..

Ik heb nu mijn ASSAN ontvanger ontvangen (de X8R7). Alleen praat men over een bind plug. Nu ben ik volledig blanco op 2.4Ghz, maar kan ik zo'n bindplug zelf fabriceren? Of hoe moet dit? Kan iemand mij tips geven?

Robert,

Kwestie van een servo steker nemen en de buitenste contacten verbinden en dan op signaal van kanaal 1 en 3 zetten(deze dus doorverbinden).
zet de zender aan en beweeg de rechterknuppel tot het lampje van de module gaat knipperen, zet dan de spanning op de ontvanger voorzien van de bind steker en wacht tot de lampjes groen zijn.

spanning eraf en klaar is het.

Groet,jan

Vraagje..

Ik heb nu mijn ASSAN ontvanger ontvangen (de X8R7). Alleen praat men over een bind plug. Nu ben ik volledig blanco op 2.4Ghz, maar kan ik zo'n bindplug zelf fabriceren? Of hoe moet dit? Kan iemand mij tips geven?

Totaal oneens met deze uiting, Assan is waarschijnlijk 1000 keer zoveel in gebruik als de ACT of waetronic spullen.. logisch dat er meer over assan gesproken is.

Indien je een spektrum analyzer neemt en vergelijkt zie je dat Assan werkt als spektrum waar ook nooit problemen mee zijn.

Als Assan je geen goed gevoel geeft zijn er misschien andere fabrikanten die dat wel bij je kunnen ;) Neem b.v. ACT of Weatronic. Ze zijn wel wat duurder maar wel van hoge kwaliteit. Ik heb er nog niets verkeerd over gehoord. Ikzelf maak waarschijnlijk de keuze tussen deze twee als ik over ga.

Gr. Teus

@Jan Scholten:

Thnx!! De ontvanger is gebind.. Ga hem vanavond inbouwen in mijn Easystar.. :)

Overigens, er komen 2 antenne draadjes uit. Moeten die zo wijd gespreid mogelijk geplaatst worden? Of mag dat naast elkaar door 1 buisje heen?

Thnx!

Indien je een spektrum analyzer neemt en vergelijkt zie je dat Assan werkt als spektrum waar ook nooit problemen mee zijn.

Al eens "rc spectrum problem" in google ingetikt ? ;-) Brown out, nog nooit van gehoord ? CPU reboot en trage rebinding, ook nog nooit van gehoord ?
Der steken tal van vliegtuigen in de grond waar 'nooit problemen mee waren' :-)

Assan doet die specificatie binnen het toepassingsgebied modelvliegen. Tenzij modelvliegen voor jou inhoudt dat het toestel op de grond staat en jij wegloopt, heb je dus niet de specificatie tegengesproken.

2.4Ghz over de grond heeft inderdaad minder bereik. Dus als je van plan bent om op 1km afstand te landen, kun je mss beter 35Mhz houden ;)

Een specificatie van 1km - 6km houdt volgens mij in dat in slechte omstandigheden 1km gehaald word en in ideale omstandigheden 6km. Ik heb slechte omstandigheden nagebootst (jet op 1m boven de grond op houten tafel) en op 500m afstand. Onwaarschijnlijk, maar in praktijk mogelijk op ons vliegveld binnen het toepassingsgebied modelvliegen. En in die slechte omstandigheden haal ik die 1km bijlange niet. Dus blijf ik er toch bij dat mijn ASSAN X8R niet aan de specificaties voldoet.

Ik ben niet van plan op 1km afstand te gaan landen. Dat is in het hoge gras en dat land niet zo makkelijk zo ver weg. Een noodlanding op 500-600m zou echter wel kunnen voorkomen. Evenals een stuurfout op 500-600m waardoor de jet naar de grond duikt. In beide gevallen heb ik op 1m boven de grond toch nog graag bereik.

Laatst bewerkt:
De assan set zal prima werken in een jet, bereik zat.
Alleen vraag ik mij af of je dan wel helemaal spoort als je een budget setje in zo`n dure machine gaat gebruiken.

Je kunt er dan ook goedkope rudderhoorntjes opzetten die ook heus niet zullen breken.

Alleen vraag ik mij af of je dan wel helemaal spoort als je een budget setje in zo`n dure machine gaat gebruiken.
Ook een jet hoeft niet duur te zijn dus dan kan het wel weer ;-)

ik had deze(met korte antenne) in mijn panic eerst, geen probleem mee geweest, ben overgeschakeld naar die x8 erin, omdat de 7kanaal handiger in te bouwen was in een kleiner model. maar werkte perfect(model is met een 10cc)

@spijker, ik gebruik die in al mijn vliegtuigen tot 2,20 span, telemaster, spitfire, curtissp40 etc.

Allemaal 4 tot 10 cc modellen, al zo hoog gevlogen dat het puntjes waren.

Geen enkel probleem.

Johan

Vanavond gevlogen met mijn nieuwe ontvanger.. en ik moet zeggen.. Erg tevreden!!

Helaas moest ik het wel bekopen met een midair :( Maar desalniettemin, ben ik erg tevreden over dit ASSAN module..

De midair met een calmato :(
IMAG0076.jpg

Laatst bewerkt:
[knip]

Ik kijk nog eens.. volgens mij is het enige verschil dat de krimpkous om de ene wit is en om de ander zwart..

Back