Bouwverslag De Havilland T.10 Chipmunk ⇨ WG-486 G | c/n C1/0536

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 1 apr 2011.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Ik heb dit filmpje gemaakt ter verduidelijking van eerdere foto`s. Het lijkt een omslachtige methode, maar in dit filmpje is te zien dat `t toch redelijk rap gaat! Te gebruiken bij ribstiching als er knoopjes ipv verbindingsdraadjes zichtbaar zijn en erg geschikt voor het imiteren van klinknageltjes in verschillende groottes:



    Excuses voor de herrie op de achtergrond, maar anders was `t zo`n saai stil filmpje... Het geluid kan uit, de teksten staan in beeld (na 2 minuten stopt de muziek, de drie laatste minuten is `t rustiger ;))

    `kHeb dit filmpje ook bij de tutorails gezet, een beetje dubbelop maar dit draadje zakt straks weg als de Chippy klaar is en dan staat `t nog op rubriek bij de andere methodes.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Kijk, das altijd leuk om te zien!
    Weer wat geleerd, ik gebruik een dergelijke spuit en naald ook voor het leggen van mooie dunne rupsjes lijm in de hoek van bv twee spanten.
     
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Je zou dit maar per ongeluk tegenkomen op een brits boerenerf ergens uit `t zicht....

    [​IMG]

    WHOEHAA!! 8O Een orginele complete DH-T.10 in onderdelen! Hebbuh hebbuh hebbuh! ;)

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2011
  4. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Is wel een beetje groen uitgeslagen dat ARF'je....
     
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    @ Danny: Dan wordt poetsen leuk! ;)

    Update:

    De cockpitkap uit de doos is een vacuümgevormde kap uit een deel. Er zit een flinke extra rand aan en moet in vorm geknipt/gesneden worden. Het plastic is op sommige plekken flink dik. Na `t in vorm knippen/snijden het voorscherm van het bewegende achterdeel losgeknipt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    .141 Met aluminiumtape het frame gemaakt

    [​IMG]

    .142 Afplakken voor de hechtprimer. Als afplakband gebruik ik isolatietape welke door electriciens wordt gebruikt bij bedrading. Plakt goed en is ook weer gemakkelijk te verwijderen zonder dat `t scheurt of iets achterblijft. Grootste voordeel is dat er erg krappe vloeiende bochten in een keer mee kunnen worden geplakt

    [​IMG]

    [​IMG]

    .144 Een vel kleeffolie aan de binnenkant van de kap zodat er geen nevel op de binnenkant van `t glas kan komen

    [​IMG]

    .145 Hechtprimer erop

    [​IMG]

    .146 Frame klaar

    [​IMG]

    .147 Klinknagellijnen afgetekend

    [​IMG]

    .148 De klinknagels zijn gemaakt zoals in `t filmpje in dit bouwverslag

    [​IMG]

    .149 Klaar voor het binnenframe

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Supergoed bezig, Ramses!
     
  7. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Ik wil m straks toch in t echt aanschouwen!!!! Hoe vondt je de kwaliteit vd kit eigenlijk? Omdat t geen bekend merk was??
     
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Thanks Kim! :D

    Je bent van harte welkom Melvin!

    Het is een hele leuke kit om te bouwen! Eenvoudige en slimme, lichte constructie en een leuke basis voor een semi-schaalmodel omdat de outlines en doorsneden goed lijken te kloppen.

    [​IMG]

    Om er een semi-schaalmodel van te maken ben ik wel op verschillende punten van de tekening/bouwbeschrijving afgeweken (scharnierlijnen en verbindingen roeren, open constructie i.p.v. beplankte rolroeren en flaps, dubbel aantal vleugelribben, bestuurbaar staartwiel, etc.) en heb sommige hardware uit de doos niet gebruikt. Robart penscharnieren i.p.v. de bijgevoegde plaatscharnieren, de aansturing van de roeren in de vleugels niet met bowdenkabels en hevels maar d.m.v. extra servo`s in de vleugel, zwaardere motorsteunschroeven, etc. Er zat niet voldoende hout in de doos, vooral voor de staartvlakken zat er de helft te weinig aan latjes in.

