De draad van fanaat.

DSC00736.JPG
Bijna klaar

DSC00740.JPG
zover is het dommetje klaar,de laatste keer gegloeid,
Weer veel plezier gehad met een koper plaatje en één liter gasoline
Uiteindelijk is de dikte van de plaat door het stuiken 1,2 mm.dikker geworden!
fanaat Sjef

Foutje in de vorige #183 ....uiteindelijk is de dikte van de plaat door het stuiken 0,2 mm.dikker geworden! i.p.v 1,2 mm.
fanaat Sjef

Fanaat zie hier je collega's uit India. Of is het familie? ;) Die gaan er op hun gemak bij zitten, lekker muziekje op de achtergrond en op het laatst mag moeders de vrouw ook nog haar kunstje doen. Een grote happy family o_O

[/URL]

Fanaat zie hier je collega's uit India. Of is het familie? ;) Die gaan er op hun gemak bij zitten, lekker muziekje op de achtergrond en op het laatst mag moeders de vrouw ook nog haar kunstje doen. Een grote happy family o_O

Of deze draaier , die heeft geen cnc nodig.
Dirk

ook het tig lassen van rvs 0,4 mm.is goed te leren!.JPG
Het netjes tiglassen van 0,4 mm. rvs plaat is ook niet gemakkelijk,dus
dat ben ik ook aan het oefenen...........weer totaal iets anders dan het
drijven van koperplaat.....
fanaat Sjef

stoomketel met dometje.JPG
Het toekomstige stoomketeltje met het geforceerde dommetje en de geperste bodems.......NOGMAALS : de maximale druk op dit keteltje moet worden 2,5 bar en daar draait praktisch elk (mits goed gebouwd) model-stoommachine op .
fanaat Sjef

Bekijk bijlage 176490

Het netjes tiglassen van 0,4 mm. rvs plaat is ook niet gemakkelijk ,dus dat ben ik ook aan het oefenen...........weer totaal iets andersdan het drijven van koperplaat.....
fanaat Sjef

Rvs plaat van 0,4 mm is wel erg dun om te lassen , zelf met een T.I.G , is er een reden waarom dit zo dun moet zijn ?
Een tip om een "verbrande" las aan de andere kant van de plaat te voorkomen is de buis of ketel te vullen met een "backinggas" , bv. stikstof of argon (heb je toch bij de hand als je rvs last) , om de lucht(zuurstof) te verdrijven , als wij inox buis lassen gebruiken we meestal zoals wij noemen "formeergas" , daar zit nog een paar % waterstof in dat reageert met de eventuele nog achtergebleven zuurstof en verbrand bij het lassen en zo bekom je een mooie doorlassing en lijkt het alsof de binnenkant ook gelast is .

Groeten Jef

Jef
Wat je verteld is waar,0,4 mm dikte TIG te lassen is moeilijk en dan ook nog netjes.
De rede dat het de dunne RVS plaat is,het gaat (ging) namelijk om de branderkamers van mijn straalturbines te maken,dat overigens goed is gelukt.
Het lassen gebeurd in koperen lasmalletjes en dan zonder toevoeging,dus stuiklassen, mijn argonflesje heeft maar een inhoud van 20 ltr. dus dat is er met mijn oefenen al gauw doorgejaagd,zonder backinggas,dat komt later wel.
Mijn doel is ,om 2 scheermesjes aan elkaar te lassen....lol ,als me dat lukt dan moet ik het dikkere materiaal ook kunnen lassen!
Nu las ik met 12 - 15 amp. op de dikte 0,4 mm. dus een ontzettend klein vlamboogje,binnenkort hoop ik een afbeelding te laten zien met mijn perfecte TIG lasje!
groeten fanaat Sjef

Mijn kleindochter is met een werkstukje bezig op de Myford draaibank,maar moet in het vervolg wel een veiligheid-brilletje opzetten,jong geleerd is oud gedaan.....

Back