Ik heb geen idee....daarin heb ik geen ervaring. Een ander kan je wellicht adviseren.
Succes met het verwerken![]()
Ja bedankt

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb geen idee....daarin heb ik geen ervaring. Een ander kan je wellicht adviseren.
Succes met het verwerken![]()
Even 2 vragen
Hoe zwaar was hij eigenlijk en welk gewicht was opgegeven?
Ik vraag dit omdat hij oficieel volgens mij zonder elektro gevlogen moet worden.
Ik heb dit draadje niet doorgespit om het op te zoeken of het er al staat.
Maar als je kist te zwaar was/is vliegt hij ook niet meer.
2 Hoe groot is de schade verder misschien is hij nog te maken?
Zou het dan niet zo geweest zijn, dat hij veel te zwaar was waardoor hij zo beroerd vloog?
Ik zelf heb een fox van 2 meter en een van 4 meter.
Allebei van toprippin.
Bij de 2 meter fox heb ik de EWD op 0,5 graden, maar ik heb het zwaartepunt verder naar voor dan opgegeven. Hij vliegt als een speer, zeer wendbaar. Kortom een droom om mee te vliegen.
Bij de 4 meter fox heb ik de EWD op 1 graad en het zwaartepunt verder naar voor dan opgegeven. Deze vliegt ook geweldig.
Een kennis van mij heeft met de 2 meter fox op de helling willen vliegen, en dit meestal met weinig wind. Hij was slecht te vliegen, hij had het zwaartepunt liggen gelijk voorgeschreven.
Misschien een mooi besluit, de fox moet snel gevlogen worden. Zwaartepunt een beetje meer naar voor en de EWD rond 0,5 en 1 graad.
I.v.m. je schade, gewoon repareren die handel. Alles met zap aan elkaar lijmen, dan aan de binnenkant glasmatjes lamineren, buitenkant plamuren en spuiten.
Wat jij beschrijft tijdens de rampvlucht en je eerdere vluchten (steeds steiler gaan duiken, de neus steeds laten zakken) wijst op een te klein instelhoekverschil, niet op te groot. Als je het te groot had gemaakt zou hij steeds omhoog willen. Dat is dus zeker NIET het probleem. Ook het zwaartepunt iets te ver naar achter kan op zichzelf het probleem niet zijn geweest want dan had hij ook omhoog willen gaan.
Op de tekening staat dat het instelhoekverschil 2,5 graden moet zijn. Dat het voor andere zwevers kleiner is zegt niet zo heel veel. Dat heeft ook met het vleugelprofiel te maken.
Wel vraag ik me af hoe je het instelhoekverschil hebt gemeten? (misschien zit daar de fout en als je een nieuwe kist gaat bouwen lijkt het me jammer als je dezelfde fout maakt.....) Kun je dat eens beschrijven?
Heeft het gewicht niets met de instelhoeken te maken?
Dat weet ik namelijk zelf ook niet, ik blijf namelijk het gevoel houden dat hij veel te zwaar was.
Dat heb je helemaal goed gedaan. Blijft nog de kwestie van de vleugels. Je zei al dat die bijna een halve graad gedraaid stonden ten opzichte van elkaar. Welke heb je genomen om het instelhoekverschil te meten? Ik zou zelf altijd de vleugel nemen die het meest voorover gedraaid is; dan heeft die het correcte verschil, de andere iets meer. Da's denk ik altijd beter dan één met een te klein verschil.
Maar nu ik er over denk zou het maar zo kunnen dat hier een deel van je probleem ligt. Als je een vleugel hebt waarvan er één iets meer tipverdraaiing heeft dan de ander krijg je het al bijna niet goed vliegend; een hele vleugel verdraaid is misschien net teveel van het goede geweest. Een halve graad is best wel veel. Een volgende keer moet je er voor zorgen dat je dat in ieder geval niet weer overkomt.
En verder zou ik inderdaad graag je rompje repareren, alles corrigeren en het nog eens proberen...ik kan het niet uitstaan als het niet wil vliegen en ik niet snap waarom. Met mijn Harvard ben ik ook net zolang doorgegaan tot ik alles geprobeerd had. Die bleek uiteindelijk door onjuist ingebouwde tipverdraaiing nooit goed vliegend te krijgen maar dan weet je het tenminste![]()
Nee dat is lastig.
Je kunt bij Rippin volgens mij wel losse rompjes krijgen, is dat geen optie?