De Johan van Oldenbarnevelt (1930)

Image1630265803.405422.jpg


Zo, nog wat winches voor op het voordek. Inmiddels zitten de binnenwerken voor de masten in de printer. Gaat een mooi gevormde en stevige mast geven, mede omdat ik de 3d weer hol heb gemaakt en daar bv een staken of messing buisje door kan (het resin is bog best buigbaar)
 
Image1630437994.723859.jpg


De kiel gelegd van sleepboot nr 1. Ik ben er 2 van plan. Die slepen op de manquette de jvo los van de kade. 9 cm lang, een mooi contrast hoop ik met de jvo van 80cm.

Image1630438094.685698.jpg


Zo moet die worden.

Image1630438122.319837.jpg


Deze komt uit de hmv bouwplaat Seefalke, maar het betreft de veel kleinere sleper Scheelenkuhlen die in deze set zit (kleine foto rechtsonder). Alles bij elkaar 1 a4.
Image1630438296.625454.jpg
 
Image1631537940.093446.jpg


En toen waren het er twee. En dat op vakantie locatie, waar ik inderdaad mijn bouwdoos heb meegenomen.
 
  • Like
Reactions: k-k
Ze vorderen. Niet mijn beste werk, maar ja, aan de vakantietafel een beetje behelpen. Een fout die ik in ieder geval maakte: eerst delen op elkaar plakken (zie de boorden) en dan zwarten. Door de opgedroogde lijm lukt dat niet meer. Eerst zwarten dus van de kanten. Ik fix dit door eroverheen te verven met panzergrau (matt uiteraard)

Image1631791975.922029.jpg
 
Image1631793068.078013.jpg
Image1631793111.518571.jpg
Image1631793139.629935.jpg


Het eerste exemplaar (links) noem ik slecht, het is steeds mijn eerste probeersel en met de minst goed gelukte gesneden delen. Het verschil is echter niet groot. Redelijk gelukt, alhoewel hier en daar wat kiertjes (maar waarschijnlijk niet zichtbaar op de manquette). Het hek netjes krijgen is altijd een crime. Iets teveel lijmresten, maar de lijm vloeit wat anders in dit droge en warme klimaat: het wordt snel korrelig (wit) of trekt draden (de allesklever). Misschien zijn ze ook gewoon wat oud.

Maar het belangrijkste zijn natuurlijk de modelbouwer skills. Vooral heel goed in vorm buigen van dit soort ronde delen is noodzaak. Daar maak ik me wat makkelijk vanaf hier.
 
Wat waarschijnlijk ook niet helpt is dat ik werk met kopieën. Dat papier is toch gevoeliger voor vervormen, los laten of vervuilen dan echte drukkwaliteit van een hmv bouwplaat. Lijm verwijderen die teveel is lijdt makkelijker tot beschadiging van de print of het oppervlak. Inktjet is nou eenmaal geen drukwerk!
 
Image1633187636.957426.jpg
Image1633187658.605627.jpg


Het vordert lekker met resin luchtinlaten. Ik lijm ze nu met de papierlijm. Dit lijkt wat steviger dan de alleslijm. Nadeel is wel dat losmaken niet meer lukt omdat je dan het papier meetrekt. Met de altijd wat flexibel blijvende alleslijm is dat minder een probleem.
 
Image1633283975.993495.jpg


Ik schilder randjes van de boeien bij en ook de navigatie lichten met een dun penseel, bevichtigd en op het potlood gekleurd

Image1633284521.992143.jpg


De boegspriet en vlaggenstok moeten nog
 
Image1633285137.497336.jpg


Roest gaat prima met burnt ocker, met een fijne voor bv het anker of juist een wat grovere voor plekken. Gewoon direct met het potlood gaat ook prima op uitstekende zaken als de boegrand
 
Image1633285986.816541.jpg


Nu de davids voor de bijboot. Belangrijk is van buiten naar binnen te werken, zodat je houvast hebt om te snijden. En je wil de rand zien, dus het mes rechts van de lijn.

Image1633286129.085804.jpg


Resultaat. Wel iets geflatteerd want met de zwarte lijnen lijkt het mooier dan de achterkant. Dit is iets om rekening mee te houden bij montage
 
Image1633286498.827127.jpg


Ik blijf van rechts naar links werken. Eerst de lange rechte stukken, dan met de punt het tussenstukje (aan beide kanten een keer)
 
Back
Top