Regelementen maken is niet zo simpel als je te maken hebt met competatieve mensen. Bij ieder regelement zullen er mensen zijn die de grenzen opzoeken. Of er dan over de grens heen gegaan wordt hangt niet alleen af van de mensen maar ook, en vooral, van de kwaliteit van het regelement.
Is een regelement ergens vaag dan is het al dan niet illegaal zijn ook vaag. En dat leidt onherroepelijk tot discussie. En die discussie vindt bijna altijd op de achtergrond plaats. Kijk bijvoorbeeld maar naar de 1/8 smeerdiscussie. Vele verdachtmakingen en zelfs mensen die zeker wisten dat anderen "fout" waren maar niet 1 enkel protest!
Persoonlijk ben ik van mening dat je als organisatie van evenementen moet zorgen voor duidelijkheid. En die duidelijkheid ook steeds proberen te verbeteren. Liever niet door meer regels, en zeker niet met regels die niet objectief te controleren zijn. Dat levert bv. hele lange team managers vergaderingen op bij EK's weet ik uit ervaring...
Concreet zien we dat nu bij de 1/10 brandstof ook met de stock motoren. Aangezien nu ook de NK rijders er mee moeten rijden is de groep hoog competatieve mensen toegenomen en daarmee ook de kans (en daarmee kijk ik niemand persoonlijk aan!) groter dat mensen gaan zoeken. Ik ben dan ook blij dat er in Utrecht direct na de finale motoren open moesten. Wat er ook direct bleek is dat er geen referentie foto's en gegevens waren. Er waren tussen de motoren echter geen verschillen (dus of allemaal illegaal, of allemaal goed...). Wel wordt er nu gewerkt aan een boekje met referentie materiaal zoadat de volgende race er weer beter gekeken kan worden.
Ik denk dat als je regels maakt, ze ook controleerbaar moeten zijn. En dat er eenduidige bewoordingen moeten worden gebruikt. Als aan die voorwaarden niet wordt voldaan is het wachten op discussie. En de discussie is hoe dan ook schadelijk. Het is noodzakelijk om op dergelijke signalen vanuit een organisatie te reageren. Het afschuiven, en wachten op voorstellen vanuit rijders is net zo vergeefs als het wachten op een officieel protest. Niemand wil namelijk voor zeikerd uitgemaakt worden....
En tot slot. Het discussieren over regels en de grijze gebieden daarin zou niet moeten leiden tot persoonlijk aangevallen voelen. Dat is als het goed is namelijk niet nodig als je van jezelf weet dat je binnen de regels opereert. Ik weet van mijzelf dat als ik zodanig reageer op kritiek van anderen er meestal een kern van waarheid is....