de Fiessler Storch van Svenson.

Op zijn kop zal hij dezelfde prestatie leveren!
Hij heeft bij mij ook al eens op de kop gehangen in een vliegtuig.

Die motor kocht Hans dus van mij...

Mocht het vliegtuig later bij de landing iets te snel binnenkomen kun je ook een prop 14*7 monteren, draait ie ook super mee! en de trekkracht is minder bij lage toeren door de lagere spoed.

Vandaag het deurtje afgemaakt(behalve de afwerking) wat in de Storch komt!:)
Gisteren het deurtje gemaakt van vuren latjes i.p.v de dunne triplex onderdelen die bijgeleverd worden in de bouwdoos.
Ik had de gedachte dat dat wel even zo gedaan was maar daar heb ik me toch lelijk in vergist.:confused:
Het is veel pas en meet werk om het geheel zo goed mogenlijk erin te krijgen en dan ook nog eens op de goede plek te lijmen.
Hier en daar moet het deurtje nog wat aangepast(op sommige plaatsen zijn de kiertjes te groot) worden om een zo goed mogenlijke passing te krijgen maar de basis is er!
thum_411948d942c8e4b8f.jpg

De scharniertjes die ik gebruik om het deurtje te kunnen laten bewegen heb ik van een sigaren kistje gebruikt.:)
Dit zijn hele kleine pianoscharniertjes en dat misstaat helemaal niet vindt ikzelf.
thum_411948d942c917a59.jpg

Het is wel even pielen om een sleufje van een 1/2mm in het hout te krijgen maar met wat geduld is het aardig gelukt.
Wel is het even opletten dat ze in lijn komen te zitten zowel in het deurtje als in het rompspantje en dat de afstand vanuit de kopse kant van het hout gelijk is zodat het deurtje in lijn hangt en mooi vlak aansluit!
Nu moet het deurkrukje gemaakt en gemonteerd gaan worden .
Deze vergrendeling moet uiteraard ook functionerend worden gemaakt.:cool:

Mvgr hans

Ik heb van de week niet veel aan de Storch gedaan omdat ik het nogal druk had met andere dingen en een zware griep te pakken had en nog steeds heb.
De aluminium beplating die de motorkap moet gaan vormen heb ik een beetje zitten buigen en passen die bij de bouwdoos worden meegeleverd en ik moet tot de trieste conclusie komen dat deze kwa afmetingen niet goed passen!!:(
Gelukkig heb ik een grote plaat 0,5mm aluminium staan dus dat is geen probleem.
thum_411948e692b40623d.jpg

Ook ben ik met het staartwiel bezig geweest en na wat noeste uurtjes in m'm vrije tijd op de zaak ben ik met wat buig en laswerk(1mm RVS op een stukje rondstaf van 18mm lassen is een takkeklus met las-elektrodes) tot het volgende resultaat gekomen(het is niet helemaal schaal maar wel een goede look-a-like.De kist wordt tenslotte semi-schaal)!:D
thum_411948e692b32d886.jpg

Hij moet dus een beetje op deze lijken(origineel).
thum_411948e692b3f13a4.gif

Alleen het wieltje moet nog een beetje aangepast worden maar dat is een kleinigheid!
Hoop van het weekend wat meer te kunnen doen zodat ik kan gaan beginnen met de romp te bespannen(uiteraard met zijde).

Mvgr hans

Ondanks het ziek zijn toch nog wat kunnen doen uit verveling.:rolling:
Het bakje voor de ontvanger dat onder de stoel van de meevlieger zit!
thum_411948ed03e53b98d.jpg

De servo's voor de roeren gemonteerd!
thum_411948ed042ef35fb.jpg

En hier het overzicht van de servo's en het bakje voor de ontvanger!
Het is een hele toer om ondanks de vele ruimte die er is alles onzichtbaar voor het oog te installeren!
thum_411948ed042eccc45.jpg

Ook de doorvoer buisjes voor de bedrading van de servo's en de verlichting die in de vleugels zitten zijn erin gezet(geeft ook extra stevigheid voor de vleugelophanging aan de romp).
thum_411948ed03e4e66f5.jpg

