de chinese 2.4 ghz test (assan modules)

Wat ik een tijdje terug voorstelde was het idee om zo'n ontvanger met stand-alone functie ergens in te bouwen en kijken of dit goed blijft werken.
drop luikje, camera draai servotje etc.

dat zijn nu precies niet de dingen die van "levensbelang" zijn in een toestel..
Als je dropluikje of cameratje niet werkt ( worden niet continu gebruikt ), is niet fataal voor het vliegtuig

Laatst bewerkt:
In het begin had ik assan in de piepschuim zitten en Fasst in de andere.. nu heb ik nog 1 fasst in gebruik vanwege 10 kanalen en in de rest assan.

Ik heb al gekeken of ik mijn ff10 niet omschakelbaar zou kunnen maken tussen fasst en assan. dus 35 mhz antenne eraf en daar de assan antenne zetten en dan de fasst module achterin laten zitten zodat ik zowel de assan als de toch beschikbare fasst ontvangers kan gebruiken.
ik weet nog niet hoe dit zou moeten..

Ik ben heel tevreden met het voor mij betrouwbare Assan.

@ jan ,
Dat er van de bekende merken een importeur in europa zit en dat hij verantwoordelijk is of de apparatuur die hij verdeeld aan alle wettelijke eisen voldoet, als je zelf iets van buiten europa invoert dan ben jij op dat moment de importeur dus verantwoordelijk.
Maardat is al her en der diverse malen vertelt.

beste Eric,

dat kan dan wel zo zijn en wettelijk zal dat misschien wel zo zijn.. MAAR:
ik heb nog nooit iemand in een zender zien kijken, ook niet bij bijvoorbeeld een midair.
mijn reactie sloeg op je reactie waarin je zei dat een zender ombouw niet zomaar kan en of mag.. ik kan me herinneren dat je een module gebruikt waaruit een draadje komt en buitenom naar de antenne loopt(spektrum?) en dan zie ik juridisch,technisch of wat dan ook geen verschil met assan. spektrum hoort ook niet in een graupner of futaba.. of zoals bij vliegman hoort een (R)Fasst ook niet in een mx22..wederom geen verschil met assan.
ik heb op een spektrum analyzer gezien dat het hetzelfde /beter werkt dan spektrum..veeel beter dan ifs en dat fasst duidelijk meer doet dan alle andere systemen..

Indien de discussie zou zijn mag je een andere module inbouwen heb je waarschijnlijk gelijk...nee dat zal wel niet mogen..
indien de discussie is geen assan en wel spektrum of zo..dan denk ik dat je het mis hebt.

btw: zoals je weet niks persoonlijks..hihi.

Ik blijf me verbazen over de vooroordelen die sommige mensen blijven houden over producten uit het Verre Oosten. (Korea, China, Taiwan, enz.)
Ik ben van de generatie die dat "kon" bevestigen, vroeger was het inderdaad meestal troep wat er vandaan kwam. (en nog af en toe)
Aan de mensen die nog steeds dat vooroordeel hebben, maak eens wat apparatuur thuis open en kijk waar het geproduceerd is/vandaan komt!

Helemaal met je eens Harold. Meer dan 80% van alle elektronica die de gemiddelde Europeaan in huis heeft komt uit het verre oosten! Sommige zaken worden dan nog wel in Europa of Amerika ontwikkeld maar bijna alles wordt in China, Taiwan, Korea, Indonesië en de Philipijnen in elkaar geknutseld.
Helaas is daar af en toe best nog wel eens troep bij maar dat prijst zichzelf steeds meer uit de markt. Er zijn vodoende andere fabrikanten die het beter doen voor dezelfde prijs of zelfs nog goedkoper. Kijk maar eens binnenin die apparaten. Het ziet er in veruit de meeste gevallen prima verzorgt uit.

@ Harold & Ernst

Dit is geen China bashing, maar een doodgewone vraag ; ff goed lezen dus mensen.......

" ............goed genoeg was voor het eenvoudige park flyertje of shocky.......... . grotere . toestellen betere/andere apparatuur ingezet moest worden ......... "

" Als je gaat spitten in dit topic of in aanverwante draadjes kun je nogal eens uitspraken van deze strekking vinden......... " (niet van mij hoor)

Ik ben dus alleen nieuwsgierig naar de huidige stand van zaken !

Ik kocht de Assan set alleen voor mijn elektroschuimpies en indoor helikopters.
Omdat het zo goedkoop was, dorst ik het niet te gebruiken in brandstofmodellen of grotere elektrohelies.
Al snel kwam ik erachter dat dit systeem wel ERG goed zijn werk deed, en las ik in de revieuws van HC dat men dit ook in zwevers en zware benzinebakken gebruikte zonder problemen.

Ondertussen liet ik steeds bij een bestelling bij HC zo`n ontvangertje meekomen, en nu heb ik er wel genoeg ;)

Mijn Logo 500 vloog ik nog met de duurste PCM ontvanger, en merkte af en toe dat hij in de hold ging, waarschijnlijk door de riemaandrijving.
Dus een kleine Assan erop, en weg probleem. 2 maanden terug de stoute schoenen aan, er eentje in m`n Calmato gestopt, en getracht hem uit bereik te vliegen door errug hoog te gaan. (speldeknopje ;)
Nu heb ik het volste vertrouwen erin en bouw ik het overal in. Behalve mijn EZ met 2,4 camera set.

Eigenlijk is dit systeem de beste aanschaf ooit geweest.

(nee ik heb geen aandelen;)

@ Harold & Ernst

Dit is geen China bashing, maar een doodgewone vraag ; ff goed lezen dus mensen.......

" ............goed genoeg was voor het eenvoudige park flyertje of shocky.......... . grotere . toestellen betere/andere apparatuur ingezet moest worden ......... "

" Als je gaat spitten in dit topic of in aanverwante draadjes kun je nogal eens uitspraken van deze strekking vinden......... " (niet van mij hoor)

Ik ben dus alleen nieuwsgierig naar de huidige stand van zaken !

beste Arno,
als je de rode lijn in de china/assan draadjes leest zie je dat men in het begin heel sceptisch was en dat langzaam het besef kwam door praktische tests dat het heel goed spul is.
je quote's zijn dus achterhaald door de tijd..

dat zijn nu precies niet de dingen die van "levensbelang" zijn in een toestel..
Als je dropluikje of cameratje niet werkt ( worden niet continu gebruikt ), is niet fataal voor het vliegtuig

Inderdaad ja, zo kan je het dan toch veilig uittesten of je bereik tot die hoogtes en afstand gaat. Beter dan je het test op je besturing en dat het ontvangertje toch niet het bereik zou hebben dat jij hoopte te hebben en je kist er van door gaat.

In het F3K (DLG) wedstrijdcircuit zijn momenteel 5 Assan vliegers.
Stuk voor stuk allemaal zeer tevreden over Assan. En ook onze kisten gaan tot het wolkendek.

Hoe je zo'n Assan vlieger herkent op het veld?? Loopt rond met een hele grote glimlach :mrgreen:

beste Eric,

mijn reactie sloeg op je reactie waarin je zei dat een zender ombouw niet zomaar kan en of mag.. ik kan me herinneren dat je een module gebruikt waaruit een draadje komt en buitenom naar de antenne loopt(spektrum?) en dan zie ik juridisch,technisch of wat dan ook geen verschil met assan. spektrum hoort ook niet in een graupner of futaba.. of zoals bij vliegman hoort een (R)Fasst ook niet in een mx22..wederom geen verschil met assan.

DAT heb ik volgens mij nergens beweerd (of ik moet altzheimer hebben ;)). maar misschien heb je daar wel een punt.(misschien toch maar een mac gregor JR zender kopen)
Ik stel me enkel de vraag hoe het zit met aansprakelijkheid op het moment dat er ECHT iets gebeurd.
(en dan bedoel ik niet tegen een ander model ,een auto of huis, maar in het publiek met doden of levenslang gehandicapte slachtoffers, DAN gaat een verzekering echt de puntje op de i zetten, om niet te hoeven te betalen)
Omdat je als importeur blijkbaar wel aanspakelijk bent voor de spullen die je invoert als deze niet te blijken te voldoen aan de gestelde eisen (ook al heb je een papiertje)
Vanwege die onzekerheid heb ik voor een ietsjes duurder systeem (idd spectrum) gekozen (met een europesche importeur).
MAAR je hoort mij zeker niet zeggen dat Assan slechter is dan een ander merk. :cool:

In het geval van zo`n ongeval, zal er toch aangetoond moeten worden dat je willens en wetens ondeugdelijk materiaal gebruikte. Dat is niet zo, half NL. vliegt er mee ;) en er zitten CE stickers op. Bovendien is het in NL te koop.
Dus waar wringt die schoen ?

Ik stel me enkel de vraag hoe het zit met aansprakelijkheid op het moment dat er ECHT iets gebeurd.

Dit is echt een beetje een drogreden. Als er ECHT iets gebeurd, ben je, als je het zelf geimporteerd hebt, zelf productaansprakelijk.

Ja.. inderdaad. En dan komt de volgende vraag: "Nou en?"

Het punt is namelijk; wat moet er gebeuren dan waarop een rechter jou gaat veroordelen? Dan moet er dus eerst echt iets gebeuren, vervolgens moeten ze dat tot op het niveau van de zender helemaal gaan uitpluizen en vervolgens moet er dan blijken dat er echt iets met de zender mis was.

Als je Assan normaal gebruikt, is er niets mis met de zender.

Met andere woorden; wil je hier problemen mee krijgen, dan heb je zelf iets verneukt aan je zender.

Geloof mij, als jij iets verneukt aan je zender, en er gebeurd echt iets, dan maakt het geen drol uit wie er productaansprakelijk is, op dat moment ben jij diegene die het gedaan heeft.

Oftewel; ook op dat vlak is er 0,0 geen verschil met Spektrum, Fasst, enz.

Wil dit een probleem zijn, moet er dus eerst een verwijtbare en structurele productfout in zitten. In alle andere gevallen stelt die productaansprakelijkheid dus niets voor.

Op basis van de Productaansprakelijkheidsrichtlijn is de producent aansprakelijk voor schade veroorzaakt door een gebrek in of aan zijn product.
[..]
De aanwezigheid van schade en het aantonen dat de schade veroorzaakt is door een gebrek in het product, is voldoende

Het gaat hierbij dan om daadwerkelijke productfouten, dus niet als iets kapot gaat ofzo..

Bereik testen door heel hoog te vliegen met assan gaat inderdaad goed, maar toen ik het bereik over de grond wou testen voor gebruik in mijn turbine jet viel dat toch tegen : nog geen 500m op full power met de X8R die op 1000-6000m gespecifieerd is...
Ik lees dat velen getest hebben door zo hoog mogelijk te vliegen. Heeft er al eens iemand getest door gewoon op 2m hoogte zo ver mogelijk te vliegen ? Ik raad aan van in dat geval failsafe te zetten zodat de kist iets up geeft, zodat het vliegtuig bij failsafe stijgt en dan terug ontvangst heeft.

Een modelvlieger die 500m ver weg op 2m hoog gaat vliegen, moet men per direct het brevet afhalen en een vliegverbod opleggen.

Back