de eerste stapjes zijn gezet...

@(Daarom registreert de logger bij F5j ook enkele seconden na motor uit de hoogte.)

Corrigeer me a.u.b. als ik het fout zie, maar kan het ook omgekeerd?

Ik stijg naar bijvoorbeeld 230 meter en zet de motor uit.

Dan de flaps negatief en duik met hoge snelheid naar een hoogte beneden de 180 meter.
Op het moment dat de hoogte gemeten wordt zit ik dus beneden de 180 meter maar heb zoveel snelheid dat ik weer een gedeelte kan omzetten (zoomen) in hoogte.

Ik realiseer mij dat dit alles tot op zekere hoogte theoretisch is want, met de moderne F5j (lees F3j met motor) zal de goede vlieger de toegestane 180 meter waarschijnlijk nooit gebruiken of, het moet zeer slecht vliegweer zijn.

Harry

Dat is idd ook zoomen Harry. En vanwege die laatste methode is het ook verboden.

Creativiteit wordt nu eenmaal niet altijd beloond.:cry:

Je kunt het ook anders stellen: Er zijn meer zieke geesten met dezelfde gedachten.:twisted:D :cool:

@(Daarom registreert de logger bij F5j ook enkele seconden na motor uit de hoogte.)

Corrigeer me a.u.b. als ik het fout zie, maar kan het ook omgekeerd?

Ik stijg naar bijvoorbeeld 230 meter en zet de motor uit.

Dan de flaps negatief en duik met hoge snelheid naar een hoogte beneden de 180 meter.
Op het moment dat de hoogte gemeten wordt zit ik dus beneden de 180 meter maar heb zoveel snelheid dat ik weer een gedeelte kan omzetten (zoomen) in hoogte.

Harry
En wat moet dat opbrengen? De maximale hoogte vanaf de start tot 10 seconden na afzetten motor wordt vastgelegd, in dit geval dus 230m, het is GEEN momentopname en je kan nooit terug boven de 230 m komen zo, dus zinloos, levert desondanks extra 100 strafpunten op...

Met een hele sterke motor zou je waanzinnig snel op 20 m hoogte vlak kunnen vliegen bvb, je motor afzetten en na 10 seconden zo hoog mogelijk proberen stijgen met de vaart die je nog over hebt. Waarschijnlijk levert dat ook niet veel op, 100 strafpunten voor poging tot zoomen in ieder geval. Dit is precies gedaan om ook eenvoudige modellen met een goedkope aandrijving een kans te geven. Erg goed over nagedacht vind ik....

Maar nu weten we nog niet hoe Kristof het op gaat lossen.
Ik zou het zelf toch met een horizontale deelnaad proberen.

GJ

Ja, terug on topic,ik ben ook voor horizontale deling, je kan natuurlijk ook als tussenoplossing een schuifneus/powerneus MET kapje nemen...

Maar nu weten we nog niet hoe Kristof het op gaat lossen.
Ik zou het zelf toch met een horizontale deelnaad proberen.

GJ

hi,

is niet mogelijk ...dan moet de romp hertekend worden zodat de vleugel centraal zit (op de scheidingslijn , en vanwege de instelhoek van de vleugel moet de romp een stuk vierkant gemaakt worden om het mogelijk te maken het te frezen? rompen te ontmallen.

kapje aan de zijkant en opsteekneus zijn denk ik de 2 mogelijke opties

mij lijkt de opsteekneus zowat op alle vlakken ideaal.

je kan er je zp met in orde brengen met elke aandrijving (licht=langere neus, zwaar=kortere neus) erg makkelijk te bepalen wanneer alles ingebouwd is , dan haal je gewwon een stukje van de neus af tot het ok is(veronderstellende dat je met een te voorlijk zp begint uiteraard)

je kan makkelijk ballast in de romp steken , het moet dus niet in de vleugel ! ik verwacht toch tot een 400gr nodig te hebben.

je kan bv 2 neuzen meehebben , 1 korte met zwaardere aandrijving en 1 langere met lichte , heb je gelijk ballast...

welk systeem heb je op het oog om de neus vast te houden op de romp? aangezien er serieuze krachten komen op de neus, zou deze wel is los schieten als deze niet goed verankerd is.

welk systeem heb je op het oog om de neus vast te houden op de romp? aangezien er serieuze krachten komen op de neus, zou deze wel is los schieten als deze niet goed verankerd is.

plakband!

als de neus mooi past is een simpel stukje plakband voldoende , er zijn f5d (pylon racer) modellen waarbij de vleugel op de romp vastzit enkel met een stuk plakband en die draaien rondjes aan +300km/h

hmm, dat wil ik toch met men eigen ogen zien ;)

vind je nu zelf ook niet dat het nogal "goedkoop" is, als je mallen zit te maken voor een mooi toestel, en je houd de neus op zijn plek met wat plakband?

er moet een mooie manier zijn om de neus te "locken" , iets zoals een splitpen ofzo

Een stuk plakband geeft een sterkere verbinding dan een splitpen.
Een spitpen geeft een puntbelasting, plakband verdeeld het.
En als je het met je eigen ogen wilt zien, Kom op 8-9 Juni naar Zeewolde dan kan je diverse F5B modellen zien die 5-6 kilowatt op de neus hebben staan en vastzitten met plakband.
0-300 km/u in 2,5 Seconde, 40G door de bochten en het blijft allemaal zitten.

