Plan Impuls
Hallo,
voor diegene die het plan zoeken:
ik heb het plan online gevonden op volgende locatie:
http://farm4.staticflickr.com/3781/10328415106_afa8330ed3_o.jpg
Is een hoge resolutie jpg, ik heb nog niet geverifieerd of het overeenkomt met de originele afmetingen maar met zo'n resolutie moet het absoluut mogelijk zijn om hiermee aan de slag te kunnen.
Via die persoon z'n collectie op
model airplanes - a set on Flickr vind je trouwens ook schitterende oude juweeltjes
Maar goed,
m'n vader (nu 63) is ooit begonnen met het bouwen en vliegen met de Impuls. Legendarisch zijn z'n verhalen hoe hij en m'n grootvader hiermee hun eerste stapjes in de modelvliegerij deden met o.a. pogingen tot een eigenbouw zender etc. Met kleine succesjes en sterke verhalen

Ik heb vliegen geleerd van m'n vader en na een lange pauze (17 jaar...) ben ik dit jaar met volledige passie terug herbegonnen met vliegen. M'n vader heeft ook al lange tijd niet meer gevlogen (+/- 15 jaar)
M'n vader heeft dit jaar m'n moeder verloren aan kanker wat uiteraard een gigantische klap voor ons betekent.
In het kort: ik wil de Impuls voor hem bouwen, hem kado doen, want hij zit ook al lang te branden om terug opnieuw te beginnen maar hij heeft een duwtje in z'n rug nodig om de stap te zetten (of een schop in de kont, hoe je het ook noemt

). Als dank, als erkentelijkheid, als troost, als weet ik nog wat allemaal.
Er gaat dus veel liefde in het bouwen kruipen.
En ik wil dus dat het ook een goed vliegend model wordt naar "huidige standaarden" (zonder afbreuk te willen doen aan "de standaarden van toen", want ik ben vooral verlekkerd op de modellen uit de jaren 70- vroege 80)
M'n idee is electro (op mijn club is het enkel electro, anders kan ik hem niet invliegen voor hem...), rudder en hoogteroer, zonder rolroeren.
Nu vraag ik me af, gaat dit werken op het originele plan?
Ik zie een dragend gigantisch stabilo, een grote invalshoek voor de vleugel die waarschijnlijk heel erg veel lift geeft.
Ik weet dat de rudderonly besturing vroeger er op gericht was om het toestel zelf te doen klimmen, stall, duik, snelheid halen, plat komen etc maar dit is niet wat ik wil bouwen.
Hoe kan ik dit redelijk hoogtebestuurbaar maken?
Rudder besturing is prima, ik veronderstel dat er een mooie v-stelling op de vleugel zit.
Hoeveel v-stelling zit er trouwens op de vleugel want op het plan vind ik dit niet terug?
Het origineel vloog met een 1,5-2,5 cc dieseltje, wat betekent dit ongeveer in vermogen en toerental? Ik zoek dus een equivalent in electro die een mooi vliegbeeld toelaat. Het mag geen bom worden...
Veel vragen, maar ik ben er behoorlijk zeker van dat er mensen zijn die me hopelijk kunnen helpen erbij.