De "Impuls" Evert Kreulen nostalgie

Foto550-34YWK87Z.jpg

Foto550-ERLTMOME.jpg

Foto550-ATCQ43FV.jpg


Nog een poging. Deze gaat beter, denk ik.
Peter
 
Dag Brik

Leuk om te lezen hoe onze hobby ontstaan is.
Mijn eerste zender was een zelfbouw Heathkit.
Ik heb nog een uitgave van Evert Kreulen , uitgave 1964 , in mijn bezit.
Ik wil dit boek wel afstaan aan iemand die bezig met die oude materie.
Misschien iemand bij de movers?
Als je iemand weet die ik er echt een plezier mee kan doen , stuur dan een berichtje.

Ton
 
eskatoon

mijn eerste zender en ontvanger was een"Eskatoon". Volgens mij gebouwd door Evert Kreulen en in 1961[of 62] overgenomen van Paul Tupker samen met een vriend van me . Een broodtrommel met een knop [1 keer drukken links 2 keer drukken rechts] en een antenne. Het vliegtuig was een "chatterbox". In de zender zat een 100 volt batterij die 10 gulden koste!!!
Daar moest je een hoop kranten voor bezorgen!!
Alles [zender en ontvanger] ruim voorzien van buizen. Ben kort daarop gestopt met vliegen en enkele jaren geleden weer begonnen. Een wereld van verschil en het vliegen volkomen verleerd.....
 
Impuls

Dag Hansje,

Leuk!! Ik heb nog steeds een broodtrommel bij me als ik ga vliegen. ( geen buizen,wel brood ) Dat vliegen pik je zo weer op, hoor. Waar vliegen lui die in Rheden wonen ? De Ginkelse hei bij Ede is voor mij geen onbekend terrein.
Peter
 
vliegen

Dag Hansje,

Leuk!! Ik heb nog steeds een broodtrommel bij me als ik ga vliegen. ( geen buizen,wel brood ) Dat vliegen pik je zo weer op, hoor. Waar vliegen lui die in Rheden wonen ? De Ginkelse hei bij Ede is voor mij geen onbekend terrein.
Peter
Hallo Peter
Wij hebben als club toestemming om met electro- zweef op het Rozendaalse veld te vliegen en verder met motor en electra op bepaalde tijden in de Havikkenwaard.
groeten Hans de geus
 
Evert Kreulen publicaties.

In de loop der tijd zijn verschillende boeken verschenen van Evert als auteur.
Samen met J. van Hattum is ook het boekje "ABC van de kleine motor" (1965) verschenen.
Bekend zijn van Evert de publicaties in Hobby Bulletin, zoals in mei 1962, de toongemoduleerde éénlamps zender. Te bouwen zonder oscilloscoop !
Maar meest bekend zijn de "Maak het zelf" boekjes, alsook het boek "Radiobesturing".
Tevens zijn door hem via de eigen winkel nog afzonderlijke ontwerpen aangeboden (meestal eenvoudige stencils).


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Plan Impuls

Hallo,

voor diegene die het plan zoeken:
ik heb het plan online gevonden op volgende locatie:
http://farm4.staticflickr.com/3781/10328415106_afa8330ed3_o.jpg

Is een hoge resolutie jpg, ik heb nog niet geverifieerd of het overeenkomt met de originele afmetingen maar met zo'n resolutie moet het absoluut mogelijk zijn om hiermee aan de slag te kunnen.

Via die persoon z'n collectie op model airplanes - a set on Flickr vind je trouwens ook schitterende oude juweeltjes

Maar goed,
m'n vader (nu 63) is ooit begonnen met het bouwen en vliegen met de Impuls. Legendarisch zijn z'n verhalen hoe hij en m'n grootvader hiermee hun eerste stapjes in de modelvliegerij deden met o.a. pogingen tot een eigenbouw zender etc. Met kleine succesjes en sterke verhalen ;)
Ik heb vliegen geleerd van m'n vader en na een lange pauze (17 jaar...) ben ik dit jaar met volledige passie terug herbegonnen met vliegen. M'n vader heeft ook al lange tijd niet meer gevlogen (+/- 15 jaar)
M'n vader heeft dit jaar m'n moeder verloren aan kanker wat uiteraard een gigantische klap voor ons betekent.

