De draad van fanaat.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door fanaat, 29 dec 2014.

  1. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Metaalbewerking

    Peter, Remco, Dunsz, Cees,

    Het bewerken van metalen is,of wordt bij ons de grote hobby,hoop ik,anders waren wij niet met de technische modelbouw bezig.
    Eigenlijk wil ik in dit draadje,zo veel mogelijk de beginnende modelbouwer hierbij helpen.
    Dus ik denk dat de ervaren vaklui modelbouwers,die ook beroepsmatig het metaalvak beheersen hier niets hoeven te zoeken,maar alleen iets kunnen bijdragen in hetgeen wat ik bedoel!
    Laat ons beginnen met de grondbeginselen en dit heeft niets te maken met "zo deden ze het 100 jaar geleden,maar nu allang niet meer".
    Deze uitspraken zeggen al voldoende betreffende de ondeskundigheid van de spreker en nog erger als dit een z.g.n modelbouwer is!

    Start met het aanschaffen van een degelijke bankschroef,het liefst die in de machinebouw wordt gebruikt met een minimale bekbreedte van 100 mm.
    nog beter 120 mm.
    Een stevige werkbank,en deze vastzetten tegen de muur of (en) op de grond,dus niet zo'n hobbywerkbankje dat los staat,daar heb je niets aan,maar alleen ellende.
    Je kunt beter 3 houten balkjes 150 x 60 x L? naast elkaar bevestigen d.m.v. slotbouten M8 en op een stevig frame van hoekijzer 50 x 50 x 4 mm. (laten) maken.
    Wel moet de bankschroef op de juiste werkhoogte komen,dus hierop letten bij het op lengte maken van de pootlengte.
    Op deze werkbank kun je echt je lichamelijke kracht uitoefenen die nodig is bij het metaal vijlen en zagen,plus ook nog het hele lichte smeedwerk hierop verrichtten.
    Over de juiste werkhoogte van de bankschroef kom ik nog terug,eventueel met een schets!
    Bij de technische modelbouw is het nauwkeurig te kunnen vijlen,maar ook zagen heel belangrijk,dus eigenlijk moet je dit in het begin al heel goed gaan oefen met eenvoudige werkstukjes te maken.
    Het is immers hetzelfde als met zwemmen,als je niet kunt zwemmen spring je toch ook niet in het diepe,want dan verzuip je,bij onze hobby verzuip je gelukkig niet,maar wel gaat op de duur de animo voor technische modelbouw weg,omdat blijkt dat het merendeel van het werk niet door de aangeschafte bewerkingsmachine(s) kan worden gedaan.
    Begin met het aanschaffen van een goede kwaliteit werkplaatsvijlen,met de juiste kap.
    Die bestaan in A- bastaardvijl (grof) B- Halfzoetvijl (middenfijn) C- Zoetvijl (fijn)
    Elke vijl is verkrijgbaar in de vorm van, A- platte vijl. B- half ronde vijl. C- vierkante vijl. D- ronde vijl. en E - de platte draaibank vijl.
    Elke vijl is verkrijgbaar in diverse standaard-lengten.
    De kleine vijlen ook wel sleutelvijlen genoemd zijn ook verkrijgbaar met de juiste kap.
    Om te beginnen met de vijloefeningen kun je het beste een set platte vijlen met een lengte 250 mm.x 30 mm. x 6 mm. aanschaffen maar wel met een losse (houten) hecht.
    Een leverancier van werkplaats merkvijlen zag ik bij "Klium" met een duidelijke uitleg en de prijzen, hun e-mail adres : info@klium.nl
    Hier laat ik het voorlopig bij.

    Allemaal een gelukkig en gezond 2015!
    Groeten,

    fanaat Sjef.

    Mijn bedoeling van dit draadje lees je hier,maar als jullie als ervaren modelbouwers,zeker op de juiste bouw van modelstoomketels wat kom je dan eigenlijk doen.alleen waarschuw ik jullie om met zeer gevaarlijke spelletjes bezig zijn...wat jullie vertellen over het korte bochtjes buigen met een lood vulling dat klopt helemaal,alleen als het ondeskundig gebeurd kunnen daardoor zeer ernstige ongelukken gebeuren,of hebben jullie daar nog nooit van gehoord.Hetzelfde kan gebeuren met het ondeskundig centrifugaal gieten..waar zijn jullie mee bezig...kennen jullie te smelttemperaturen van lood....zamak....aluminium----koper ,hier zijn echt echt echt heel veel ongelukken door gebeurt,op zijn minst kan het je ogen kosten,maar je gezicht wordt ook niet mooier mee,wel ga je dan misschien wel lijken op een beroemde autocoureur Niki Lauda....dus ga mij niet waarschuwen over het maken met eenvoudig gereedschap van een fels verbinding,deze kun je trouwens ook voor meerdere verbindingen gebruiken....bekijk ook op blz.#58 het lokomotiefje,blz. #61 SJAN miniatuur stoommachine blz.#109 tekening hulpgereedschap,misschien doet het pijn voor jullie om dit weer te aanschouwen
    nu is het bijna 2018 en hoop ik voor jullie dat je in dat jaar volwassen kerels worden en eindelijk dan ook het kleine baggerschuitje te water wordt gelaten,aan de berekeningen zal het niet liggen!
     
