de eerste stapjes zijn gezet...

hi,

ondanks ik het erg druk heb ben ik toch aan een f5j kist begonnen , ik was gisteren(en nu nog) te ziek om fysieke arbied t eleveren , dus maar achter de pc gewerkt...

romp en vleugel is getekend , staartdelen ben ik nog niet uit welk profiel ze moeten gaan hebben
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
jou mening

hi,

binnen afzienbare tijd plan ik de positief van de rompmal te gaan frezen maar ik ben op een probleem gebotst ...

ik was van plan het kapje bovenaan de romp te maken maar met de verticale scheiding is dit onmogelijk te frezen.

nu lijkt me een opschuifneus een ideale oplossing (in de neus kan motor, esc en batterij gemonteerd worden )

mij lijkt het erg makkelijk en zo zijn de staartservos en ontvanger en ook ballast heel makkelijk bereikbaar in het andere deel van de romp .

zoals ik het zie heeft het alleen maar voordelen , mis ik iets ? heeft iemand ervaring met zo'n opbouw?
full

Laatst bewerkt door een moderator:
De trend is juist de servo's in de romp en een wat langere neus maar waarom positief frezen heb je niet de mogelijkheid om gelijk een negatieve mal te frezen.
Of je moet het gedeelde zelf met de hand na frezen maak een alu sjabloon van de uitsparing en frees het met een dremel na kost iets meer tijd maar goed ik ben ervan overtuigd dat het meer bij draagt dan een op steekneus.

Ik heb laatst nog een F3J met opsteek neus omgebouwd naar F5J voor iemand maar dat is niet bepaald praktische

De trend is juist de servo's in de romp en een wat langere neus maar waarom positief frezen heb je niet de mogelijkheid om gelijk een negatieve mal te frezen.
Of je moet het gedeelde zelf met de hand na frezen maak een alu sjabloon van de uitsparing en frees het met een dremel na kost iets meer tijd maar goed ik ben ervan overtuigd dat het meer bij draagt dan een op steekneus.

Ik heb laatst nog een F3J met opsteek neus omgebouwd naar F5J voor iemand maar dat is niet bepaald praktische

robert,

mij lijkt het juist wel praktisch , slechts 1 kabel (esc-ontvanger) moet ingeplugd worden en de neus kan erover ....

de reden dat ik niet negatief kan frezen is dat de vleugel-romp intersectie , erg fijn gedetaileerd is (zie achterlijst) , dit kan ik negatief niet frezen , dat zou met een hele dunne frees moeten gebeuren maar die breken erg snel...

ik vind de neus zo eigelijk al te lang maarja , je moet wel alles kwijt kunnen , gecentreerde massa bevorderd het bochtengedrag aanzienlijk

Ziet er mooi uit Kristof.:thumbsup:

Ik heb geen ervaring met het bouwen van rompen met een opschuifneus. De ambitie om er een te maken heb ik ook niet gehad al heb ik er in het verleden wel over nagedacht.

Voor zover ik me kan herinneren is de opschuifneus een ontwikkeling geweest die uit de F3B is voortgekomen. Vanuit aerodynamische overwegingen is het beter en ook de besturing is beter plaats- en bereikbaar. Nadeel is dat er een stevige montageplaat nodig was waarop je niet alleen de besturing monteerde maar ook de neus op positioneerde. Voor F3B en F3J werkt dat wel. Voor een F5J kist lijken me er meer na- dan voordelen aan te kleven.

Een gewone romp met een klein kapje zoals je hebt getekend in werkt in het krachten- en stijfheidsplaatje verreweg het beste. Al was het alleen maar omdat je geen grote variaties hebt in de stijfheidsverdeling van de romp. Om een neus, waaraan de hele aandrijving vastzit, goed vast te kunnen zetten moet je toch wat kunstgrepen gaan uithalen en dat is bovendien niet bevorderlijk voor het gewicht.

De suggestie van Robert om de uitsparing van het kapje handmatig te frezen lijkt mij een goede optie.