In het kort: ik wil de Impuls voor hem bouwen, hem kado doen, want hij zit ook al lang te branden om terug opnieuw te beginnen maar hij heeft een duwtje in z'n rug nodig om de stap te zetten (of een schop in de kont, hoe je het ook noemt :) ). Als dank, als erkentelijkheid, als troost, als weet ik nog wat allemaal.
Er gaat dus veel liefde in het bouwen kruipen.
En ik wil dus dat het ook een goed vliegend model wordt naar "huidige standaarden" (zonder afbreuk te willen doen aan "de standaarden van toen", want ik ben vooral verlekkerd op de modellen uit de jaren 70- vroege 80)

M'n idee is electro (op mijn club is het enkel electro, anders kan ik hem niet invliegen voor hem...), rudder en hoogteroer, zonder rolroeren.

Nu vraag ik me af, gaat dit werken op het originele plan?
Ik zie een dragend gigantisch stabilo, een grote invalshoek voor de vleugel die waarschijnlijk heel erg veel lift geeft.

Ik weet dat de rudderonly besturing vroeger er op gericht was om het toestel zelf te doen klimmen, stall, duik, snelheid halen, plat komen etc maar dit is niet wat ik wil bouwen.

Hoe kan ik dit redelijk hoogtebestuurbaar maken?
Rudder besturing is prima, ik veronderstel dat er een mooie v-stelling op de vleugel zit.

Hoeveel v-stelling zit er trouwens op de vleugel want op het plan vind ik dit niet terug?

Het origineel vloog met een 1,5-2,5 cc dieseltje, wat betekent dit ongeveer in vermogen en toerental? Ik zoek dus een equivalent in electro die een mooi vliegbeeld toelaat. Het mag geen bom worden...

Veel vragen, maar ik ben er behoorlijk zeker van dat er mensen zijn die me hopelijk kunnen helpen erbij.
 
Impuls

Dag Dries,

Ik vond deze aantekeningen:

Servo's Hitec HS 85 BB en MG
Motor Kyosho/Hype Alpha AL35/900 XL ( KY211-AL35-900XL)
Regelaar Kyosho Alpha pro 40A BL ) KY059-0040
Prop. Graupner Camprop 11 x6


Instelhoek verschil: volgens tekening Kreulen 6*
Gebouwd 4* Bij 4* is hoogteverschil spant 3 en 4 15 mm


ZWP: Op 30% volgens Kreulen. Met accu: 35% i.v.m. verkleinde instelhoek verschil van 4*

V.w.b. stabilo: oorspronkelijke maten, niet afneembaar, maar gelijmd. Achterlijst stabilo als hoogteroer uitgevoerd. 25 mm breed.

PB me maar als je meer wilt weten. Waar vlieg je?

Peter
 
Impuls aanpassen voor meerkanalen-RC.

Beste Dries,
Mooi initiatief wat je neemt.
Voor wijziging aan een dergelijk ontwerp, wat je gaat vliegen met hoogteroer, is essentieel dat je het stabilo een symmetrisch profiel geeft ! B.v. NACA 0009
Zie hiervoor ook (mijn) #66 van dit draadje.
Instelhoek naar 4 graden en zwaartepunt op 30 à 35 procent, succes is dan verzekerd.

full


Elektro "Havik" VH-78, ontwerp van J. van Hattum 1939, nu met aangepast symmetrisch stabiloprofiel !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voila, ik ben begonnen aan de studieronde van het plan, de aangewezen wijzigingen aanbrengen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Saaie ribben!!!

Dag Dries,
Wat is er nou saai aan ribben????? Weet je wat saai is: kartonnen dozen uitpakken, die ui China komen!!!!!!

Succes met de bouw. Foto's s.v.p.
 
Hallo,
Ben nog niet zo lang op dit forum en ontdekte recentelijk dit geweldige draadje.
De grijze cellen kwamen op gang en ik kan mij herinneren dat ik tijdens het luchtvaartkamp van de knvvl te Ermelo in 1964 Evert Kreulen aan het werk heb gezien met de Impuls.
Dat maakte diepe indruk op een 15 jarige modelbouwer!
Heb zelf daarna een 2de hands Impuls zonder besturing in bezit gehad en heb nog steeds geen idee waar die is gebleven.
Wat wel is gebleven is het gevoel van toen voor de eenvoudige schoonheid van dat soort inmiddels vintage modellen.
Ik ben recentelijk weer als herintreder met vliegen begonnen na 25 jaar stilstand op dit front.
Grappig hoe de waakvlam blijft branden met deze geweldige hobby.
Lang verhaal kort gemaakt, ik ben begonnen met de bouw van een (jawel) vintage kist en wel de Majestic Major van Ben Bucle kits.
Gaat electrisch vliegen en ik geniet nu weer dagelijks van de geur van balsa en lijm!
Ben lid geworden van een geweldige club hier in NH (MVCWM) en heb het daar reuze naar mijn zin.
Als de M.M klaar is plaats ik een foto.
H.G
Peter Hart.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top