  2. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Wat kun jij de zaak foppen stoompomp,in deze koperen antieke emmer zie ik geen felsnaad,laat staan een gescheurde,alleen de bodem door de ouderdom of temperatuur is losgekomen,daardoor lekte het emmertje,de handgrepen aan de binnenzijde waren niet zo handig,dus die maar verwijderd door de koperen bovenkant tot halfweg de verstevigingsgroef in te korten,je ziet de vertinde deksel van de emmer er tegenaan staan! zulke spullen koop je op bijvoorbeeld rommelmarkten,als je dan iets van een soldeerboutje hebt met met plaatschaartje,is er dan nog een makkelijk lekbakje van te maken om onder een lekkend dakraam te zetten....dat zijn nu net de stomme praatjes van mensen die denken het beter te weten en daardoor ook bij de bekende club te elite komen...je moest je eigenlijk schamen om op jou leeftijd daar nog aan mee te doen,het tekent ineens je onbekendheid in deze materie,kan ook niet als je 35 jaar op een haven hebt gewerkt....groeten fanaat
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Meneer fanaat,
    waarom toch al die oude teksten plaatsen, je komt nu al niet toe aan het inhoudelijk reageren op vragen en opmerkingen.
    Kom nu eens met argumenten dat het gebruik van je felsnaad wel zou mogen in de stoomketelbouw.
    Kom nu eens met een antwoord op mijn vraag (nadat JIJ had bepaald dat koper buigen met een loodvulling tegen het dichtknikken, niet juist is) hoe dan pijp van 12 mm te buigen met een straal van 20 mm.
    Kom nu eens met een antwoord op mijn vraag hoe ik slijtvaste baggeremmers moet maken als JIJ vindt dat het niet met zamak-slingergieten gedaan mag worden.

    "Ik weet het niet" is ook een antwoord. . . .
    Maar stop dan met allemaal onzin te schrijven om maar vooral weer om de zaak heen te draaien en een ander de schuld te geven.
    Want bij elk "nieuw bericht" is er weer een reden om daarover vragen te stellen en zaken recht te zetten.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sjef, laat het nou in godsnaam gewoon los....

    Het is heel simpel: je hebt geen gelijk, en het steeds maar weer opnieuw herhalen van je zelfde texten maakt echt niet dat je opeens WEL gelijk zou hebben.
    Het leid alleen maar tot meer frustraties en over en weer gekissebis.

    Bouw fijn je ketels zoals je zelf wilt, stook ze op op je eigen werkbank, maar hou op met mensen verkeerde informatie geven.

    Niemand bekritiseert je vaardigheden in de metaalbewerking. Doe wat je goed kunt, en laat mensen daar van meegenieten. Dan leest iedereen je bijdragen met plezier.
    Accepteer dat je er wel eens naast zit, haal diep adem en ga verder.

    En als je per sé toch verder wilt gaan, wees dan éérst eens een kerel, en beantwoord vragen met antwoorden in plaats van ontwijkingen en tegen-beschuldigingen.
     
    Gea vindt dit leuk.
  5. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    fanaat Sjef.

    Mijn bedoeling van dit draadje lees je hier,maar als jullie als ervaren modelbouwers,zeker op de juiste bouw van modelstoomketels wat kom je dan eigenlijk doen.alleen waarschuw ik jullie om met zeer gevaarlijke spelletjes bezig zijn...wat jullie vertellen over het korte bochtjes buigen met een lood vulling dat klopt helemaal,alleen als het ondeskundig gebeurd kunnen daardoor zeer ernstige ongelukken gebeuren,of hebben jullie daar nog nooit van gehoord.Hetzelfde kan gebeuren met het ondeskundig centrifugaal gieten..waar zijn jullie mee bezig...kennen jullie te smelttemperaturen van lood....zamak....aluminium----koper ,hier zijn echt echt echt heel veel ongelukken door gebeurt,op zijn minst kan het je ogen kosten,maar je gezicht wordt ook niet mooier mee,wel ga je dan misschien wel lijken op een beroemde autocoureur Niki Lauda....dus ga mij niet waarschuwen over het maken met eenvoudig gereedschap van een fels verbinding,deze kun je trouwens ook voor meerdere verbindingen gebruiken....bekijk ook op blz.#58 het lokomotiefje,blz. #61 SJAN miniatuur stoommachine blz.#109 tekening hulpgereedschap,misschien doet het pijn voor jullie om dit weer te aanschouwen
    nu is het bijna 2018 en hoop ik voor jullie dat je in dat jaar volwassen kerels worden en eindelijk dan ook het kleine baggerschuitje te water wordt gelaten,aan de berekeningen zal het niet liggen!