Het frame voor de plafond beglazing waar ook het geschutskoepeltje in is gëintregeerd zit op z'n plaats.
thum_411948ed03e518ad8.jpg

De Slats op het hoogteroer zijn gemonteerd maar nog niet definitief vastgelijmt omdat het hoogteroer eerst moet worden bespannen en geverft(scheelt een hoop knoeiwerk).
Daarna kunnen de Slats pas definitief worden gemonteerd!
thum_411948ed042f48fd3.jpg

Ook heb ik al een klein stukje kunnen bespannen met tissue.
thum_411948ed044a51be7.jpg

De volgende te bouwen toevoegingen zijn de stoeltje's voor de piloot en medevlieger.
Ook de Slats die op de vleugel zitten moeten worden gemonteerd maar nog niet definitief omdat de vleugel nog bespannen en geverft moet worden!

Mvgr hans

De afgelopen weken heb ik niet veel gedaan door de drukte maar heb gisteren(zondag) aardig wat tijd in kunnen halen(slecht weer,dus kon niet vliegen).
Voordat ik begonnen ben aan het bespannen van de romp heb ik eerst de cockpit voor de eerste keer geverft en daarna geschuurt(het hout moet glad en strak zijn van het interieur.Ik heb een hekel aan slechte afwerkingen m.a.w ik wil geen houtstructuur zien)voor de tweede laag verf(dit gebeurt als de romp bespannen is).
Ook heb ik de rompspanten een beetje aangepast van het interieur zodat ze een klein beetje lijken op de echte.Ze gaan n.m.l mee met de contouren van de romp en zijn dus niet meer recht toe recht aan).
thum_411949061ba54d5cb.jpg

thum_411949061ba58d53b.jpg

Vervolgens is de romp bespannen met zijde en spanlak wat best wel wat tijd kost maar eenmaal bespannen is de romp een stevige en stijve constructie geworden.

Dit is de bb kant van de romp met een luikje voor het hoogteroerservo.
thum_411949061ba5191e1.jpg

Dit is de sb zijde van de romp met een luikje voor het richtingsroer servo.
thum_411949061bd487fa0.jpg

En hier het staartvlak bespannen met die mooie karakterestieke vloeiende overgang naar de rompbespanning.
thum_411949061bd591893.jpg

Nu de romp helemaal bespannen is kan voor de tweede keer het interieur in de verf gezet worden zodat ook de bespanning aan de binnenkant meegeverft wordt.

Zoals op de foto heb ik de stuurstangen al gemonteerd en op de servo's aangesloten omdat het een heeeeeeeeeel groot probleem gaat worden als ik dat achteraf zou doen.
Dit komt omdat de spantjes in de romp achter de cabine weinig ruimte overlaat om ze er doorheen te steken als de romp al bespannen is.Je stoot dus constant tegen een spantje aan en de kans op beschadiging van de bespanning is niet uitgesloten.
Ook moesten er wat spantjes aangepast worden voor een soepele beweging van de stuurstangen.Vandaar!!!!
De roeren zijn ook al bespannen en ook al geverft om te kijken of de kleuren overeen komen met het origineel.
Hiervan volgende keer de foto's.
En dit moet hem gaan worden.
thum_411949062637c3b2a.jpg

thum_411949062809d191a.jpg

thum_411949062809ef1a0.jpg

Simpel en eenvoudig van kleur maar toch heel mooi vindt ik.
Het is weer eens wat anders dan een duitse Storch.

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Goede keuze, dat kleurenschema. :yes:

Zijde en spanlak ... bedoel je echt zijde (textiel) of zijdepapier? Als het echt zijde is ... hoe bevalt dat t.o.v. solartex?

Henry,
ik heb echte zijde(textiel)gebruikt.
Bevalt me uitstekend maar is wel arbeids intensief.
Solartex heb ik nog nooit gebruikt dus weet ik ook niet wat het verschil is.
Ik heb uberhaupt weinig tot geen ervaring met krimpfolie's omdat dat bij mij in het verleden altijdt tot een catastrofe leide dus vandaar de ouderwetse manier.
Moet ook toegeven dat zijde en spanlak echt aanvoelt en een krimpfolie mij dat gevoel niet geeft.
Ook en rede voor deze bespanning is dat de zijde 19gr per m2 weegt en solartex minimaal het dubbele.
De kist moet nog geverft worden dus kom ik in de buurt van de solartex in ongeverfde fase.
Het heeft dus ook met gewichtsbesparing te maken!
Vandaar dus.

