De Depdart

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door RCEFlyer, 11 mrt 2010.

  1. firefox309

    firefox309 Guest

    ik heb eind van de zomer eens een depdartje gesneden, maar helaas nooit klaar gemaakt. ik wou het aan iemand geven , maar het manneke wou hem niet hebben (tss niet meer dankbaar die kids)

    dus ik kan niet meespreken over hoe hij vliegt etc... misschien dat het als zwevertje ook wel aardig is op een kleine helling?
     
  2. squid275

    squid275

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    470
    Locatie:
    gramsbergen
    zweeft dat dan goed? zonder profiel?
     
  3. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    984
    Locatie:
    hengelo
    hmm, heb zelf wel zin met depron te gaan knutselen, welke is sneller de depdart of holidep/wat is het verschil?

    Justus
     
  4. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Holidep is sneller. Depdart is wendbaarder. Het is dus net wat je ermee gaat doen. ;)
     
  5. firefox309

    firefox309 Guest

    met een plat profiel kan je zeker op een helling :)
    ik heb eens mijn FA18 hornet van de helling gesmeten :)
    het heeft alleen een goede snelheid nodig.

    de holiday smijt ik zelfs als DLGtje :) wat rollen, loopings, en landen...
    alles zonder motor dan.
     
  6. tomhaaima

    tomhaaima

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    269
    Locatie:
    heerhugowaard noord-holland
    ik heb er ook een gemaakt ik zal kijken of ik een paar fotos kan plaatsen

    groet tom
     
  7. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hallo,

    @Tom: laat maar eens zien :) Ben wel nieuwsgierig wat je er van gemaakt hebt :yes:

    Een update m.b.t. de Depdart :) Er is weer wat gedaan ...

    Om de vleugel wat te verstevigen heb ik er een 4 mm holle buis van carbon ingelijmd met epoxy. Ik heb er een ondervel van de folie overgelegd, om te voorkomen dat het gewicht (lees de accu's) er aan vast gelijmd worden :)

    [​IMG]


    Daarna wat folie aangebracht om het verschil tussen onder en boven wat duidelijker te maken ;)

    [​IMG]


    Dit motorsteuntje zit bij de HXT 24 grams motor, maar dan komt de motor zo'n eind voor de neus uit ... dus ik heb er een zoetvijltje doorheen gehaald om het randje er uit te vijlen ...

    [​IMG]


    ... en vervolgens de steun achterstevoren te kunnen gebruiken. Maar zover zijn we nog niet ;)

    [​IMG]


    Voorbereidingen om het rompje in elkaar te lijmen: de servogaatjes eruit snijden:

    [​IMG]


    idem bij de vleugel:

    [​IMG]


    daarna het hele handeltje met UHU POR aan elkaar gelijmd, de klemmen er op en drogen maar ...

    [​IMG]


    Een beetje onscherpe foto geworden, maar dit is het idee met de HXT motor ...

    [​IMG]


    Hier is de onderzijde van het rompje aan de vleugel gelijmd, hiervoor heb ik 5 min. epoxy gebruikt.

    [​IMG]


    De bovenzijde van het rompje er ook op ...

    [​IMG]


    Aan de voorzijde van de romp heb ik 1 mm lite ply gelijmd met epoxy. vervolgens heb ik strookjes glasvezeltape eroverheen getrokken als extra trekontlaster. Daarna het motorkruisje vastgeschroefd, ik heb het idee dat dat sterk genoeg moet zijn ...

    [​IMG]


    Zo ziet het er dan uit als de motor er op zit, toch mooier dan wanneer de motor er een eind voor uit steekt.

    [​IMG]


    De servootjes zitten er inmiddels ook in.

