De Johan van Oldenbarnevelt (1930)

Wat een doorzettingsvermogen,!
Als ik nog een bouwplaat van de Rotterdam tegen kom , laat ik hem niet liggen, dan heb ik een dubbel setje voor als....... .
Dit uit jou ervaring trekkende, vraag mij ook af, is het toepassen van balsa een optie voor versterkingen?

Mvg,

Pascal.
 
Wat een doorzettingsvermogen,!
Als ik nog een bouwplaat van de Rotterdam tegen kom , laat ik hem niet liggen, dan heb ik een dubbel setje voor als....... .
Dit uit jou ervaring trekkende, vraag mij ook af, is het toepassen van balsa een optie voor versterkingen?

Mvg,

Pascal.

Ik doe dat nu niet, maar dat kan zeker. Ik heb wat dikker karton gebruikt. Ik deed dat wel ooit op mijn mislukte Richelieu project, waar ik hout (balsa) gebruikte. Krijg je ook mooie haakse wanden bv. Eigenlijk zou je die flappen moeten afsnijden, en met laatjes of haaks papier moeten lijmen achter wanden voor een nog strakker effect.

Bedoel je de Rotterdam in papier van uitgever Scaldis, uit dezelfde lijn als dit schip?
 
Image1620450744.974675.jpg
een nieuwe dag en begin dapper met lossnijden aan stuurboord. Met een nieuw mesje gaat dat veel beter, ook al geoefend natuurlijk maar ...

DAN KRIJG IK DOOR DAT IK DE VRRKEERDE BOVENSTE DOORSNIJ

[emoji15]

Image1620450864.071324.jpg
Image1620450882.690938.jpg
Image1620450897.735681.jpg


Maar eenmaal de goede komt deze keurig los. Moest ik gisteren van alles vijlen en repareren, nu is het een eitje

Het verschil: niet een zelf geslepen mesje maar een nieuwe. En dan te weten dat ik die in bulk koop.

Verkeerde zuinigheid!
 
Image1620455811.928612.jpg

En gelijk dat rare gat gedicht waar te weinig paaltjes waren

Image1620455889.157205.jpg
Image1620456420.105244.jpg


Dit gat bedoel ik. Heel raar.

Enige jammere is nu nog het boven de bolder. Dat laat ik maar zo.
 
Klopt, de Rotterdam van de firma Scadis, met volle romp.

Prachtig verslag wat je hier neerzet, vooral ook het vermelden van fouten, fouten waar iedereen weer van kan leren.

Mvg,

Pascal.
 
Image1620487071.352389.jpg
Image1620487098.433649.jpg
Image1620487123.259835.jpg


Nr 115 is de enige officiële fout in de plaat. Deze is aan stuurboord 5 mm oid te lang, vergeet deze niet af te snijden. Het staat ook in de meegezonden extra handleiding en onderdelen van World of Peperships van Jeroen van der Worm
 
Op dit dek vergat ik eerst de lijmvlakken te vergrijzen. Dan krijg je dus potentieel dit

Image1620487438.773844.jpg

Dat wit valt meteen op!
 
Image1620493719.917452.jpg


Hoe het was weet ik niet, maar ik prik door wat dekken voor straks een stevige mast (die om een 3d omhulsel gaat komen)
 
Image1620892645.469206.jpg


Ik begin aan de reddingsboten. Dat wordt papier over resin.

Ik scan het dikke papier, verwijder de lelijke insnedes die me zeer tegenstaan, print dan op 80 gram a4 en met wat witte lijm vormt dit zich prima

Image1620892761.185533.jpg
Image1620892779.946948.jpg


Origineel en met ms paint verbeterde versie
 
De sloepjes stonden op thingiverse als titanic sloepjes en paste ik wat aan in breedte hoogte diepte. Makkie zo, want een romp zelf tekenen is complex
 
Image1620892963.099581.jpg


Het kan vast nog gladder (misschien toch op dikker papier of met water ipv veel witte lijm, aar alles beter dan zon ingeknipte romp
 
Hoi Eric,
Prachtig verslag tot nu toe. Ik krijg gelijk deja-vu’s naar mijn Robert E. Lee: veel staanders, railings, trappetjes, uitlijningen over verschillende dekken, weer slopen wat niet klopt enz. Daar heb ik er ook veel van uit papier gesneden. Alleen jou schaal is een stuk kleiner. Top!! En 3D printen geeft een extra dimensie aan het bouwen.
En inderdaad: niet zuinig zijn me mesjes.;)
Gr. Peter
 
Hoi Eric,
Prachtig verslag tot nu toe. Ik krijg gelijk deja-vu’s naar mijn Robert E. Lee: veel staanders, railings, trappetjes, uitlijningen over verschillende dekken, weer slopen wat niet klopt enz. Daar heb ik er ook veel van uit papier gesneden. Alleen jou schaal is een stuk kleiner. Top!! En 3D printen geeft een extra dimensie aan het bouwen.
En inderdaad: niet zuinig zijn me mesjes.;)
Gr. Peter

Benieuwd naar een foto!
 
Image1620974980.960363.jpg


Vier stadia van productie. Na in vorm brengen eerst de bevenkant plakken en drogen, dan het middenstuk en dan de punten bijknippen en dichtvouwen. Nat maken voor vormen lukt niet, omdat de inkt dan gaat lopen (inkjet) van mijn kopie
 
Image1620978954.360722.jpg
Image1620978976.856317.jpg


Een mooi detail is dat elke sloep zijn nr heeft. Er zijn twee uitvoeringen, een originele met weinig boten, en een latere met extra sloepen. Ik ga voor de oude uitvoering.

Opeens dacht ik: he wat raar, 17 sloepen nodig (hoogste nummer 17). En het aantal is toch even.

Toen bleek: sloep 13 ontbrak! [emoji3]

Ben benieuwd of dat tot op de dag van vandaag zo is.
 
Back
Top