De kleine Fox van Top-Rippin bouwverslag

ik wil wat weten heren,.
Dat is ook de reden dat ik me hier heb geregistreerd eigenlijk.
Ik heb ooit op een school gezeten waar je modelbouw les kon krijgen.
1 keer heb ik een demonstratie gezien toen, en dat was een heel licht houten model met alleen Elastiek als motor dat je eerst ging draaien en dan ergens aan vast maken waardoor de rotor bleef draaien en ervoor zorgde dat de zweefvliegtuig in de klaslokaal bleef zwefen. En hij kon meer dan 40 minuten doorgaan zij de bouwer.
Nu ben ik erg geintresseerd in dat vliegtuig is er iemand tussen jullie die weet hoe je dit bouwt of weet iemand waar ik een tutorial ofzo kan krijgen..

Alvast bedankt
Dolunay...

Beste Dolunay,

Het lijkt me beter om voor deze vraag niet in deze discussie te stellen, aangezien deze specifiek over de Fox van Top-Rippin gaat.

Lees eerst eens een aantal topics/discussies in het vrije vlucht forum Vrije vlucht - Modelbouwforum.nl , daar staan veel voorbeelden incl. filmpjes van vrije vlucht modellen, incl. rubber aangedreven modellen. Daar kun je ook bouwplannen vinden. Om een model te maken dat 40min kan vliegen moet je volgens mij extreem licht bouwen en een grote propellor gebruiken die daardoor langzaam draait en dus lang de spanning op het elastiek bouwt.

Om dat succesvol te kunnen bouwen heb je kennis nodig en die krijg je het beste door veel te lezen over dit soort modellen. Bovendien is het interessant, omdat je veel zaken leert waar je vooraf mogelijk nog niet aan hebt gedacht, maar die wel van belang zijn.;)

Mocht je dan nog geen antwoord hebben gevonden op jouw vraag dan zou ik de vraag daar stellen.

Verder zijn er een aantal indoor vrije vlucht evenementen in Nijmegen gepland: Kop

Kijk ook eens op deze site:
Zin in Modelvliegen - homepage
Daar staan veel bouwplannen op.

Verder heb ik evt. nog een Vintage bouwdoosje liggen van een Comet Sparky: http://www.airplanesandrockets.com/airplanes/sparky.htm

Mocht je daar interesse in hebben stuur mij dan maar een berichtje.

Veel succes!

Groeten,

Johan

Ilja,
Die ontvangers zijn prima. Maar persoonlijk zou ik voor de synthesizer versie gaan (=RP6S1). Die kun je op ieder gewenst kanaal instellen. Is ietsje duurder maar als je de ontvanger neemt die jij aangaf en je moet er 1 of 2 mini-kristallen bij kopen ben je bijna duurder uit.....

Hoi Arjan,
Ik heb al een tweedehans Graupner R700, 7 kanaals, 35Mhz gekocht en heb even getest en doet het prima.

full

heb het wieltje aangebracht.

full

full

heb de cockpitkap klaar en de motor ingebouwd en even getest, loopt als een zonnetje, snap alleen niet waar dat groene ringetje voor is, zit aan de regelaar vast?

de vleugels ook bespannen

full

Laatst bewerkt door een moderator:
het duurt nog even, want ik ben de inrit aan het bestraten vandaar, maar binnenkort weer verder.

full

Oh MY God!! die kerel hier heeft gewoon een schitterend vliegterrein voor zijn huis liggen!
damn nu ben ik jaloers :D

ja dat is wel te gek maar ik kan daar niet altijd vliegen i.v.m. het hoge gras, als het gemaaid is kan het wel weer een hele tijd totdat het te hoog is voor de landing, staat dan meteen stil als de zwever het gras raakt, niet zo fijn hoor voor je vleugels.

ondertussen de servo's ingebouwd en de rest van de spullen in de cockpit gelegd om het toestel te wegen, nou dat was wel even schrikken totaal weegt het 1045 gram, volgens het kleine tekeningtje wat er bij zit ligt het zwaartepunt op 50 mm van de voorlijst, heb het even geprobeerd maar er moet dus nog behoorlijk lood in de staart, word dus nog zwaarder.

