Bouwverslag De Havilland T.10 Chipmunk ⇨ WG-486 G | c/n C1/0536

Ik mocht ramses zn draadje ff lenen om jullie het volgende mede te delen .
Bij deze een poging om ook wat foto's van mijn airsail chippie te plaatsen
full


Tja zoals gezegt is hij al gebouwd, jammer maar er is geen een kit meer te verkrijgen, dus we hebben een alternatief moeten pakken deze dus !
De kist is uitgevoerd zoals het bouwboekje van airsail aangeeft echter geeft dit boekje de verkeerde kleuren aan voor de vleugels wit met rode tips dit moet zijn grijs met rode tips.
Dit gaan we dus veranderen.........
full

we gaan vervolgens het gear aanpakken en de linker strut een landing light geven
full

Zoals te zien op deze foto vergt ook de motorkap de nodige aanpassingen/reparaties.
Verder voeg ik wat kleine details toe.
Om dat ik er dit seizoen mee wil vliegen, ga ik niet te veel doen.
Het wordt dus geen schoonheid zoals die van ramses maar wel '' ONE OF THE FEW"

De grote opknapbeurt krijgen we over een paar jaar.

groetjes pascal
 
Laatst bewerkt door een moderator:
WG-486 / G (cn C1/0536) | Battle of Britain Memorial Flight

.
@ Pascal: Leuk man! Binnenkort verder aan de motorkap, zal je tzt een PB`tje sturen over het hoe en wat ivm de mal.
.
.
De Bucker Student bijna klaar en de Tiger Moth in de afwerkfase dus alvast wat foto`s van de Chipmunk T.10 bekeken om in de sfeer te komen. Kwam deze uitvoering weer tegen en nu weet ik `t zeker, dit wordt het definitief. Heb met de twee De Havillands wat getwijfeld over de uitvoering terwijl ik die voor een andere kist altijd vrij snel heb gekozen. Maargoed, het is uiteindelijk definitief geworden, de:

full


De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk T.10 | WG486 | G | C1/0536
Royal Air Force | Battle of Britain Memorial Flight | Trainer

Hoogglans zwart op al het aluminium, zijde-mat zwart op alle beklede delen en mat zwart anti-glare op de bovenkant van de neus.

Als iemand foto`s heeft van deze WG-486 graag een PB`tje!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het blijft een heerlijk model om mee te vliegen
ik heb er ook 1 gebouwd door yke
had wat beter afgewerkt Mogen zijn maar vliegt geweldig
 
foto`s weer zichtbaar

.
Alle foto`s in dit draadje zijn weer zichtbaar :D

Heb inmiddels wat foto`s verzameld van de DH-T.10 Chipmunk WG486 / G (C1/0536):

full


Als iemand foto`s heeft van deze WG-486 graag een PB`tje!

Ik ga binnenkort weer verder met de Chippy.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
De bouwtafel lag er afgelopen dagen maar leeg bij, tijd voor het volgende project...

Verder met het afmaken van m`n Chippy! Het is al weer even geleden dat ik daarmee bezig was dus even wat terughalen. Zo lag m`n Chippy er de afgelopen jaren bij sinds de laatste bouwactiviteit op 25 september 2011:

full


full


full


Er zat net een laag filler op die goed geschuurd moest worden. Laat ik dat nou net het meest vervelende klusje vinden :mad:

Update

Maar begonnen met het schuren van de romp en vleugel. Dat klusje is gelukkig klaar, zo ligt ze er nu bij:

full


full


full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Vleugel bekleden met oratex:

full


knoopjes van de stitching aftekenen. Hierbij heb ik dezelfde afstand aangehouden als ik op de staartvlakken, rolroeren en flaps heb gebruikt:

full


En dan op elk zwart stipje een wit druppeltje houtlijm, ruim duizend druppeltjes lijm op de bovenkant van de vleugelbekleding als op onderstaande foto`s te zien is :turn-l:

full


full


Daarna strookjes aluminiumtape eroverheen net als bij de staartvlakken:

full


en dan daaroverheen de pinkingtape van Toni Clark:

full


Resultaat van 1 vleugelhelft:

full


Verder met de andere vleugelhelft:

full


En de bekleding aan de bovenkant van de vleugel is klaar:

full


De onderkant van de vleugelbekleding moet ik even mee wachten, want ik moet eerst nog servokabels in de vleugel leggen en die heb ik momenteel 2 te weinig liggen.

Verder met de panneellijnen op de romp en vleugel en de vele rijen "raised rivets"...

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Ik had ondertaande tekening in redelijke resolutie op het internet gevonden en delen daarvan in schaal 1/6 afgedrukt. Handig om als richtlijn te gebruiken voor de paneellijnen etc.:

full


full


full


full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Dank je Bart! Een lege bouwtafel krijg ik de kriebels van dus we gaan weer lekker verder.