En voor mijn nieuwsgierigheid: Welk profiel ga je gebruiken en wat gaat de spanwijdte zijn?

Ziet er mooi uit Kristof.:thumbsup:

Ik heb geen ervaring met het bouwen van rompen met een opschuifneus. De ambitie om er een te maken heb ik ook niet gehad al heb ik er in het verleden wel over nagedacht.

Voor zover ik me kan herinneren is de opschuifneus een ontwikkeling geweest die uit de F3B is voortgekomen. Vanuit aerodynamische overwegingen is het beter en ook de besturing is beter plaats- en bereikbaar. Nadeel is dat er een stevige montageplaat nodig was waarop je niet alleen de besturing monteerde maar ook de neus op positioneerde. Voor F3B en F3J werkt dat wel. Voor een F5J kist lijken me er meer na- dan voordelen aan te kleven.

Een gewone romp met een klein kapje zoals je hebt getekend in werkt in het krachten- en stijfheidsplaatje verreweg het beste. Al was het alleen maar omdat je geen grote variaties hebt in de stijfheidsverdeling van de romp. Om een neus, waaraan de hele aandrijving vastzit, goed vast te kunnen zetten moet je toch wat kunstgrepen gaan uithalen en dat is bovendien niet bevorderlijk voor het gewicht.

De suggestie van Robert om de uitsparing van het kapje handmatig te frezen lijkt mij een goede optie.

En voor mijn nieuwsgierigheid: Welk profiel ga je gebruiken en wat gaat de spanwijdte zijn?

zoveel krachten kome er nu ook weer niet op hoor , als de neus mooi past is een stukje plakband meer dan voldoende ...

span 2.6m en profielen zijn zone v2 (dlg profielen)

het kapje aan de zijkant maken is een optie , dat kan wel gefreest worden...

Kristof, is het niet mogelijk de romp horizontaal te delen?
Dan zou je het kapje er wel in kunnen maken.
Je moet dan alleen de deelnaad door de vleugelaanvorming laten lopen omdat hij anders niet lossend is.

Aan de andere kant, een schuifneusje maakt het model ook nog eens als zwever inzetbaar plus dat je meerdere neusjes mee zou kunnen nemen voor verschillende aandrijvingen.
En inderdaad, plakband is sterk genoeg, zo hard trekken de aandrijvingen niet bij F5J.

GJ

span 2.6m en profielen zijn zone v2 (dlg profielen)

het kapje aan de zijkant maken is een optie , dat kan wel gefreest worden...

ahh, 2.6m , mijn interesse is er. Maar liever (korte neus met...) kapje aan de zijkant dan opschuifneus. Nooit problemen met zo'n opschuifneus gehad in F5B,steeds getaped, maar handig vind ik het niet echt...ze zijn trouwens volledig verdwenen in F5B, zal wel een reden hebben...

Priklandingen zijn verboden, dus het neusje blijft gewoon zitten.

GJ
Mijn F3J (eigenbouw) heeft een opschuifbare neusconus. Idd. makkelijk bereikbare besturing, maar ook kwetsbaar zoals gesuggereerd.
Bij mij zit er een kruisvormige triplex constructie in (3 mm vliegtuig triplex). Dat bleek op de langere termijn niet bestand tegen een iets ongelukkigere landing (ik doe geen wedstrijden, dus geen (bewuste) priklandingen). Het hout brak. Op de tweede foto kun je de glasstrengen zien zitten (12K strengen schat ik, een stuk of 5, uit 500 grams UD-band, elk stuk triplex aan beide zijden).

Dus idd. het zijn niet de motorkrachten die het risico vormen, maar de landingen.

Maar je de romp toch ook in de conus laten doorlopen. Niet helemaal tot het einde, maar een paar cm voor de achterkant van de motor stoppen ...

