Wat ik bij mijn afbeelding was vergeten te vermelden is, dat dit het inwendige van een zenderantenne betreft, maar dit spreekt natuurlijk voor zichzelf als je de naastliggende complete antenne ziet.
Bij de meeste merken/typen worden dezelfde antennetjes in de zender gebruikt. Er zijn er echter ook, die daar gewoon een stuk coax kabel in het kunststof deel hebben zitten en waarbij de binnendraad 3,1 cm vrij ligt en de eigenlijke antenne vormt. Net zoals je bij veel 2,4 GHz ontvangerantennes ziet.
Bij de afbeelding van de Assan ontvanger zie je dat van de onderste antenne de binnendraad via een condensatortje naar het ic loopt. Er is daar blijkbaar bij de ingang(en) van het ic met 3 condensatortjes een extern afstemkringetje gevormd, de rest doet het ic. De buitenmantel van de onderste antenne zit aan massa gesoldeerd (op de foto niet goed zichtbaar, maar dit is het zilveren vlakje op de rand van de print).De bovenste antenne zit in het geheel aan massa. Zoals anderen vóór mij al veronderstelden denk ook ik, dat die daar volledig voor de nep zit.
Als je een ontvanger met antenne diversity bekijkt, zie je dat ook daar de buitenmantels van de antennes aan massa zijn gesoldeerd. De binnendraden komen echter op twee verschillende circuitjes uit, die ook op verschillende plaatsen op een ic binnen komen. Wat er dan verder mee wordt gedaan is alleen te achterhalen als je de databladen van het desbetreffende ic bekijkt.