de chinese 2.4 ghz test (assan modules)

Zojuist ook een Assan setje met ontvanger besteld voor mijn FX-18 omdat de ontvangers voor de FF-7 toch wel heel duur zijn.
Even een vraagje, ik wil hem wel schakelbaar houden tussen 35mhz. en 2,4ghz.
Op de site van epp shop staat een beschrijving voor de ombouw van een MPX zender, Komt dit een beetje overeen met een Futaba FX-18?

Mike

Ik heb mijn FX-18 ongebouwd naar Assan 2.4 GHz. Ik wilde ook een schakelaar gebruiken, maar heb op de valreep het wijze besluit genomen volledig om te gaan naar 2.4. Een ontvangertje van Assan kost 15 euro; gewoon je 35 MHz-ontvangers verkopen dus en niet rommelen met een schakelaar die alleen maar storing kan geven. Verkeerde zuinigheid dus en de FX-18 leent zich bij uitstek om om te bouwen omdat je niet hoeft te solderen; gewoon de hackmodule op de servicepoort op de bovenste print prikken en je kristal verwijderen. De nieuwe antenne op de plek van de bestaande monteren (gaatje met een propruimer iets opruimen) en je bent klaar.

Bedenk even dat elke 35 MHz-ontvanger van een a-merk en hoe ranzig dan ook, altijd wel een tientje opbrengt. Voor 5 euro meer per ontvanger heb je dus een 2.4 GHz Assan-ontvanger die de oude ontvanger op alle punten zal overtreffen.

Als ik voor 5 euro een schakelaar kan kopen die hierbij gebruikt kan worden dan scheelt dat wat, aangezien ik nog een stuk of 6- 35 mhz ontvangers in gebruik heb, indoor en outdoor. Dus ik wil eerst gewoon die ontvanger "op" gebruiken.
Mocht Hassan zo goed bevallen dan kan 35 en de schakelaar er alsnog uit.

Bedankt,
Mike

Dat steeds omschakelen is ook niet alles, laatst 2 vluchten gemaakt met de Mustang en volledig ingeschoven antenne 8)
En mijn Mustang is het enige model waar nog een 35 Mhz ontvanger in zit.
Blijkbaar wel een prima ontvanger.

Je antenne niet hoeven uittrekken went dus erg snel !

Als ik voor 5 euro een schakelaar kan kopen die hierbij gebruikt kan worden dan scheelt dat wat, aangezien ik nog een stuk of 6- 35 mhz ontvangers in gebruik heb, indoor en outdoor. Dus ik wil eerst gewoon die ontvanger "op" gebruiken.
Mocht Hassan zo goed bevallen dan kan 35 en de schakelaar er alsnog uit.

Bedankt,
Mike

Dat is dus verkeerde zuinigheid. Leg een paar euro op elke verkochte oude ontvanger (ik had er 8 en ben ze bijna allemaal al kwijt) en je hebt een veel beter en betrouwbaar systeem waar je geen draden voor hoeft te knippen in je zender en een schakelaar te plaatsen.

Oke, heb voor de 3pks ook een setje besteldt met 3x een 3kanaals ontvanger, voor in mijn auto's We zijn benieuwd....

Heb voor in de straat altijd storing,dus wie weet is dat nu verleden tijd,te samen met de lelijke antenne uit mijn modellen!

Dat is dus verkeerde zuinigheid. Leg een paar euro op elke verkochte oude ontvanger (ik had er 8 en ben ze bijna allemaal al kwijt) en je hebt een veel beter en betrouwbaar systeem waar je geen draden voor hoeft te knippen in je zender en een schakelaar te plaatsen.

Mischien wel, maar ik durf eerst nog geen Assan in een 2 meter kist te leggen, ik weet dat dit tussen de oren zit:mrgreen: Ik zal hem eerst zonder schakelaar in de zneder bouwen en testen, heb ik toch bepaalde dingen die mij niet zinnen, dan haal ik het eruit en blijf ik op 35.

Mischien wel, maar ik durf eerst nog geen Assan in een 2 meter kist te leggen, ik weet dat dit tussen de oren zit:mrgreen: Ik zal hem eerst zonder schakelaar in de zneder bouwen en testen, heb ik toch bepaalde dingen die mij niet zinnen, dan haal ik het eruit en blijf ik op 35.

Goede keuze om 'm eerst te testen zonder schakelaar
Kennelijk durf jij wel een 2 meter-kist te vliegen na enig soldeerwerk op een schakelaar die uiteindelijk toch storing kan geven?

Net gevlogen met de swift op assan 2.4 ghz. Echt heerlijk vliegen, bereik is zeker genoeg voor mijn vliegtuigen (ik heb zeker 400 meter van mij afgevlogen, zonder enkel probleem)

Volgende week maar eens testen met mn trainer (dit weekend druk druk druk)

Ik vlieg nu een Calmato 1.8 m (15 cc) en een Stinson Reliant 2.2 m (20 cc benzine) met Assan. Werkelijk perfect! Voorheen op de 35 MHz wel eens een storing in een bepaalde hoek in het veld; nu nergens geen last meer van!

En ja: ook de vliegers op 35MHz die niet met MPX vliegen hebben regelmatig last van deze hoek!

Vandaag mijn eerste incident gehad met Assan.

