De Depdart

Na het één en ander te hebben gelezen en ook ik heb eerst ééntje op een verkeerde schaal in elkaar geplakt heb ik er nu één die wel op de uitslag past. Heeft ook al een plaatsje in mijn zender gekregen en de servo's gaan nu gelukkig de kant op die ik wil.
Nu nog even wachten op de spulletjes van HK.

Gr.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er leuk uit! Wat voor setup komt erop?

Ben zelf ook aan een 2e dart bezig, de eerste vliegt nog, maar de 1e volgende harde landing overleeft ie niet meer denk ik :mrgreen:

Fototje:
full


Groeten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vooral niet als je mij er nog mee laat vliegen :banana:

Ben nu samen met ^^ bezig een depdart te bouwen, is voor mij de eerste poging.

De middelste is van mijzelf, de twee buitenste van Markjuh.
full


full


full


Nu wachten tot de setup binnen is, en de rest van de lege ruimte op de depdart in gaan vullen :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb er ook een gemaakt van nep depron.
en een robbe bl 2824-26 motor met 8x3.8 prop
en 2 3.2g servo's en een 350mah 2s
vliegt aardig goed, ookal ben ik een beginneling, en is dit mijn een eerste homemade vliegtuig:D
vliegt erg leuk, en zweeft ook aardig goed:D
 
oeps dubbelpost, kan ik er maar beter gebruik van maken.
het gewicht is vliegklaar 155gram, dus een beetje hoog, maar dat komt door de zware motor...
maar wel gewoon eindeloos verticaal op een 2s, dus dan maakt het gewicht niet zo veel uit
het is ook een 50gram motor, die ongeveer 500gram trust heeft....
vlieg hem met een 12a esc....
zit geen houden aan...
 
Laatst bewerkt:
Markjuhh,

Depdarts kunnen heel veel hebben als je een paar eenvoudige maatregelen neemt

1/ Schuur de voorrand van de vleugel rond en strijk (strijkijzer op laagste stand) er tesa film (plakband) overheen. Samen met de carbon ligger geeft dat een robuuse vleugel.

2/ Zorg dat de motorbevestiging doorloopt tot onder de vleugel. Ik lijm zelf kunststof buisjes in het 6mm depron, waarin ik met zelftappers de motor vast schroef.
IMG-20120626-00272.jpg


3/ Maak de romp (onder de vleugel) 3 lagen dik.

Ik snijd zelf een gat in de romp voor de accu. Maar of dat wat stevigheid toevoegt weet ik niet. Misschien is klitteband wel beter.

Veel vliegplezier...

Volhout
Ziet er leuk uit! Wat voor setup komt erop?

Ben zelf ook aan een 2e dart bezig, de eerste vliegt nog, maar de 1e volgende harde landing overleeft ie niet meer denk ik :mrgreen:

Fototje:
full


Groeten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heb vandaag mijn 5e dart gemaakt:D
had hem al een paar maanden uitgesneden in de kast liggen, maar vandaag was de dag dat hij weer vliegen mag.
deze keer heb ik hem gemaakt met cre-action lijm, en de nep-depron van de kwantum.
heb de neus vervangen door epp, en hoop dat dat de schok wat opvangt bij het landen.

de setup:
2x hxt500 servo's
een turnigy 10A plush
en een 2204-14 motor(19gram)
2s 500mAh en 8x4 prop
en een orange rx

het totale gewicht maar 125gram!

zal straks een fotootje maken:D
 
Nieuwe link Depdart tekeningen

Wellicht heb ik er bij het doorlezen van de voorgaande 500 berichten toch nog net overheen gelezen maar na een uur lezen en zoeken ben ik er achter dat de tekeningen van de Depdart nu hier te vinden zijn.
 
Heb ik 2 vraagjes: vliegt een Deptdart met wat wind nog goed?
Of moet het echt nagenoeg windstil weer zijn?
En zijn er piloten die Deptdarts maken op bestelling van aanvraag?
Hoor het graag.
Vr Gr E
 
Zo als alle kleine schuim vliegtuigen zijn ze wind gevoelig.
Het is maar net waar je het mee vergelijkt.
Ik houd als maximum meestal windkracht 3.5 als maximum aan.
Maak je hem wat groter en heb je de nodige ervaring dan zal het veel beter gaan met veel wind.
Ik begrijp dat je met een Quad copter vliegt en geen ervaring hebt met vliegen en bouwen van normale rc vliegtuigen?
Het zelf bouwen moet wel lukken anders kan je er beter niet aan beginnen.
Begin anders met een schuim trainer of nog beter bouw er zelf een van een tekening.
En vliegen is niet te vergelijken met helicopter achtige en moet je ook eerst leren en dan is een Deptdart beslist geen goede beginners trainer.;)
 
Oke, bedankt voor je uitleg.
Mag ik vragen met welke motor en propmaat een DepDart het fijnste vliegt?
En dan op 3S 1300Mah of 1000Mah Lipo.
Vr Gr E
 
Als je bij post 7 begint te lezen dan hoef je niet op antwoorden te wachten.
1300 mA 3s lijkt me te zwaar en langzaam vliegen kan je dan wel vergeten.;)

Post 504.