Mvgr hans

Hoi Hans,

Enkele dagen geleden ben ik zelf de trotse eigenaar geworden van een originele Fieseler Storch kit van Svenson. De kit is nog in uitstekende staat (zelfs het hout) en lijkt nog zelf iets ouder dan de jouwe (het voorblad van de bouwbeschrijving heeft nog geen foto). Ik ga dus met veel aandacht jouw bouwbeschrijving volgen, want ooit hoop ik hem zelf te bouwen. Bij de kit hoort er ook nog een (Duke) FOX motor 10 cc 2T die destijds bedoeld was om in dit toestel te gebruiken. De motor heeft nog nooit gedraaid (zelfs niet ingelopen) en is wonderbaarlijk in uitstekende staat! Heb jij enig idee wat de waarde vandaag de dag is van dergelijke Svenson kist (gebouwd/niet gebouwd)?

Gr.
Werner

Hoi Werner,
ik denk dat je de waarde van deze kist van dit merk individueel moet bekijken.
De ene geeft er meer voor dan de andere mede hobbyist.
Ik weet nog dat deze kist van Svenson nieuw uitkwam en dat je er toen der tijd zo'n kleine 500,00 gulden voor moest neerleggen!
Ik heb de bouwdoos van iemand overgenomen voor zo'n kleine 100,00 eurie.
Dit had ik er graag voor over omdat ik deze kist toen der tijd graag wilde bouwen en vliegen maar het geld er niet voor had.
Nu heb ik mijn kans waar genomen en ben hem alsnog aan het bouwen en ga hem voor de F4C wedstrijden gebruiken!

Zo nu weer een kleine update van de vorderingen!
Ik heb van de week de stoute schoenen aangetrokken en heb de romp en het interieur in de verf gezet.
Ik kon n.m.l niet wachten van nieuwschierigheid hoe de kleuren zouden uitvallen op de grotere vlakken kwa combinatie zodat ik een indruk kan krijgen hoe die gaat worden.
De romp is alweer geschuurt om voor de tweede keer in de verf gezet te worden en het interieur is al voor de tweede gedaan.

thum_4119490cc04f4fa30.jpg

thum_4119490cc04f73884.jpg

Ook heb ik voor het betere verfwerk wat aangeschaft wat ik al lang wilde hebben.
EEN AIRBRUSH SETJE.
thum_4119490cc04fbebaa.jpg

Eén spuitje voor het grovere werk en een spuitje(dubble action)voor het fijnere werk.
Deze zat bij het compressortje(zo goed als nieuw)wat ik heb aangeschaft.
Ik heb ook nog een oude lege brandblusser waar ik een drukvaatje van ga maken zodat de compressor niet constant blijft draaien voor een constante druk.
Nu nog heeeeeeeeeeeeeeel hard oefenen voor een perfect airbrush resultaat!!!!!!

mvgr Hans

Dat ziet er weer god uit Hans :D

De concurentie gaat het zwaar krijgen volgend seizoen op de wedstrijden.

Gr. Teus

Hans,

Gaat lekker zo wordt een mooie kist.

Mooi setje heb je daar staan waar heb je dat vandaan en natuurlijk de vraag wat kost dat, lijkt mij namelijk ook wel wat.

Ton

Ja Teus,de concurentie gaat het zwaar krijgen maar als ik Han zo ziet bouwen doet ie ook een flinke duit in het zakje om de lat een flink stuk hoger te leggen dus moet ik flink aan de bak om dat zowiezo te evenaren!

Ton,
ik heb dit setje op marktplaats tweede hands gekocht voor denk ik iets meer dan de helft van de nieuwprijs!
Heb dus mazzel gehad.
Als je tijd hebt om de Nieupoort a.s weekend op te halen dan kan ik je daar veel meer over vertellen en laten zien!

Mvgr hans

Back