De Depdart

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door RCEFlyer, 11 mrt 2010.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja... ik heb zojuist de delen uit Coroplast gesneden en dat past heel aardig. Staafje glasvezel in de vleugel, is niet zo licht en stijf als carbon maar ik had dit nog liggen en de Coroplast is van zichzelf al veel stijver dan Depron. Het plunderen van de Lara (voor servo's) stel ik nog even uit voor het geval iemand geïnteresseerd is... de propmount kan ik daar ook uit gebruiken (want geen propsaver in huis).
    Ik vind het altijd extra leuk als je zoiets kan knutselen uit wat je toevallig hebt liggen... en ik heb nog een paar 1000ma 2c en 3c lipo's liggen, weet nog niet welke dat gaan worden. Ook de motormount is nog een beetje uitvogelen; ik heb een licht outrunnertje liggen met een beetje eigenwijze bevestiging.

    Ik beschouw mezelf meer als een knutselaar dan een bouwer... juist omdat ik dit soort knutseltjes zo leuk vind. En ik wilde nog iets kleins en lichts hebben voor op de camping.
     
  2. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ik plak die motortjes gewoon met 4 klodders 5 minuten epoxy op het Depron. De keren dat een motor los kwam, was ook dat het vliegertje afgeschreven was als vliegbaar model. :rolling: :oops:
     
  3. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Check, zo doe ik het ook. Wat nou motor mount ;)
     
  4. cor123

    cor123

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Poortugaal
    Is er misschien al een filmpje van hoe die vliegt?;-)
     
  5. cor123

    cor123

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Poortugaal

    Menno,

    Is de folie het enige scharnier, of heb je ook nog tape gebruikt?
     
  6. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    @Bart: kan je wat laten zien van die Coroplast ? Is dat lichter dan Depron, of is de betere crashbestendigheid de enige reden om dat materiaal te gebruiken ? Oh ja ... waar is coroplast verkrijgbaar ?

    @Cor123: ik heb nog geen filmpje, misschien het weekend als het weer mee wil werken :)

    Wat betreft scharnieren: Alleen aan de kant van de romp heb ik wat tape gebruikt, omdat er daar over een relatief groot oppervlak geen folie zat.

    Grtz,
    Menno
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    en maandje terug wilde ik een Mugi Evo maken (een soort pibros), daar heb je Coroplast voor nodig, maar erg dunne; 2of 3 mm. Nergens te koop, tenzij ik een pallet wilde kopen. Uiteindelijk belde ik met een reclamebedrijf. Die maken oa van die borden die makelaars tegen de ramen plakken van huizen die te koop zijn. Die hadden 5mm Coroplast. Een misdruk kon ik meenemen voor 5 euro; er zitten dus wat rode letters op gescreened. Voor de Evo was die plaat toch veel te dik. ik hab pakweg 1/3 van die plaat gebruikt om de Depdart uit te snijden.
    Ik denk dat het wat zwaarder is dan depron, zou 't eens moeten wegen... maar het is in elk geval veel minder kwetsbaar.
    Inmiddels heb ik trouwens een komplete Mugi Evo kit laten overkomen uit GB, dat kost niet zo veel, alleen heeft die Evo nog niet erg willen vliegen....
    Hier zie je een foto van Coroplast (dat ze bij Mugi Twinwall noemen); ik kan de foto niet hier tonen omdat-ie in een Flash menutje zit...:
    Mugi - Shop - 2mm Twinwall Sheet

    O ja, ik aarzel nog even of ik de elevons op het materiaal ga laten scharnieren, of toch gewoon met tape. Als ik het met tape doe dan kunnen de elevons gewoon volgens tekening, zo niet dan moet de scharnierlijn parallel aan de tubes in het materiaal.
     
  8. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    ik dacht al dat het zoiets zou zijn :)

    [​IMG]

    Volgens mij wordt dit ook wel gebruikt om overkappingen mee te maken ... het wordt dan versterkt met u of H profielen.

    Hoe maak je dan neuslijstjes en achterlijstjes, gewoon een strip balsa inlijmen ?

    Plaats eens wat fotootjes van je Coroplast (Dep)Dart als je wil ?

    Grtz,
    Menno
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Mmmm... misschien morgen... (fotografeert zo beroerd nu)
    De leading edges wil ik aftapen, de trailing edge laat ik denk ik zoals-ie is. Eventueel zou ik de trailing edge wel kunnen "stroomlijnen" met tape maar ik heb het idee dat het niet erg veel uitmaakt.
    Ik vind het wel erg leuk spul om mee te werken, nog makkelijker dan depron.