ik heb er ook een gemaakt van nep depron.
en een robbe bl 2824-26 motor met 8x3.8 prop
en 2 3.2g servo's en een 350mah 2s
vliegt aardig goed, ookal ben ik een beginneling, en is dit mijn een eerste homemade vliegtuig:D
vliegt erg leuk, en zweeft ook aardig goed:D


Zo kan het ook met de moderne lipos.
Als beginner moet je de juiste setup kiezen en niet meteen proberen snelheids records te breken.;)
 
Laatst bewerkt:
Ontzettend bedankt voor je advies.
Ik zal er rekening mee houden.
Vind het vliegen al lastig genoeg dus laat staan als het mij te snel gaat.
Langzaam aan opbouwen is het beste idee dus.
Vr gr
 
Oops

Als je vliegen al lastig genoeg vind is de depdart geen vliegtuig voor je. Je kunt dan beter een ander model bouwen.

Ik geef toe dat dit wel een erg eenvoudig te bouwen ding is, maar de plaats van het zwaartepunt is kritish, en het vliegen is niet voor beginners.

Als je beginner bent kun je beter eerst iets bouwen als een "blue cub" of zo. Er zijn legio modellen die veel vriendelijker zijn. Van de maker van de depdart is er ook een serie "depron warbirds" (voor combat). Die vliegen ook heel vriendelijk en goed. Ik raad de ZERO aan. Houd je aan de motorizering. 2204 met 2S800mA en 7060 prop. Vliegt gewoon goed en rustig met een beetje wind ook nog te doen. Begin met kleine uitslagen (+/-20 graden) en 50% expo. Zwaartepunt aanhouden als op tekening.

Laat je niet ontmoedigen, meer neem het advies als positief...

Succes,

Volhout
 
Hier ook een Depdart in elkaar geïmproviseerd. Ik had alleen nog 3mm depron, maar met de spuitlijm van de Action plak je dat zo tot 6mm aan elkaar. 6mm carbon had ik ook niet, dus als volgt opgelost:
Een 6x6mm vuren (balsa is te zacht en deukt in, tenzij je een 6x6mm latje maakt van kops balsahout) latje in de vleugel gelegd en daarop een dun laagje epoxy. Vervolgens aan elke kant één strookje koolstofroving er op gelegd en met een oude creditkaart de epoxy door de rovings heen gemasseerd. Tot slot breed plakband er overheen en dat onder een stapel boeken op een vlakke plank hard laten worden. Het resultaat is een enorm sterk liggertje, wat door de rovings ook goed met het depron verbonden is. De rovings zijn aan alle kanten 3cm langer dan het vuren latje

P1110667.jpg



P1110668.jpg
 
Gaaf, na jaren weer een nieuwe DepDart. EMAX 2805 (1600 kV aan de prop te zien) motortje erop, dat gaat wel vliegen.
Na het overlijden van mij DepDartV (5) ben ik al een jaar DepDartLoos... Ik denk dat ik vanavond het snij-ijzer weer eens oppak.
Heb alleen geen 16 gram motortje (2211) meer om ter herwikkelen, maar zo'n EMAX je heb ik nog wel. En een 10 grammer (1811 met 5x3 prop op 3S ook leuk).
 
Het zijn vaak adrenaline kistjes maar zo kan je er prima indoor mee vliegen denk ik.
Ik houdt van die lichte setups en heb een 1 mtr zwevertje gebouwd met een mooi vleugel profiel vliegklaar 130 gram en ook dat vliegt indoor en buiten als een droom met zo een 10 grammertje.
 
Ik heb er geen werkende fotos meer van op het forum maar ik heb er wel een tekening van gevonden die ik zelf ook nog niet gezien had.

http://home.planet.nl/~slui0262/Metrix-Tiled-A4.pdf

Ik heb de motor (10gram 2000 rpm/v 6x4 prop) neerklapbaar op de vleugel geplaatst en deze richt zich zelf op door zijn eigen trekkracht.
Er is geen richting roer en de vleugel heeft geen V stelling maar ik heb twee vleugeltips onder 45 graden omhoog gericht extra gemonteerd waardoor hij mooi stabiel rechtuit vliegt.
De vleugeltips zijn van 0 cm aan de voorkant tot 7 cm aan de achterkant van de vleugel
De romp en de staart is van 3 mm depron en er is een fors wiel in de romp gebouwd net achter het zwaartepunt waardoor grondstarts mogelijk zijn waar bij hij na 1.5 mtr los is.
De vleugel is een (depron ribben vleugel bekleedt met 2 mm selitac.)
Daar werk ik graag mee omdat dat erg licht en in 1 richting heel soepel is en zo om de voorkant van de vleugel gevouwen kan worden.

https://www.hornbach.nl/shop/Onderv...-2-2-mm-/7901320/artikel.html?sourceCat=S4580

Er moet wel een balsa ligger of koolstof buis in als versterking maar met een vliegklaar gewicht van 130 gram wordt de vleugel niet zwaar belast.
Hier een draadje over de eerste veel zwaardere versie.;)

http://www.modelbouwforum.nl/threads/metrix-1m-hellingzwever-gemotoriseerd.45524/
 
Laatst bewerkt:
Back
Top