full

De instelhoek gemeten, is verschillend tussen de linker en de rechter vleugel, links 0,83 en rechts 1,21
Komt toch dat de vleugels niet netjes aan de romp zitten, de linker vleugel zit verder naar achteren als de rechter zie foto
Ben benieuwd of het wel goed vliegt met deze verschillen

full

Vanavond een eerste handstart gemaakt, maar dat was niet zo best, wou meteen naar de grond duiken dus weer opnieuw zwaartepunt getest lag precies op 50 mm en de ewd op 1.2 graden, volgens de tekening die er bij is.
Dus maar wat loot achterin 10gram en weer een handstart gemaakt, maar het maakte niets uit dan maar de lucht in en eerst wat up getrimd en naar boven moest wel meteen meer up geven, mischien de motordomping te veel.
De fox gaat als een speer naar boven daar de motor uitgezet en kijken of het wil zweven,met hoogteroer neutraal wil die meteen loodrecht naar beneden dus maar gouw landen was een hele toer maar het is gelukt zonder schade.
Maar nu de vraag wat is hier aan de hand?

en nog wat foto's

full

full

full

"hoogteroer neutraal" zegt niet zo veel. Gewoon up trimmen tot hij wél boven blijft en daarna verder gaan kijken.
Als blijkt dat je erg veel up moet trimmen kun je eens proberen het zwaartepunt iets naar achter te leggen en/of het instelhoekverschil een graadje vergroten.

Je moet ook niet vergeten dat de Fox een acrokist is die normaal gesproken heel snel gevlogen moet worden. Wat doet hij in rugvlucht?

"hoogteroer neutraal" zegt niet zo veel. Gewoon up trimmen tot hij wél boven blijft en daarna verder gaan kijken.
Als blijkt dat je erg veel up moet trimmen kun je eens proberen het zwaartepunt iets naar achter te leggen en/of het instelhoekverschil een graadje vergroten.

Je moet ook niet vergeten dat de Fox een acrokist is die normaal gesproken heel snel gevlogen moet worden. Wat doet hij in rugvlucht?

In rugvlucht heb ik nog niet geprobeerd, durfde ik niet, maar ik ga je raad opvolgen, o ja standaard stond de ewd op 2,5 graad ik dacht dat is nogal veel, maar misschien moet dat wel bij deze fox.

Afgelopen middag weer wat test vluchtjes gemaakt de EWD is op 1.93 graad
en het zwaartepunt op 52 mm gezet en de fox vliegt een stuk beter maar nog niet helemaal zoals het hoort, komt nog iets omhoog in horizontale vlucht en is erg gevoelig voor overtrekken in de bochten en ik vlieg de fox naar mijn weten toch erg snel.
Wat kun je nu het beste doen de EWD veranderen of het zwaartepunt?

Het is een beetje lastig natuurlijk zo zonder het zelf te zien.
Wat ik zou doen is toch het EWD nog iets groter maken, het zwaartepunt weer iets naar voren en nog eens proberen.
Er zijn een heleboel vliegbare combinaties van EWD en zwaartepunt, wat je op de tekening vindt is een voorstel. Of dat past bij jouw vliegstijl/voorkeur is altijd maar de vraag. Best kans dat wat je nu hebt zeer geschikt is voor messcherpe kunstvlucht: het toestel is tegen het onstabiele aan maar zal bijvoorbeeld op z'n kop ook nauwelijks "down" nodig hebben. Zo heb ik mijn Salto ook afgesteld. Je hebt dan heel weinig uitslag nodig en het toestel reageert zeer direct. Voor thermiekvliegen/rustig rondjes draaien is dat niet echt lekker. Ik doe dan vaak wat extra lood in de neus en trim hem iets meer up.

Gewoon proberen tot je een voor jou prettige setup hebt.

2,5 graad EWD lijkt me ook vrij veel voor een acro zwever, maar goed, als dat aangegeven staat in de tekening zal hij er wel aardig mee kunnen vliegen.

Ik zou de EWD even op 1,9 laten en zwaartepunt iets naar voren schuiven. Niet aan cg en EWD tegelijk gaan knoeien, eerst de kist vliegend krijgen met de huidige EWD. Als hij dan bijvoorbeeld 'normaal' wel goed vliegt maar in rugvlucht niet kan je altijd EWD en cg nog wat aanpassen.

Back