De Courtesan van Vic Smeed

Vanmiddag nog wat kunnen bouwen. Het gaat langaam vooruit. Het kost toch veel meer tijd dan je verwacht.

DSC_3092.JPG
 
Poeh, wat was het warm vandaag. Toch nog iets aan de rompneus gedaan.

DSC_3093.JPG
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: jef
Zo moeilijk is dit niet. Je moet er gewoon aan beginnen, en meestal komt het wel goed. De gemiddelde modelvlieger is het zelf bouwen een beetje verleerd. Het winkelaanbod is schuim en kant-en-klaar gebouwde houten toestellen, vaak van bedenkelijke kwaliteit. Gelukkig zijn er nog veel tekeningen verkrijgbaar, bij voorbeeld hier https://outerzone.co.uk/ en zelf iets ontwerpen is ook mogelijk.
 
Het stabilo in opbouw. Tot zover is alles nog origineel. Maar er zijn twee belangrijke aanpassingen nodig. Oorspronkelijk wordt het stabilo samen met het kielvlak met elastieken bevestigd. Omdat daar stuurvlakken in komen is dit niet vol te houden. Kleine verschillen in de positie van stabilo en kielvlak leiden tot verandering in de middenpositie van de stuurvlakken. Het stabilo wordt nu op de romp gelijmd. Daarvoor zijn aanpassingen nodig op de plaats waar de verlijming plaats vindt.

Er moet ook nog een hoogteroer worden gemaakt. Hiervoor wordt in een later stadium een twee lijsten in het stabilo aangebracht waarop de deling van het stabilo en het hoogteroer zal plaats vinden. Dit wordt de klus voor de komende dagen. Klinkt nogal ingewikkeld, maar de foto's zullen veel verklaren.

DSC_3096.JPG
 
Waarom denk je op zo'n modeltype eigenlijk een hoogteroer nodig te hebben?
Ik stel die vraag wel vaker aan VRA piloten, want dit soort modellen vliegen onbestuurd, op eigen houtje, toch prima zonder?
Ik ben gewoon nieuwgierig naar de motivatie.

Moet er gelijk bijzeggen dat mijn VRA re-entry kistje al een hoogteroer had en ik er dus gemakshalve ook maar een servootje aangehangen heb. :oops:;)
 
Ga er altijd van uit dat een modelvliegtuig ten minste een richtings- en een hoogteroer heeft. Misschien is dat niet altijd nodig, maar het is makkelijk als een hoogteroer aanwezig is. Al was het alleen maar om te trimmen.

Heb inmiddels ontdekt dat mijn Sky Skooter met gesimuleerde meerkanaal besturing ook zonder hoogteroer prima te vliegen is.
 
De hoogteroeren zijn van het stabilo verwijderd en afgewerkt. De twee hoogteroeren worden met een U-vormig gebogen stukje verenstaal met elkaar verbonden. De volgende uitdaging is het kielvlak.

DSC_3098.JPG
 
Volgens mij wil die er zondag op de oefendieseltjesdag mee vliegen :eek::D

Ik heb net een SLOP met een 1,5 in de garage laten pruttelen...alles blauw...en dat met een rode kist...

Zul jij weinig last van hebben...e motor zag ik...
 
Laatst bewerkt:
Een klein dieselmotortje is mooi en nostalgisch Weet ik zeker te waarderen.. Maar is ook stank en overal olie. Dan is een elektromotor een stuk schoner en makkelijker. De zegeningen van de huidige tijd...
 
De eerste vleugelhelft is in aanbouw! de constructie is erg eenvoudig. Ribben, een voor- en achterlijst, twee vuren hoofdliggers met daartussen webbing. Het triplex middendeel is al in deze vleugelhelft verlijmd. Zo wordt de tweede vleugelhelft direct aan de eerste gebouwd. Met dit soort afmetingen is dat goed te doen, zonder dat het onhandelbaar groot wordt.

DSC_3103.JPG
.
 
  • Like
Reactions: jef
Eèn vleugeltip aangebracht. Dit kost erg veel tijd. omdat je de volgende stap pas kunt zetten als de witte houtlijm is gedroogd.

DSC_3106.JPG
 
Gisteren en vandaag de tweede vleugeltip onder handen genomen. Morgen, als alle lijm goed droog is de tip in de juiste vorm schuren. Dan rest alleen nog het vleugelmiddendeel. Het werk schiet op. Het begint op een vliegtuig te lijken.

DSC_3107.JPG


DSC_3108.JPG
 
Back
Top