GJ

kielvlak

...
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een schuifneus...

Als jullie in Soesterberg waren geweest dan hadden jullie de schuifneus van mijn Eraser kunnen zien:
et01.jpg

Nadeel: Iedere keer de neus losschroeven als je de accu aan-of uit wilt zetten. Je moet de ontvangeraccu en de LiPo loskoppelen (ik heb ze apart). Beetje omslachtig.
Voordeel: De totale lengte van de romp is wat kleiner. De transportkoffer dus ook.
Nog een voordeel: Je zou door de neus te wisselen kunnen kiezen tussen een f3j of een f5j model. (misschien kan dat bij de eraser ook, 't is een idee)

Mooi project, Misschien is het handig om de rompmal meteen wat langer te frezen.
Als je dit model klaar hebt dan zou je een romp kunnen bouwen in dezelfde mal voor een versie met grotere spanwijdte.

Zelfbouw is denk ik best zinvol voor F5J, vooral omdat qua mechanische belastingen niet het onderste uit de kan gehaald wordt. Je kunt ook makkelijk verschillende vleugel en romp versies maken voor verschillende spanwijdtes.

Een rompluikje is denk ik makkelijker te construeren dan een opschuifneus.
Bij een opschuifneus kun je werken met een schot. Hier moeten dan gaten in vor de accu en de motor. Op zich wel haalbaar, gezien de kleine aandrijfaccu's, maar ik zie niet echt een voordeel voor deze constructie.
Het schot moet redelijk sterk zijn, anders breekt deze bij een ongelukkige landing.
Zonder schot zou kunnen, dan moet de romp een stuk doorlopen is de neus. Dit zal heel mooi moeten passen. Best lastig om te maken, maar voor cnc frezen zal dit wel geen probleem zijn. Als je een opschuifneus maakt dan lijkt deze optie mij de mooiste oplossing.

Zou het mogelijk zijn om een buitenloper in je romp te plaatsen, dat scheel flink in de kosten en nog betrouwbaarder ook. Als je na elke vlucht de accu omwisselt dan is het iets lagere rendement ook geen probleem.

Mooi project, Misschien is het handig om de rompmal meteen wat langer te frezen.
Als je dit model klaar hebt dan zou je een romp kunnen bouwen in dezelfde mal voor een versie met grotere spanwijdte.

Zelfbouw is denk ik best zinvol voor F5J, vooral omdat qua mechanische belastingen niet het onderste uit de kan gehaald wordt. Je kunt ook makkelijk verschillende vleugel en romp versies maken voor verschillende spanwijdtes.

Een rompluikje is denk ik makkelijker te construeren dan een opschuifneus.
Bij een opschuifneus kun je werken met een schot. Hier moeten dan gaten in vor de accu en de motor. Op zich wel haalbaar, gezien de kleine aandrijfaccu's, maar ik zie niet echt een voordeel voor deze constructie.
Het schot moet redelijk sterk zijn, anders breekt deze bij een ongelukkige landing.
Zonder schot zou kunnen, dan moet de romp een stuk doorlopen is de neus. Dit zal heel mooi moeten passen. Best lastig om te maken, maar voor cnc frezen zal dit wel geen probleem zijn. Als je een opschuifneus maakt dan lijkt deze optie mij de mooiste oplossing.

Zou het mogelijk zijn om een buitenloper in je romp te plaatsen, dat scheel flink in de kosten en nog betrouwbaarder ook. Als je na elke vlucht de accu omwisselt dan is het iets lagere rendement ook geen probleem.

hi,

neus is 36mm dus een buitenloper kan perfect

hier is nog een foto van de zwever die ik vorig jaar gebouwd heb , deze heeft het kapje onderaan , ik denk weer naar dezelfde richting uit gaan , dus geen
opsteekneus

(enja , dat is de kielvlakmal die momenteel op men cnc ligt....)

full

vooruitgang...

hi,

dankzij mijn vader is dit project reeds goed opgeschoten
hij heeft het ondankbare schuur en polijstwerk op zich genomen , ik denk dat er iemand voor een gratis vlieger solliciteert ;)

staartmallen zijn klaar voor gebruik en de rompmal (positief moet nog gepolijst worden

hier is een foto
full

Hallo Kristof,

Dat ziet er mooi uit.

Toch makkelijk een zo handige vader:)

Heb je een richtdatum dat je de eerste vlucht wil doen.

groet

Terence

Back