Groeten, Ramses
 
.
@ Henri: :mrgreen:

De onderkant van de vleugel bekleed met oratex en de "knoopjes" erop gemaakt:

full


full


Nachtje laten drogen, morgen de pinkingtape erop

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
De uitvoering van m`n Chippy wordt de:

De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk T.10 | WG486
Royal Air Force | Battle of Britain Memorial Flight

The Battle of Britain Memorial Flight Chipmunks are used year-round primarily for the conversion and continuation training of Battle of Britain Memorial Flight fighter pilots on tail-wheel aircraft. Within the RAF, ‘tail-draggers’ are now unique to the Battle of Britain Memorial Flight and pilots new to the Flight commonly arrive with no previous tail-wheel aircraft experience – skills which have to be learned prior to flying the ‘historic’ aircraft. Other functions of the ‘Chippies’ include the reconnaissance of new venues, the delivery or collection of pilots and, occasionally, the delivery of small spare parts.

----------

De WG486 heeft een interresante geschiedenis:

WG486 was delivered to the RAF in January 1952 and served with No 5 Basic Flying Training School, No 9 Refresher Flying School and No 2 Flying Training School (FTS) before being used by the Army Air Corps with 651 and 657 Squadrons.

It was issued to the Middle East Air Force in December 1958 with 114 Squadron and was airlifted to Cyprus, where it was involved in the first phase of an unusual operational history for a training aircraft. With the other 114 Squadron Chipmunks, WG486 was used in operations against the EOKA terrorists, flying low-level reconnaissance patrols over Cyprus and on convoy escort missions from Famagusta, Xeros and Akrotiri airfields, with British Army officers in the rear seat. The crisis ended in March 1959 and WG486 was returned to the UK in 1961.

The aircraft returned to training flying for 16 years, with units that included the RAF College at Cranwell, Initial Training School at South Cerney and Church Fenton, No 1 FTS, Liverpool and Bristol UASs and No 3 AEF.

Then, in 1987, WG486 moved to Germany to operate as part of the Gatow Station Flight in Berlin, which was then surrounded by Soviet Communist Block territory, where it embarked on a second phase of operational flying. For the next 2 years it was flown on what were then highly secret, now declassified, ‘Cold War’ covert photographic reconnaissance ‘spying’ flights in and around Berlin. These missions had been flown by RAF Chipmunks from Gatow since the early 1950s and, operating at low level with hand-held cameras, the Chipmunk crews would often return to base with valuable photographs of Warsaw Pact equipment and personnel in operational and training roles. Sometimes Warsaw Pact personnel reacted in a hostile manner towards the unwanted over-flights and, on at least one occasion, a Chipmunk returned to Gatow with a bullet hole in the airframe. WG486 therefore became one of the most unlikely ‘spy planes’ and ‘Cold War warriors’ until the Berlin Wall came down. When RAF Gatow closed, the aircraft spent a year at Laarbruch before joining the BBMF in 1995, then still in its plain grey paint scheme and with the most immaculately clear canopy perspex!

----------

Hier in goed gezelschap met de Lancaster en Spitfires van de Battle of Britain Memorial Flight:

full


Nog wat foto`s van de WG486:

full


full


full


full


full


full


full


full


Airfix heeft een plastic 1/72 modelletje van de T.10 Chippy in de WG486 uitvoering gemaakt:

full


Als er iemand detailfoto`s heeft van de WG486, graag een PB`tje!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Filmpje van de WG-486 in de hal van de Battle of Britain Memorial Flight:

[URL="
[/URL]

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
De Battle of Britain Memorial Flight:

l_print1new%202012.jpg


en de WG486:

l_print16new%202012.jpg


Groeten, Ramses
 
.
De bekleding en ribstiching aan de onderkant van de vleugel is nu ook klaar en ik heb de binnenkant van de scharnierlijnen vast zwart gemaakt:

full


Verder met de panneellijnen en de vele klinknagels op de "metalen" delen

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Het is alweer 2½ jaar geleden, dus de cockpit- en motorkap ook maar eens uit de doos gehaald en alles ter motivatie weer eens in elkaar gestoken:

full


full


full


full


full


full


full


Alle bekleding zit er op inclusief stiching en pinkingtape. De ruwbouw is nu helemaal klaar en het afwerken kan beginnen. Eerst de panneellijnen en klinknagels, daarna de andere oppervlakte details.

Ook maar eens een beginnetje maken met de cockpit

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi Ramses!

Kun je nagaan, hij lag bij mij al 3 jaar op zolder, nu 2 1/2 jaar bij jouw en wie weet hoe lang hij al in het schap van de failliete winkel lag waar ik hem vandaan had! Maar hij gaat vliegen! En t duurt noet heel lang meer zo te zien!
 
.
Thanks Melvin!

De bouwdoos was inderdaad al een oudje toen ik `m van je overnam, deze had nog gestanste houten delen ipv gefreesde zoals in de latere Airsail bouwdozen zaten. Het maakt deze (Airsail) Chippy alleen maar zeldzamer! ;)

Gaat nu inderdaad niet lang meer duren denk ik. Ik heb m`n zinnen erop gezet en er komt geen project meer tussendoor

Groeten, Ramses
 
Back
Top