    [​IMG]


    Ik heb al even geprobeerd om de Depdart in de zender te programmeren. Eerst kwam ik er niet erg uit, bij m'n MX-12 kies je gewoon elevon en klaar :) Dat gaat bij de MX-16 toch even iets anders ... beetje puzzelen en er vervolgens achter komen dat het ook heel simpel is :)

    Ik dacht veel te moeilijk, Met de handleiding erbij kwam er ook nog niet erg uit :( Ik was al bezig met mixers, uitgangen van de ontvanger toewijzen aan andere kanalen, enz.

    Wat blijkt, je hoeft helemaal niets te programmeren, je kiest gewoon Delta / Nurflugel en je hebt een combinatie van aileron & elevator op zowel kanaal 2 alswel kanaal 3 :thumb:

    Goed, dat is dus alvast voorbereid ;)

    To do:
    - stuurstangetjes voor de servo’s maken
    - propsavertje monteren
    - propje erop
    - ontvangertje bevestigen
    - regelaartje bevestigen
    - Lipo plaatsen (na bepalen CG)
    - Klaar :)

    Eigenlijk zou er een 6x5 propje op moeten, maar die heb ik niet. Probeer eerst wel even met een 6 x 4 die er wel ligt.

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2010
  8. cor123

    cor123

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Poortugaal
    Hé Menno,

    Wordt mooi zo die Depdart en lekker snel!

    Hoe zet je de servo hevels vast aan de ailerons? Lijm?

    Zojuist heb ik de mallen uitgeknipt en ga morgen op pad voor depron om ook een depdart te knutsellen. Mijn eerste depron productie dus ik volg je uitgebreide bouwverslag met grote belangstelling.
     
  9. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Beetje epoxy gebruiken. Maar met POR of foam safe CA gaat het ook prima. :yes: Ik gebruik niet eens luxe heveltjes. Ik knip een oude servohevel in twee, snij een randje uit het Depron, vul dat met epoxy en plak daar het heveltje in. Goedkoop (want die heveltjes hou je toch altijd over) en doeltreffend voor dit soort vliegertjes. ;)
     
  10. Goofer

    Goofer

    Lid geworden:
    11 sep 2005
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Dessel, BE
    Menno, wat is je exacte spanwijdte? Ik heb de mallen afgeprint op 95%. Als ik no scaling instel worden delen van de tekening niet afgedrukt.
     
  11. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Leuk vliegertje, kom je ermee naar het holiday event dit jaar? :)
    Overigens zou ik me niet al teveel zorgen maken over gewicht, de originele dart vloog met een speed280 motor en 7 cellen nimh...
     
  12. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Hé Menno

    Zag je PB, bedankt.

    Dit ziet er idd leuk en simpel uit. Komt erbij op mijn lijstje!

    Alleen is dat lijstje nog wel een beetje vol... Wel een geschikt modelletje om van de zomer op de camping in elkaar te knutselen. Ik volg dit draadje intussen met belangstelling :D

    Dirk
     
  13. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    @Cor123: ja leuk he :) ? Bouwt ook lekker snel, want het is een heel simpel ontwerpje :yes: Dat gaat jou zeker lukken, wel even je vorderingen hier melden natuurlijk ;) Ik maak bewust een uigebreid bouwverslag, want toen ik zelf begon aan deze hobby waardeerde ik dat heel erg äls iemand dat deed, zo hoop ik andere enthousiaste beginners op weg te helpen :thumbsup:

    @Goofer: mijn spanwijdte is (exact zoals de tekening is) 71, nogwat ...
    Ik heb de A0 tekening gebruikt en deze in Acrobat Pro getiled. Ik had eerste de A4 versie geprint, daarbij klopte de maatvoering bij mij ook niet. Ik heb alles op 100% geprint.

    @Sadkingbilly: geen idee, misschien wel ... wanneer vind dat plaats ?

    @Dirk: haha, jij bent net als ik, komt geen eind aan dat lijstje, maar er zit toch echt maar 24 uur in een dag :)

    Ik heb net de laatste hand gelegd aan de Depdart. Mocht het weer meewerken in het weekend ... dan moet ik als een speer alle Lipootjes laden :D

    Ik heb servo-stuurstangen gebogen uit 1 mm verenstaal, deze zijn aan de hevel-zijde voorzien van Graupner linkjes.

