Het project heeft eventjes stilgestaan, maar nu heb ik er weer tijd voor/zin an! Waar ik was gebleven: ik heb dus een testbed met die coandaturbine: dat werkt. Ik denk ook dat dat de vorm is die ik als uitgangspunt ga gebruiken: een coanda-trechter, axiale compressie (nu een prop, later mss een fan...of misschien meerdere fans.) en een straalbuis/verbrandingskamer/kachelpijp waarin de verbranding gaat plaatsvinden. Ik ga in eerste instantie voor een 'lagedruk geval'...
Als dat niet blijkt te werken ga ik verder met plan B, namelijk een 'hogedrukgeval' gebaseerd op een turbo en radiale compressie.
Dus terug naar die testopstelling die ik heb gebouwd: de brandstofverstuiverring die ik heb gebouwd werkt niet. Er komt namelijk niks uit 4 sprietjes, allés spuit uit de 5de...vernevelen, forget it! Misschien had ik hem eerst met gas moeten testen, maar kreeg er geen gas op aangesloten. Of misschien is de brandstof die ik gebruik te dik, namelijk diesel.
-Kan ik beter benzine gebruiken ipv diesel? Ik heb het vermoeden dat peut zowiezo veeel beter te vernevelen valt, en dat het ook veeeeeel makkelijker vlam vat...aangezien die diesel niet echt makkelijk ontbrandt.
Omdat die brandstofring niet werkte, maar ik wél actie wou, heb ik toen provisorisch een versproeier gemaakt van één buisje....daarmee sproeide het iig al een stuk beter...maar wou hetniet ontbranden. Ik denk dat ik een stomme beginnersfout heb gemaakt door een gloeiplug te gebruiken zonder éérst de gloeidraad er een millimeter (of twee) eruit te trekken....het wou iig niet vlammen. Dat was eenpaar weken geleden...
Wat ik nodig heb zijn tips over de verstuiverring, hoe die te bouwen. Ik wou er een apart topic voor openen - en misschien doe ik dat nog wel - want ik heb het hele turbineforum van a tot z gelezen, en nergens een topic over De Verstuiverring...wat toch wel een vrij cruciaal onderdeel van elke turbine is.
Als dat probleem opgelost is, hoop ik het ding met vuur te kunnen testen....en aan de hand daarvan zie ik wel verder. Ik heb nu de kick van fik nodig!
Dat waren de concrete zaken....terug naar de theorie: waarom zou het niet werken met een simpele propeller of fan als 1e aandrijving? Daarmee bereik je in theorie precies hetzelfde als met een turbinemotor: het blaast, het verplaatst lucht en dus bouwt het druk op. Waarom zou je een hele hoge druk willen opbouwen? Aangezien je niks hoeft aan te jagen, zoals bij een 'conventionele' turbine, heb je die hoge druk toch helemaal niet nodig? Waar het om gaat is om zo veel mogelijk lucht te verplaatsen...want dat is waar je hele stuwkracht uit voortkomt. Toch? In feite is het gewoon een pomp, en het enige wat uitmaakt is hoeveel liter het apparaat per tijdseenheid kan verplaatsen. Of je dat volume nou door een klein gaatje perst of door een wijde buis laat stromen...volgens mij is dat laatste veel efficienter. En makkelijker te realiseren ook.
En dat andere theorieding: volgens mij is het niet zo dat een afterburner veel tegendruk geeft...omdat de verbrandingskamer natuurlijk zo is gevormd dat de lucht eruit wordt geperst naarmate diens volume en temperatuur toenemen. Ik kwam elders op het forum dit plaatje tegen:
deze constructie bevestigd een beetje mijn vermoeden: als de afterburner wél enorm veel tegendruk zou geven zou het zeker geen open constructie geweest zijn, zoals hierboven dus. Sterker nog: ik begin te vermoeden dat een efficiente afterburner zelfs aanzuigend zou moeten werken, omdat het in feite niks anders dan een ramjet is. Dat is wss ook de reden dat die constructie hierboven een open constructie is...(en misschien hebben ze het ook zo uitgevoerd om de turbine te ontlasten van de klappen die zo'n AB geeft bij het inschakelen ervan?)
Maargoed: dat plaatje is interressant omdat het -op die turbine na- exact lijkt op het apparaat waar ik mee bezigben...de diameter van mijn buis is alleen wat groter...en de druk wat lager...en het aanblaasmechanisme is simpeler (en goedkoper

)
Ik sta iig te trappelen om feedback!