    Coroplast laat zich slecht lijmen; Mugi raadt aan tape, of contactlijm (zeg maar Uhu Por). Ik heb toevallig ontdekt dat hotglue ook heel goed hecht, dus daar kan ik die haakse delen mee aan elkaar zetten (dat zou slecht gaan met contactlijm).
    Verf hecht er ook niet op, daarom verkoopt Mugi er heel goedkope rollen brede (plm 8 cm) gekleurde tape bij in allerlei kleuren. Ik heb alleen rood gekocht, maar dat is goed spul, ook voor andere modellen geschikt.
     
  10. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Om de TE wat te stroomlijnen kun je de "schotjes" aan de achterkant over een diepte van 3-4 centimeter wegsnijden en dan de randen tegen elkaar plakken met tape (want lijm ertussen is inderdaad niet erg nuttig). Maar of het veel uitmaakt bij dit soort toestelletjes, ik geloof er niets van..
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat is precies wat ik daarnet oa heb zitten doen...
    Een dikte van 5mm is toch wel wat veel voor een trailing edge, dus ik heb het inderdaad zo wat dunner gemaakt.
    Achteraf heb ik nog wat iedeeën gekregen hoe het beter had gekund, maar daar ga ik nu geen nieuwe voor snijden...
     
  12. firefox309

    firefox309 Guest


    goh! zo een rommelige werkplek komt me bekent voor :)
    hier ist ook een zooi als ik begin te bouwen, t leuke is dat dit midden in de woonkamer plaatsvind :p
     
  13. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    Rommelige werkplek ??? Waar dan ... :D

    Hoezo, ook een zooi ... :hammer:

    Grtz,
    Menno
     
  14. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. firefox309

    firefox309 Guest

    en hoelang houd een uhu por scharnier?
    zo lang als een tapeje?
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Iets wat niet helemaal klopt aan (mijn print van) de tekening van de Depdart, is het zwaartepunt. Het staat er zeg maar anderhalf maal op, op 2 verschillende van de 12 vellen.
    Kan iemand me vertellen waar het hoort te zitten?
     
  17. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    Oss / MVC Berlicum
    Plotterwelt heeft een geweldige truc om scharnieren in Depron te maken:
    In plaats van de roeren uit te snijden, maakt hij met een weerstandsdraadje in de vorm van een "V" een v-groef van 5mm in 6mm Depron, zodat er 1mm overblijft.
    Deze restlaag Depron doet dienst als scharnier. Spelingvrij, geen hoogteverschil, perfect afgewerkt en erg gemakkelijk. Je zou eventueel nog kunnen verstevigen met tape of spanfolie maar volgens hem is dat niet nodig.
    Hij gebruikt een labvoeding op 12V en 2,5A.
    Ik ben zelf aan het kijken of ik in plaats van een labvoeding een Lipo lader kan gebruiken. In de stand 3S en een laadstroom van 2500mA kom ik uit op 12,6V 2,5A. Moet lukken...
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2010
  18. cor123

    cor123

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Poortugaal
    Welke configuratie motor/accu is aan te raden om te bestellen bij bijv. hobbyking?
     
  19. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    @Bart: op de A0 tekening is het CG duidelijk zichtbaar, ik heb die gebruikt. Je kan met Acrobat Pro via het menu een meetfunctie aankiezen.
    Heb jij de a4 tekening gebruikt ? Die klopte bij mij ook niet helemaal, ik kwam op een veek kleinere spanwijdte :( De A0 is echter prima bruikbaar ...

    Ik dacht dat het CG tussen de 65 en 73 mm lag, maar ik zal het vanmiddag nog even nameten voor je :)

    @Cor123: ik gebruik een Hobbycity/Himodel setupje:

    - 24 grams 1700 Kv HXT motor (Blue Wonder)
    - ESC Himodel Fly 12A (of een Turnigy 12A regelaar van HC)
    - 3S/1000 mAh Turnigy Lipootje (ik ga ook even met wat kleinere Lipo's experimenteren, bijv. 800 mAh)
    - Corona RS410II 35 Mhz ontvangertje
    - 2 x HXT500 servo
    - 6 x 4 speedpropje (misschien is het verst. ook een 6x5 propje te bestellen)

    Succes !

    Grtz,
    Menno
     
  20. tomhaaima

    tomhaaima

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    269
    Locatie:
    heerhugowaard noord-holland
    hier is tie dan ik was in een nogal in een vrolijke bui vandaar de kleuren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    groet tom
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina