de Fiessler Storch van Svenson.

Ik heb even het scharnier voor het bovenste motorkap gedeelte op maat gemaakt voor de passing!:D
Het is net echt:banana:

De beplating moet nog wel even recht en in lijn geschuurt worden(inkepingen van de kleine scharnieren eruit schuren).

thum_4119491b4c999968b.jpg

Als dat gebeurd is kan de beplating met hele kleine nageltjes of boutjes(1mm doorsnede) bevestigt worden!!
Het moet wel het effect van popnageltjes of klinknageltjes hebben!!

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Vanavond is even(zeker een paar uur) zitten pielen met wat spulletjes voor de bevestiging van de motorkap die ik nog had.
Ik heb eerst het scharnier vast proberen te zetten met kleine klinknageltjes(1mmx3mm) door middel van samenpersen wat dus gigantisch mislukte(kwam niet vast te zitten en motorkap gekreukt).:bad-words::evil:

De tweede poging heb ik geprobeerd d.m.v solderen wat wel lukte maar het zat niet vast genoeg(motorkap bewoog op het scharnier).:nosmile:

De derde poging eindelijk succes!!!!!!!!
Ik heb het scharnier met een messing boutje van 1mmx8mm(had ik toevallig nog een paar van)vast gezet en daarna het moertje
vastgesoldeert en het scharnier zat goed vast op de motorkap.:banana:
Daarna de soldering zo glad mogenlijk afgeslepen zodat het niet teveel ruimte inneemt.

Dat wordt dus van die kleine boutjes inkopen om de scharnieren goed vast te zetten!
Moet wel zeggen dat het een heel geklooi wordt om die scharnieren met die heeeeeeeeeeele kleine boutjes vast te zetten.
thum_4119491ca2ffc4dd3.jpg

thum_4119491ca3006a6df.jpg

Mvgr Hans

Ik heb even wat gedaan aan de vleugels!
Bij de flaps heb ik de oneffenheden weggeplamuurd en uiteraard geschuurd!
thum_4119492056eb7dc83.jpg

Ook heb ik een vleugelhelft bij de wortelrib geplamuurd en gladgeschuurd.
Dit was nodig om alle kleine kiertjes weg te werken!
Daarna de beplanking in de kwastplamuur gezet wat nu staat te drogen om een zo goed als glad oppervlakte te krijgen.
Dit wordt morgen glad geschuurd.
thum_4119492056ebaef93.jpg

Ook de ruimte (ik weet er geen goed woord voor) waar de drukcompensatie roertjes komen eruit gezaagt van de rolroeren.
Deze worden uiteraard werkend.
thum_4119492056ebde387.jpg

Zo dat was weer voor even.
Vanavond weer even verder kliederen of bouwen!!

Mvgr hans

Vandaag allebei de vleugelhelften aan de onderkant van bespanning voorzien.
Daarvoor moest ik eerst zijde halen dus zo gezegt zo gedaan(ik heb maar gelijk 6mtr x 0,90 mtr gehaald en wel aan 1stuk dus gelijk weer wat voorraad voor het volgende project.De HURRICANE).
Eerst heb ik de schuine kanten waar de roeren aan grenzen in de lichte Tissue gezet!
Daarna heb ik de zijde aan de onderkant vastgezet(rondom gelijmt)en ze daarna vochtig gemaakt met dunne behangerslijm.
Voordeel hiervan is dat de zijde mooi strak kan opspannen en de mazen in de zijde al een beetje gedicht zijn zodat de spanlak er niet als een bezetene doorheen druipt.
Eén vleugelhelft is al 1 keer met spanlak gedaan en de andere staat nu te drogen van de dunne behangerslijm!
thum_41194921dd60bbfa5.jpg

Eén gat is er al uitgesneden waar de flapservo moet komen.
Hopelijk gaat vanavond de andere vleugelhelft ook al een keer in de spanlak zodat ik morgen de bovenkanten van de beide vleugelhelften kan bespannen.
Voordat dat gebeurd moet ik nog wel even de bevestiging voor het landingslicht monteren maar dat is als het goed is zo gebeurd(buisje monteren tegen de voorste vleugelligger waar de bedrading doorheen komt).

Mvgr hans

Vandaag de vleugelhelften aan de bovenzijde van zijde voorzien.
Ik heb ze ook al 2x in de spanlak staan en dat vindt ik voor vandaag genoeg omdat de lucht toch aardig door het huis gaat penetreren!

Vanavond heb ik ook het landingslichtje in elkaar zitten flanzen en met succes al had ik in het begin daar een hard hoofd in(wat een slappe plastic zooi is dat zeg).
Het lampje bestaat uit 2 schalen die aan elkaar geplakt moeten worden.
Als dat eenmaal gedaan is (na velen pogingen voor een goede passing omdat ze zo van elkaar schuiven) moet het zo glad mogenlijk geschuurd worden.
thum_41194923338e0214e.jpg

De oneffenheden die dan nog aanwezig zijn heb ik met ijmofix geplamuurd en geschuurd.
Ook de reflector is erin gelijmt en voila er is een landingslichtje geboren.
Nu moet er in de reflector nog een schroeffittinkje geplaatst worden zodat het lampje vervangen kan worden als dit kapot is!
thum_41194923338f75723.jpg

Het landingslicht wordt op een buisje gemonteerd dat ik in de vleugel heb gemaakt

thum_4119492333907300e.jpg

Morgen worden de vleugelhelften nog eens 2x in de spanlak gezet en kunnen de servo's geplaatst gaan worden.
Ook de uitsparingen voor de stuurstangetjes moeten nog worden gemaakt.
Als dat gebeurd is dan kunnen de vleugels in de verf gezet gaan worden(eindelijk)!!!

Mvgr hans

Vandaag de twee vleugelhelften nog een paar keer in de spanlak gezet.
Nu kan de bespanning waar de rolroerservo's komen uitgesneden worden voor de montage van deze servo's!

Ook de vleugelstruts zijn vandaag gemaakt en zijn ruwbouw klaar.
De originele messing profielen die meegeleverd worden in de bouwdoos heb ik niet gebruikt omdat ik ze te zwak vond(voorgevoel).
Dat bleek wel weer uit het feit dat ik een profiel wilde rechtbuigen omdat deze ietswat gebogen was en ja hoor je raad het al een knik.
thum_4119492485276d22d.jpg

Ik heb deze struts vervangen voor grenen hout wat veeeeeeeeeeel steviger is en forse landingen goed kan opvangen.
De twee delen worden verbonden met een messing vorkje van 0,5 mm dik.
thum_411949248528e0e0d.jpg

De struts worden gelamineerd zodat er een stevige constructie ontstaat.
thum_411949248529aff8e.jpg

De grenen houten delen worden waar het vorkje komt iets wat aan de binnenkant geschuurd zodat het vorkje een goede passing heeft.
Daarna kan het vorkje vastgezet worden.
thum_4119492485689974d.jpg

Daarna is het metalen lipje waar de vleugel op wordt vastgeschroeft gemonteerd.
Dit gebeurd op dezelfde werkwijze zoals bij het vorkje.

thum_41194924856a009f4.jpg

En na veel ploeteren,uitmeten en passen zijn de twee struts ruwbouw klaar.

thum_41194924856ae812d.jpg

Gemonteerd wordt het al een heuse Ooievaar(Storch).
thum_41194924858d905c1.jpg

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Een paar dagen geleden heb ik de bovenkant van de vleugels geverft.
thum_411949286a7e6f605.jpg

Vandaag heb ik bijna de gehele dag aan de Storch zitten pielen.
De servo's heb ik ingebouwt en zitten stevig op hun plek.
Het zijn klassieke servo's(lineair)op een klassieke kist.

De rolroerservo
thum_411949286a7f1221f.jpg

De flapservo.
thum_411949286a7fb7e78.jpg

Nadat de servo's gemonteerd waren konden alle draden gesoldeert worden en heb ik de vleugels op de kist gemonteerd om te kijken of de stekertjes door de doorvoergaten konden.
Dat ging dus net niet en moesten de stekertjes iets wat minder breed(1/4mm)gemaakt worden zodat ze wel er doorheen konden worden geschoven.
Daarna is de onderkant van de vleugel geverft en staat nu te drogen.
thum_411949286aa408f9f.jpg

De vleugelstruts staan ook voor de eerste keer in de verf en hoop deze vanavond nog voor de tweede keer in de verf te zetten.

Mvgr hans

Vandaag weer is een keer zitten klooien aan de motorkap!
Ik heb gisteren niets aan de kist gedaan omdat ik naar de treinenbeurs in Rijswijk ben gegaan en van de week geen tijd ervoor had.
Nou zou je zeggen wat moet die nou op een treinenbeurs!!
Nou,dat is ook een hobby van mij geweest en heb daar nog altijdt een warm hart voor maar de ruimte die ik ervoor heb laat te wensen over.Het is het één of het ander!
Heb lekker kunnen genieten van al dat mooie rijdende spul en de modelbanen(scenery) en als je er een tijdje uit bent dan zie je ook de voorruitgang kwa elektronica die daarin wordt gebruikt!
Ook ben ik ernaar toe geggaan om wat spulletjes te scooren en dat is voor een deel gelukt.
Ik heb een doosje met micro boutjes(beginnend bij 1x3mm) voor weinig(9,95 eurie) weten te scooren wat voor een deel door elkaar lag toen ik thuis was gekomen en het uitpakte(en dat is een hele klus om dat even te sorteren als de diameter met 0,2mm verschil oploopt),een aantal lamjes met fitting(fitting is 6mm doorsnede) en een paar losse fittingen voor de navigatieverlichting en een zakje met hele kleine klinknageltjes(2x3mm) aangeschaft!!
thum_41194932afb5d439b.jpg

thum_41194932afb5068ec.jpg

thum_41194932afb40901f.jpg

Ik had ook nog wat metaaldraaibeitels willen kopen maar die heb ik niet gevonden.

Vandaag dus de motorkap onderhande genomen om het scharnier te monteren.
Eén helft van de motorkap ging als een zonnetje en het solderen van de klinknagels ging uitstekend.
thum_41194932affb2076c.jpg

De andere kant eerst met een paar kleine boutjes vastgezet om vervolgens ook die kant met de kleine klinknageltjes vast te zetten.
Dat ging helemaal mis.
De soldeer vloeide tussen de scharnierende delen(en erin)en het scharnier zat muuuuuuuuuuuuuuuurvast.:mad::onweer::evil:
Ik heb het nog proberen te redden met m'n chagerijnige kop maar dat was water naar de zee dragen.
Dus twee nieuwe kapjes gemaakt en daar een soort pianoscharnier in gemaakt(suggestie van Ton een paar weken geleden).
Dat ging vrij vlot en was na een 5 kwartier dapper knutselen voor elkaar.
thum_41194932affc071fb.jpg

Het omgebogen pinnetje wordt in het hout gelijmt.
Dit geld uiteraard ook voor de voorkant.
thum_41194932affcd03b6.jpg

Het lipje in de midden houd de kap in de midden op z'n plek!
En nu kan de kap zowel aan de rechter als aan de linker kant open!:D
thum_41194932b0178104b.jpg

De vertikale kappen gaan wel met de scharnier bevestigt worden(althans dat is de bedoeling) omdat er maar aan één kant gesoldeert hoeft te worden en de andere kant van het scharnier aan het houten latje bevestigt wordt met schroefjes(deze kappen gaan naar beneden scharnieren).
Zo,dat was ie weer voor vandaag!!

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Hahahahahahaha,jaja Teus ik heb even een winterslaapje gedaan.;)
Nee hoor,ik heb het erg druk gehad met andere bezigheden en die waren belangrijker en zijn nog steeds belangrijk!!
Ik heb wel weer wat gedaan in de afgelopen dagen (uitlaatsysteem)maar dat zat enorm tegen.:evil::onweer:
Binnenkort weer een update met de nodige foto's!!!:-D

Mvgr hans

Zo,na 4 weken weer een update!!:D
Heb het erg druk gehad met o.a een andere baan zoeken(die ik helaas nog niet heb gevonden)i.v.m m'n knie die het niet meer toelaat het werk te verrichten wat ik nu nog doe!!:(
Wel heb ik in die 4 weken een zenderpult(spacebox) weten te scoren voor m'n mc3030 die niet meer nieuw leverbaar is dus daar ben ik heel erg blij mee.:D
Ook heb ik een DR1 voor weinig weten te scoren die helemaal overnieuw bespannen moet worden maar dat is een werkje voor later!!:D
Verder ben ik nog met wat andere dingen bezig maar daar over later in een ander draadje!!
Zo en nu verder met de Storch!!:)
Ik heb de laatste dagen van verleden jaar me bezig gehouden met het uitlaatsysteem en de kap van de Storch om dat te voltooien!
Allereerst heb ik de gehele motorkap van de Storch gemaakt uit de losse aluminium platen.
Dit was best wel een tijdrovend klusje omdat dit alles in de goede rondingen en vervormingen gebogen moest worden.
Daarna ALLES er weer af om de uitlaat te maken die in de motorkap moet verdwijnen.
Deze uitlaat heeft mij zo'n 3,5 dag gekost wat uiteraard niet gepland was!
Het originele uitlaat spruitstuk kon ik niet gebruiken omdat de bocht te wijd is.
Dan maar op zoek naar een ander uitlaat spruitstuk(90 graden)wat hobby-inn heeft maar dat moesten naar mijn idee ook andere zaken hebben.
Ik ben daar van een koude kermis thuis van gekomen omdat ze niet de schroefdraad en diameter van dit soort spruitstukken hadden.
Het is n.m.l een Amerikaanse schroefdraad van 11,073 mm.
Ik heb toen maar de schroefdraad van het uitlaatspruitstuk afgeschuurd tot ongeveer 5 á 6mm schroefdraad lengte zodat ik hem er wel op kon monteren zodat deze niet tegen het frame van de motorkap aan komt.:D.
Dat is dus gelukt maar toen de uitlaat in elkaar zetten.
Van Roodkoper heb ik deze gemaakt en dat ziet er toch wel leuk uit vindt ikzelf.
Alleen het hardzilver solderen ging mij minder goed af dus heb ik het maar met loodgieters soldeer in elkaar gezet.
Nu alleen hopen dat het uitlaatpotje niet te heet wordt.
thum_4119495ce95ae1b68.jpg

Ook is de onderkant van de motorkap van de nodige gaten voorzien om de uitlaat erdoorheen te laten steken.
thum_4119495ce95967a59.jpg

Het gat waar de kleppendeksel doorheen steekt is eigenlijk iets aan de grote kant maar dat heb ik expres gedaan als de onboard gloeiaccu geen fut meer heeft om daar een opsteekklem op de plug te kunnen zetten om het torretje toch te kunnen starten!

Morgen weer een update van de gehele motorkap.

Mvgr Hans

Laatst bewerkt:
Zo,de update voor van morgen zet ik er nu maar even op!:D
Alle paneeltjes zitten er nu op.
De aansluiting op de foto is niet helemaal optimaal maar dat komt omdat ze niet geborgt zijn.
thum_4119495d23bcd11c8.jpg

Te zien is dat het frame nog zichtbaar is maar als de paneeltjes lichtjes aangedrukt worden sluiten ze goed aan.
Ik moet alleen nog even zien te verzinnen hoe ik de snelsluitingen maak!!:idea:
Het motorkap gedeelte dat naar beneden openklapt zit met een heel smal pianoscharnier met hele kleine boutjes(1,6x13) aan het frame vast wat tevens ook het onderste motorkap gedeelte op z'n plek houd.
thum_4119495d23be40d21.jpg

Het resultaat mag er best wel zijn wat de bedoeling is want nu kan ik overal bij als er een hapering zich voordoet zoals b.v de brandstoftoevoer.
thum_4119495d23bd90a10.jpg

Zo, dat was ie weer even.

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Vandaag weer wat aan de motorkap gedaan zoals het goed laten aansluiten van de
panelen ten opzichte van elkaar.
Dat is nog een hele tijdrovende klus want voor een exacte passing gaat het om 1/10milimeters.
Ik ben er ook zo'n 3,5 uur mee bezig geweest voordat het naar m'n zin zat.
Alvorens dat gedaan te hebben heb ik eerst een ring gemaakt van hout waar het frontje op gemonteerd moet worden.
thum_4119495e42c8401e9.jpg

Deze vastgelijmt en geschuurd zodat het frontje er netjes op gemonteerd kan worden.
Daarna zijn de aluminium paneeltjes stuk voor stuk op hun plek gezet en kon er worden afgetekend wat er nog afgehaald moest worden.
Nu zitten alle paneeltjes naadloos tegen elkaar aan en vormt het een mooi motorkapje.
thum_4119495e42c90fe87.jpg

thum_4119495e42c9b5303.jpg

Als de prop gemonteerd zit dan zit er zo'n 1mm ruimte tussen de prop en het frontje wat ik zeer acceptabel vindt voor een mooie afwerking.
Wat de koeling van de motor en uitlaat betreft ben ik eigenlijk niet zo bang voor dat deze te weinig koeling zullen krijgen omdat in de gehele motorkap een voldoende luchtstroom aanwezig is(het is eigenlijk één grote trechter die de luchtstroom opvangt).
Vanavond hoop ik nog de gasservo te plaatsen met het stuurstangetje om de gashevel aan te sturen.

Mvgr hans

Dat ziet er allemaal weer goed uit Hans :zon:

Ik heb nog wel een vraagje; Je heb de connectie uitlaat/bocht gemaakt van een bepaald soort flexibel slang? Tenminste zoals ik het kan beoordelen op de foto. Is dit sterk genoeg als het geheel op bedrijfstemperatuur is? Ik zit eerder aan een connectie met flexibel rvs slang te denken i.v.m. de hitte en het doorbranden van de slang die je nu gebruikt.

Heb je meer ervaring met het gebruik van die slang? Bij mij is het n.l. al een paar keer mislukt in het verleden en moest altijd terugvallen op de flexibele rvs slang.

Gr. Teus

Back