Ik heb in het verleden een benzine brander gemaakt volgens het bunsen principe.
Simpelweg zag het er zo uit:
Een koper 4mm leidinkje tot een spriraal/veer gebogen van circa 4 a 5 windingen.
Aan de ene kant zat de aanvoer van wasbenzine, de benzine zat in een aparte tank welke met een fietspomp op 1,5 bar werd gezet.
De andere kant van de spiraal leiding zat in een afsluiterhuisje gesoldeerd.
de uitgang van de afsluiter, daar zat een nozzle in met een gaatje van 0.5mm.
deze spoot in de spiraal naar buiten toe.
Hier omheen zat een koper buisstuk van42mm met in de omtrek en achterkant een heleboel gaten om lucht aan te zuigen.
Werking: tankje op druk brengen, afsluiter op tankje naar verdamper openzetten.
afsluiter op verdamper een klein stukje openen totdat er een drupper benzine uit komt, daarna weer sluiten.
Steek deze druppel benzine aan, de warmte hiervan (vlammen) warmen de spiraal op, laat telkens een klein beetje benzine toe door de verdamper kraan iets te openen.
Op een gegeven moment zal de benizne in de spriaal gaan koken en zal er dus benzine damp uit de nozzle komen in plaats van druppels.
Open dan voorzichtig te verdamperkraan steeds verder, de vlam zal van oranje naar ruisend blauw gaan.
Als je te snel gaat zal er weer vloeibare benzine mee komen en de brander weer slecht kaan branden.
Dit werkte bij mij als soldeer brander EN als vervanger voor kolenstook van mijn stoommachine.
Ik heb dezelfde brander ook met diesel geprobeerd maar dit was geen suxxes, de spiraal koelde te snel af om de diesel te blijven verdampen.
Je kunt dus testen met benzine, maar kijk wel uit.
Als je de eerste ontwerpen van Schreckling bekijkt (gasturbins) dan zie je dat hij in beginsel ook een koperen leiding in spiraal vorm in zijn turbines gebruikte (en een houten compressorwiel !!!!!!)
Suxxes !!
Simpelweg zag het er zo uit:
Een koper 4mm leidinkje tot een spriraal/veer gebogen van circa 4 a 5 windingen.
Aan de ene kant zat de aanvoer van wasbenzine, de benzine zat in een aparte tank welke met een fietspomp op 1,5 bar werd gezet.
De andere kant van de spiraal leiding zat in een afsluiterhuisje gesoldeerd.
de uitgang van de afsluiter, daar zat een nozzle in met een gaatje van 0.5mm.
deze spoot in de spiraal naar buiten toe.
Hier omheen zat een koper buisstuk van42mm met in de omtrek en achterkant een heleboel gaten om lucht aan te zuigen.
Werking: tankje op druk brengen, afsluiter op tankje naar verdamper openzetten.
afsluiter op verdamper een klein stukje openen totdat er een drupper benzine uit komt, daarna weer sluiten.
Steek deze druppel benzine aan, de warmte hiervan (vlammen) warmen de spiraal op, laat telkens een klein beetje benzine toe door de verdamper kraan iets te openen.
Op een gegeven moment zal de benizne in de spriaal gaan koken en zal er dus benzine damp uit de nozzle komen in plaats van druppels.
Open dan voorzichtig te verdamperkraan steeds verder, de vlam zal van oranje naar ruisend blauw gaan.
Als je te snel gaat zal er weer vloeibare benzine mee komen en de brander weer slecht kaan branden.
Dit werkte bij mij als soldeer brander EN als vervanger voor kolenstook van mijn stoommachine.
Ik heb dezelfde brander ook met diesel geprobeerd maar dit was geen suxxes, de spiraal koelde te snel af om de diesel te blijven verdampen.
Je kunt dus testen met benzine, maar kijk wel uit.
Als je de eerste ontwerpen van Schreckling bekijkt (gasturbins) dan zie je dat hij in beginsel ook een koperen leiding in spiraal vorm in zijn turbines gebruikte (en een houten compressorwiel !!!!!!)
Suxxes !!