Na een paar keer het P11 programma probleemloos gevlogen te hebben (nou ja, met probleemloos bedoel ik: zonder storing), wilde ik het C programma voorvliegen voor een clubgenoot.

Na de rugvlucht ging mijn kist er onbestuurbaar rechtdoor vandoor. Na een seconde of 3 had ik weer even controle om de bocht te draaien. Toen weer even onbestuurbaar. Ik probeerde de rol uit, niets, tot hij ineens op z'n rug lag en weer onbestuurbaar was en richting grond dook. Daarna weer wel controle en heeeeeel snel gezorgd dat ik geland ben.

Nadat de hartkloppingen wat weggetrokken waren, gecontroleerd, alles deed wat het moest doen. De ontvangeraccu was niet leeg.

De oorzaak heb ik - denk ik - wel gevonden. Als ik op de module duw in m'n FF9, is hij even het contact met de zender kwijt. Elke keer als je de zender neerlegt, komt hij op de antenne te liggen en dus ook op de module. Ik denk dus dat de module in de zender geen goed contact gehad heeft.

Voordat we daar gezeur over krijgen: dit is een module zoals Futaba zelf ook gebruikt, dus geen losse snoertjes, connectoren, of wat dan ook, gewoon een module die je in je zender klikt.

Heb het net even in mijn ff10 geprobeerd, maar daar zit ie echt stevig in vast. Heb ook een speciaal houdertje gekocht voor de zender, om ervoor te zorgen dat bij het neerleggen niet de antenne op de grond ligt.

Ik had ook al de antenne met langere kabel besteld, die komt op de normale 35Mhz plek te zitten, maar die ligt nog bij de douane.

Hoe dan ook, voor FF9 bezitters met Assan dus wel aan te raden dat af en toe even te controleren.

heb in mijn MC24 de module een extra "duwje" gegeven door een stukje mousse in het deksel te kleven: de module zit nu vaster.

Jos

Ik had zondag mijn 1e incident met assan, of nouwja, mijn zender had dat...

Robbin vloog mijn SUltimate, gewoon op de bec van de 10A regelaar, niks gesoldeerd alleen het huisje van de 7kan ontvanger vervangen met een tapeje. Ik geruik de zelfde module als hezik (alleen een ff10), erin geklikt zonder zelf dingen aan te passen.

Ik had diezelfde dag mijn zender net wat hard neergelegd op de antenne waarna hij begon te piepen. En ik denk ook dat dit de oorzaak is, zelfde als bij hezik.

Robbin vloog z'n AM en kon op 2 verschillende momenten (met uren er tussen) ff niet sturen. Was een enkele seconde, maar indoor met een sultimate is dat gegarandeerd een crash.

Die dag heeft het ding wel 20 2 minuut durende vluchten gemaakt.

Ik kreeg eergister mijn eerste witte mini 6kan ontvanger binnen, wat schattig, het is echt bijna niks. En als ik er mee klaar ben is het helemaal niks meer...:)

dus goed opletten dat de module goed vastzit in je zender:D. En miet met je zender "smijten" (of in de natte avond op het gras laten liggen ;)). Maarjah ik heb het schakelaarseuvel gehad :mrgreen:

Ik vlieg nu een 6 maanden ongeveer met Assan in een FF9 zonder ook maar een probleem te hebben gehad.

Tja wel een aantal keren zonder de zendantenne gevlogen.
Ik vergeet dat ding er nog wel eens erop te draaien.
Maar ook dan heb je nog zeker een 80 meter bereik.
hij gaat dan af en toe wat wegvallen en wordt wat straag maar komt meteen weer terug als hij binnen bereik weer komt.

Ik ga er deze winter voor het eerst mee indoor vliegen en verwacht er geen problemen mee.

Gr
Bobbert

Vandaag weer gevlogen, meteen weer storing.. ook nog in een downline van het figuur M, ik moet dan een kwartrol draaien en het toestel maakte ongeveer anderhalve rol. Gelijk het hart in de keel natuurlijk, hij zal toch maar rollend halfgas verticaal de grond in gaan. Gelukkig kreeg ik weer controle en gelijk geland.

Toen nog maar weer op onderzoek uitgegaan. Hij is op een bepaald moment gaan storen en vanaf dat moment alleen maar storing gehad. Uitgelopen op het veld en dan bleek al dat ie frames kwijtraakte.

Antenne (assan) geleend van Br@m, de zenderantenne vervangen, en toen was het gelijk goed.

Het was dus de zenderantenne waar een draadbreuk zit (waarschijnlijk) in het knikgedeelte.

Daarna een vlucht of 4 gemaakt zonder problemen, dus daarmee is het wel opgelost, gelukkig.

Een structureel probleem had ik sowieso al uitgesloten.. ik heb denk ik zo'n 150 vluchten probleemloos gemaakt met Assan, en daarna ineens alleen maar vluchten met storing (3). Dat moet dus haast wel iets zijn wat kapot gegaan is oid.

Ik wijt dit ook niet aan Assan, of in zoverre, het feit dat je een FF9 op de antenne neerlegt, is gewoon niet handig, maar dat is nu eenmaal inherent aan waar de module zit.

Wat je Assan daarin zou kunnen verwijten, is dat ze daar niet wat meer rekening mee hebben gehouden, Futaba heeft dat bij de FF10 zelf duidelijk wel gedaan, daar zit de antenne in een steuntje waar de zender op kan liggen.

Back