Dirk

Repareren%20Roofmus%20C.JPG

Repareren%20Roofmus%20Bowden%20buitenkabel%20verlijmen.jpg

ahh, 2.6m , mijn interesse is er. Maar liever (korte neus met...) kapje aan de zijkant dan opschuifneus. Nooit problemen met zo'n opschuifneus gehad in F5B,steeds getaped, maar handig vind ik het niet echt...ze zijn trouwens volledig verdwenen in F5B, zal wel een reden hebben...

Wim, de RW4b heeft een schuifneus, Go One 7 heeft er ook 1.

GJ

Priklandingen zijn verboden, dus het neusje blijft gewoon zitten.

GJ

Ik heb het FAI reglement eens gelezen en begrijp het begrip "zooming" niet. Kan iemand dat voor mij in het Nederlands uitleggen aub. :)
Ik heb ook in de reglementering gezocht naar het verbod op "priklanding". Heb het niet kunnen terug vinden. Lees ik er over of is mijn kennis van het Engels onvoldoende.:)
Of is dit verbod alleen landelijk bepaald, bv in België en/of Nederland? Voor alle duidelijkheid, ik ben tegen elke "prik- of dartslanding" en wil alleen voldoende geïnformeerd zijn om eventuele discussies hierover te vermijden.
Is er een duidelijke omschrijving van wat een "priklanding" is?

Vriendelijke groeten
Rudi

Ik heb het FAI reglement eens gelezen en begrijp het begrip "zooming" niet. Kan iemand dat voor mij in het Nederlands uitleggen aub. :)
Ik heb ook in de reglementering gezocht naar het verbod op "priklanding". Heb het niet kunnen terug vinden. Lees ik er over of is mijn kennis van het Engels onvoldoende.:)
Of is dit verbod alleen landelijk bepaald, bv in België en/of Nederland? Voor alle duidelijkheid, ik ben tegen elke "prik- of dartslanding" en wil alleen voldoende geïnformeerd zijn om eventuele discussies hierover te vermijden.
Is er een duidelijke omschrijving van wat een "priklanding" is?

Vriendelijke groeten
Rudi

idur,

ik ben ook tegen priklandingen maar bij mijn weten staat er niets van in de reglementen , ik heb vorig jaar 1 wedstrijd in nederland meegevlogen en die hebben een "gentlemen's agreement " om geen priklandingen te doen en bij mijn weten werd dat goed nageleefd.

ik stel voor dat ik de enige leverancier word van f5j materieel , ik maak de rompen zo dat de neus het bij een priklanding begeeft , een kapotte neus = strafpunten en een bestelling meer bij mij ;)...

nog een dikke maand voor de wedstrijd in wiekevorst , ik ga nog serieus uit men pijp moeten komen om men nieuw model klaar te krijgen , ik heb nog niets buiten wat tekeningen...

gvjo haalt iets interessant aan... kan je de romp niet zo maken dat je hem horizontaal deelt en precies aan de achterlijst samengevoegd kan worden? dan kan een negatieve mal wel.

verder ga ik dit wel volgen...

is het ook geen mogelijkheid om een pyloontje onder de vleugel te maken (vast middenstuk vleugel? + 2 opsteek tippen)
of de vleugel IN de romp te laten vallen zoals de helios? of mss nog wat meer.

ik denk dat je het jezelf moeilijker maakt dan het nodig is.

succes met het model!

Zooming is het aantal meters wat je nog kan stijgen nadat je de motor hebt uitgezet. Of nadat je bent gelost van de lijn.

Stel dat je een motor in je kist heb zitten die vertikaal stijgend een snelheid kan halen van 100 km/u. Op het moment dat je de motor uitzet heb je nog zoveel snelheid dat je nog tientallen meters kan stijgen. Dat is zooming.

In de nederlandse reglementen hebben we afgesproken dat priklandingen niet toegestaan zijn.
Zooming is inderdaad het "doorschieten" als de motor uitgezet wordt.
Bij F5B gaan we nog ruim 100 meter door met de motor uit.
Daarom registreert de logger bij F5j ook enkele seconden na motor uit de hoogte.

GJ

Back