    [​IMG]

    De bouwbeschrijving is erg duidelijk en voorzien van foto`s, alleen zitten er wel wat discrepanties tussen de tekening, materiaallijst en bouwbeschrijving. Het hout is van goede kwaliteit/gewicht, alleen het stanswerk was niet zo best. Sommige onderdelen waren flink beschadigd langs de randen van een botte stans. De kits die Airsail nog verkoopt hebben tegenwoordig freeswerk wat veel netter is dan het oude stanswerk. Tevens hebben de nieuwe dozen gefreesde ribben voor de staartvlakken i.p.v. de latjes uit deze oudere doos.

    [​IMG]

    Ik was in eerste instantie op zoek naar een kistje voor een Irvine .53 motor die ik nog had liggen. Kwam deze bouwdoos van de Chipmunk in dit forum tegen en dacht dat dat een mooi kistje ervoor zou zijn! Wilde de Chippy eenvoudig (vooral snel) bouwen, maar vond `m eigenlijk te mooi om af te raffelen. Van `t een kwam `t ander en nu heb ik er een .82 Saito voor gekocht, ben klinknagels aan `t zetten... en heb nog steeds een .53 werkloos liggen ;)

    Hij is nog niet klaar, maar m`n conclusie is dat ik zeer blij ben dat ik deze kit van je heb overgenomen. De Chipmunk heeft prachtige lijnen en het model is goed gelijkend! Niet te moeilijk, veel ruimte om e.e.a. aan te passen naar wens en een lichte, sterke constructie (ruimte voor details) en heeft me een half jaartje veel bouwplezier gegeven! De Chipmunk was geen specifieke favoriet van me, maar ben er intussen wel heel erg gecharmeerd van geraakt! Hele mooie lijnen en verhoudingen! Bella macchina!!

    [​IMG]

    De kit is helaas bijna nergens meer in de winkel te krijgen, maar op ebay etc. staat er nog wel eens eentje op. De enige internetwinkel die ik kan vinden die de kit aanbied zonder dat `ie "out of stock" is: Stevewebb Momenteel staat er ook eentje op E-bay: Airsail Chipmunk

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen

    als dit semi-schaal is,:worship: wat is er dan nodig voor "schaal"???:hammer:
     
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Ha Femmo, thanks! Voor "schaal" had ze volgens mij een full-cockpit (2x) moeten krijgen en konden de twee extra ribben per vleugelhelft bijvoorbeeld niet. Ook had ik dan de moeite gedaan om alle aansturingen uit `t zicht te houden. Op deze kist steken de roerhoorntjes van rol- en hoogteroeren gewoon uit. Zo zitten er wel wat meer mankementjes aan en maakt `t een semi-schaalmodel, maar waar de scheidslijn tussen schaal en semi-schaal ligt weet ik ook niet, is maar m`n eigen interpretatie... ;)

    En bijna geen informatie voorbereiding etc.! In de tijd dat ik voor de Gloster Gladiator alleen de informatie bij elkaar had gezocht heb ik deze Chipmunk compleet gebouwd! :D ;)

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2011
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    ... is een grijs gebied, toch?

    Qua wedstrijden ligt het onderscheid ook niet bij de modellen, maar of je als deelnemer voor met of zonder statische beoordeling kiest.
     
