De Duyfken van Kolderstok

Ja netjes zeg je juffers! Zelf doe ik het inmiddels ook een beetje zonder malletje. Met een beetje rekken en strekken ;) kom je vanzelf op de juiste hoogte.

Wat ik nu doe is met een tangetje de juffer op de juiste hoogte houden. Touw er omheen en strak trekken (niet té). Dan zet ik een klemmetje op het touw zodat de positie niet meer verschuift. Nadat het afgewerkt is kun je met het inrijgen van de talrepen inderdaad nog iets spelen in de hoogte door te rekken en strekken.

wel je mast in de gaten houden. Je trekt hem snel krom

Klopt. Dat heb ik uit ervaring geleerd ;). De truc is om de boel net strak genoeg te zetten, zodat het touw mooi staat, maar je niks uit het verband trekt. Ik deed vroeger plastic modelbouw. Ik heb toen ooit de USS Constitution van Revell gebouwd. Daarbij was de tuigage al helemaal een ramp. Als het touwwerk mooi stond trok je de masten en ra’s helemaal krom. Als je de masten en ra’s recht liet kreeg je het touwwerk niet mooi. Uiteindelijk heb ik toen volgens mij de tuigage strak gemaakt door het te verzadigen met lijm.

We gaan hier langzaam verder.

Inmiddels is de grote mast voorbereid:
IMG_1320.JPG

Ik gebruik niet de lasergesneden zalingen. Je ziet te goed dat het lasergesneden triplex is. De zalingen maak ik van wat resthout.

Daarnaast een paar weeflijntjes geknoopt:
IMG_1321.JPG

En ten slotte de fokkestag gemaakt.
IMG_1323.JPG

Dit schip heeft eigenlijk een heel mooie vorm. Zou zo mee willen reizen naar Australië. Je maakt er iets heel moois van.

Dankje! Ik vind de vorm ook mooi ja. Het hangt ook wel een beetje af vanuit welke hoek je kijkt. Maar soms doet het me ook heel sterk denken aan hoe dit soort schepen op oude schilderijen zijn afgebeeld. Dan waan ik mezelf inderdaad even op en verre zee, op zoek naar nieuwe, mysterieuze oorden.

Alleen was de werkelijkheid niet zo romantisch als in onze dromen. :p:p

De gemakken waren ver te zoeken. Met uitzondering die van voor op het galjoen. Waar iedereen hetzelfde touwtje gebruikte o_O

Alleen was de werkelijkheid niet zo romantisch als in onze dromen. :p:p

De gemakken waren ver te zoeken. Met uitzondering die van voor op het galjoen. Waar iedereen hetzelfde touwtje gebruikte o_O

Tja, de cijfers zeggen genoeg wat dat betreft. Een hoop mensen overleefden de reizen niet. Maar dat is het voordeel van dromen: je kunt het zo leuk en spannend maken als je zelf wil, met als enige risico dat je wakker wordt uit je droom.

Ziet er mooi uit Martin, alleen de onderlinge afstanden van de weeflijnen lijken mij er groot, of het vertekent op de foto.
Uiteraard is dit allemaal positief bedoeld....

Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit Maarten, alleen de onderlinge afstanden van de weeflijnen lijken mij er groot, of het vertekent op de foto.
Uiteraard is dit allemaal positief bedoeld....

Zit je elk weeflijntje nog nauwkeurig na te meten met een schuifmaat, is het nog niet goed... [emoji12]
Volgens de bouwbeschrijving zou het moeten kloppen Koos. Je moet ook niet vergeten dat de Duyfken een heel stuk kleiner is dan de Batavia. De verhoudingen zijn daardoor natuurlijk ook wat anders.
Ik heet trouwens Martin [emoji6]

Volgens de bouwbeschrijving zou het moeten kloppen Koos. Je moet ook niet vergeten dat de Duyfken een heel stuk kleiner is dan de Batavia. De verhoudingen zijn daardoor natuurlijk ook wat anders.
Ik heet trouwens Martin [emoji6]
Okee, het kan en inderdaad de Duyfken heeft een ander formaat, dus sorry, zal de volgende keer beter kijken.....
En wat de naam betreft, :confused::confused: duizendmaal excuses, is gelijk aangepast...;)

Okee, het kan en inderdaad de Duyfken heeft een ander formaat, dus sorry, zal de volgende keer beter kijken.....
En wat de naam betreft, :confused::confused: duizendmaal excuses, is gelijk aangepast...;)

Excuses zijn niet nodig hoor! Niet voor kritische vragen (daar kan ik alleen maar van leren) en de naam... tja, van mij mag je me Maarten noemen, maar ik zag dat anderen me nu ook al Maarten gaan noemen :p

Back