Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Volgens mij maar ééntje, EWD = Instelhoekverschil maar dat is zo'n lang woord.
Ik dacht net ergens een foto te zien dat het over en uit is met de fox
![]()
Ik bedoelde dat ik deze foto zag.
En dat je niet al die moeilijke afkortingen meer hoeft te leren.
Maar wat is er gebeurd?
Wat je beschrijft herken ik trouwens ook; de Tenerife die ik heb overgenomen deed precies hetzelfde maar was nog net te redden. Daarbij bleek het instelhoekverschil gewoon te klein, dat heb ik fors vergroot en toen vloog hij als een droom.
In een duikvlucht doorzetten is een typisch verschijnsel bij een te klein instelhoekverschil. De snelheid bouwt dan snel op, de staart begint nóg meer te liften in plaats van de staart naar beneden te drukken (door de te kleine instelhoek) totdat hij ineens voorover over de kop gaat. Niks meer aan te houden.....
Nou...ieder vliegtuig is daarin kritisch. Je kunt het zwaartepunt véél te ver naar voren leggen en/of het instelhoekverschil véél te groot maken, dat zal altijd vliegen. Andersom (zwaartepunt te ver naar achter of EWD te klein) en ieder vliegtuig wordt instabiel.
Wat je ziet bij dit soort vliegtuigen is dat de op de tekening aangegeven waardes dicht tegen het kritische punt zitten. Dat is immers de aard van dit type vliegtuigen; scherp, snel, wendbaar. Maak je een foutje in je metingen dan kun je maar zo over de grens gaan....ik weet niet of dat bij jou het geval is geweest natuurlijk maar het zou misschien kunnen.