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    @ Henri: Vind ik ook, het was ook maar mijn interpretatie ;)

    Update:

    Bijna alle plastic delen zijn verwerkt, alleen de “broek” van het landingsgestel moet nog maar daar wacht ik mee tot de vleugel verder afgewerkt is:

    [​IMG]

    .152 De drie delen voor de motorkap

    [​IMG]

    .153 De twee zijkanten “kops” op elkaar gelijmd. De twee plastic strippen komen aan de binnenkant over de lijmverbinding

    [​IMG]

    .154 De neus erop gelijmd en de gaten gemaakt

    [​IMG]

    .155 Herkenbaar Chipmunk neusje! :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    .157 De achterdelen van de fairing zijn hol plastic en wanneer de vleugel niet onder de kist zit, steunt het gewicht van de romp op die fairingdelen. Links op de foto `t probleem, rechts de oplossing (een bus PUR-schuim)

    [​IMG]

    .158 In de tijd dat ik op de kunstacademie zat heb ik veel met PUR geexperimenteerd. `t Is zeer bruikbare troep die je bijna nergens meer vanaf krijgt! ;) Vast de romp geheel afgeplakt

    [​IMG]

    [​IMG]

    .160 Ook het staartstukje kan wel wat extra stevigheid gebruiken dus hierin wat gaatjes geboord

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    .163 Het resultaat na wat schuren

    [​IMG]

    .164 In het staartstukje zat een luchtbel bij het gat, dus is niet helemaal gevuld, maar stevig genoeg

    [​IMG]

    .165 Een plaatje 0,4mm triplex er tegenaan en pas geschuurd met de vleugel

    [​IMG]

    .166 Bovenzijde fairing (2 delen per zijkant)

    [​IMG]

    .167 De staartfairing (de stabilo stacks moeten nog, die zijn van balsa)

    [​IMG]

    .168 Het staartstukje

    [​IMG]

    En nou schuren, schuren, vullen, schuren, etc…. :mad: ;)

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    Voor de tweede keer even alles (met tape) in elkaar gestoken. Met `t mooie weer buiten wat foto`s genomen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat motiveert tijdens `t schuren! ;)
    Ik ben achteraf heel tevreden met de extra ribben in de vleugel, maakt de vleugel realistischer (ook zonder bekleding).

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Mooi hoor!
     
  15. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    ja, idd netjes
    mooi model

    In de winter weer verder aan de Gloster Gladiator
    want dan is deze toch klaar :wink:
     
  16. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Hey Ramses, als ik je nu je geld terug stort....???? IK WIL HEM TERUG!!!! Hahaahaaa!! ;-) echt schitterend wat kan jij bouwen zeg!
     
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    @ Henri: Bedankt! :D
    @ Eric: Thanks en zeker, van de winter weer verder met de Gloster! Jij komende winter ook verder met de prachtige Staggerwing?
    @ Melvin: Hehhehhehheh, NOPE! ;) bedankt voor `t compliment!
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2011
  18. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ziet er idd wel indrukwekkend uit, is eens wat anders dan de arf chpimunks!
    ik was ook aan het denken om hier en daar PUR isolatieschuim te gebruiken in een toestel, niet voor de stevigheid, maar ik vraag me af of dit ook geen goede geluidsdemper is...
     
  19. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Bedankt! :D

    Als ik `t zo lees klinkt `t wel paradoxaal, schuim voor de stevigheid ;), maar als je `t als kern gebruikt geeft `t flink stevigheid (surfboard), als materiaal op zich is het constructief erg zwak.

    Als isolatiemateriaal (ook voor geluid) is `t heel erg geschikt! Maar dan in de constructie, niet in een demper want `t kan geen hoge temperaturen aan.

    Groeten, Ramses
     
  20. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Graag gedaan! En een clubgenoot van me gebruikt t ook wel, je kent t wel, pak je kist op bij de leading edge. Je drukt net ff te hard, krrrrak, deukie in je indek... Hij purt zn ingedekte leading edge vol, snijdt het overschot weg en dan vervolgens tegen de liggers balsa plaatjes met de nerf vertikaal. De zgn D box gaat dat dan heten! Werkt perfect
     

Deel Deze Pagina