De Duyfken van Kolderstok

Het avontuur met staalwol en azijn.
Ik ben er tevreden over. Ik denk niet dat ik nog een keer een kwasje er overheen haal.
Foto voor en na behandeling.
20181110_202715.jpg

Ziet er in ieder geval verouderd uit ;) leuk!
Als je het leuk vind om de vorderingen te delen kun je ook een eigen bouwverslag maken. Bovenaan de pagina in de map bouwverslagen historische schepen kun je een eigen topic starten.

Mocht je geen eigen bouwverslag willen bijhouden dan kun je ook plaatsen in het algemene topic over Kolderstok modellen.

Inmiddels bezig met het beplanken van het dek. Bij het gat voor het grote luik heb ik al een proefje gedaan met het simuleren van nagels. In de schaarstokken heb ik ook een proefje gedaan met het eind van een plank simuleren. Omdat hier nog een lat overheen komt kon ik zonder angst voor slecht resultaat uitproberen. :) De pincet is mijn nieuwste aanwinst. De buurman stond ermee op de stoep. Hij doet ook aan modelbouw, maar dan treinen. Hij kon deze medische pincetten krijgen van een bevriende arts. Hij dacht dat ik hem ook goed zou kunnen gebruiken. :) Ik durf dan geen nee te zeggen. :D

1542225509045949058065.jpg

Omdat het schuren van de spanten in huis zowel letterlijk als figuurlijk teveel stof zou doen opwaaien heb ik me even teruggetrokken in de schuur. (Waar het nogal koud is helaas.) Ik schuur de grove vorm erin met de dremel met flexibele kop. Daarna komt de vijl en het schuurpapier.

15423570944651981162635.jpg

Hieronder een foto van een andere hobby. De ervaring daarmee opgedaan gebruik ik om de ornamenten wat bij te werken.

15423573147461383101780.jpg

e hebt ook een mooi rijtje beiteltjes hangen, Martin!
Ja, dat is mooi spul. Veel van de beitels zijn al heel oud. Een deel gekregen van mijn opa en een deel van de opa van mijn vrouw. Ik vind het leuk om met hout te werken. Heb ook weleens wat meubels voor in huis gemaakt, dan komen ze goed van pas.

Mijn opa was meubelmaker, en mijn oom ook. Ik wilde dat ook wel, maar ben toch maar ingenieur geworden. Maar af en toe maak ik toch wel eens leuke meubelen, samen met mijn zoon.

Ik heb mijn klushandjes van mijn vader. Die heeft twee rechterhanden. Hij is elektromonteur, maar doet eigenlijk alles. Verbouwen, auto reparen, meubels maken, noem maar op. Als kind groei je daarmee op. Je leert dan ook vanzelf om alles zelf te doen. Ik hielp op zaterdag vaak. Ik ben universitair opgeleid, maar werk eigenlijk liever met mijn handen.

Ik heb mijn klushandjes van mijn vader. Die heeft twee rechterhanden. Hij is elektromonteur, maar doet eigenlijk alles. Verbouwen, auto reparen, meubels maken, noem maar op. Als kind groei je daarmee op. Je leert dan ook vanzelf om alles zelf te doen. Ik hielp op zaterdag vaak. Ik ben universitair opgeleid, maar werk eigenlijk liever met mijn handen.
Mijn vader is predikant......heeft 2 linkerhanden.. maar een behouden vaart wensen lukt hem wel...

Mooi werk alles bij elkaar!

Ook mijn vader probeerde dingen met modelbouw maar dan met treintjes. Toen ik ook kleine dingen ging bouwen toen ik zo'n 10 jaar was kreeg ik enorm veel kritiek en haalde hij soms als ik naar bed was de dingen die ik gemaakt had weer uit elkaar en sommeerde vervolgens dat ik het op de juiste, en nauwkeurige manier, weer in elkaar zette. Mijn moeder was het daar niet mee eens en beschouwde dat als jaloersheid van mijn vader.
Daar zat ik dus tussen, en misschien heeft dat als gevolg gehad dat ik nu heel kleine dingen maak (maquettes en scheepsmodellen).
Welke schaal is de Duyfken? Schaal 1 : 50?
Voor het ultra fijne houtsnijwerk gebruik ik van die goedkope schroevendraaiertjes die je overal in setjes van 6 of zoiets kunt kopen. Die slijp ik dan en dat gaat uitstekend.
Constant

Back