    KORTE BOCHTJES BUIGEN MET EEN LOODVULLING DAT KLOPT HELEMAAL,alleen!!!! ik blijf niet waarschuwen....ga door met jullie eigenwijsheid maar leer het anderen mensen niet,behouden vaart......lees het bovenstaande nogmaals een keer over en dan weer niet kwaad worden....
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Weer een lap onzin tekst, maar;
    Hèhè, dus je mag pijpjes wel degelijk op mijn aangegeven manier buigen.
    Beweer dan niet:
    Zou je alsjeblieft ook de vraag over baggeremmers en jouw felsnaad nog willen beantwoorden?
     
  7. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Heren, nu even rust hier graag. De stoom moet even van de ketel (en nee geen grappen over hoe....)
     
    Gea, Jinny en ron van sommeren vinden dit leuk.
  8. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Waarom buisjes niet gevuld met lood mogen worden om een korte bocht te kunnen buigen is mij niet geheel duidelijk. Het is ook de methode die ik zelf ook gebruik en dat gaat prima.
    Wel zijn hier enkele waarschuwingen op zijn plaats. Gebruik wel werkhandschoenen en een veiligheidsbril. Ik gebruikte geen lood, maar soldeer 50/50. Pijpje dicht maken aan een kant en dan warm stoken en met een lepeltje er in gieten. Dan komt hier het gevaar, het kan voorkomen dat er iets inwendig in de buis zit wat damp of gas geeft en dan vliegt het vloeibare metaal om je oren. Bij mij ging het gelukkig goed, maar vloeibare lood in je ogen, daar word je niet vrolijk van.

    Groetjes Hans.
     
  9. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    En toch.....

    Dit draadje met een drukvat omsloten door mechanische druk(felsnaad)gedicht door zilversoldeer.

    Dit mist nog wat,en ik hoop dat Fannaat de kans krijgt om te beargumenteren hoe en wat de afdichting reageerd op al die atmosferische drukverschillen.

    Waarom?

    Is mijn begrip van het universum ook een soort van drukvat,en word “mijn” universum ook door een felsnaad van donkere materie bijééngehouden?

    Dit draadje heeft voor mij alle potentie.

    Bedankt voor post 1 Fanaat.

    Groet:Robin
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hans beschrijft de risico's op korte termijn; ik voeg er nog eentje aan toe: de risico's op lange termijn. Looddampen, ook de dampen die vrijkomen tijdens solderen (de "gewone" soldeer, die wij meestal gebruiken) zijn schadelijk voor je gezondheid. Zowel acuut als Chronisch. Hieronder kort wat gevolgen van chronische loodvergiftiging:

    • Door voortdurend en langdurig inademen en/of inslikken van lood(stof of damp) ontstaat een chronische loodvergiftiging. Deze langdurige of herhaalde blootstelling heeft effect op het beenmerg (bloedarmoede), het zenuwstelsel en de nieren.
    • Bij chronische loodvergiftiging zijn er klachten en verschijnselen van het beenmerg, het maag-darmkanaal, de hersenen en zenuwen elders in het lichaam (centraal en perifeer zenuwstelsel), de nieren en/of er is invloed op de voortplanting.
    • Van een hoog loodgehalte in het bloed is bekend dat het de bloeddruk verhoogt.
    • Aantasting van de hersenen kan toevallen en aanvallen van bewusteloosheid veroorzaken.

    Nu weet ik ook wel dat modelbouwers over het algemeen geen 8 uur per dag en 5 dagen in de week in de looddampen zitten, maar 't is wel iets om in je achterhoofd mee te nemen.
    Bij solderen dus gebruikmaken van puntafzuiging boven de werkplek (kun je doen met een ouwe stofzuiger) of in ieder geval zorgen voor goede ventilatie.

