dus gaat de stoommodelbouw langzaam om zeep....
Je wil toch niet beweren dat dat door de keuringen komt?
Verder zijn die modelketelkeuringen niet zomaar ontstaan.
Heeft allemaal te maken met "nalatig zijn":
Als je hem had laten keuren was er ontdekt dat er een constructiefout in zat, had je dat kunnen veranderen en had je dat ongeluk kunnen voorkomen.
Een locomotiefketel met de vuurbox er aan heeft wel even wat meer "belangrijke constructies" dan zeg maar een rechte pijp met een vuurgang er door.
De kans dat door een constructiefout of bouwfout (verkeerde bewerkingsmethodes) zo'n loc ketel stukgaat is nu eenmaal vele malen groter.
Als je dan met tientallen mensen om je heen met een ketelongeluk komt te zitten en iedereen moet worden afgevoerd met brandwonden, moet je zo'n risico niet willen nemen.
Dan zit er weinig anders op dan mee te gaan met "het keur-circus". Op diverse evenementen mag je niet eens opstoken zonder certificaat.
Als je op eigen terrein rondjes gaat rijden zonder publiek er bij, dan ben je vrij te kiezen om geen regeltjes te volgen.
Zo kan iedereen nog steeds een ketel bouwen.
Zelfs legaal zonder verplichte keuringen.
Het is wel uitermate dom om dan niet te wijzen op de tegenwoordig gewenste manieren van bouwen en gewenste materialen en op constructies die al bewezen hebben sterk genoeg te zijn.