    [​IMG]


    Tenslotte alle electronica een plaatsje gegeven, simpelweg met klittenband tegen de rompzijden geplaatst.

    [​IMG]


    Voordat ik de Lipo definitief heb geplaatst even het CG uitwegen, toen dat klopte even aangemerkt waar de Lipo moest komen en een grote strip klittenband ertegenaan gegooid :)

    [​IMG]


    En dan is de Depdart kaar voor de maiden :yahoo:

    Nog twee plaatjes:

    [​IMG]


    [​IMG]


    Ik hoop op een beetje weer, dan kan ik misschien samen met de Swift II de eerste vlucht maken :thumbsup:

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2010
  14. cor123

    cor123

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Poortugaal
    Mooi geworden!!

    Worden de servo's ook met epoy vastgezet?
     
  15. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ik zou een krimpkousje of stukje plakband om de servo's doen en ze dan gewoon met UHU POR of CA vastzetten. Wil je ze ooit nog voor wat anders gebruiken is het een kwestie van losbreken, plakband eraf :)
     
  16. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    ik heb een plakbandje om de servo's heen gedraaid en ze met epoxy vastgezet. Gaat prima los als het nodig is, maar wat Sadkingbilly schrijft kan natuurlijk ook.

    Grtz,
    Menno
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Wat een leuk vakantiespeeltje... misschien dat ik gauw nog even kijk of ik dit voor de voorjaarsvakantie af krijg...
    Ik heb een plaat 5mm Coroplast liggen, lijkt me wel geschikt; dat spul is wat duurzamer dan depron. Alleen zal ik dan de scharnierlijn parallel aan de dwarsas moeten maken - dwz de scharnierlijnen in elkaars verlengde. Dus worden de elevons bij de tippen wat breder, dat zal wel geen bezwaar zijn.
    Geen servos meer op voorraad... misschien dat ik de Lara (zeemeeuw) daarvoor ga plunderen, daar zitten twee HXT500 in of zoiets. Kan er alleen slecht bij, het betekent waarschijnlijk het einde van Lara, maar dat is toch niet zo'n succes...

    Over het bevestigen van servo's: bij depron doe ik dat meestal met smeltlijm. Houdt goed, maar is met enige moeite ook wel weer los te pulken.
     
  18. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Beetje UHU por, zit stevig vast maar ook makkelijk weer los te trekken. De Depdart is een simpel te bouwen vliegertje, zweven werkt alleen niet. Misschien als je hem heel ligt maakt maar ik vlieg hem met een 3S LiPo. Aangezien je ook geen rudder hebt zou ik hem daarvoor niet gebruiken. Beetje achter elkaar aan jagen is leuk en vermakelijk voor de omstanders ;)
     
  19. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    Bart, met jouw ervaring schat ik de bouwtijd op 2 uurtjes ;)
    Ben je al begonnen :D

    @Burp: zal ook aan de spanwijdte liggen ? Ik ben geen zweefpiloot, maar hoor wel eens dat een te licht zwevertje ook niet fijn is ...

    Grtz,
    Menno
     
  20. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Tsja, wat is te licht? De DLG's waarmee de top in Nederland gooit wegen 250-280 gram bij een spanwijdte van 1,5 meter.. Maar ik moet zeggen dat ik vaak merk dat gewicht weinig uitmaakt. Mijn easyglider weegt 850 gram vliegklaar en zweeft als een gek, amper op de grond te krijgen. Zelfs de Graupner Discus 2CT van bijna 400 gram zweeft prima met wat thermiek. Dat de depdart niet echt zweeft heeft denk ik voornamelijk te maken met het gebrek aan profiel.
     

Deel Deze Pagina