    Ik heb zelf ooit, ver voordat ik Veiligheidskundige was, de gevolgen van acute loodvergiftiging meegemaakt: in mijn werkplaatsje (schuur) wilde ik standaard ballastgewichten maken voor een van mijn schepen. 't Was in de winter, dus frisjes. Schuurdeur dicht, een oud pannetje op de campuingbrander gezet, lood erin en smelten maar. Lekker warm, dat dan weer wel.... De volgende ochtend een denderende koppijn, die pas na een aantal dagen langzaam wegtrok.
    Vandaar dat ik ook altijd adviseer om lood smelten en gieten buiten te doen: jijzelf bovenwinds, geschikte werkhandschoenen aan, en een veiligheidsbril op en katoenen kleding aan. (Overall of spijkerbroek) Uiteraard ook de brandveiligheid in de gaten houden (zorg dat je snel weg kunt) en zorgen dat je materiaal droog is (ter voorkoming van spatten, net als bij heet frituurvet).
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Begrijp niet zo goed wat je hier mee wilt zeggen, Robin....
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een absolute waarheid. Looddamp is een killer op de langere duur en de lichamelijke schade kan HEEL zwaar zijn.
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat zal hem niet lukken want:
    fels detailkopie met lijnen.png

    Hij schreef zelf dat hij de eerste omzetting zonder uitgloeien deed.
    Dat is al een heel verkeerd uitgangspunt.
    Ik heb niet de zin gehad om dat verder terug te gaan zoeken, om te quoten.
    Met andere woorden de bochten in het zwart zijn gedaan met harde plaat.
    Ik heb ook geen zin gehad om terug te kijken of hij voor het maken van de rode bocht wel of niet gegloeid heeft, dus weer geen quote.
    Verder heeft hij met dat "felsijzer" (zonder afronding) bij rode bocht op het punt aangewezen door blauwe pijl de plaat behoorlijk ingekerfd.
    Mochten de zwarte en de rode bocht wel deskundig gevormd zijn, houd je nog steeds over dat daarna de plaat bij de blauwe pijl gewoon onbruikbaar is gemaakt anders dan bruikbaar voor een bloempot.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lang verhaal van Harm, maar het komt er op neer, dat bij de blauwe pijl, het koper zich min of meer gedraagt als printer-kettingpapier op de perforatie: lastig om het beginnetje van de scheur te krijgen, maar als het eenmaal scheurt, scheurt het in een klap open zonder waarschuwing.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Voor de zorgvuldigheid toch maar de moeite genomen het even terug te zoeken.
    hier het bewijs:

    lees alles in bericht 46
     
  16. Dickie

    Dickie Guest

    De tegenstander monddood gemaakt nu kunnen we het nog eens dunnetjes over doen jij moet en zal ook gelijk hebben of niet BAGGER,
    voor mij is dit gewoon een grote walgelijke vertoning.
    echt iets voor onder de kerstboom

    groeten en vredige feestdagen

    Dick
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Volgens mij werd er wat geschreven:
    Ik geloof niet dat het de bedoeling is dat jij gaat bepalen wie er hier wat mag antwoorden op een vraag/opmerking.
    Een :offtopic: -reactie helpt niet echt bij het verdrijven van de felsnaad (zeker een verkeerd gemaakte) uit de modelstoomketelbouw, kom zelf eens met argumenten aub ipv alleen maar stemming te maken.
     
  18. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Ik bepaal niets.

    Ik gaf alleen aan dat ik Fannaat al een beetje mis.

    Ik vind het echt jammer dat hij verbannen is,omdat ik sinds ik dit draadje lees er voor mij een hele nieuwe wereld op het gebied van drukvaten kennis
    zich aan mij openbaarde.

    Ook kan ik niets beargumenteren omdat mijn kennis te beperkt is.

    http://proceedings.asmedigitalcollection.asme.org/proceeding.aspx?articleid=2663087

    Klopt het dat Fanaat misschien zou kunnen denken dat het zilversoldeer ook die eigenschappen had?

    Groet:Robin

    Edit:Inmiddels pb-tje van Baggeraar gekregen.Hij gaf aan dat zijn off topic reactie niet aan mij gericht was.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2017
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Over wat Fanaat denkt (of niet) kan ik geen uitspraak doen. Het artikel wat je linkt gaat voor zover ik in de gauwigheid kan zien, over moderne high tech materialen.
    Ik ken geen enkel metaal wat "serfhealing" eigenschappen heeft.
    Zilver kruipt wel op capillaire werking in de naad, maar er zijn wel minimum afmetingen waarbij dat gebeurt. Zilver kruipt niet in haarscheurtjes in het materiaal, als je daar op doelde.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  20. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Waarom is Fanaat nu precies verbannen?

    Juist door de verschillende menigen (hoe lomp en bot soms ook geuit :rolleyes:) is dit tot nu toe wel een heel informatief draadje.
     
    mig 3 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina